Whats-app

17-04-2024 08:16 202 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik erger mij dus lichtelijk aan het volgende.
Familie en vrienden die gewoon niet reageren op een appje.
Het niet eens lezen (terwijl ze een applewatch hebben).
En zo dus je appje een hele week ongelezen laten.
En als ik er nog een stuur, ook gewoon niet reageren.
Vervolgens, een week later, terug appen dat ze het zo druk hadden, maar wat leuk om samen.... (vul maar in).
Ik heb dan al geen zin meer.

Mijn kinderen zeggen dat dit nou eenmaal zo gaat bij de jongere generatie.
Maar de "ouderen" kunnen het dus ook.

Ergeren zich hier meer mensen aan?

*voor iedereen die berichtjes niet opent omdat hij bang is ze te vergeten als het bolletje weg is: je kunt dat bolletje terug zetten!
Open whatsapp, houd je whatsappcontact ingedrukt (zo selecteer je het), en klik rechts boven op de 3 puntjes. Je kunt nu markeren als ongelezen aanvinken!
thanx wijzigde dit bericht op 17-04-2024 11:21
21.79% gewijzigd
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het niet fijn als mensen pas na een week terug appen. Meteen hoeft natuurlijk ook niet maar binnen een dag of 2 vind ik wel zo netjes. Maar om nou te zeggen dat het afspreken voor mij dan niet meer hoeft vind ik persoonlijk overdreven.
Overigens vind ik spontaan bellen tegenwoordig ook niet meer zo prettig, waar het vroeger heel gewoon was is dat tegenwoordig niet. Als ik iemand wil bellen app ik diegene meestal eerst om te vragen of het uitkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
17-04-2024 08:50
Ik heb 1 vriendin, die ik alleen kort en heel selctief antwoord. Voor je het weet zet je haar "aan", en krijg je van elk moment van haar dag een update
Ben jij mij :HA: zo’n vriendin heb ik ook :-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
17-04-2024 10:00
Je haat de mensen die jou bellen? Werkelijk?

En je vindt het onbeschoft als mensen niet snel reageren op jouw WhatsApp berichten?

Kun je je energie niet beter voor andere zaken bewaren?

Het zegt veel over de maatschappij waar we nu in leven. Al dat gejakker en hoog gespannen verwachtingen van andere mensen.
Nee, je moet wel blijven lezen.

Ik haat HET als mensen om zoiets bellen. En ja, ik vind het wel onbeschoft als ik een leuk plan bij je neerleg en je reageert niet eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken iemand die er heel wispelturig in is en ik erger me er dood aan.
Soms krijg ik snel antwoord, maar als diegene druk is (en dat is altijd het excuus) dan krijg ik helemaal geen reactie en kan ik het gesprek zelf weer aanzwengelen.
Ik weet dat die persoon zo is, maar ik vind het ontzettend stom dat deze persoon mij zo laat hangen of gewoon negeert (dus wel lezen, maar nooit reageren, ook de volgende dag niet).

Ik reageer zelf 9 van de 10 keer binnen 5 minuten, maar als ik geen tijd heb, of even geen zin heb om te antwoorden, dan laat ik het appje ongeopend en antwoord ik pas als ik daar gelegenheid toe heb.

Maar goed, sommige mensen vergeten het gewoon.
Ik heb een vriendin die leest het wel, maar komt meestal pas een dag later met antwoorden. Van haar kan ik het goed hebben,
Soms por ik iemand wel eens zo van: hey, vergeet je mij niet?
Als het belangrijk is tenminste.

Ergeren heeft vaak totaal geen zin. Maar ja, je verandert mensen ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha, wat een verschillen! Ik vind spraakberichten juist gezellig en fijn. Kun je een beetje iemand stem horen en de leuke details die in een appje niet snel worden gezegd. Het enige nadeel vind ik dat je niet zo makkelijk informatie terug vindt

Nou moet ik wel zeggen dat de vrienden die spraakberichten sturen niet heel veel ‘uuuhhh’s hebben of langdradig zijn. Gewoon een leuk berichtje.

Of inderdaad snel even informatie doorgeven terwijl ze onderweg zijn. Ook prima wmb
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
17-04-2024 08:42
Ik vergeet het gewoon en niet omdat het me niet boeit maar omdat ik problemen heb met zulke dingen onthouden. Blijkt dat veel ADHD-ers dat hebben. 8-)

Als iets belangrijk is en meteen een antwoord behoeft, kan je beter even bellen.
Precies dit!
Ik lees zo'n appje dan als ik bij de Appie in de rij voor de kassa sta en vergeet te reageren.
Dat er geen vinkje van gelezen komt kan er bij mij ook aan liggen dat ik je bericht al in de 'voorvertoning' gelezen heb. En het dan expres niet open omdat ik dan nog een rood bolletje zie van 'ik moet daar nog op reageren!!', wat dan vervolgens uit beeld zakt en dus ook uit mijn hoofd zakt.

Dus: wil je me spreken? Gewoon even bellen!
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
17-04-2024 08:38
Ligt er een beetje aan hoe lang. Ik vind enkele dagen niet reageren prima, maar een week of langer wel irritant. Zeker als je dan na 1,5 week een reminder stuurt en het weer drie weken duurt. Dan gaat bij mij de lol er ook wel af

Bellen heeft bij veel van mijn vrienden geen zin, die hebben hun telefoon standaard op ‘stil’.
Ja, precies dit dus.
Dan heb je vriendin X nog gezien. "We moeten echt afspreken, gooi even wat data op de app".
Vervolgens doe je dat en hoor je 1 week niks.
Stuur ik nog een app en een week later nog geen antwoird.
Dan denk ik " val in de gut", volgende keer niet zeuren van "wanneer gaan we naar die film?". Mens, die film is al uit de bioscoop eer je reageert.

Uitnodiging voor een feestje... niet eens dankje, we konen of we konen niet. Alles is teveel tegenwoordig.

Heb ik dringend iemand nodig, dan bel ik. En niemand hoeft voor mij "te springen" en meteen op een app te reageren.

Groepsapps van b.v. de sportvereniging, waarin je een vraag stelt, waar gewoon niemand reageert.

Waarom hebben we dat ding dan?
Als niemand zou reageren is het nogal zinloos.
Bellen wil ook al bijna niemand meer. (Belfunctie staat meestal stil).

*je kunt een berichtje natuurlijk openen en dan vergeten. Maar tegenwoordig kun je dat berichtje daarna weer markeren als ongekezen (via due puntjes bovenaan), zo blijft het wel in je oog springen als je het niet wilt vergeten.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Schrijf_wijzer schreef:
17-04-2024 09:11
Regelmatig beantwoord ik berichten met: ik kom er op terug, ik reageer later uitgebreider, even overleggen/agenda checken oid. Ik vind het niet fijn om goede vrienden en familie dagenlang te negeren, maar ik ga me ook niet in allerlei bochten wringen om per direct alles te beantwoorden.

Als iemand mij negeert ga ik er vanuit dat diegene nog geen tijd heeft/geen zin heeft oid. Ga ik niet moeilijk over doen.

Ik doe alleen moeilijk over bellen. Mij niet bellen, tenzij je op sterven ligt, of je een andere zeer urgente reden hebt. Dan ben ik er voor je.
Ja, zo doe ik het ook. Net zoals bij (werk)mail eigenlijk. Beetje verwachtingsmanagement.
En bellen heb ik ook een hekel aan gekregen inmiddels. Gek eigenlijk want ik kom nog uit de tijd dat er niets anders bestond dan telefoon. Maar de enige met wie ik nog bel is met mijn vader van 86.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren Quote
Blauwe vinkjes, laatst gezien, “online”, het staat bij mij allemaal uit.
Die telefoon heeft totale controle over je.
Dat iemand verwacht van mij dat ik gelijk antwoord, vind ik echt absurd.
Zulke mensen wil ik niet om me heen, en heb ik gelukkig ook niet om me heen.
Soms antwoord ik meteen, soms pas een paar dagen later, soms een week later.
Ligt er aan of ik het vergeet of gewoon even geen zin heb in een gesprek.
Maar de verwachting dat iemand moet reageren, vind ik erg vreemd en kan ik niet bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dit los laten inderdaad om redenen die hier al worden aangegeven. Mensen moeten zelf bepalen wanneer ze willen antwoorden.
Mensen hebben geen zin meer om 24/7 beschikbaar te zijn.

Al is een week wel lang, maar goed je kan het niet afdwingen. Hooguit na paar dagen vragen of ze al tijd hebben gehad om naar je bericht te kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een heel druk leven.
Werk, gezin, vrienden, bestuurslid, instructrice, vrijwilligster, werkgroeplid, nog een bestuursfunctie.
En ja, dat is mijn eigen keuze.
Ik reageer ook niet altijd meteen.
Maar om helemaal niet te reageren vind ik associaal. Ja, je kunt het vergeten, maar het zijn wel altijd dezelfde mensen.
Ik ben geen koetjes-en- kalfjes apper.

Ik stel mij soms voor hoe zoiets irl zou uitzien.
Zitten we in de woonkamer, vraag ik je wat. B.v. hey, ons 25-jarig trouwfeest houden we dan. Kom je ook?
En die ander zit daar dan een paar uur zonder uberhaupt iets te zeggen.
Kunt toch ook zeggen "wat leuk! Ik kijk straks ff in mijn agenda".

Ik merk dat ik steeds minder zin heb in mensen die zelf boordevol tijd zitten en waarop ik dan b.v. een week moet wachten. Soms verwijder ik mijn berichtje dan alsnog.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
17-04-2024 10:58
Ja, precies dit dus.
Dan heb je vriendin X nog gezien. "We moeten echt afspreken, gooi even wat data op de app".
Vervolgens doe je dat en hoor je 1 week niks.
Stuur ik nog een app en een week later nog geen antwoird.
Dan denk ik " val in de gut", volgende keer niet zeuren van "wanneer gaan we naar die film?". Mens, die film is al uit de bioscoop eer je reageert.

Uitnodiging voor een feestje... niet eens dankje, we konen of we konen niet. Alles is teveel tegenwoordig.

Heb ik dringend iemand nodig, dan bel ik. En niemand hoeft voor mij "te springen" en meteen op een app te reageren.

Groepsapps van b.v. de sportvereniging, waarin je een vraag stelt, waar gewoon niemand reageert.

Waarom hebben we dat ding dan?
Als niemand zou reageren is het nogal zinloos.
Bellen wil ook al bijna niemand meer. (Belfunctie staat meestal stil).

*je kunt een berichtje natuurlijk openen en dan vergeten. Maar tegenwoordig kun je dat berichtje daarna weer markeren als ongekezen (via due puntjes bovenaan), zo blijft het wel in je oog springen als je het niet wilt vergeten.
Ach joh, mensen hebben het gewoon druk, vergeten snel iets. Een feestje is leuk maar als het feestje niet doorgaat is het ook leuk. Zo'n volgeplande agenda is niet voor iedereen even leuk.

Ik zou me er niet zo druk om maken als ik jou was. Als je echt graag met iemand wilt afspreken, gewoon rechtstreeks vragen. Even bellen, ofzo.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
17-04-2024 10:58
Ja, precies dit dus.
Dan heb je vriendin X nog gezien. "We moeten echt afspreken, gooi even wat data op de app".
Vervolgens doe je dat en hoor je 1 week niks.
Stuur ik nog een app en een week later nog geen antwoird.
Dan denk ik " val in de gut", volgende keer niet zeuren van "wanneer gaan we naar die film?". Mens, die film is al uit de bioscoop eer je reageert.

Uitnodiging voor een feestje... niet eens dankje, we konen of we konen niet. Alles is teveel tegenwoordig.

Heb ik dringend iemand nodig, dan bel ik. En niemand hoeft voor mij "te springen" en meteen op een app te reageren.

Groepsapps van b.v. de sportvereniging, waarin je een vraag stelt, waar gewoon niemand reageert.

Waarom hebben we dat ding dan?
Als niemand zou reageren is het nogal zinloos.
Bellen wil ook al bijna niemand meer. (Belfunctie staat meestal stil).

*je kunt een berichtje natuurlijk openen en dan vergeten. Maar tegenwoordig kun je dat berichtje daarna weer markeren als ongekezen (via due puntjes bovenaan), zo blijft het wel in je oog springen als je het niet wilt vergeten.
Ach joh, mensen hebben het gewoon druk, vergeten snel iets. Een feestje is leuk maar als het feestje niet doorgaat is het ook leuk. Zo'n volgeplande agenda is niet voor iedereen even leuk.

Ik zou me er niet zo druk om maken als ik jou was. Als je echt graag met iemand wilt afspreken, gewoon rechtstreeks vragen. Even bellen, ofzo.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
17-04-2024 11:18
Ja, je kunt het vergeten, maar het zijn wel altijd dezelfde mensen.
Als je niet van vergeetachtige mensen houdt, waarom heb je ze dan nog in je leven?

Hoezo weet jij dat zij zeeën van tijd hebben? Iedereen is anders belastbaar. Waarschijnlijk doen ze weinig omdat ze weinig aankunnen.

Je hebt hier gelezen dat jouw visie op appen niet per se de norm of de etiquette is.

Ik zou verschil in app gedrag zien als een miniem probleem. Geen reden om iemand te cancellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
17-04-2024 10:32
Nee, je moet wel blijven lezen.

Ik haat HET als mensen om zoiets bellen. En ja, ik vind het wel onbeschoft als ik een leuk plan bij je neerleg en je reageert niet eens.
Je schreef: "Ik haat mensen die..." etc. "Ik haat het...", dat stond er niet.

Met mijn leesvaardigheid is dus niets mis.

En dit is precies wat ik bedoel. Geschreven tekst laat ruimte voor verkeerde interpretatie. Zowel door de schrijver als de ontvanger.
thanx schreef:
17-04-2024 11:18


Ik stel mij soms voor hoe zoiets irl zou uitzien.
Zitten we in de woonkamer, vraag ik je wat. B.v. hey, ons 25-jarig trouwfeest houden we dan. Kom je ook?
En die ander zit daar dan een paar uur zonder uberhaupt iets te zeggen.
Kunt toch ook zeggen "wat leuk! Ik kijk straks ff in mijn agenda".

Dit is toch geen vergelijking?
Wanneer ik bij jou in de woonkamer zit heb ik tijd voor jou gemaakt, en vind ik het fijn die tijd ook aan jou te besteden.
Als de koning dan appt dat hij graag bij me op bezoek wil komen blijft in dat geval zijn app op ongelezen staan.

Maar goed het hangt ook af van de contacten die je hebt.
Mensen die zoals je eerder beschrijft niet reageren en ongeveer pas reageren wanneer de film al niet meer draait in de bios, behoren niet tot mijn contacten. Als er zoveel moeite gedaan moet worden om af te spreken en/of elkaar te zien vind ik het de investering niet waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
17-04-2024 11:18
Ik heb een heel druk leven.
Werk, gezin, vrienden, bestuurslid, instructrice, vrijwilligster, werkgroeplid, nog een bestuursfunctie.
En ja, dat is mijn eigen keuze.
Ik reageer ook niet altijd meteen.
Maar om helemaal niet te reageren vind ik associaal. Ja, je kunt het vergeten, maar het zijn wel altijd dezelfde mensen.
Ik ben geen koetjes-en- kalfjes apper.

Ik stel mij soms voor hoe zoiets irl zou uitzien.
Zitten we in de woonkamer, vraag ik je wat. B.v. hey, ons 25-jarig trouwfeest houden we dan. Kom je ook?
En die ander zit daar dan een paar uur zonder uberhaupt iets te zeggen.
Kunt toch ook zeggen "wat leuk! Ik kijk straks ff in mijn agenda".

Ik merk dat ik steeds minder zin heb in mensen die zelf boordevol tijd zitten en waarop ik dan b.v. een week moet wachten. Soms verwijder ik mijn berichtje dan alsnog.
maar niet iedereen is gelijk, en jij bent vast een stuk beter in zaken plannen dan anderen
Vaak zijn juist mensen die heel druk zijn, heel goed in alles op elkaar laten aansluiten.

IK heb moeten leren,, dat sommige vriendinen 1 ding doen in het weekend als een Druk Weekend zien.
IK vind een druk weekend een weekend met elke dag meerdere verplichtingen
Alle reacties Link kopieren Quote
Choco-fan schreef:
17-04-2024 10:45
Soms por ik iemand wel eens zo van: hey, vergeet je mij niet?
VRESELIJK!
Niet bij mij doen hoor Choco-fan, echt niet!

Ik had een hardloopmaatje die dat deed. We gaan niet meer samen hardlopen, ik kan daar helemaal niet tegen. Voelde zo dwingend!
BEL me dan als je het nu, nu, nu moet weten.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
17-04-2024 10:58
Ja, precies dit dus.
Dan heb je vriendin X nog gezien. "We moeten echt afspreken, gooi even wat data op de app".
Vervolgens doe je dat en hoor je 1 week niks.
Stuur ik nog een app en een week later nog geen antwoird.
Dan denk ik " val in de gut", volgende keer niet zeuren van "wanneer gaan we naar die film?". Mens, die film is al uit de bioscoop eer je reageert.
maar dan spreek je dat toch uit?
"wanneer gaan we naar die film?"
jij: "mijn ervaring is, dat jij slecht reageert op apps, dus als jij nou met een voorstel komt, check ik mijn agenda"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees met verbazing de berichten hier. Voor mij is een appje bedoeld om even wat af te spreken en niet om hele verhalen te delen. Mijn vriendin en ik bellen wekelijks en dat heb ik liever om even bij te kletsen. Hier zijn dus ook mensen die niet gebeld willen worden. Iedereen is anders blijkt maar weer en dat ik ook prima. Mij niet bellen geldt gelukkig niet voor mijn zusjes of beste vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pitulia schreef:
17-04-2024 11:44
Ik lees met verbazing de berichten hier. Voor mij is een appje bedoeld om even wat af te spreken en niet om hele verhalen te delen. Mijn vriendin en ik bellen wekelijks en dat heb ik liever om even bij te kletsen. Hier zijn dus ook mensen die niet gebeld willen worden. Iedereen is anders blijkt maar weer en dat ik ook prima. Mij niet bellen geldt gelukkig niet voor mijn zusjes of beste vriendinnen.
oh ik bel wel, maar niet spontaan
als mijn telefoon onverwachts overgaat, denk ik dat er iets ernstigs is

vriendinnen en ik appen: ff bellen zo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
17-04-2024 11:52
oh ik bel wel, maar niet spontaan
als mijn telefoon onverwachts overgaat, denk ik dat er iets ernstigs is

vriendinnen en ik appen: ff bellen zo?

Dat vind ik dan weer gek. Waarom zou je moeten vragen of je kunt bellen? Als het niet uitkomt neemt degene die je belt toch gewoon niet op? Klinkt mij als een nodeloze extra handeling
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik zou constateren dat ik me erger aan mensen die niet terug appen zou ik gewoon die hele app verwijderen. Dat kan het niet waard zijn toch. Genoeg mensen hebben geen whatsapp en die leven ook gewoon.

Ik app zelf niet veel, er kunnen dagen of zelfs een week voorbij gaan dat ik niet online ben op de app. Maar het verloopt zonder problemen. Als het afspreken of zakelijk is reageer ik en als het voor de gezelligheid is reageer ik wanneer ik in de mood ben. Anderen doen het ook zo.

Maar als ik nu vanavond wil afspreken of ik ben in de buurt dan bel ik ze op. Sommige mensen vinden dat heftig en denken dan dat ik minstens op de kop bloedend uit een slagader in een greppel lig, maar daar wennen ze vanzelf aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
17-04-2024 09:56
Spraakberichten van notoire spraakberichters luister ik niet meer af. Ik vind spraakberichten van minutenlang nog onbeschofter dan niet terug appen eigenlijk. Je claimt mijn tijd en ik moet ook maar weer onthouden om het af te spelen want ik ga je niet in het openbaar op speaker zetten met je bericht. Typ het gewoon uit. Het is lui gedrag. Ik vertel ze ook wel dat ik audioberichten niet afluister.

Ik stuur alleen een audiobericht als ik in de auto zit en ik moet iets dringends melden (een file aan iemand die een belangrijke afspraak heeft en over diezelfde weg moet, of zo).
Als je je telefoon aan je oor zet bij een spraakbericht gaat geluid niet via speaker maar hetzelfde als wanneer je iemand belt.

Verder ben ik ook niet zo’n fan van spraakberichten.

En qua app: gewn voorvertoning, vinkjes uit en ik check een paar momenten per dag. Dan heb ik niet altijd tojd om meteen te antwoorden, maar kan dan wel zien of iets snel actie vraagt of kan wachten. Ja, en dan schiet een datumplanner er wel eens bij in en denk ik daar dagen later pas aan.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
17-04-2024 11:42
VRESELIJK!
Niet bij mij doen hoor Choco-fan, echt niet!

Ik had een hardloopmaatje die dat deed. We gaan niet meer samen hardlopen, ik kan daar helemaal niet tegen. Voelde zo dwingend!
BEL me dan als je het nu, nu, nu moet weten.
Haha tja als je geen idee hebt dat mensen het irritant of dwingend vinden....het is dan op zich ook handig als mensen dat zelf aangeven.

Als ik zo'n 'reminder' stuur dan is het ook niet 5 minuten later. Dan gaan er een paar dagen overheen.
Bijvoorbeeld als iets geen haast heeft, maar we het er nog wel over moeten hebben. Of zo ;-)
Maar mee eens: als het dringend is moet je bellen.

Ja gek is dat, ik app nu eerst: kan ik je even bellen?
Vroeger belde je gewoon. Als iemand geen tijd had of niet thuis was, dan nam de telefoon niet op. Of hij zei: sorry kan ik je straks terugbellen?

Ik bel wel regelmatig met familie trouwens. Wel vaak op afgesproken tijdstippen als we weten dat we er tijd voor hebben.

Spraakberichtjes zijn wel grappig, maar ik luister ze nooit gelijk af. Komt meestal niet uit. Dus dan app ik terug: sorry kan nu je berichtje niet afluisteren, doe ik als ik thuis ben straks".

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven