Schoonmoeder praat haar mond voorbij...

28-10-2012 09:54 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd of ik nu overgevoelig ben...

Ik ben ruim 10 weken zwanger en aankomende week hebben we dé echo. Het gaat allemaal hartstikke goed maar ik vind het echomoment ontzettend spannend..



Vrij vroeg hebben we onze ouders verteld dat er een kleine op komst is en mijn 2 beste vriendinnen.



Deze week heeft mijn vriend het aan zijn zus verteld. Hij heeft een goede band met haar en we vonden het ook gewoon leuk om te delen. Zijn ouders waren hier bij.



Nu heeft schoonmoeder het verteld aan zoon die nog thuis woont...Ik vind dat helemaal niet leuk..Ik had het leuk gevonden als vriend het zelf had kunnen vertellen na de echo..



Schoonmoeder vertelde dit aan mij vrij nonchalant. Ik heb nog niet gereageerd maar eigenlijk wil ik dit nog wel doen..Vriend vind het ook jammer maar hij vindt het niet zo nodig om er iets van te zeggen..."Het is nu toch al gebeurt"...



Wat vinden jullie?



(liever niet quoten ivm herkenbaarheid zal ik wat details weghalen)
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt wat wij vinden. Wij geven onze mening. Blijkbaar had je liever iets anders gehoord.

Ik wens je een hele mooie zwangerschap en geniet er gewoon lekker van. Op jouw manier.
Ja ja, nu weet ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Nou dat gaat nog wat worden, de rest van de zwangerschap. En dan komen de drama's met kraambezoek en hoe schoonmama reageerde en blablabla.

Ik zit er klaar voor!
quote:fruitkoningin schreef op 28 oktober 2012 @ 10:32:

[...]





Het is absoluut niet zo dat ik dit regel...Vind dit ook maar een rare conclusie...



Toen bleek dat ik zwanger was hebben vriend en ik het uitvoerig gehad over met wie we dat graag wilden delen..Echt? Je hebt bewust één deel van de familie wel ingelicht en één broertje bewust niet. Je snapt toch zelf ook wel dat dat niet gaat werken. Zeker niet als broertje thuis woont. Dit moet je bij jezelf zoeken en niet bij je schoonmoeder. Je hebt het hen onnodig moeilijk gemaakt. Zijn ze blij om het over de baby te hebben en dan komt broertje binnen. Gesprek valt stil.. dat kán toch niet?
Alle reacties Link kopieren
maar TO, had je liever gehad dat je schoonmoeder het niet aan haar eigen zoon had verteld? het is toch te gek voor woorden, dat ze iets, wat ook alleen maar goed nieuws is, niet mag vertellen aan haar haar eigen kind...??
Alle reacties Link kopieren
quote:jansenenjanssens schreef op 28 oktober 2012 @ 10:37:

Nou dat gaat nog wat worden, de rest van de zwangerschap. En dan komen de drama's met kraambezoek en hoe schoonmama reageerde en blablabla.

Ik zit er klaar voor!Schuif eens op!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is je schoonmoeder zo over-enthousiast dat ze het van de daken wil schreeuwen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Tip: volgende zwangerschap vertel je negen maanden niks, moet je zien hoe leuk dat is!
Ben benieuwd hoe het gaat bij de geboorte. Ook een selectie in de belronde?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuorrebout schreef op 28 oktober 2012 @ 10:40:

Ben benieuwd hoe het gaat bij de geboorte. Ook een selectie in de belronde? op alfabetische volgorde
Alle reacties Link kopieren
quote:lavan568 schreef op 28 oktober 2012 @ 10:38:

maar TO, had je liever gehad dat je schoonmoeder het niet aan haar eigen zoon had verteld? het is toch te gek voor woorden, dat ze iets, wat ook alleen maar goed nieuws is, niet mag vertellen aan haar haar eigen kind...??Heel raar misschien maar ik had het leuk gevonden als vriend het zelf had mogen vertellen. Als schoonmoeder gezegd had dat ze het lastig vond dat haar zoon het niet wist dan hadden we daar zeker rekening mee gehouden en het verteld...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je het niet leuk vindt. Mijn schoonzus heeft het haar vriendinnen verteld terwijl ik nog maar 5 weken zwanger was (na heel duidelijk gezegd te hebben dat ik de echo wilde afwachten). Hierdoor hoorde mijn zusje het van anderen. Ik was er niet zo blij mee, maar zag het als een actie van een hele enthousiaste tante. Jouw schoonma voelt die enthousiasme vast ook.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Alle reacties Link kopieren
Ga het nu niet bij je schoonmoeder neerleggen, zo flauw. Jullie hebben een inschattingsfout gemaakt. Jammer. Volgende keer beter.
Ja ja, nu weet ik het wel!
quote:sunlight schreef op 28 oktober 2012 @ 10:33:

Ik denk dat je schoonmoeder er terecht vanuit ging dat zijn broer, en notabene haar inwonende kind, bij hen hoort. En dus ook mocht weten dat hij oom wordt. Zij en haar kinderen zijn één.



Wat raar, dat je het de ene broer/zus wel vertelt, en de andere niet. En dan nog verwacht dat je schoonouders hun mond houden in hun eigen huis(!) over iets waar ze buiten zinnen van blijheid van zijn, omdat hun zoon het dan niet mag weten.



Ik vind het opmerkelijk dat jij daar zo verbolgen over bent hoor.



eens. Ik dacht echt dat schoonmoeder het in de krant gezet had.



Jeetje wat een kromme manier om mensen in te lichten. Je zet mensen enorm voor het blok. Stel he stel, ik hoop het echt niet, maar het gaat mis met de zwangerschap. Je schoonouders zijn verdrietig en hun inwonende zoon voelt dat er wat mis is maar je geheim dus niet huilen en boos zijn schoonouders wanneer zoon in huis is. Dat kan toch niet?



Hadden jullie ook gedacht aan de mogelijke gevolgen wanneer jullie bezig waren om te beslissen wie wel en niet op de hoogte mochten zijn? Ik heb het idee dat jullie voornamelijk gekeken hebben naar wat leuk/handig was voor jullie en niet voor de mensen die jullie in vertrouwen hebben genomen.



Het werd al eerder gevraagd maar hebben jullie gezegd dat ze niks mochten vertellen of hadden ze dit zelf moeten bedenken en dus extreem voorzichtig zijn met wat ze zeggen als ze in hun eigen huis zijn? Dat zou bij mij ook nooit opkomen eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:fruitkoningin schreef op 28 oktober 2012 @ 10:42:

[...]





Heel raar misschien maar ik had het leuk gevonden als vriend het zelf had mogen vertellen. Als schoonmoeder gezegd had dat ze het lastig vond dat haar zoon het niet wist dan hadden we daar zeker rekening mee gehouden en het verteld...

Dus je legt het nog steeds bij haar neer?

Onbegrijpelijk.



(Asma was me voor, maar ik denk er dus ook zo over)
Voortaan eerst aan je 2 vriendinnen vertellen hoe het gaat met de zwangerschap en de broer van je man krijgt het wel via de facebooken van die 2 vriendinnen te horen/lezen via via hoe het met je gaat.



Had je zo iets in gedachten?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat het aan TO en haar man is om te bepalen met wie, in welke volgorde en wanneer ze het nieuws willen delen. Het is nu eenmaal zo dat sommige mensen, familie of niet, een belangrijkere rol in je leven spelen dan anderen. Het is aan anderen om daar als daarom gevraagd wordt hun mond over te houden. MAAR niet iedereen kan dit soort dingen voor zich houden, en dat heeft TO nu ook ervaren.en daar kan ze voortaan naar handelen.



Mijn eerste zwangerschap hebben we heel lang voor onszelf gehouden, omdat we wisten dat er heel veel bemoeienis van mijn schoonmoeder van zou komen. Bij de tweede hebben we de fout gemaakt om haar te vertellen dat we een jongen zouden krijgen. Erbij gezegd dat ze het niet moest doorvertellen omdat mijn moeder het niet vooraf wilde weten en omdat we het sowieso niet aan de grote klok wilden hangen. Een dag later hoorde ik het al terug van een nicht. Want in dit soort situaties zijn er altijd mensen waarvan gedacht wordt 'maar aan die kan ik het wel vertellen'. Maar ja, dat is het risico dat we zelf genomen hebben. Had ze niet moeten doen, maar een groot punt hebben wij er niet van gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:fruitkoningin schreef op 28 oktober 2012 @ 10:42:

[...]





Als schoonmoeder gezegd had dat ze het lastig vond dat haar zoon het niet wist dan hadden we daar zeker rekening mee gehouden en het verteld...



Dat konden jullie zelf niet bedenken?

Dat er een blije Opa en Oma aan tafel zitten met hun niets wetende zoon, die erg graag willen praten over hun kleinkind-in-de-maak en dat het dan heel lastig is om niets te zeggen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:fruitkoningin schreef op 28 oktober 2012 @ 10:42:

[...]





Heel raar misschien maar ik had het leuk gevonden als vriend het zelf had mogen vertellen. Als schoonmoeder gezegd had dat ze het lastig vond dat haar zoon het niet wist dan hadden we daar zeker rekening mee gehouden en het verteld...



Wat was de meerwaarde om het je schoonouders wel te vertellen? Je kan er niet gewoon over opbellen want je weet niet of je schoonouders wel kunnen praten, langs komen en het erover hebben ow nee geen optie, schoonouders kunnen niet alvast dat ene schattige beertje aan jullie geven want zoon weet van niks.



Ik denk echt dat jullie teveel naar jullie eigen belang hebben gekeken (hoewel ik nog steeds geen idee heb waarom het in jullie belang is om 1 broer niet in te lichten) en te weinig naar die van je schoonfamilie.
Alle reacties Link kopieren
quote:fruitkoningin schreef op 28 oktober 2012 @ 10:42:

[...]





Heel raar misschien maar ik had het leuk gevonden als vriend het zelf had mogen vertellen. Als schoonmoeder gezegd had dat ze het lastig vond dat haar zoon het niet wist dan hadden we daar zeker rekening mee gehouden en het verteld...ja dat vind ik een rare gedachte van jou. Die zoon woont nog thuis bij je schoonouders, en dat is toch ook naaste familie? Schoonmoeder heeft het gewoon enthousiast verteld aan haar zoon. Ik zou het gekker hebben gevonden als schoonmoeder het niet aan hem had verteld.
Alle reacties Link kopieren
Maar even serieus, je had zelf niet bedacht dat dit misschien een beetje raar was om het wel tegen de ene zus te vertellen maar niet tegen de inwonende broer? Had je vriend ook niet zoiets van misschien moeten we het tegen HEEL mijn gezin vertellen ipv in stukjes?



Mijn schoonmoeder had het ook tegen man zijn zus verteld, heb ik echt geen nacht over wakker gelegen. En al helemaal niet gedacht of ik daar iets van wilde zeggen tegen mijn schoonmoeder. Bij ons eerste kind, belde mijn moeder laaiend enthousiast mijn broer(tje) op om het te vertellen. Wij zaten daar gewoon bij, heb ik ook geen rare gevoelens bij gehad.



Meid zet het van je af. En ja hormonen doen dus echt rare dingen met je.
Alle reacties Link kopieren
quote:fruitkoningin schreef op 28 oktober 2012 @ 10:42:

[...]





Heel raar misschien maar ik had het leuk gevonden als vriend het zelf had mogen vertellen. Als schoonmoeder gezegd had dat ze het lastig vond dat haar zoon het niet wist dan hadden we daar zeker rekening mee gehouden en het verteld...



Maar je snápt dit dus niet uit jezelf, dat het bij ouders niet zo werkt?

Dan ga ik de ultieme dooddoener in t hok gooien hier: misschien dat je het dan snapt hoe dat werkt, als het je over dertig jaar zélf overkomt bij jóúw kinderen. Want blijkbaar zit dat inlevingsvermogen er niet van nature bij je in.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ontzettende mosterd maar ik vind ook dat je erg overdreven reageert.



Als je het wil delen met naaste familie, is dat dan toch ook iedereen, van die naaste familie?

Ik vind het heel erg raar om het je ene schoonzus wel te vertellen en je zwager niet, en dan nog boos worden als oma-to-be het wel verteld.



Toen ik ontdekte dat ik zwanger was, was het nog heel erg vroeg.

Naast mijn man wist forumster Ruza het als eerste, toen binnen een halfuur onze familie. En dat ging ook heel snel, mijn schoonouders vertelden het aan vrienden, mijn ouders ook. Omdat ze zo blij waren.

Nooit een moment geweest van 'O wat jammer dat ze dat hebben gezegd'

Dankzij mijn vaders enthousiasme heb ik een gratis buggy,wandelwagen en maxicosi omdat zijn zus die voor een prikkie had zien staan bij iemand.

Als hij nog heel braaf weken zijn mond had gehouden was dat natuurlijk aan mijn neus voorbij gegaan.

Alle reacties Link kopieren
Bekijk het eens omgekeerd, jouw zus is zwanger.

Je moeder weet het, je broer weet het (al een tijdje) en jij wordt overgeslagen, jij hoort het van een overenthousiaste moeder die haar mond niet kan/wil houden, zou jij dat leuk vinden? Dat de belangrijke dingen in een gezin/familie verborgen voor jou worden? Jij hoort toch ook bij dat gezin.....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan als aanstaande oom weer teleurgesteld zijn dat mijn moeder en zus het wel mochten weten maar ik niet.



TO, had je het al van die kant bekeken?
Alle reacties Link kopieren
Als je het wel aan de andere familieleden verteld die dichtbij staan had je het hem zelf ook gewoon kunnen vertellen. Staat een beetje raar vind ik, hen wel en hem niet. Dus ik zou er geen punt van maken. En hem er alsnog even op aanspreken, joh ik hoorde dat je het al hebt opgevangen! En dan toch even een leuke klets over het nieuws, heb je het toch nog zelf gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven