Schoonmoeder heeft het licht gezien

23-04-2014 20:46 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers.



Ik lees al een lange tijd mee, maar ook ik kan nu jullie raad en meningen gebruiken.



Drie jaar geleden, toen ik in Nederland woonde voor een project voor mijn werk, heb ik mijn vriend ontmoet. We kregen al snel een relatie. Het project was echter na een half jaar al afgerond, waardoor ik weer naar België verhuisde, wat resulteerde in een lange afstandsrelatie. Omdat ik een eigen loft en goedbetaalde job heb hier in België, besloten we dat het beter zou zijn dat mijn vriend naar hier zou verhuizen. Sinds september wonen we samen, wat echt super gaat.



Maar nu het probleem:



Mijn vriend zijn vader is al enkele jaren dood. Mijn vriend is grotendeels opgevoed door zijn moeder, waardoor deze twee een hechte band hebben. Toen mijn vriend eindelijk uit huis ging, bleef hij in het zelfde dorp wonen en zag zijn moeder nog 3 keer in een week. Sinds hij naar België verhuisd is, voelde moeder zich vaak eenzaam. Nu is ze sinds kort lid geworden van de Getuigen van Jehova, waar mijn vriend en ik ons nogal zorgen over maken. Ze vertoont raar gedrag, zegt dat ze geen band mag aangaan met mensen uit de maatschappij en heeft de overtuiging dat mensen haar vijand willen maken van God. Ook is ze steeds bezig dat het “einde der tijden” snel zal aanbreken. Ze heeft nog weinig contact met de buitenwereld en zelfs haar beste vriendinnen hebben haar al in tijden niet meer gesproken. Kortom, van die leuke, spontane vrouw is niets meer te bekennen. Na enig onderzoek op internet komen we op verschillende sites uit die dit geloof als sekte bestempellen. Moeten we ons nu zorgen maken? Heeft iemand ervaringen met mensen uit deze religie?
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 24 april 2014 @ 10:02:

Dat doen de fanatiekelingen. .quote:sonnet116 schreef op 23 april 2014 @ 20:46:

Ze vertoont raar gedrag, zegt dat ze geen band mag aangaan met mensen uit de maatschappij en heeft de overtuiging dat mensen haar vijand willen maken van God. Ook is ze steeds bezig dat het “einde der tijden” snel zal aanbreken. Ze heeft nog weinig contact met de buitenwereld en zelfs haar beste vriendinnen hebben haar al in tijden niet meer gesproken. Kortom, van die leuke, spontane vrouw is niets meer te bekennen.En hoe komt dit over dan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Jehovah's getuigen zullen zeker proberen iemand zo veel mogelijk af te schermen van deze slechte, boze duivelse wereld. Hun preken gaan hier dagelijks over, in hoeverre iemand daar mee in gaat ligt aan de persoon. Maar de sociale controle is erg groot binnen deze groep, iemand zal op den duur ook geen eigen mening meer hebben en volledig na blaten wat de genootschap zegt. Er wordt ook ingepraat op het schuldgevoel om wekelijks geld te doneren. Dus die 10% moet je niet letterlijk nemen, maar als gaat via de wekelijkse bijeenkomsten waarin ze zo op mensen inpraten dat ze uiteindelijk alles doen wat ze gevraagd worden. Onderschat niet de macht die ze over deze groep hebben. Ze zijn geen sekte in de zin van drugs of zelfmoord plegen maar ze zijn wel extreem en zullen de banden zoveel mogelijk proberen te verbreken. Immers als ze dit niet zouden doen dan bestaat hun groep ook niet en hebben ze geen sociale controle. De meeste hebben hooguit opervlakkig contact met mensen buiten het geloof, hun sociale leven speelt af binnen deze groep. Ze excommuniceren mensen die zich niet aan hun regels houden. Het contact met mensen buiten de groep wordt ontmoedigt maar het is niet verboden.



Al met al een eng groepje die wel beweerd normaal te zijn en christelijk maar dit zijn ze niet, deze groep gaat veel verder dan dat. Het is ook hun, tegen de grote boze wereld van de duivel bla bla.

Verder zijn ze wel netjes en vriendelijk en werken ze ook, maar helaas worden compleet gestuurd door hun organisatie. Ik denk hoe meer je er tegen in gaat, hoe meer ze haar juist zullen proberen in te laten zien hoe slecht deze wereld is. Waardoor ze juist eerder naar hun toe zal trekken. Het is vrij lastig om iemand daar mee te helpen want het is iets wat ze zelf moet in zien.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Rome.

Ze houden mensen in hun 'macht' door te appel te doen op hun angsten en door te dreigde met een sociaal isolement.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven