Vriend doet niks in het huishouden

04-01-2014 23:25 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik hier geen felle reacties op ga krijgen maar ik moet het even kwijt en meningen van andere hierover horen.



Ik woon een jaar samen met mijn vriend in ons appartement. Hiervoor heb ik al een paar maanden in zijn oude appartement gewoond. In die tijd had ik geen baantje en gestopt met mijn opleiding, ik ben toen voor hem gaan koken en poetsen (hij at bij zijn ouders iedere dag + zijn moeder maakte het huis schoon) dat voelde heel logisch voor mij omdat ik geen werk/studie had en hij wel fulltime werkt.



Maar nu wonen we al meer dan een jaar in ons nieuwe appartement en ben ik begonnen aan een nieuwe hbo opleiding waarvoor ik dagelijks 3 uur moet reizen. Ik dacht dat we de taken wel zouden verdelen en hebben hier ook over gesproken. We waren het er over eens dat we alles gewoon goed samen gingen bij houden. Alleen blijkt het in de praktijk anders te gaan. Het komt er op neer dat ik eigenlijk alle dagelijkse dingen doe; koken, afwassen, de was doen etc. Enige vaste taak die hij doet is het verschonen van de kattenbakken maar het zijn dan ook zijn katten maar dit is maar 1x per week. Koken kan hij volgens hem niet waardoor het de bedoeling was dat hij de afwas zou afdrogen; daarna werd het dat hij de afwas in het afdruiprek zou laten opdrogen en daarna op zou ruimen.De laatste tijd komt dit er eigenlijk ook niet meer van... en sta ik het maar zelf op te ruimen.



En natuurlijk heb ik hier al 1000000000000000 opmerkingen over gemaakt en ik heb het aardig proberen te brengen. En hem ook verteld dat het mij vaak allemaal een beetje te veel word icm studeren en het reizen etc. Daarbij zit ik sinds mei met een depressie en een angststoornis waardoor ik sowieso al niet goed in mijn vel zit. Maar eigenlijk altijd krijgen we dan ontzettende ruzie omdat hij vind dat ik zeur of hem tot dingen dwing. Ben hiervoor zelfs al een week terug naar mijn ouders gegaan en dan belooft hij dat het beter word maar uiteindelijk gaat het altijd weer verkeerd.



Sorry voor het hele verhaal!
Alle reacties Link kopieren
De vraag is ook of hij jou gebruikt als huissloof óf dat jij dénkt je zo te moeten gedragen. Niet iedereen denkt hetzelfde over het huishouden, niet iedereen hoeft per se de keuken schoon te hebben 's avonds, niet iedereen hoeft per se een opgeruimd huis te hebben, enz. Opruimen en schoonmaken is misschien zijn prioriteit gewoon niet. Jij hebt alleen jezelf er maar mee als je je er druk om maakt, want hem doet het waarschijnlijk niet zoveel als het een troep is.

Heb je wel eens geprobeerd om de boel de boel te laten? En dan niet voor 1 avond, maar voor 2 weken?

Aangezien je ook niet zo lekker in je vel zit, geeft het je misschien juist wel heel veel rust als je dit probeert los te laten. Kan even duren hoor, maar focus je vooral even op jezelf en je eigen troep ;)
Je brengt het heel nonchalant maar het was wel een serieuze poging als ik het zo lees. Lieverd misschien wordt het tijd om eens echt aan jezelf te gaan denken?

Als je nou geweldig in je vel zat. Maar deze jongen kost echt veel te veel energie, en dat hoef je niet te doen meis. Hij ziet je overbelasting zo als niet belangrijk dat zelfs een zelfmoordpoging geen wezenlijke verandering tot stand heeft gebracht, wauw. Laat maar zitten deze gast, alsjeblieft.
Alle reacties Link kopieren
Als ie niet kan koken zou ik hem juist laten koken. Dat kan echt iedereen leren hoor, en je moet toch voor jezelf kunnen zorgen?

Dus huppa: keuken in en proberen maar.
Zeg maar Spijker.
Maak een schema met wie wat doet en voor wanneer het gedaan moet zijn. En dan vooral niet zijn klusjes op gaan pakken omdat hij het niet doet! Of plan gewoon een avond doordeweeks en een dag in het weekend in waarin jullie samen het huis onderhanden gaan nemen. Dit zullen dan standaard afspraken worden die welke week terugkomen.



Ik zou hier ook wel heel duidelijk bij aangeven dat wanneer hij zich niet aan de afspraken houdt, ik zal vertrekken. Ik ben geen schoonmaakster.. Ons huis, dus ons huishouden. Kom nou, je bent toch geen sloof!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft er ook een handje van. Hij helpt wel hoor als ik het vraag/zeg. Maar op zijn eigen tempo (dus gerust de volgende dag pas afwassen). Vaak heb ik geen zin om me de hele avonde ergeren aan de afwas en doe ik het maar even snel zelf.



Maar wat ik hier lees klinkt wel wat ernstiger, vooral gezien de poging. Zorg goed voor jezelf en geef je grenzen aan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 05 januari 2014 @ 13:35:

[...]

Leer hem een aantal eenvoudige maaltijden koken waarbij je de recepten helemaal stap voor stap uitschrijft voor hem, want dat hij het absoluut niet kan, is natuurlijk onzin. Mijn vader kookt ook met een 'stappenplan', anders weet hij de volgorde niet.Vriend is toch niet verstandelijk beperkt? Moet TO haar overgebleven energie bij elkaar schrapen om stappenplannen voor beginners dingen als pasta met gehakt en tomatensaus en vissticks met doppers en gebakken aardappels te gaan uitschrijven? En het hem dan ook nog leren? Hij heeft het allemaal vast een keer gegeten, dus hij weet ook wel wanneer een gebakken aardappel gaar/lekker is en kan neem ik aan een pak of recept lezen. Misschien komt het iets anders eruit te zien/smaken, of is alles 45 min. later klaar, maar iedereen moet toch in staat zijn iets eetbaars te produceren. Het is de vraag of hij er energie in wil steken of niet. Zoals het gezegde luidt: kanniet ligt op het kerkhof, wilniet ligt ernaast.



Ik zou eerder afspreken dat hij op dag x voortaan het eten verzorgt omdat TO bijvoorbeeld dan altijd laat thuis is en hem dan gewoon laten maken wat/hoe hij het wil. Met hulp van zijn moeder, kant en klare ingrediënten van de appie of een blits nieuw kookboek van Jamie, wat hij maar wil, als het maar avondeten ipv vette drek is die thuis wordt bezorgd.
Ach, vriend weet vast wel met Google om te gaan dus kan daar uitzoeken hoe je moet koken.

Sommige moeders @#@!%

IK had ook zo'n moeder, de jongens hoefden helemaal niks te doen en de meiden daarentegen wel want moeder had een broertje dood aan het huishouden dus dat er meiden in huis waren was wel makkelijk.

Zelf heb ik 2 schatten van zonen en zijn vanaf het begin groot gebracht met klusjes die steeds groter werden naarmate ze ouder werden.

In de puberteit heb ik ze leren koken en heeft ieder van hun een kookdag gekregen.

Vader leerde hun kleren verstellen. Dat was meer "zijn" ding
Brandnewnick Met het zelf maar afwassen omdat vriend het niet doet daar begint de ellende mee.

De afwas is z'n verantwoordelijkheid, zijn pakkie an.

Je kunt ook denken dat zo'n afwas niks voorstelt dus dat het een kleine moeite is dat hij die zelf doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 05 januari 2014 @ 17:36:

[...]





Vriend is toch niet verstandelijk beperkt? Moet TO haar overgebleven energie bij elkaar schrapen om stappenplannen voor beginners dingen als pasta met gehakt en tomatensaus en vissticks met doppers en gebakken aardappels te gaan uitschrijven? En het hem dan ook nog leren?



Tja, wat voor ons simpel lijkt, hoeft dat voor een ander niet altijd te zijn. En daar hoeft die ander niet eens verstandelijk beperkt voor te zijn.



Een studiegenootje van mij kon niet koken, pasta met gehakt en tomatensaus was voor haar een reuzenklus, er zat steeds teveel of te weinig van het een of ander in of ze vergat iets anders totaal. Heb wel hilarische dingen met haar kookkunsten meegemaakt toen ze nog kookte zonder duidelijke recepten. Goeie ouwe tijd.
Medina: Google



Het boek: Koken voor Dummies helpt ook vast en zeker
quote:borderwalk schreef op 05 januari 2014 @ 17:36:

[...]





Vriend is toch niet verstandelijk beperkt? Moet TO haar overgebleven energie bij elkaar schrapen om stappenplannen voor beginners dingen als pasta met gehakt en tomatensaus en vissticks met doppers en gebakken aardappels te gaan uitschrijven? En het hem dan ook nog leren? Hij heeft het allemaal vast een keer gegeten, dus hij weet ook wel wanneer een gebakken aardappel gaar/lekker is en kan neem ik aan een pak of recept lezen. Misschien komt het iets anders eruit te zien/smaken, of is alles 45 min. later klaar, maar iedereen moet toch in staat zijn iets eetbaars te produceren. Het is de vraag of hij er energie in wil steken of niet. Zoals het gezegde luidt: kanniet ligt op het kerkhof, wilniet ligt ernaast.

.dit ja. Ik heb nooit echt kookles gehad thuis. Sterker nog, mijn moeder kookt niet zo geweldig. Wel wat basics geleerd thuis, maar de rest heb ik gewoon mezelf aangeleerd. Door recepten te lezen, door te proberen, door te mislukken etc. Wat is dat toch met mannen dat die ineens zwakbegaafd blijken als het op huishoudelijk werk aankomt? (een stappenplan om te koken, tsssss)
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 05 januari 2014 @ 18:05:

[...]





Tja, wat voor ons simpel lijkt, hoeft dat voor een ander niet altijd te zijn. En daar hoeft die ander niet eens verstandelijk beperkt voor te zijn.



Een studiegenootje van mij kon niet koken, pasta met gehakt en tomatensaus was voor haar een reuzenklus, er zat steeds teveel of te weinig van het een of ander in of ze vergat iets anders totaal. Heb wel hilarische dingen met haar kookkunsten meegemaakt toen ze nog kookte zonder duidelijke recepten. Goeie ouwe tijd. Het was een reuzeklus, maar ze kookte dus wel. En van dat soort fouten leer je. Hebben we allemaal niet wel eens (of vaker) gedacht, ach ik gooi de hele zak er wel in, is het op om dan te eindigen met een enorme pan vol pasta en in verhouding een heel klein beetje saus. Kijk je de volgende keer toch even iets beter hoeveel je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 05 januari 2014 @ 18:14:

[...]

Wat is dat toch met mannen dat die ineens zwakbegaafd blijken als het op huishoudelijk werk aankomt? (een stappenplan om te koken, tsssss)Ik vind het ook opvallend dat altijd wordt gezegd, let op dat je niet zeurt, laat je man het op zijn eigen manier doen, al doet hij het pas aan het einde van de week met een tuinslang, als er geen schoon ding meer in huis is. Als je het anders/eerder gedaan wil zien, dan mag je niet klagen. Dan moet je het maar zelf doen. etc. etc. Daar zit voor de zeurende, zuigende, het is ook nooit goed, ik doe het zelf wel, zucht ik vouw het wel opnieuw huisvrouw natuurlijk een wijze raad in, maar is het ook niet zo dat het je partner is?



Diegene waar je ook niet van zegt, mm jij houdt niet van paprika, maar ik maak elke week twee keer goulash met een heel stoplicht aan paprika's en we eten om 19.15 ondanks dat jij om 18.30 rammelend van de honger. nog maar een boterham smeert. Want tsja, als je het anders wil, dan moet je het maar zelf doen. Ik doe mijn klusjes op mijn manier en als ik er zin in heb of het nodig vind. Dus waarom mag je niet verwachten dat diezelfde partner een poging doet om de afwas voordat hij naar bed gaat nog even weg te werken omdat hij/zij weet dat de ander liever niet nog een hele dag tegen een stapel vieze pannen aankijkt. Kleine moeite, groot plezier enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut schreef op 05 januari 2014 @ 18:08:

Medina: Google





Zelfs met Google niet. Gewone recepten op internet vond ze te moeilijk, denk ik, want het lukte niet. Het was ergens wel knap hoe het haar steeds, zelfs met recept, lukte iets fout te doen bij het koken.



quote:borderwalk schreef op 05 januari 2014 @ 18:18:

[...]

Het was een reuzeklus, maar ze kookte dus wel. En van dat soort fouten leer je. Zij leerde het maar niet. Haar moeder kon het niet langer aanzien en heeft recepten voor haar geschreven, waarbij staat hoeveel minuten en hoe hard/zacht het vuur aan moet staan en in welke volgorde iets in de pan moet, een halve theelepel of een hele theelepel van iets, hoeveel gram, enz enz , en alleen dat heeft geholpen. Alle recepten van haar moeder zijn voor 2 personen, dus als ze voor 4 personen moet koken, dan maakt ze hetzelfde gewoon 2x.
Wel lekker consequent Medina, dat wel weer
Alle reacties Link kopieren
quote:ysl schreef op 04 januari 2014 @ 23:37:

[...]





Ja dat zegt hij me ook wel eens. En daar zal best een kern van waarheid in zitten denk ik. Maar het is toch niet zo heel raar dat je je vuile vaat opruimt na het eten. Dat zou ik toch best van iemand kunnen vragen denk ik dan.Jullie zijn het hierover eens: hij vindt het ook niet raar dat je de vuile vaat opruimt na het eten. Jij, wel te verstaan. Hij heeft geleerd dat moeder de vrouw dit doet en nu zijn moeder het niet meer doet, heb jij die taak overgenomen. Aangezien jij het ook braaf doet, bevestig je dat idee alleen maar. Hij gaat het echt niet waarderen hoor, hij vindt het gewoon normaal en het valt hem alleen op als je het niet doet. Vandaar die ruzie.



Ik zie niet in waarom zo'n ruzie een probleem is: het is juist een teken dat de boodschap aankomt. Gewoon even doorbijten en voor je het weet maakt hij er geen ruzie meer over. De volgende stap is dat hij het zelf gaat doen.



Of hij gaat je slaan, dat is ook een mogelijkheid, maar dan weet je zeker dat je weg moet wezen. Dit soort conflicten over huishoudelijke taken is geen akkefietje in je relatie, maar een symptoom van ongelijkwaardigheid. Mocht je ooit kinderen willen, dan kun je je lol pas goed op. Compromissen sluiten is heel nobel, maar dat moet wel van twee kanten komen. Hier ben jij de enige die steeds water bij de wijn doet.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met 'poging'? Staat het tussen aanhalingstekens omdat je eigenlijk niet wilde dat die slaagde? Ik vind het nogal heftig om vanwege grote stress een zelfmoordpoging te doen. Was er niet meer aan de hand? Krijg je nu hulp?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Nou ik als man doe ook niet veel in huis,werk veel en verdien zat,mijn vrouw werkt 16 uur in de week dus tijd genoeg voor het huishouden er bij te doen,hoor haar ook nooit klagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op 05 januari 2014 @ 13:55:

Je brengt het heel nonchalant maar het was wel een serieuze poging als ik het zo lees. Lieverd misschien wordt het tijd om eens echt aan jezelf te gaan denken?

Als je nou geweldig in je vel zat. Maar deze jongen kost echt veel te veel energie, en dat hoef je niet te doen meis. Hij ziet je overbelasting zo als niet belangrijk dat zelfs een zelfmoordpoging geen wezenlijke verandering tot stand heeft gebracht, wauw. Laat maar zitten deze gast, alsjeblieft.Inderdaad, zegt toch genoeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:stravie schreef op 05 januari 2014 @ 19:09:

Nou ik als man doe ook niet veel in huis,werk veel en verdien zat,mijn vrouw werkt 16 uur in de week dus tijd genoeg voor het huishouden er bij te doen,hoor haar ook nooit klagen.Nee, wel meer mannen hebben die gave Hier gaat het om twee mensen die allebei een fulltime bezigheid hebben, niet te vergelijken met jouw situatie dus.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:stravie schreef op 05 januari 2014 @ 19:09:

Nou ik als man doe ook niet veel in huis,werk veel en verdien zat,mijn vrouw werkt 16 uur in de week dus tijd genoeg voor het huishouden er bij te doen,hoor haar ook nooit klagen.En dat is vergelijkbaar met de situatie van TO /relevant omdat?
Alle reacties Link kopieren
To werkt niet? Doet alleen opleiding dus zal ook geen geld in het huishouden brengen neem ik aan,Dus kost alleen geld. Ik weet oon niet wie het meeste thuis is bij To?quote:borderwalk schreef op 05 januari 2014 @ 19:13:

[...]





En dat is vergelijkbaar met de situatie van TO /relevant omdat?
Alle reacties Link kopieren
TO heeft de afspraak om de huishoudelijke taken te delen, niet zoals blijkbaar bij jou thuis de verdeling te baseren op hoeveel euro's je binnenbrengt.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 05 januari 2014 @ 19:40:

TO heeft de afspraak om de huishoudelijke taken te delen, niet zoals blijkbaar bij jou thuis de verdeling te baseren op hoeveel euro's je binnenbrengt.Nou gaat hier niet om wie het meeste verdient,maar wie het meeste thuis is lijkt mij normaal. Als ik als man 2 dagen in de week zou werken en mijn partner 6 dagen,dan doe ik het huishouden er wel bij hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:stravie schreef op 05 januari 2014 @ 19:45:

[...]



Nou gaat hier niet om wie het meeste verdient,maar wie het meeste thuis is lijkt mij normaal. Als ik als man 2 dagen in de week zou werken en mijn partner 6 dagen,dan doe ik het huishouden er wel bij hoor!Jij bent degene die over het geld begint, niet ik. TO doet een hbo-opleiding, dat is een fulltime bezigheid. De reistijd en het huishouden komen daarbovenop.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven