Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?



Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?



Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
quote:suikervrij schreef op 11 februari 2010 @ 23:09:

Bij mij in de buurt (zuid holland) zitten helemaal geen bio-boeren. Of ben ik nu scheel/kippig?



http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=13&c=1



Maar als ik het goed begrijp is het beter om nu alvast te beginnen met het zaaien van tomaat etc in zo'n kamerkasje? Of kan dat in plastic bekertjes op de vensterbank? Ik heb namelijk nog nooit met zaad gewerkt, omdat ik altijd van iedereen plantjes krijg.



In januari kun je trage groeiers zaaien: paprika, pepers en een aantal exotische planten.

In maart is het een geschikte periode om tomaten te zaaien.
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien zitten hier wel mensen met verstand van tuinieren. Even wat advies vragen hier.



Het achterste stukje tuin (waar ik dus graag in 'rommel') grenst aan het grasveld van de buurman. Buurman is daar niet zo vaak bezig, maar in de zomer is ie er soms wat aan het rommelen. Als ik dan ook bezig ben, maakt hij meestal een praatje. Er is een erfafscheiding die ong 50 cm hoog is. Genoeg zodat zijn hondje er niet uit gaat, maar verder doet het niet veel.



Eigenlijk houd ik er niet van als ik aan het tuinieren ben dat er iemand komt ouwehoeren. Zeker niet met tips en dingen... soms ben ik gewoon bezig voor de rust en zeker niet om met hem te praten. Afgelopen zomer was ik eens bezig (zomers gekleed) en ontdekte op een gegeven moment dat hij in een moeilijk zichbaar hoekje van zijn sigaretje zat te genieten... en van het uitzicht. Vond ik niet prettig.



Dus nu ben ik aan het denken over iets wat het zicht wat minder maakt. Een schutting liever niet, want dat neemt meteen de zon weg. Huis van de buurman staat al een tijd te koop (maar het schiet nog niet zo op) en bij volgende buren maakt het me misschien niet meer uit als er niets staat.



Ik zit te denken aan planten die hoog worden. Ik las bijv dat Venkel 2 meter kan worden. (Maar gebeurt dat ook echt of alleen als de omstandigheden perfect zijn?)



Nouja, misschien hebben jullie tips.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel enorme dille-planten gezien, maar ik weet niet of dat al in 1 jaar gegroeid was.



Je zou ook een contructie kunnen maken van oude takken/planken en daar bonen of tomaten bij op laten groeien, of een bloeiende klimplant zoals bruidsluier of clematis.
Alle reacties Link kopieren
Venkel van 2mtr hoog! (nog nooit gezien!)



Je zou een (verplaatsbaar) hekwerkje neer kunnen zetten voor een paar klimmers. De olijfkomkommer wordt heel erg dicht en heeft mooi blad.









En yagh, zo'n buurman! Ik ben blij voor je dat hij van plan is te verhuizen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Helianthus2106 schreef op 10 februari 2010 @ 09:17:

Over katten in de tuin: Wij hebben twee huiskatten die gelukkig niet snappen dat ze ook in de tuin hun behoeftes kunnen doen. We hebben een systeem op de schutting (diervriendelijk!) waardoor de katten niet uit de tuin kunnen. Andere kattten komen er ook niet in.



Hee werkt dat systeem ook op lage haagjes? of springen ze daar zo over heen.

Ik krijg eind dit jaar bij mijn nieuwe appartementje ook een klein tuintje (ongeveer 5 bij 5mtr) en ik zit een beetje met de kat. Ik ga dus op de baggande grond wonen en zou het leuk vinden als de kat ook gewoon in de tuin kan. Maar er zijn redelijk wat drukke wegen in de buurt dus een beetje eng als de kat verder dan de tuin kan. Eventueel koop ik een soort van tuigje maar vind het iets meer katvriendelijk als hij los kan lopen!

Verder ga ik ook zeken wat proberen te verbouwen. Ik heb een kookboek van jamie oliver waarin ook veel over moestuinen en seizoensgroente staat beschreven!

Misschien deze lente/zomer alvast beginnen met plantjes kweken vanuit de zaadjes en dan volegnd jaar in de grond zetten (of is dit geen goed idee). Ik kan ze hier binnen laten overwinteren. Waar halen jullie de plantjes/zaadjes. Wij hebben hier een boerenbont maar die heeft alleen maar zaadjes en geen volwassen plantjes!

Echt leuk.....

Ik ga me er maar eens meer in verdiepen.

Verder heb ik nu al planten bakken met kruiden end ie wil ik ook gaan uitbreiden!

groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:_lotte85_ schreef op 12 februari 2010 @ 12:37:

[...]



Hee werkt dat systeem ook op lage haagjes? of springen ze daar zo over heen.
Hehe, ik kan ook weer inloggen..



@suikervrij

Als je naar de site van www.skal.nl gaat, dan kun je schuin rechtsonder gecertificeerde bedrijven opzoeken per provincie. Bij het bedrijfstype, bijv. tuinbouw, vind je dan een hele lijst met bedrijven in Zuid Holland. Helaas staan hier geen websites bij, maar dat is een kwestie van Google. Ik weet niet waar je woont, maar weet zo uit mijn hoofd, dat er een goed bedrijf in Katwijk zit. Of je kunt naar de dichtsbijzijnde natuur(voedings)winkel gaan en vragen waar zij de groenten vandaan hebben en dan de desbetreffende boer zelf benaderen.



@moonlight82

Misschien een Meidoornheg aanplanten? Of zo'n gevlochten wilgentenen heg? Of een strook bamboe aanleggen (blijft ook mooi groen in de winter, alleen moet je er wel voor zorgen dat de bamboe niet gaat woekeren).

Bamboe

Vlechtheggen
anoniem_97344 wijzigde dit bericht op 12-02-2010 15:42
Reden: typfout
% gewijzigd
Voor diegene die meer wil weten of geinteresseerd is in heggen vlechten, hier nog een andere site.
Alle reacties Link kopieren
Hey, handig kattensysteem! Hoe heet dat? Is dat geen 'slap' gaas maar echt een anders systeem? Vrienden van ons hangen wat gaas naar beneden waar ze geen grip in krijgen, maar dit ziet er wel mooier uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op 12 februari 2010 @ 15:45:

Hey, handig kattensysteem! Hoe heet dat? Is dat geen 'slap' gaas maar echt een anders systeem? Vrienden van ons hangen wat gaas naar beneden waar ze geen grip in krijgen, maar dit ziet er wel mooier uit!



Ik weet niet hoe het heet. Officieel zijn het stukken die je gebruikt voor een klimmer rond je regenpijp. Stel, je zou er klimop tegen laten groeien, dan beschadig je niet de regenpijp. Wij hebben ze dus helemaal rondom de tuin. Heel erg diervriendelijk en wat grappig is dat er heel vaak vogeltjes op zitten



Wij hebben die dingen gekochten bij de Hornbach.
Alle reacties Link kopieren
quote:verli schreef op 12 februari 2010 @ 15:31:

@moonlight82

Misschien een Meidoornheg aanplanten? Of zo'n gevlochten wilgentenen heg? Of een strook bamboe aanleggen (blijft ook mooi groen in de winter, alleen moet je er wel voor zorgen dat de bamboe niet gaat woekeren).

Bamboe

VlechtheggenIk vind een dichte bamboe haag zelf heel erg mooi!
Alle reacties Link kopieren
@ iedereen die interesse heeft in dwergboompjes: Op de foto zie je een van onze perzikboompjes.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Val even binnen bij jullie.

Leuk om te lezen allemaal, ik heb al weer wat ideeen op gedaan.

Ik ben 2 jaar geleden voor 't eerst begonnen met een klein moestuintje. Nog maar heel minimaal hoor, ben nog aan 't zoeken.



Ik lees hier dat de meeste ook beginnen vanaf zaadjes, ik had zelf bij een kweker kleine plantjes gehaald. Heeft 't nog grote voordelen, beginnen met zaadjes?



Het eerste jaar had ik echt geweldige komkommers, was er helemaal trots op.



@Helianthus, ben heel erg benieuwd naar je tuin, zou je mij ook jouw website door kunnen mailen.

Vorig jaar weer geplant maar helaas helemaal opgevreten door de slakken.

Zowiezo hebben wij veel last van slakken. Heeft iemand hier een goede tip voor?
gatti wijzigde dit bericht op 03-03-2010 20:44
Reden: e-mail adres in reactie
% gewijzigd
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de ideeën!



Als de sneeuw weg is en de grond ontdooid ga ik eens kijken wat handig is.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 12 februari 2010 @ 18:10:

Hallo,



Heeft 't nog grote voordelen, beginnen met zaadjes?

Het is veel goedkoper en ik vind het heel erg leuk, dat gepriegel met zaadjes. Ik vind het een mooi proces om te zien hoe een plantje zich ontwikkelt.



Het eerste jaar had ik echt geweldige komkommers, was er helemaal trots op.

Lekker! Ik begrijp niet dat er nog mensen zijn die wel een moestuin hebben, maar geen komkommers. Er zijn al veel komkommers die je gewoon buiten kunt telen.



Zowiezo hebben wij veel last van slakken. Heeft iemand hier een goede tip voor?

Eco-korrels is het enige dat hier werkt. Ik heb wel veel geprobeerd: koffieprut, eierschalen, schelpen enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag vandaag dat de veldsla het waarschijnlijk niet gaat overleven. Vaak kan veldsla wel wat hebben, maar het teveel aan vriezen en dooien lijkt de veldsla niet goed te doen!



Binnenkort maar weer zaaien!
Leuk, dat antikattengaas! Komt hier op termijn ook. Eerst maar eens de tuin volledig zien te omheinen *kuch*

Nogal kostbaar avontuur zo met 900m2

Overal staat wel een (gemeente) hek met groen gaas, maar da's maar 1,40 hoog en dat vind ik dus veel te laag qua inkijk enzo. Dus we willen elk jaar een deel in orde maken. En dan ook gelijk een kattenbeveiliging erop. Dat wat jij hebt Helianthus, lijkt me best oke.
Alle reacties Link kopieren
@ Sarah: Heb je trouwens een catalogus bij Sperli besteld? Mijn Duits is niet goed genoeg om te begrijpen of ze ook leveren aan particulieren. Weet jij dat?

Dat is een kostbaar iets als je je hele tuin wil omheinen! maar elk jaar een stukje is wel een goede oplossing.



De kattenbeveiliging werkt bij ons heel erg goed en ik vind hem ook niet zo hinderlijk in het zicht.
Alle reacties Link kopieren
@Helianthus, bedankt voor de link. Leuke site!

Vooral omdat jij ook een "kleine" moestuin hebt, maar wel met enorm veel verschillende planten.

Mijn moestuintje is ook een hoek van onze tuin midden in de stad. Heb weer veel inspiratie.

Zal eens gaan kijken voor de slakkenkorrels want ik wil weer komkommers!

En ook graag ook onze Hosta's langer dan een week heel houden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mijn moestuintje toch ook maar omheinen aangezien ik ook 2 katten heb lopen, en nog erger........3 rondscharrelende kippen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ja heb ik idd Heli! Heb eerlijk gezegd niet eens gekeken of ze wel particulier leveren Zal straks eens even kijken op de website. Ik laat het je weten.
Mijn moeder heeft cacaodoppen in de tuin tegen slakken en katten, ze zegt dat het goed helpt...
@suikervrij

Heb je al een bedrijf bij jou in de buurt gevonden?
Alle reacties Link kopieren
Ben vanmiddag bij het tuincentrum geweest en na een middagje rommelen heb ik nu de hele vensterbank vol met bakjes staan

Parijse worteltjes, kerstomaten, pepermunt, basilicum, radijs en aardbeien. En op het balkon (is afgesloten, dus geen kou) direct in de balkonbak rucola gezaaid.

Nu heb ik ook nog zaadjes voor spinazie, bieslook en pluksla, maar de potgrond is op... dus maandag eerst een nieuwe zak grond halen.
Ik heb um gevonden!

Wel onscherp, want is een foto uit een blad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven