Achtergelaten kater, houden of asiel?

24-07-2014 06:25 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in dubio...



Hier in de buurt is iemand plotseling verhuisd en heeft een kat achter gelaten . Asiel vond ze te duur . Beestje zwierf hier rond, zonder eten en drinken, dus ik heb hem gisteravond in huis gehaald.



Ik heb gisteravond de dierenambulance gebeld, wat nu te doen. Moet vandaag terug bellen, dan kunnen ze hem komen halen en naar een asiel brengen.



Maarrr... Nu zit ik in dubio.

t is een ontzettend lief beest! Het lijkt te klikken met hondje en andere zwerfkat die ik heb opgenomen. Hij z\it continu bij mij en blijft maar kopjes geven ( lijkt wel dankbaar te zijn....). De achterdeur staat open, maar hij doet niet eens een poging om t huis uit te gaan. Geeft aan het hele huis kopjes, incl de hond, zo van 'Zo , dit is mijn nieuwe huis!'



Waarom ik hem niet zou houden is vooral de financien. Ik heb het niet breed. Kan WEL rondkomen, beetje extra voer kan er ook nog wel vanaf. Hij is niet gecastreerd, dus dat moet ik nog laten doen als ik hem zou houden. Je hebt natuurlijk hoe meer dieren, hoe meer kans op dierenartskosten.....

Waarom ik hem wel zou houden... voelt een beetje als verraad hem naar een asiel te brengen, hij klit echt aan me vast! Hij is zoooo lief! En komt hij in het asiel, waar komt hij dan terecht?! T beestje schijnt in een jaar tijd al meerdere adressen te hebben gehad en elke keer gedumpt te zijn, zo zielig! En... ik heb liefde genoeg voor nog een beestje!



Wat zouden jullie doen... Naar het asiel, houden, of gewoon een paar dagen aankijken of het goed blijft gaan?
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft je al uitgekozen . Ik zou hem houden. Als je hem houdt dan heb ik nog wel tips voor je voor goedkoop laten castreren en chippen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook houden . Is verzekeren misschien een optie? Je betaalt dan wel maandelijks een bedrag, maar je hoeft niet in te zitten over dat je hoge kosten niet kan betalen. Volgens mij wordt chippen en castreren bij sommige verzekeringen (deels) vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem houden. Maar volgens mij heb je dat al besloten, dus heel erg gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot!



Wat ziektekosten betreft is de castratie en het chippen al een behoorlijk bedrag. Maar daarna zijn het vooral de jaarlijkse inentingen. Shoppen langs dierenartsen kan ook wel eens schelen.



Ik heb inmiddels een aantal katten gehad die jaren lang niets mankeerden. Als ze dan ziek worden tja dan kan het soms wel kosten soms ook niet.



Maar je heb nu 3 huisgenoten dat moet lijk mij nog te doen zijn. Je kunt een verzekering afsluiten en maandelijks of jaarlijks betalen of je leg geld op een spaarrekening opzij.

Zelf geld opzij leggen levert meer op dan een ziektekostenverzekering (maar deze laatste is weer goed voor mensen die niet veel geld hebben en ook niet van een gespaarde pot af kunnen blijven lijk mij)
Als de dierenambulance hem naar het asiel brengt dan kun je waarschijnlijk wel een optie doen op de kat. Dan wordt hij in ieder geval nagekeken door een dierenarts, ingeënt, gechipt, ontwormd, ontvlooid en gecastreerd.

Na 14 dagen kan hij worden herplaatst en daar zijn uiteraard wel kosten aan verbonden. Je hebt dan in ieder geval nog wel een paar weken recht op medische nazorg indien nodig en ook nog een proefperiode.

De kosten en mogelijkheden verschillen per asiel. Dus je zou altijd eerst even met het asiel kunnen bellen voor meer informatie.



Als je de dierenambulance eerst af zegt en dan over een maand alsnog de kat naar het asiel wil laten brengen dan kan het zijn dat je dan alsnog afstandskosten moet betalen. En waarschijnlijk ook eerst op de wachtlijst komt.
Alle reacties Link kopieren
Financieel misschien het beste als ik dat zo hoort door hem eerst naar het asiel te brengen. Maar als de kat toch bij je thuis is dan zou ik het niet over het hart krijgen om hem eerst in het asiel te laten opnemen.
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 08:22:

[...]

Dat is wel heel makkelijk gedacht? Welke mouw dan? Een lening afsluiten?



Nou inderdaad. TO zegt dat ze een klein bedragje opzij kan zetten voor die kosten. Misschien kan ze het lenen maar dan moet ze het terug betalen en ook weer sparen voor de volgende rekening. Ik weet niet wat ze verder aan buffer heeft voor haar eigen onverwachte kosten wanneer er iets stuk gaat bijvoorbeeld. Misschien lukt het allemaal net wel als de tijd daar is maar moet ze daar lange tijd veel voor inleveren. De vraag is of je dat wil. De grens wat je wil doen en laten voor een dier is voor iedereen anders. De een vindt twee jaar niet op vakantie vanwege de dierenartskosten prima de ander niet. Of het lukt financieel niet en het dier moet dan onnodig ingeslapen worden of pijn lijden of als nog naar een asiel.



Het beestje later nog eens naar het asiel doen vind ik ook niet eerlijk tegenover het diertje. Zeker als hij al meerdere adressen gehad heeft. TO weet je waarom hij daar ook steeds weg moest?



Ik ben toch wel een voorstander van ratio boven emotie als het gaat om zulke verantwoordelijkheden. Eerst kijken of het praktisch kan op een manier die voor iedereen ok is voor je een emotionele beslissing neemt waar straks iedereen de dupe van is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om het een paar dagen aan te kijken. Ben nu al enorm gehecht aan t beestje. Uiteraard laat ik hem chippen en castreren. Geen zin in gesproei in huis .



Ik heb een goedkope dierenarts waar ik heel tevreden over ben. Zie hem zelden . Heb mijn leven lang al dieren, moet zeggen dat ik nog nooit hoge onkosten heb gehad aan honden of katten, maar t kan natuurlijk altijd een keer voorkomen, dat realiseer ik mij wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:labellei schreef op 24 juli 2014 @ 09:16:

Als de dierenambulance hem naar het asiel brengt dan kun je waarschijnlijk wel een optie doen op de kat. Dan wordt hij in ieder geval nagekeken door een dierenarts, ingeënt, gechipt, ontwormd, ontvlooid en gecastreerd.

Na 14 dagen kan hij worden herplaatst en daar zijn uiteraard wel kosten aan verbonden. Je hebt dan in ieder geval nog wel een paar weken recht op medische nazorg indien nodig en ook nog een proefperiode.

De kosten en mogelijkheden verschillen per asiel. Dus je zou altijd eerst even met het asiel kunnen bellen voor meer informatie.



Als je de dierenambulance eerst af zegt en dan over een maand alsnog de kat naar het asiel wil laten brengen dan kan het zijn dat je dan alsnog afstandskosten moet betalen. En waarschijnlijk ook eerst op de wachtlijst komt.



Ah dat is ook zielig dat hij eerst naar het asiel moet. Dat beestje weet niet dat je hem na een paar weken komt ophalen.



Vraag mij af of ze dat op die manier doen hoor dat je hem weer op komt halen over een paar weken. En dan moet je toch ook rond de 85 euro betalen. Eventjes afhankelijk waar je woont maar met dat bedrag kom je hier al een eind met castreren en chippen. Ik was dacht ik, en toen wist ik nog niet van die goedkope mogelijkheid, iets van 119 euro kwijt voor castreren en chippen. En ik woon bij Amsterdam, hartstikke duur, daar schrijven de DA`s nog met hooivorken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
amy70 Gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot



Als je net zo'n 'zacht-ei' als ik bent wat dieren betreft ligt 'ie straks heerlijk op een dekentje te knorren.



Ik denk dat je met wat creativiteit de financiën wel goed in de hand kunt houden. Je zegt al dat je een goedkope dierenarts hebt, mss een dierenvoedselbank of andere ondersteuner in de buurt of kijk eens bij afgeprijst voer bij een groothandel. (Het grote Tuincentrum in mijn buurt heeft zo'n discount hoek waar vaak grote zakken voer voor een prikkie te krijgen zijn.) Ook via internet grote zakken voer bestellen kan zeer voordelig zijn.



Ook zijn er gratis voer acties van producenten en waren er de laatse tijd veel 1 + 1 gratis acties bij AH voor Purina One en Perfect Fit; ook moet je eens googlen op kortingsbonnen voor deze merken op internet. Ik heb er recent hele goede koopjes mee gescoord.
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
quote:amy70 schreef op 24 juli 2014 @ 09:27:

Ik heb besloten om het een paar dagen aan te kijken. Ben nu al enorm gehecht aan t beestje. Uiteraard laat ik hem chippen en castreren. Geen zin in gesproei in huis .



Ik heb een goedkope dierenarts waar ik heel tevreden over ben. Zie hem zelden . Heb mijn leven lang al dieren, moet zeggen dat ik nog nooit hoge onkosten heb gehad aan honden of katten, maar t kan natuurlijk altijd een keer voorkomen, dat realiseer ik mij wel!Dit bedoel ik niet lullig maar je hebt hem GISTERENAVOND in huis gehaald...Hoe kan je dan nu al in godsnaam "enorm gehecht" zijn aan "dit beestje"?
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 24 juli 2014 @ 10:04:

[...]





Dit bedoel ik niet lullig maar je hebt hem GISTERENAVOND in huis gehaald...Hoe kan je dan nu al in godsnaam "enorm gehecht" zijn aan "dit beestje"?



Jij hebt vast geen kat?



Daar kan je in 1 klap verliefd op raken. Daar zouden mannen nog jaloers op kunnen worden (op die finesse dan )
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Waarom geen verzekering TO? Kost iets van 15 euro per maand (wij betalen voor kat 1 16 euro en voor de ander 13). Blij toe ook, want na een jaar had kat 1 3000 euro aan DAkosten. Dat werd voor het grootste deel vergoed. Nierproblemen en opname. Ze is nu alweer jaren gezond, maar de verzekering hebben we er voor 11 jaar uit..
Alle reacties Link kopieren
Heb ook een kat sinds een week. Nu las ik dat chippen kanker kan veroorzaken hoogstwaarschijnlijk! Het is nog niet officieel omdat ze niet genoeg onderzoek hebben kunnen doen in de tijd dat katten chips hebben, maar ik geloof het wel, intuitie.. omdat het ook best logisch lijkt als je iets onder je huid stopt. Ik ga een ouderwetse adreskoker om zijn halsbandje doen. Luister naar je hart. Komt tijd komt raad inderdaad en heb vertrouwen , het katje is niet zomaar bij jouw terecht is gekomen. En leef in het nu, niemand weet wat de toekomst brengt.
quote:hipstercat schreef op 24 juli 2014 @ 09:48:

amy70 Gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot



Als je net zo'n 'zacht-ei' als ik bent wat dieren betreft ligt 'ie straks heerlijk op een dekentje te knorren.



Ik denk dat je met wat creativiteit de financiën wel goed in de hand kunt houden. Je zegt al dat je een goedkope dierenarts hebt, mss een dierenvoedselbank of andere ondersteuner in de buurt of kijk eens bij afgeprijst voer bij een groothandel. (Het grote Tuincentrum in mijn buurt heeft zo'n discount hoek waar vaak grote zakken voer voor een prikkie te krijgen zijn.) Ook via internet grote zakken voer bestellen kan zeer voordelig zijn.



Ook zijn er gratis voer acties van producenten en waren er de laatse tijd veel 1 + 1 gratis acties bij AH voor Purina One en Perfect Fit; ook moet je eens googlen op kortingsbonnen voor deze merken op internet. Ik heb er recent hele goede koopjes mee gescoord. De dierenvoedselbank? Kom op, TO kiest zelf voor nog een beest. Als je daarvoor dan de dierenvoedselbank moet inschakelen, dan kan dat beest er dus gewoon niet bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 24 juli 2014 @ 10:04:

[...]





Dit bedoel ik niet lullig maar je hebt hem GISTERENAVOND in huis gehaald...Hoe kan je dan nu al in godsnaam "enorm gehecht" zijn aan "dit beestje"?Liefde op het eerste gezicht heet zoiets!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 24 juli 2014 @ 10:07:

[...]





Jij hebt vast geen kat?



Daar kan je in 1 klap verliefd op raken. Daar zouden mannen nog jaloers op kunnen worden (op die finesse dan )





Waarom zou ik geen kat hebben??



Ik heb nl wel een kat, al bijna drie jaar, we, mijn vriendin en ik zijn er gek op. Maar we blijven wel realistisch. Wij personificeren onze kat bijvoorbeeld niet.... Een kat is een dier en geen mens en daarom is de band ook anders...



Ik merk alleen vaak om me heen dat sommige mensen dat nog wel eens vergeten...
Alle reacties Link kopieren
quote:zongelique schreef op 24 juli 2014 @ 10:17:

Heb ook een kat sinds een week. Nu las ik dat chippen kanker kan veroorzaken hoogstwaarschijnlijk! Het is nog niet officieel omdat ze niet genoeg onderzoek hebben kunnen doen in de tijd dat katten chips hebben, maar ik geloof het wel, intuitie.. omdat het ook best logisch lijkt als je iets onder je huid stopt. Ik ga een ouderwetse adreskoker om zijn halsbandje doen. Luister naar je hart. Komt tijd komt raad inderdaad en heb vertrouwen , het katje is niet zomaar bij jouw terecht is gekomen. En leef in het nu, niemand weet wat de toekomst brengt.Paranoia
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 10:20:

[...]



De dierenvoedselbank? Kom op, TO kiest zelf voor nog een beest. Als je daarvoor dan de dierenvoedselbank moet inschakelen, dan kan dat beest er dus gewoon niet bij.Leuke opmerking dat het dier er "dus gewoon niet bij kan". Het gaat bij de dierenvoedselbank primair om dieren, als deze kater met wat kleine ondersteuning (van wie dan ook) in een fijn huisje kan blijven is dat beter dan in het asiel, want het asiel kost ook geld hé of dacht je dat het gratis was?
It's hip(ster) to be square!
quote:Mylene_Valerie schreef op 24 juli 2014 @ 09:30:

[...]



Ah dat is ook zielig dat hij eerst naar het asiel moet. Dat beestje weet niet dat je hem na een paar weken komt ophalen.



Vraag mij af of ze dat op die manier doen hoor dat je hem weer op komt halen over een paar weken. En dan moet je toch ook rond de 85 euro betalen. Eventjes afhankelijk waar je woont maar met dat bedrag kom je hier al een eind met castreren en chippen. Ik was dacht ik, en toen wist ik nog niet van die goedkope mogelijkheid, iets van 119 euro kwijt voor castreren en chippen. En ik woon bij Amsterdam, hartstikke duur, daar schrijven de DA`s nog met hooivorken.



De kosten voor een kat zullen per asiel verschillen.

Het kan denk ik nooit kwaad om met het asiel te bellen. Soms is er ook de mogelijkheid (en waarschijnlijk helemaal in deze drukke zomerperiode) om de kat in de quarantaine periode bij de vinder/TO dus thuis te houden.

Dan wordt hij wel ingeschreven in het asiel en kan hij daar ook naar de dierenarts en kun je hem daarna adopteren.

Maar heb geen idee hoe duur de dierenartsen en het asiel zijn in de omgeving van TO en weet dus niet of het uit kan.



En wat ik pas zielig vind....?

Ik heb heel lang in een asiel gewerkt. Daar werd heel vaak door mensen gebeld met hetzelfde verhaal als TO: waren verliefd geworden op een aanlopertje en in huis gehaald, en uiteindelijk bleek er toch niet genoeg geld, te weinig tijd, toch vaker een weekendje of weekje weg en wat moeten we dan met de kat, etc.etc.etc.

En als de kat dan weer naar het asiel moet dat is dan pas zielig! En veel lastiger voor alle partijen. En dat gebeurt té vaak.

Op zich snap ik heel goed dat je verliefd kunt worden op een kat. En de aanloper van TO klinkt als een coole charmeur waar ik hoogstwaarschijnlijk ook voor was gevallen. Het probleem is alleen bij verliefd worden op dieren dat je ze niet zomaar weer kunt afstaan. (Een man dumpen: okay die redt zich wel. maar bij een dier kun je dat niet maken).



Overigens vind ik het wel erg goed dat TO er nu zo goed over nadenkt. Komt vast wel goed...!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n enorme lieverd van een katertje, die op mijn pad is gekomen (per ongeluk achtergelaten nestje in buitenland waar deze de enige overlevende was). Ging meteen goed met overige hond en katten die ik al had. Zijn allemaal rustig van aard en allemaal even dol op elkaar.



(en ik dacht altijd dat ik geen kattenmens was, hahaha, nou, wel dus!)



Verzekering is aanrader en die vergoedt deels ook castratie en chip.



Wens jullie veel geluk!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
quote:hipstercat schreef op 24 juli 2014 @ 10:35:

[...]





Leuke opmerking dat het dier er "dus gewoon niet bij kan". Het gaat bij de dierenvoedselbank primair om dieren, als deze kater met wat kleine ondersteuning (van wie dan ook) in een fijn huisje kan blijven is dat beter dan in het asiel, want het asiel kost ook geld hé of dacht je dat het gratis was?Dan is het dus zaak om een plek te zoeken voor het beest waar hij wel onderhouden kan worden door de eigenaar. Je gaat toch geen extra beest nemen en dan daar ergens gratis eten voor gaan vragen? Ik vind dat echt belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 10:53:

[...]



Dan is het dus zaak om een plek te zoeken voor het beest waar hij wel onderhouden kan worden door de eigenaar. Je gaat toch geen extra beest nemen en dan daar ergens gratis eten voor gaan vragen? Ik vind dat echt belachelijk.



Jij mag dat fijn belachelijk vinden maar dat doet niet ter zake!



Sommige dierenvoedselbanken hebben ook contacten waarbij ze mss in staat zijn om e.e.a. goedkoper voor TO te regelen, vragen staat vrij. Daarbij is het zomertijd en het is je toch niet ontgaan dat de asiels overvol zitten hé? Ik ben blij dat er nog mensen zijn die hart voor dieren hebben en er heel veel voor over hebben om voor ze te zorgen en dat kan ook met hulp van anderen.



Elkaar helpen is geen misdaad en dieren helpen al helemaal niet!
It's hip(ster) to be square!
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 10:20:

[...]



De dierenvoedselbank? Kom op, TO kiest zelf voor nog een beest. Als je daarvoor dan de dierenvoedselbank moet inschakelen, dan kan dat beest er dus gewoon niet bij.



Als de dierenvoedselbank nodig is dan is er naar mijn mening dus ook geen financiële ruimte voor nog een dier. Een huisdier is geen recht en geen levensbehoefte wel een grote verantwoordelijkheid. Ik vind het sowieso een rare houding om iets te doen wat eigenlijk niet goed kan omdat men verwacht dat een ander het wel oplost. Als je verwacht eventueel de dierenvoedselbank nodig te hebben dan kun je dus geen huisdier betalen en dan moet je het niet wel doen omdat jij dat wil en verwacht dat het wel weer opgelost wordt als het mis gaat.



Het asiel zit zo vol omdat mensen niet nadenken over de gevolgen van hun keuzes. Zij willen een huisdier dus nemen ze er een en misschien wel meerdere maar dan wordt een beestje ziek of de persoonlijke situatie verandert (of ze vinden hem niet zo leuk meer..) en dan moeten ze maar het asiel in of de straat op. Dan is het iemand anders probleem.



Ik hoorde van iemand in de bijstand dat ze haar kat gratis kon laten castreren via een project van de gemeente voor minima. Natuurlijk is dat voor de dieren en het zwerfkattenprobleem heel goed maar zoiets kost bakken vol gemeenschapsgeld puur en alleen omdat mensen dus niet nadenken en maar gewoon een dier nemen omdat ze dat willen en dat beest niet kunnen laten castreren en er dan nog meer katten bijkomen. Als ik vervolgens een bijstandsmoeder spreek met een gehandicapt kind die niet meer weet hoe ze de eindjes aan elkaar moet knopen omdat er steeds minder budget bij de gemeente is voor (WMO) voorzieningen waardoor ze steeds meer zelf moet betalen. Dan word ik eigenlijk heel boos dat dat geld gaat naar het oplossen van de problemen van onnadenkende mensen in plaats van naar mensen die buiten hun schuld in de problemen zitten en hulp nodig hebben. Daar heb ik echt veel moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, als je het je niet kunt veroorloven moet je ook echt geen kat nemen!
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 24 juli 2014 @ 11:59:

[...]





Als de dierenvoedselbank nodig is dan is er naar mijn mening dus ook geen financiële ruimte voor nog een dier. Een huisdier is geen recht en geen levensbehoefte wel een grote verantwoordelijkheid. Ik vind het sowieso een rare houding om iets te doen wat eigenlijk niet goed kan omdat men verwacht dat een ander het wel oplost. Als je verwacht eventueel de dierenvoedselbank nodig te hebben dan kun je dus geen huisdier betalen en dan moet je het niet wel doen omdat jij dat wil en verwacht dat het wel weer opgelost wordt als het mis gaat.



Het asiel zit zo vol omdat mensen niet nadenken over de gevolgen van hun keuzes. Zij willen een huisdier dus nemen ze er een en misschien wel meerdere maar dan wordt een beestje ziek of de persoonlijke situatie verandert (of ze vinden hem niet zo leuk meer..) en dan moeten ze maar het asiel in of de straat op. Dan is het iemand anders probleem.



Ik hoorde van iemand in de bijstand dat ze haar kat gratis kon laten castreren via een project van de gemeente voor minima. Natuurlijk is dat voor de dieren en het zwerfkattenprobleem heel goed maar zoiets kost bakken vol gemeenschapsgeld puur en alleen omdat mensen dus niet nadenken en maar gewoon een dier nemen omdat ze dat willen en dat beest niet kunnen laten castreren en er dan nog meer katten bijkomen. Als ik vervolgens een bijstandsmoeder spreek met een gehandicapt kind die niet meer weet hoe ze de eindjes aan elkaar moet knopen omdat er steeds minder budget bij de gemeente is voor (WMO) voorzieningen waardoor ze steeds meer zelf moet betalen. Dan word ik eigenlijk heel boos dat dat geld gaat naar het oplossen van de problemen van onnadenkende mensen in plaats van naar mensen die buiten hun schuld in de problemen zitten en hulp nodig hebben. Daar heb ik echt veel moeite mee.



De kat is komen aanlopen dus het beestje moet ergens van leven aangezien de vorige eigenaar het heeft gedumpt. Het zal dus sowieso wat gaan kosten. Het naar het asiel brengen zal de gemeenschap dus niet minder gaan kosten.

Eigenlijk zou de vorige eigenaar achterhaald moeten worden en een boete moeten worden gegeven voor het dumpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven