Schoonmoeder heeft het licht gezien

23-04-2014 20:46 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers.



Ik lees al een lange tijd mee, maar ook ik kan nu jullie raad en meningen gebruiken.



Drie jaar geleden, toen ik in Nederland woonde voor een project voor mijn werk, heb ik mijn vriend ontmoet. We kregen al snel een relatie. Het project was echter na een half jaar al afgerond, waardoor ik weer naar België verhuisde, wat resulteerde in een lange afstandsrelatie. Omdat ik een eigen loft en goedbetaalde job heb hier in België, besloten we dat het beter zou zijn dat mijn vriend naar hier zou verhuizen. Sinds september wonen we samen, wat echt super gaat.



Maar nu het probleem:



Mijn vriend zijn vader is al enkele jaren dood. Mijn vriend is grotendeels opgevoed door zijn moeder, waardoor deze twee een hechte band hebben. Toen mijn vriend eindelijk uit huis ging, bleef hij in het zelfde dorp wonen en zag zijn moeder nog 3 keer in een week. Sinds hij naar België verhuisd is, voelde moeder zich vaak eenzaam. Nu is ze sinds kort lid geworden van de Getuigen van Jehova, waar mijn vriend en ik ons nogal zorgen over maken. Ze vertoont raar gedrag, zegt dat ze geen band mag aangaan met mensen uit de maatschappij en heeft de overtuiging dat mensen haar vijand willen maken van God. Ook is ze steeds bezig dat het “einde der tijden” snel zal aanbreken. Ze heeft nog weinig contact met de buitenwereld en zelfs haar beste vriendinnen hebben haar al in tijden niet meer gesproken. Kortom, van die leuke, spontane vrouw is niets meer te bekennen. Na enig onderzoek op internet komen we op verschillende sites uit die dit geloof als sekte bestempellen. Moeten we ons nu zorgen maken? Heeft iemand ervaringen met mensen uit deze religie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Stukje_Cake schreef op 23 april 2014 @ 21:47:

[...]





Waar haal jij je informatie in godsnaam vandaan?



To, ik ben opgevoed als een jg en echt, van bovenstaande heb ik nog nooit gehoord! 10% pff.. geld aftroggelen ook nooit van gehoord. Wel staat er een kist voor vrijwillige bijdragen.



Verder is het idd een nogal hechte, gesloten groep. Geen rare rituelen ofzo, ze komen 3x per week bijeen voor bijbelstudies en ze willen maar al te graag het geloof prediken. En ze vieren geen verjaardagen. En ja, vrienden van buiten de club is een punt, als zijnde mogelijk slechte invloed om dingen te doen die niet gewaardeerd worden binnen de club.



Dan heb je wel nog (ook al hoort het niet) verschillen in de verschillende gemeenten: de eerste gemeente waar ik in zat was als een warm bad. Iedereen vriendelijk, hartelijk en behulpzaam. Echt leuke lui. De tweede gemeente was posh, dikdoenerij & zo niet gezellig. De kijk ons eens voor het oog van de buitenwereld goed doen, maar ondertussen.



Ik hoop dat je schoonmoeder snel weer normaal gaat doen & mocht ze bij die club blijven, hoop ik dat ze de leuke leu heeft getroffen!Van iemand die er nog niet al te lang geleden uitgestapt is en wiens ouders haar dus (onder druk van de goegemeente) verstoten hebben, bijvoorbeeld? Ik werd misselijk van haar verhalen in ieder geval. Weet je hoe moeilijk zij het nu heeft? Ik vind het héél naar dat mensen nu net doen alsof het een onschuldig clubje is. De Jehova's menen het vooral goed met mensen die denken zoals zij..
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Niemand beveelt Jehova's getuigen zich af te zonderen van hun kinderen als die nergens in geloven. Sommige nieuwelingen zijn nogal fanatiek, die begrijpen het nog niet helemaal. Ze mogen alles wat wij ook mogen, op een paar dingen na, geen bloed, niet roken, geen seks vóór het huwelijk en vrouwen niet in een lange broek bij bijeenkomsten of langs de deur. O ja, er worden geen verjaardagen en gewone christelijke feestdagen gevierd, alleen het avondmaal. Verder doen ze niemand kwaad, dat van die 10 procent is kolder.
verba volant, scripta manent.
@Hasse

Dat is echt geen regel die voor allen geldt. Maar misschien was het wel zo gegroeid in de gemeenschap waar zij bij zat?



Overigens ken ik via via ook een paar van die verstoten kinderen, en die zijn er allen psychisch erg verknipt aan toe. Zoals zij er uit komen, kan ik me ook niet voorstellen dat het een fijne club is.



Aan de andere kant lezen we net ook een veel neutralere reactie van iemand die in die gemeenschap opgroeide, dus wellicht zijn de voorbeelden die wij kennen niet per definitie representatief?
Alle reacties Link kopieren
We hopen vooral dat we snel weer iets te zien krijgen van schoonmoeders oude karakter. Het is vooral die ommekeer die ons zorgen baart. We willen enkel dat ze gelukkig is.
quote:MarianneDavids schreef op woensdag 23 april 2014 22:10 Niemand beveelt Jehova's getuigen zich af te zonderen van hun kinderen als die nergens in geloven. Sommige nieuwelingen zijn nogal fanatiek, die begrijpen het nog niet helemaal. Ze mogen alles wat wij ook mogen, op een paar dingen na, geen bloed, niet roken, geen seks vóór het huwelijk en vrouwen niet in een lange broek bij bijeenkomsten of langs de deur. O ja, er worden geen verjaardagen en gewone christelijke feestdagen gevierd, alleen het avondmaal. Verder doen ze niemand kwaad, dat van die 10 procent is kolder.Dat van dat verstoten heb ik toch ook wel degelijk gehoord, van de kinderen zelf nota bene. En 1 daarvan was een kind van iemand die behoorlijk hoog in de boom zat binnen die club, en dus zeker geen nieuweling was.
In mijn schoonfamilie heb ik Jehova's getuigen (géén Jehova's!). Het verschilt erg per gemeente. Mijn ervaring is dat in regio's waar religie belangrijk is (dus ook bijvoorbeeld fanatieke gereformeerden), ook de Jehova's getuigen strenger in de leer zijn.

Wij hebben gewoon goed contact met de schoonfamilie, ook al geloven we zelf niet.



Laat je vriend zich er in verdiepen voordat hij oordeelt, en kijk bij wat voor groep je schoonmoeder zich heeft aangesloten. Ik kan me goed voorstellen dat ze er geborgenheid en contacten vindt, maar ze moet natuurlijk wel haar eigen gezonde verstand blijven gebruiken.

Overigens hoeft hij over bloedtransfusies niet bang te zijn. Stel dat het ooit aan de orde zou zijn, dan zijn er veel operatiemethoden waarbij bloed niet noodzakelijk is en waarbij je met een zoutoplossing ook prima uit de voeten kan. Mijn zwager heeft een hersenbloeding en hersenoperatie gehad zonder bloed te krijgen en dat was geen probleem. Het vraagt hooguit wat meer creativiteit van de artsen.
Alle reacties Link kopieren
Als je gedoopt bent als JG en je stapt er dan toch uit, mogen de andere JG's eigenlijk niet meer met je omgaan.

Zelfs broers en zussen niet. Heb het in mijn nabijheid meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe staan de leden tegenover contact buiten de groep? Schoonmoeder heeft, buiten de groep, enkel nog contact met mijn vriend. Is dit normaal? Is het haar “verboden” contact op te nemen met haar vriendinnen, of komt dit enkel uit haarzelf?
quote:Emma95 schreef op 23 april 2014 @ 22:17:

Als je gedoopt bent als JG en je stapt er dan toch uit, mogen de andere JG's eigenlijk niet meer met je omgaan.

Zelfs broers en zussen niet. Heb het in mijn nabijheid meegemaakt.

Echt, het verschilt per gemeente.

Ik ken die voorbeelden ook, maar ook normaal contact binnen een gezin waarbij niet iedereen JG is.
quote:sonnet116 schreef op 23 april 2014 @ 22:19:

Hoe staan de leden tegenover contact buiten de groep? Schoonmoeder heeft, buiten de groep, enkel nog contact met mijn vriend. Is dit normaal? Is het haar “verboden” contact op te nemen met haar vriendinnen, of komt dit enkel uit haarzelf?Ga er met haar over in gesprek en toon interesse in haar nieuwe leven. Op die manier kom je erachter hoe zij erin staat en kun je je zorgen bespreken.
Alle reacties Link kopieren
@Splinter_

Bedankt voor je antwoord. Ik denk ook dat het belangrijk is dat vriend eens meegaat. Nu heerst er ook vooral angst voor het onbekende bij ons, vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
@Hasse en NummerZoveel

Weten jullie soms de reden waarom die kinderen juist gebroken hebben met de groep?
Alle reacties Link kopieren
Haha crosspost. Ben weer te traag
quote:sonnet116 schreef op 23 april 2014 @ 22:26:

@Hasse en NummerZoveel

Weten jullie soms de reden waarom die kinderen juist gebroken hebben met de groep?De kinderen voelden zich gevangen in het geloof en wilden de vrijheid. (En de meesten - die ik ken dan - sloegen daar ook meteen enorm in door, met drank en drugsgebruik enzo). Nou begreep ik wel dat zij uit families komen die echt heel streng in de leer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zijdelings heb ik ook te maken gehad met iemand die op oudere leeftijd lid is geworden van de Jehova's Getuigen. Mijn ervaring is dat ze erg strikte regels hebben over feestdagen, verjaardagen en levensstijl. Bingo was bijvoorbeeld ook niet toegestaan en daar had deze persoon best moeite mee. Eerlijk gezegd werkte dit bij mij in het begin best wrevel op en had ik de neiging om hier tegenin te gaan. Maar daardoor kwam degene tussen twee strijdende partijen en daar werd hij ongelukkig van.

Ondanks mijn ergernis en onbegrip over bepaalde regels, heb ik verder geen 'enge' dingen gezien. Maar het is inderdaad lastig voor Jehova's om met niet-gelovigen om te blijven gaan. Vaak snappen mensen weinig van hun leefregels en ze hebben ook nog eens een sterke bekeringsdrang.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 23 april 2014 @ 22:28:

[...]





De kinderen voelden zich gevangen in het geloof en wilden de vrijheid. (En de meesten - die ik ken dan - sloegen daar ook meteen enorm in door, met drank en drugsgebruik enzo). Nou begreep ik wel dat zij uit families komen die echt heel streng in de leer zijn.Ik denk dat de vrijheidsdrang bij schoonmoeder niet sterk meer aanwezig is. Ik denk dat het ook vooral het sociale aspect, het samenhorigheidsgevoel haar aanspreekt. Kan ik ook wel begrijpen.
quote:NummerZoveel schreef op 23 april 2014 @ 21:47:

[...]





Die 10% klopt niet (in tegenstelling tot veel andere kerken trouwens). Wat ze wel doen, is een bijdrage naar eigen inzicht vragen. En dat is eigenlijk nog erger, omdat de "morele verplichting" zwaar kan drukken. En er dus toe kan leiden dat men nog veel meer geeft, om hun liefde voor God vooral niet alleen in woord maar ook in daad te laten blijken.Afhankelijk van de gemeente, kan er best om een tiende gevraagd worden. Dat is immers letterlijk in de Bijbel terug te vinden, ergens in het Oude Testament. Maar alleen voor de mensen die het kunnen missen en dat geld is dan bedoeld voor de minder bedeelden. Je kan het zien als een soort van sociale voorzieningen uit een tijd dat de staat deze taak nog niet op zich nam. Veel gelovigen die zich strikt aan de Bijbel houden zullen er naar streven om jaarlijks 10% weg te geven aan goede doelen e.d.
Maar goed, ik kon er eentje maar die zat met zijn voet klem tussen mijn voordeur, heb hem daarna nooit meer gezien.
Hier ook ervaring. Mijn ouders zijn er mijn hele jeugd bij geweest.



Voet tussen de deur nog nooit meegemaakt, en ik ging als kind mee langs de deuren.

Wel andere vervelende dingen mee gemaakt ( bij als kind aangerand door een broeder, die er nog steeds vrolijk rond loopt. Mijn vader op latere leeftijd zwaar opgelicht, terwijl hij het niet kon/ wilde geloven. Geloofsgenoten zijn immers 'perfect')



Er zijn strengere en minder strengere. Ik en mijn moeder stapten er jaren eerder uit dan mijn vader, maar mijn vader heeft mij NOOIT verstoten.

Toevallig gisteren een oude vriendin uit die tijd gesproken, haar ouders en zussen en broers hebben haar wel verstoten toen zij eruit stapte.



10 % is ook niet waar, wel is het zo dat ze ZO op je in praten vnaf 'het podium', dat de meeste mensen grof geven.



Gisteren nog met die vriendin besproken wat een rotzooi er gebeurd. 'Ouderlingen'( soort pastoor, zeg maar) die vreemd gaan, hoeren aan huis bestellen enzenz en dan netjes op zondag staan te preken! Voor de buitenwereld perfect doen, maar ondertussen....



Dit geloof is wel erg narcistisch. WIJ zijn beter, daar komt het op neer. Daardoor hebben ze inderdaad vaak weinig vrienden die niet JG zijn en weinig contact met hun niet-JG familie.



Wat ik inderdaad heel vaak heb gezien, is dat nieuwe leden eenzame mensen zijn. Sociaal contact krijg je er genoeg! Al 3 keer per week naar de zaal ( kerk), maakt je agenda al aardig vol!
Alle reacties Link kopieren
quote:sonnet116 schreef op 23 april 2014 @ 22:26:

@Hasse en NummerZoveel

Weten jullie soms de reden waarom die kinderen juist gebroken hebben met de groep?



Ik ben niet die 2 maar ik ben eruit gestapt omdat het niet meer bij mij paste. Ik heb geen extremiteiten uitgehaald, maar wil graag geloven dat er een volgend leven is & homoseksualiteit boeit me niks. Als ik een lichaamsdeel van een ander nodig heb, zou ik dat graag willen hebben, maar toch nog steeds het liefst zonder transfusie. Alhoewel ik het dus niet uitsluit.



Dat deel van mij wat verknipt is, komt niet door de jg, maar deels door jarenlang gepest te zijn omdat ik bij de jg hoorde.
Ik ben ook opgegroeid met dat geloof. Mijn moeder was Jehovah's Getuige, mijn vader niet. Dat ging prima samen, met wederzijds respect.

Geld afstaan heb ik nog nooit van gehoord!

En moeders had ook gewoon anders gelovige vriendinnen.

Op mijn 15e ben ik eruit gestapt, omdat ik er echt niks meer mee had. Mijn moeder heeft mij niet evrstoten en ook de andere JG bleven mij gewoon groeten en een praatje maken.

Tijdens het ziekbed van mijn moeder hebben we heel veel steun aan hun gehad. We kregen hulp en er was volop belangstelling voor ons.

Zelfs na haar sterven kwamen ze af en toe nog bij mijn vader op bezoek die beslist niks van het geloof wilde weten. Daar spraken ze dan ook niet over, gewoon gezellig over koetjes en kalfjes.

Ik ken ze alleen als vriendelijke, behulpzame mensen die volgens hun eigen regels leven en daar niemand kwaad mee doen.

Maar er zijn er natuurlijk altijd een aantal die de regels tot in het extreme doortrekken.....zoals in ieder geloof.
Ook ik ben opgegroeid als JG en kinderen verstoten staat nergens in de leer. Dat doen de fanatiekelingen. De 10% is zoals anderen al zeiden kolder.
Echt verknipt ben ik er niet door geworden, maar heb me op de basisschool wel altijd 'anders' gevoeld. Werd soms ook gepest met het geloof, omdat ik geen verjaardagsfeestje mocht geven, niet mocht tracteren, niet mee mocht doen aan kerstvieringen, paasvieringen enz.

Wat ik eraan over heb gehouden, is dat ik nog steeds bang ben om in een 'groep' te komen. Accepteren ze me wel? Dat gevoel, ook al is het nergens op gebaseerd. Kan er echt paniekaanvallen van krijgen, zo ingrijpend is het 'anders zijn' in mijn jeugd toch wel geweest!
Maar goed, TO, jouw schoonmoeder is ouder, geen kleine kinderen meer. Denk dat je er weinig tegen kan ondernemen dat ze zich aansluit bij de Jehovah's getuigen. Voor haar heeft het toch iets positiefs: zich minder eenzaam voelen. Mss is ze even wat fanantiek, waardoor ze 'mensen uit DE WERELD' wat mijdt.



Ik zou niet proberen haar er vanaf te praten. Daar word je namelijk erg voor gewaarschuwd in die club. 'Wereldse mensen' die je beproeven, die je weg willen halen bij hen. Ompraten zal dus enkel averechts werken!!! Ken je verhaal van Job? Daar wordt veel aan gerefereerd. Alles werd hem afgenomen, geloof zelfs kinderen die overlijden, maar dat was enkel om zijn geloof in Jehovah te testen.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 23 april 2014 @ 22:05:

[...]





Van iemand die er nog niet al te lang geleden uitgestapt is en wiens ouders haar dus (onder druk van de goegemeente) verstoten hebben, bijvoorbeeld? Ik werd misselijk van haar verhalen in ieder geval. Weet je hoe moeilijk zij het nu heeft? Ik vind het héél naar dat mensen nu net doen alsof het een onschuldig clubje is. De Jehova's menen het vooral goed met mensen die denken zoals zij..Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven