Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Niet gaan rennen vandaag, wel naar de crossfit ... Afgelopen weekend een weekendje weg geweest dus geen training gedaan.

Woensdag ga ik weer rennen. Ik ga weer voor de 8km, kijken of ik vooruitgang heb....



Indrukwekkend wat er allemaal is gelopen de laatste dagen...



Volgens mij zijn er een aantal ook 9 april in Rotterdam, de data schiet al op! Ik vind het spannend worden...
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een rondje van 17,3km gedaan met daarin twee tempoblokken van 20min op 4min40.. Lekker in de zon kunnen lopen. Vandaag een extra rustdag in gepland. Dus alleen donderdag avond nog een paar intervalletjes. Het beloofd zaterdag goed hardloop weer te worden. Vrijdag een vrije dag omdat ik dan al tijdig die kant op kom. Heerlijk zon kort werkweekje van maar 20 uurtjes.
Alle reacties Link kopieren
Naturalista, zou goed kunnen dat we bij elkaar in de buurt wonen. :-)



Anky, gefeliciteerd met het behalen van je doel!



Gioia, ja echt zo mooi die paarden. Ze waren ook heel dichtbij het pad, een meter of tien.

Wat fijn dat het lopen zo lekker gaat.



Baukje, dat is zeker lekker, dat je op je gemak richting de wedstrijd kan gaan.



Ik heb gisteren de duinen weer opgezocht, 8 km over duinpaadjes en het strand. Flinke wind, maar het was heerlijk. Eindpunt was in de luwte dus ik kon heerlijk in het zonnetje stretchen en op adem komen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week drie keer gelopen: maandag 10 km met m'n vriend, dinsdag 5 km en gisteren 8 km. Nu ik meer aan het lopen ben raak ik mijn vertrouwde rondjes wel een beetje zat. In het donker heb ik ook eigenlijk maar een rondje dat goed te doen is, mijn andere rondjes gaan dwars door de stad en dat vind ik niet prettig lopen in het donker vanwege het drukke verkeer. Ik kan niet wachten tot we gaan verhuizen naar een rustiger gebied waar ik lekker nieuwe rondjes kan ontdekken!



Morgen training in het bos, en dan zondag CPC! Er waren hier meer mensen die de CPC gingen lopen toch?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Oh, verhuisplannen gioia?

Veel plezier en succes bij de cpc! Ik loop 'm niet dit jaar.



Ik ben vandaag alweer naar de duinen gegaan. Een nieuw paadje ingeslagen, kwam bij elkaar op een rondje van 7,5 km, daar deed ik precies 40 minuten over. Heerlijk weer, had voor het eerst een knielange tight aan.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Een mijlpaal voor mij vandaag: het is op de kop af een jaar geleden dat ik serieus met lopen begon. Het was destijds een ambitieus plan: een jaar eerder had ik de ziekte van Pfeiffer gehad en ik worstelde nog steeds met vermoeidheid en een belabberde conditie. Mijn eerste training duurde een half uur: een minuut wandelen afgewisseld met een minuut lopen. Behoorlijk zwaar en ik kon me niet voorstellen dat ik ooit de 5 km zou halen.



Vandaag heb ik 9.5 km gelopen in 55 minuten, in een hemdje, met bloesem, krokussen en zon om de feestvreugde te verhogen. Het ging uitstekend en ik had nog wel verder gekund (maar die 10 km komt de volgende keer wel). Hét bewijs dat ook een voormalige sporthater kan veranderen in iemand die voor haar plezier beweegt. Ik ben inmiddels fitter dan voordat ik ziek werd en zit ook mentaal veel beter in mijn vel.



Overigens was deze training ook om een heel andere reden memorabel: ik ben al de nodige vreemde obstakels tegengekomen, maar vandaag moest ik uitwijken voor een enorme zwaan. Hij was duidelijk verdwaald, want er was geen water of groen in de buurt, en hij stond op de stoep naast een drukke weg. Ik dacht in eerste instantie: ik loop wel om 'm heen, maar toen ik dichtbij kwam zag ik pas hoe groot zo'n dier eigenlijk is. Opmerkelijk.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje, succes morgen toegewenst.



@Tyche, lekker hoor trainen in de duinen moet ik ook weer eens gaan doen.



@Gio/ Oogjes/ Naturalista, succes toegewenst. Ik ga zondag ook de CPC lopen. Heerlijk zin in.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 10 maart 2017 @ 13:37:



Morgen training in het bos, en dan zondag CPC! Er waren hier meer mensen die de CPC gingen lopen toch?Leuk gioia! Welke afstand ga je doen? Ik de halve marathon. Spannend maar moet zeggen dat de sfeer me altijd wel vooruit duwt. Zit alleen beetje te stoeien met wat aan te doen. Er moet best lang gewacht worden in de startvakken en de voorspellingen wisselen nogal. Wat doe jij aan?
Alle reacties Link kopieren
@Tyche: Ja we hebben een huis gekocht, we gaan de stad uit. Nog twee maanden wachten en dan is het zo ver, spannend!



@Mother: Succes zondag!



@Gefeliciteerd met je prestatie Cerulli!



@Rolu: Leuk dat je ook meedoet! Ik loop ook de halve marathon. Ik laat het nog even van het weer op zondag afhangen, maar waarschijnlijk ga ik in korte broek + t-shirt. Dat is wel koud bij de start maar tijdens het rennen lijkt het me wel warm genoeg. Als het gaat regenen of kouder wordt dan 12 graden wordt het een lange broek.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Wat een lekkere verhalen, goed hoor Cerulli!

En de dames die morgen naar de CPC gaan, veel succes en veel plezier!



Ik baal als een stekker, ik heb weeeeeer een virusje te pakken. Ik snotter gigantisch. Vanmorgen gaat het al beter als gisteren, had vandaag een rondje willen lopen maar het lijkt erop dat ik niet ver kom. Ben erg benauwd. Het lijkt wel alsof ik alle mooie hardloop dagen aan mijn neus voor zie gaan en elke keer word afgeremd naar mijn doel, de 10 km. En 9 april begint toch echt al snel te komen...
Alle reacties Link kopieren
Mefunny, en gewoon in flink tempo wandelen? Dan heb je in ieder geval de beweging
Alle reacties Link kopieren
Nou.. durf het bijna niet te zeggen maar ben toch maar gaan lopen onder het mom van "ik zie het wel" berg zakdoekjes mee en 2 paracetamol erin.



8,52 km 52:24 min... is nog mijn snelste ook
Alle reacties Link kopieren
Haha zo zie je maar, soms is t even doorzetten
Alle reacties Link kopieren
Goed allemaal zeg, komt het door het heerlijke weer dat iedereen ineens een vaartje gevonden heeft?

Prachtig Cerulli, hoe je in een jaar kunt veranderen. Dat kun je alleen maar ervaren, want iedereen die dat tegen je zegt als je niet sport kun je toch nauwelijks geloven.

iedereen morgen heel veel plezier bij de CPC: ga niet te warm gekleed hoor! Tel toch gauw 10 graden op bij de buitentemperatuur.



Ik kwam Baukje vandaag tegen bij de Spa Run. Ik deed maar een zesde deel van wat zij rende. Zij mag zelf vertellen hoe ze de marathon heeft ervaren, maar 'natuurlijk' stond ze op de prijsuitreiking te wachten! En -behalve dat baukje snel loopt en heel veel weet, is ook ontzettend vriendelijk!

Ik heb samen met mijn zoon van 10 jaar de Spa Run gerend. Het was geweldig!! 's Morgens zagen we er bijna vanaf, want het mannetje weigerde te eten van de zenuwen en ik laat hem niet lopen zonder brandstof. Daar hebben veel deuren voor geknald in huis, maar uiteindelijk moest hij zijn lunch ophebben, voor we het startnummer op spelden en dat lukte.

7 Kilometer met flinke hoogteverschillen is heel wat als je tien bent. Ik heb de hele tijd tegen hem lopen te kletsen en hem ingehouden waar nodig, aan het rennen gehouden waar het moeilijk was en GENOTEN. Dit was echt een droom die uitkwam en ik liep met tranen in mijn ogen te balen dat het zo snel voorbij ging. Onderweg heb ik gefilmd, gekletst, geprezen en gefotografeerd. We hebben ons aan de afspraak gehouden om niet te gaan wandelen en we hebben er 40 minuten over gedaan. Dat is voor mij al best een fijne tijd, maar voor hem is het een topprestatie! Ik ben dan ook superTROTS
Alle reacties Link kopieren
cerulli, geweldig hè wat er kan veranderen als je doorzet.



anke, wat leuk dat je baukje hebt ontmoet!

En wat prachtig schrijf je over de run met je zoon, ik word er helemaal plaatsvervangend trots van!



MEFunny wat goed dat je toch gegaan bent. Misschien liep je wel zo goed omdat je er weinig van verwachtte?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ahhhhh Anke, wat gaaf zeg en super stoer van jou en je zoon! Echt knap met zijn 10 jaar zeg.



Tyche, ik heb geen idee waarom het opeens zo ging, ik heb heul wat zakdoekjes onderweg verbruikt.

Misschien idd omdat ik er niks van verwachte en mij zelf kennende, als ik ergens mee begin dan stop ik niet...
Ahh wat leuk Anke! En grappig dat je baukje tegenkwam



Heerlijk hardloopweer vandaag, geniet ervan allemaal
Alle reacties Link kopieren
Wat knap van jou en je zoon anke! Benieuwd hoe het met baukje is gegaan.



Mefunny, wat een doorzettingsvermogen! Je bent er al bijna, die 10 km gaat zeker lukken.
Heerlijk gelopen, maar m'n TomTom geeft altijd wat anders aan dan strava: TomTom 7.1 in 6:36 gem en geïmporteerd naar strava is t 7 met gem 6:41... iemand hier ervaring mee?



En viel me op dat ik erg mijn schouders beweeg tijdens lopen: links en dan weer rechts omhoog (zag in m'n schaduw) en die van vriendin helemaal recht en stil. Waarsch verlies ik veel energie zo, of hoor je wel beetje te bewegen?
Alle reacties Link kopieren
wilde perzik eigenlijk hoort je romp niet zo mee te bewegen. Ik zie het wel vaker bij lopers die dan de armen niet echt zwaaiend bewegen maar die armen laten bewegen door rompdraaiing.



Gioia ben te laat om je nog succes te wensen, hoe is het gegaan?



Cerulli geweldig he wat je in een jaar kan bereiken!



MEFunny beterschap
Alle reacties Link kopieren
Anke wat geweldig van je zoon. Moet voor hem ook een grote beleving zijn geweest. Kan hij de rest van zijn leven ook met warme gevoelens op terugkijken zo samen met zijn moeder dit beleven. Vond het ook heel leuk je te ontmoeten.

De marathon op het circuit was echt een geweldige beleving. Voelt toch heel speciaal om daar te lopen en ik vond het toch (ondanks ik helemaal geen liefhebber van autoraces ben) het bijzonder daar zo rond te kijken. En op het parcours heb je ook mooie vergezichten. Eigenlijk heb je wel meerdere rondjes nodig om echt alles te zien viel mij op want ik zag steeds weer 'nieuwe' dingen. Maar behalve bijzonder was het ook vooral bijzonder zwaar. Al na een rondje was de moed al in mijn schoenen gezakt al ging die keurig netjes in 35min. Overigens helemaal niet op het tempo gelet hetgeen ook niet echt zinvol is op een parcours met amper een meter vlak. Mijn garmin kwam aan 820 hoogtemeters, hoewel ik dacht ergens te lezen te hebben dat het er 'maar' 630 of zou zouden zijn.

Toch gingen de tweede en het derde rondje ook nog in 35min. kwam op 1hr45 door op de halve. Die tijd was ruim voldoende geweest voor de eerste plaats bij de vrouwen op de halve zag ik achteraf. Maar ja ik moest zo nodig weer een hele lopen dus dat betekende nog drie rondes. Toen is het verval er wel ingeslopen hoor. Uiteindelijk 3hr34 maar dat was dan wel weer ruim voldoende voor de eerste plaats bij de vrouwen op de marathon. Niet dat ik daar nu zo mee bezig was maar ik wist van begin af aan dat ik voorop liep en toen had ik bij de laatste ronde toch wel zoiets van nu zal er mij toch niet nog iemand voorbij komen. Maar bij nummer twee liep het verval nog verder op.

Vanmorgen een 13,5km gaan uitlopen. De eerste 50 meter voelde mijn benen wel heel slap hoor. Maar daarna toch lekker gelopen. Voel mijn bovenbenen wel behoorlijk hoor bij het opstaan uit een stoel of de trap aflopen. Ik denk dat die klappen bij het dalen nog het meest funest geweest zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooi verhaal Anke! Ben ook plaatsvervangend trots voor jullie! Dit is nou typisch zo'n moment in een kinderleven dat voor altijd bij zal blijven, zowel bij jou maar ook zeker bij je zoon. Echt heel erg lief! Zoiets zou ik ook heel graag doen met mijn kinderen. Wellicht over een paar jaartjes.



Wauw Baukje, mooie prestatie weer! Klinkt erg zwaar maar je hebt het wel weer geflikt! Wat grappig dat jullie elkaar tegen kwamen, hadden jullie van te voren afgesproken?



Haha Mefunny, lekker bezig hoor. Soms ken je je eigen krachten niet .



Cerulli, bijzonder verhaal. Heerlijk dat je jezelf na Pfeifer zo hebt kunnen herpakken. En ja, wat kan hardlopen dan lekker zijn he?



Nog mensen de CPC gelopen? Hoe is het jullie vergaan? Het weer was in ieder geval fantastisch of niet?!



Deze week veel gelopen, dinsdag 20x200m geintervald op de baan. Vond het een stuk beter te doen dan die 18x300 van vorige week. Donderdag ochtend vroeg ruim 15k. Vrijdagochtend kon ik wat later beginnen aangezien ik pas 's middags hoefde te werken. Ging samen lopen met mijn man, wat resulteerde in ruim 16k terwijl ik eigenlijk maar 14 in gedachten had. Nu maken die 2k natuurlijk niet zo veel uit, maar ik had die laatste 2k ook echt alleen maar in mijn hoofd dat ik zsm naar huis wilde. Het tempo werd dus aardig opgeschroefd op het eind haha. Vandaag weer 30, heerlijk weer, nauwelijks wind, zelfs op het strand niet. Als het zo'n weer wordt in Rotterdam, dan denk ik dat het een hele mooie dag gaat worden! Nog maar 4 weken, komende week nog een zware week met een 35 aan het eind en dan afbouwen! Wat gaat het snel!



Een vraagje aan de ervaren (marathon)lopers onder ons. Wat neem je allemaal mee naar de marathon en wat neem je mee voor onderweg? En vooral: hoe neem je het mee? Ik voel er eigenlijk weinig voor om met zo'n drinkgordel te lopen. Het loopt voor geen meter vind ik, ding dat ik heb zakt altijd af. Maar ja, waar laat ik de gels dan? Ik heb één shirt met lange mouwen waar een zakje in zit, maar hoop eigenlijk met korte mouwen te lopen. Hoe doen jullie dat? Of zal ik een nieuwe gordel kopen? Je hoort het: Dilemma's, dilemma's ... .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gordel van perfecta en die zit wel goed. Ik probeer meestal drinken aan te laten geven of bij posten neer te zetten. In Rotterdam is dat mij ook niet gelukt en heb ik het met zelf vier flesjes meenemen (kunnen acht flesjes in maar deed ik bewust niet vanwege het gewicht), gels en de drankposten gedaan. Inmiddels gebruik ik al lang geen gels meer ben overgestapt van de gewone isostar op isostar endurance.. Dan kun je door voldoende daarvan te drinken ook aan voldoende koolhydraten komen. Maar tenzij je met een camelbak loopt kun je eigenlijk zelf niet genoeg meenemen. En voor een marathon op tempo is het ook te veel gewicht om mee te sjouwen.

In rotterdam zijn de drinkposten heel lang, in principe kun je dus wel voorin een beker aanpakken opdrinken en dan op het eind er nog eentje meepikken. Alleen heb je dan wel eentje met sportdrank en eentje met water.

Gisteren had ik aan de organisatie gevraagd of ik mijn flesjes bij de verzorgingspost weg mocht zetten. Ik werd gelijk gekoppeld aan iemand van die post die mijn flesjes meegenomen hebt en geloof het of niet ze heeft iedere ronde hoogstpersoonlijk mijn flesje aangegeven. zoiets kan natuurlijk bij een grote wedstrijd niet maar wat lief he van die vrijwilligster.
Wat leuk Anke, om met je zoon te lopen. En knappe prestatie hoor, zo'n eind op zo'n zwaar parkoers.





Baukje, wat een goede tijd weer.



Naturalista, voor gels zweer ik bij wielershirts met een zakje achterop.



Zalig weer vandaag, maar helaas zat ik van wege de hobby van mijn lieve kinderen van 8 tot 20 uur binnen . Nu ik op de bank en vriend hardlopen. Morgen is het mijn beurt.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de overwinning Baukje! En wat een leuk verhaal over je zoontje Anke, ik snap dat je super trots bent!



@Naturalista: ik heb een camelback die op zich heel fijn zit, maar ik denk dat ik hem niet ga gebruiken in Rotterdam. Er zijn voldoende drankposten, en er staan ook wel wat bekenden aan de kant die me een flesje kunnen aangeven. Gels doe ik in een flipbelt, ideaal ding.



Ik heb m'n PR weer een beetje aangescherpt, 1.50 en een beetje! Ik wilde eigenlijk onder de 1.50 lopen en het ging best lekker maar de laatste kilometers gingen niet meer zo snel als ik bedacht had. Ik had nog wel een klein tandje erbij kunnen doen maar ik mocht niet voluit van m'n trainster en daar heb ik me netjes aan gehouden. Het was wel warm om te lopen zeg! Ik stond in m'n korte broek en shirtje in het startvak en het was niet eens koud! Ik ben blij dat ik nu al een beetje heb kunnen oefenen in de warmte, want als het in Rotterdam zo warm is dan is dat nog best wennen! Door de warmte was er wel meer publiek dan normaal, dat was dan wel weer leuk!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven