Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?



Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?



Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
quote:_lotte85_ schreef op 16 februari 2010 @ 16:29:

ohh nou leg ik de link



Mijn flickr pagina Hier zal ik mijn foto's opzetten. Ik zal het wel als bovenste/eerste set zetten.

Ik heb nog een half tot 3/4 zakje zaadjes over van de tomaatjes dus als deze niet lukken kan ik nog een keer proberen of een tweede keer zaaien!

groetjes







De Tiny Tims zullen het goed gaan doen, hoor! En als je heel veel ruimte hebt, dan moet je gewoon alle planten laten uitgroeien (wel vast een kraampje in elkaar timmeren om de cherrytomaatjes weer te verkopen )

Maar als ik van de gemiddelde mens uitga, dan zul je niet de wereld van ruimte hebben voor de tomatenplanten. Die kunnen pas naar buiten vanaf mei.



Ik zal je toevoegen als contact. Ik vind het altijd leuk om groeiende groente en tuinverwante foto's te bekijken!
Alle reacties Link kopieren
Hi

Ik vind het niet erg om herkenbaar te zijn met mijn voor en achternaam. Heb deze site nu al sinds 2007 ofzo en nooit geen problemen mee gehad. (staan ook alleen maar nette en nergens voor te schamen foto's op ; ) )

Ik vind het wat anders om direct hier op de viva site zo herkenbaar te zijn dus ik vis straks de link er maar weer vanaf.

Ik ben benieuwd naar de Tiny Tim's! Ik ben dol op Tomaatjes en zeker op snack tomaatjes! Misschien ga ik dan eindelijk eens super gezond leven.

Ohh ik hoop zo dat het lukt.

Heb je nog ideeen voor andere 'snack' groente die niet zo lastig te verbouwen zijn? Ik heb natuurlijk ook al de radijsjes!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Oh en je reisfoto's daar ga ik een ander keertje voor zitten. Zo op het eerste gezicht zitten daar prachtige foto's tussen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de link in mijn quote al weggehaald. En je had het toch al gelezen



Favoriete snackgroente: de tomaten natuurlijk, komkommers. En dan de wat onbekendere: de mexicaanse mini-komkommer! Kleine, knapperige eenhappertjes. Smaak: komkommer met iets van citroen. Als je van komkommer houdt, dan vind je deze ook heerlijk. Ik had twee planten en ik heb mijzelf en veel collega's van kunnen voorzien!

En de ananaskers: heerlijk zoet, je blijft dooreten.



Van die laatste twee begrijp ik ook niet dat ze niet bekender zijn en gewoon niet in de supermarkt liggen. De teelt is niet moeilijk, de oogst is enorm en eigenlijk ken ik weinig mensen die deze vruchten niet lekker vinden.



En verder om te snacken vind ik het kleinfruit heerlijk; frambozen, aardbeien, kruisbes, rode bes enz.
Alle reacties Link kopieren
reizen is mijn lust en mijn leven!!!! (mijn motto)



En wat die rietjes betreft: Ik was op zoek in de garage naar dingetjes om een de bak te delen. Had al naar touwtjes en van dat ijzerdraad touw (met dat groene plastic erom heen) gezocht maar niet gevonden. Toen had ik ongebruikte verfroerstaafjes gevonden maar die waren te lang en toen zag ik de rietjes liggen en die paste precies. Dus voila! (die rietjes gebruiken wij toch haast niet om mee te drinken!)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook maar eens opzoek naar fruitstruikjes.

Vroeger hadden wij een hele border vol met aarbeien plantjes, helaas nooit zoveel opbrengst maar dat had misschien meer met de hond te maken!
Haha Lotte, honden lusten graag aardbeien. De mijne al vanaf pups af aan (toen kon hij er nog zo makkelijk bij)



Ik heb vandaag ook van die labels aangeschaft, anders weet ik niet meer wat ik gezaaid heb. Vriendlief vind de kweekbak lelijk haha, past niet in ons moderne huis zegt ie. Ik hoor hem van de zomer wel als hij van een zelfgeteelde salade geniet:D

Oh ja en ik heb twee zakjes spinazie gehaald.



Helaas kan ik nog niet zaaien, moet nog even met geduld op zaadjes wachten.
quote:Helianthus2106 schreef op 16 februari 2010 @ 16:01:

[...]

Waar maakte je de zeep van? En die lavendelgeurzakjes: maakte je de geurzakjes zelf ook? Ik heb namelijk ook heerlijke lavendel in mijn tuin staan en ik zou in de zomer best aan de slag willen met geurzakjes, maar ik kan zelf niks maken (naaien enzo).



Ik maakte vroeger wel eens lavendel, rozen, munt- en dennenzeep, maar het indrogen duurde ong. een half jaar i.p.v. 2 weken en de zeepjes zien er nou niet echt bepaald mooi uit. Wat betreft de geurzakjes. ik gebruik oude washandjes, oude katoenen zakdoeken, organza zakjes of grote theefilterzakken (van Filtropa, gewoon in de winkel te koop) en doe er een strikje of touwtje om.



Het boek waar ik veelvuldig gebruik van maak is: de Kruidenbijbel, Auteurs: Peter Mc Hoy & Pamela Westland, 5de druk 2001, uitgeverij Librero, ISBN 90-72267-94





Het boek dat ik veel gebruik voor het maken van (hoest)siroop, olie en tincturen is: Kruidengeneesmiddelen, zelf maken. Auteur Penelope Ody, 1996 Uitgeverij Tirion, ISBN: 90-5121-6033

en een ander leuk boek vind ik: Kruidengeneeskunde, een geillustreerde gids, Auteur Non Shaw, 1999, uitgeverij Konemann, isbn 3-8290-1511-9. Dit boek geeft per plant een beschrijving van de (medicinale) toepassing en/of gebruik. (Van de twee laatste boeken kan ik geen duidelijk plaatje vinden, maar tijdens het googlelen (?) zag ik ze wel op marktplaats staan).
Alle reacties Link kopieren
Zoals blijkbaar iedereen hier, haha, ben ik gister ook naar de Welkoop geweest om zaadjes enzo te halen. Volgens mij heb ik nu veel te veel! Maar die zakjes blijven wel een tijdje goed, dus ik zaai eerst wat mij het lekkerst lijkt en de rest bewaren we anders wel.

Dat hondenverhaal ken ik: onze hond heeft vorig jaar alle aardbeien opgegeten. Ik heb er maar vier kunnen eten (de rest was nog niet rijp, maar dat maakt blijkbaar niks uit voor de hond). En met de tomaten net zo, ze heeft alle (groene) tomaten opgegeten. Dit jaar dus maar een touwtje of stukje gaas om de tuin spannen.

Ik zag hier iets voorbijkomen over boeken van Peter Bauwens. Ik wil Soep uit eigen tuin bestellen, en misschien Een tuin van eten of De nieuwe moestuin erbij. Heeft iemand een van die laatste twee gelezen?

@ Helianthus, zo'n Medusa peper lijkt mij heel erg leuk. Die wil ik misschien bestellen, maar ik lees hier dat je pas verzend na de vorst. Kan ik die dan nog wel zaaien of is het dan al te laat?
Alle reacties Link kopieren
He bluesgirl: Wat heb je allemaal gekocht?

En die zaadjes blijven inderdaad nog wel even goed. Als ik de pakjes moet geloven zeker tot 2012- 2013!

groetjes

ps hebben ze bij julllie wel fruit zaadjes behalve aardbeien? Dus frambozen, bessen ed. Hier hadden ze die niet!

@ helianthus: heb jij fruit zaadjes te koop? en inderdaad die peper van jou ziet er erg leuk uit. Als je nog hebt hou ik me ook aanbevollen!
Bessen en frambozen hebben ze al wel bij de Intratuin. Ik denk dat het nog iets te vroeg in het seizoen is, maar als straks al de sneeuw is verdwenen en de eerste echte zonnenstraaltjes doorbreken, dat er dan wel wat meer tuinspul te vinden is.

De Aldi en Lidl verkopen in maart/april vaak groente/bloemenzaden en ook fruitbomen/struiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb: peterselie, paprika, kropsla, tomaat (Tiny Tim en Moneymaker), meloen, peper, rucola, bieslook, Lavas (of Maggikruid), bosui, wortel, zonnebloem voor in pot, Oost-Indische kers, pluksla, spinazie en basilicum. De eersten zijn vanmiddag gezaaid. Ben heel benieuwd wat er op gaat komen.

Op fruitzaadjes heb ik niet echt gelet, maar volgens mij was daar ook niet zoveel van. Ze hebben hier wel wat plantjes, zoals framboos en bessen. Maar zoals Verli ook al zegt kun je die misschien goedkoper kopen bij de supermarkt straks.

Aardbeien heb ik trouwens 3 jaar geleden bij de AH gekocht, en die doen het heel goed! Ik moet echt opletten en bijknippen want anders heb ik ze door de hele tuin staan (ze groeien zelfs tussen de stoeptegels!).
Alle reacties Link kopieren
@ Verli: Bedankt voor de boekentips. Ik heb ze al opgeslagen.



@ Aardbeien: mijn hond vindt ze het lekkers als ze bijna rijp zijn! En tomaten worden alleen rijp van de plant gesnoept door de hond

Onrijpe tomaten bevat de giftige stof tomatine. Ik weet niet hoe schadelijk dat is voor honden en katten. Voor mensen is dat wel giftig.



@ Peter Bauwens: Ik heb wel een aantal boeken gelezen uit de bieb, maar ik weet niet meer welke. Ik wil ze op termijn ook eigenlijk allemaal hebben. Een tuin van eten kan ik je in elk geval wel aanraden!



@ Fruit: Ik heb geen zaden van het kleinfruit. Die kun je het beste stekken of kopen in een tuincentrum.



@ Peper Medusa: Als je nu zaait, komt het zeker nog goed. Hij zal iets later vruchten geven (augustus/september), maar dat kan nog prima. Ik verstuur vanaf morgen weer zaden. Volgens de weersvoorspelling komt er de komende 10 dagen bijna geen nachtvorst. Dus de komende tijd kan ik de zaden op tijd versturen.



Oh, ik heb zo'n zin om gewoon weer lekker door de tuin te lopen zonder die sneeuw! En er moet nodig weer gesnoeid en opgeruimd worden!
Alle reacties Link kopieren
Hoi

plantjes hebben licht nodig, dat is een feit (ja ik heb wel opgelet tijdens biologie, was mijn favo vak op de middelbare school!) maar heeft het zin om 's avonds de lamp erboven te laten schijnen totdat ik ga slapen? Zo krijgen ze net nog wat langer licht! Of heeft dat geen zin?

Ik ga dadelijk mar weer eens kijken hoe het ermee staat en kijken hoe ik het iets warmer in het kasje krijg. Het is nu ongeveer 13 graden de kas en ik ben bang dat dat net te koud is!

groetjes lotte

ps ik zal inderdaad eens bij een tuincentra gaan kijken voor fruitstruikjes!
Alle reacties Link kopieren
@ Lotte: Ik weet niet of het werkt om een lamp er boven te hangen. Volgens mij zijn de meeste groentezaden geen lichtkiemers en reageren ze pas op licht als ze boven de grond zijn. En of het dan effectief is, weet ik ook niet. Volgens mij moet je daar speciale lampen voor hebben (zgn growlights). Wel zal het door de lamp iets warmer worden, denk ik.



De temp in je kas zegt niet zoveel. Het ligt er namelijk aan wat je hebt gezaaid om te ontkiemen.
@Helianthus: graag gedaan!



@Lotte: Nee, dat heeft helaas geen zin. Plantjes hebben UVlicht nodig voor hun fotosynthese. Gewone huis-tuin-keukenlampen hebben/bereiken die golflengte (oftwel dat UVlicht) niet. Dan zou je idd die lampen moeten gaan gebruiken die ze ook verkopen in growshops. Ik zou de plantjes voor het raam zetten (liefst op het zuiden en voor dubbelglas, i.v.m. kou).
Alle reacties Link kopieren
Nou jammer.

Het kasje staat voor het raam en als het zonnerje schijnt staat de bak de hele middag in het zonnetje. maarja dan moet die wel schijnen. Vandaag was tegen de tijd dat de zon op de raam zou moeten schijnen het zonnetje alweer verdwenen.

Als het wat warmer wordt kan de kas in de serre maar nu is er nog kans dat het er binnen vriest.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat mijn pa nog ergens een tuin kas heeft staan. Die is zeker 4 keer zo groot als het kasje dat ik nu heb en kan dus als het wat beter weer wordt in de tuin! Joehoe! Nu maar hopen dat het met de eerste teelt wat wordt want ik ben wel iemand die redelijk snel succes moet hebben anders ben ik het zo beu!

Vandaag heeft mijn kasje lekker in het zonnetje kunnen staan in de middag. Zal wel een lekker temperatuurtje geweest zijn!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
@ Lotte, gaaf dat je een kas krijgt! Als het niks wordt met de plantjes, lijkt mij heel raar, maar het zou kunnen, kun je tegen die tijd altijd nog plantjes kopen.



Eergister heb ik de eerste zaadjes gezaaid, en vandaag zag ik al een héél klein kiempje van de kropsla! En op de tomaat zat schimmel. Ik heb het er direct afgehaald, dus ik hoop dat het in ieder geval niet verder verspreid.

Op het zakje van de peterselie stond dat je de zaadjes beter eerst een nachtje kon laten weken, maar dat was niet echt een succes: alles bleef aan m'n vingers plakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nog een weekje op mijn handen zitten, denk ik. Maar de vooruitzichten zijn goed!

Over een weekje of over twee weken ga ik de eerste sla zaaien, de spinazie, veldsla en de doperwten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Tot vanmiddag toe nog geen resultaat in mijn kasje!

Die kropsla gaat hard bij jou Bluesgirl!!!

doperwten is ook wel een idee. Heb je dan vaker gezaaid helianthus?

Bij die andere soorten heb je dan 1 keer oogst, dus ik bedoel voor 1 maaltijd? Lijkt me dan erg veel moeite voor niet veel dan eerlijk gezegt. Of kweek je meteen meerdere sla's?

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ohja bluesgirl: hoe zag je dat er schimmel op zat?

Jaja ik ben maar een leek!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag zaadjes voor meloen gekocht: "Cucumis Melo L." - oranje ananas. Dat gaat een heel groot experiment worden, het lijkt me wat moeilijk, maar wel heel leuk om te proberen! De zaadjes hingen tussen de "vierkante meter tuin"-spullen, dus ik dacht dat ze dan ook vast wel op mijn balkon kunnen in een flinke pot.

Verder gaat de radijs echt super, morgen is het een week na zaaien en er zitten al bijna blaadjes aan! Van de overige zaden zie ik er hier en daar ook een paar heel voorzichtig kiemen.
Alle reacties Link kopieren
@ Lotte: Ik zaai direct 6 soorten en als het weer zo aanblijft, zaai ik om de 3 weken. In april komt daar de babyleafsla bij. We zijn maar met z'n tweeën en met deze planning geven we vaak ook nog kroppen weg.
Alle reacties Link kopieren
@ Jody: ik ben benieuwd hoe het zal gaan met je meloen. De meeste meloenen zijn klimmers. In pot kan wel hoor, doe ik ook altijd, maar ik laat ze wel altijd klimmen.



Mooi dat de radijs goed gaat. Ik ben benieuwd wanneer je de eerste radijsjes kunt oogsten!
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 19-02-2010 21:25
Reden: toevoeging
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven