nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Kaartje : hier zijn ze zo'n 2 weken geleden begonnen en ook ongeveer even ver. Niet dat e t goed kunnen zien....het ligt ingesloten tussen een ander project



En ja we hebben besloten er voor te gaan.

Begin deze week een bod gehad. Veel te laag alleen voor nu maar ook weer 2 bezichtigingen en die van vandaag hielden zich totaal niet in qau enthousiasme haha ze wilde het liefst meteen de makelaar bellen.

Maar goed , eerst zien dan geloven.
Alle reacties Link kopieren
@roola, welkom! Wat leuk dat je zelfs aantekeningen aan het maken bent.



@jua, spannend maar ook gaaf dat jullie doorzetten met het huis. Ik blijf duimen dat jullie huis snel voor een acceptabele prijs van de markt gaat!



@hier, vandaag heeft vriendlief 45 pakken laminaat naar binnen gesleept. De bereikbaarheid van ons huis is bagger, maar leveranciers droppen tot dusver alle spullen voor de deur met zo'n pallet sleper. Verder hopen we dit weekend de kelder af te maken en alvast wat lampen op te hangen. De renovlies behangers zijn waarschijnlijk zaterdag klaar, dat gaat echt onwijs snel! Morgen eerst weer even een dagje 'uitrusten' op m'n werk.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat hebben jullie veel geschreven zeg.



Voor de.nieuwe mensen welkom :-)



Wat krijgen jullie hoop geld terug voor je keuken als je die niet afneemt. Wij hebben maar 2420 terug gekregen.

Uitbouw hier 1.2 m is 9.500



Kaartje, je zegt dat het meerwerk duurder uitviel dan verwacht. Is dat vanuit de bouw of vanuit jullie wat achteraf is aangepast?? Als het vanuit de bouw is dan mag het toch niet ineens duurder zijn dan wat jij hebt gekozen??



Amby het zal vast erg zanderig zijn nu. Wat doen jullie eigenlijk als eerste in huis??



Jua wat gaaf dat jullie toch voor de woning gaan :-)

Wij hebben ook een jaren 30 woning en 3 lagen :-)

Vandaag startbouw feestje. Stonden 3 palen in de grond die 2 gezinnen en 1 wethouder de grond insloegen met een grote moker. Om heel eerlijk te zijn had ik iets meer van verwacht en een klein aandenken haha. Maar dat komt weer door mijn collega want die had zelfs een rondvaartborrel na de eerste slag paal. Het was wel aardig. Alleen ze zouden week 23 beginnen met heien en dat wordt nu over 1.5 week dus week 26. En dan zou in augustus na de bouwvak het dak er al op moeten??
Alle reacties Link kopieren
Hier ook btje jaren 30 stijl. ...Is hip geloof ik in nieuwbouw land haha



Prijzen verschillen zo veel hè. Waar wij heen gaan is sowieso duur. Grond is duurder dan bouw huis. We betalen vanaf maandag meer dan de helft hypotheek dus.

Soms denk ik ook wel....voor dit geld hebben we elders een 2 onder 1 kap ( bestaande bouw )maar we verhuizen ook voor de lokatie.



Iemand die de muren laat spuiten? Ml hoorde van collega dat hij offerte voor 5,00 p m2 had. Dat klinkt wel erg goed. Maar hoeveel kans op scheuren heb je dan.

En vraag mij af of t boven in de kinderkamers wel handig is.
Alle reacties Link kopieren
@jua: bij ons was spuiten ook vrij goedkoop (goedkoper dan Easy Stuc). Maar ook daar heb je kans op scheuren.

Waarom zou het in de kinderkamers minder handig zijn?
Alle reacties Link kopieren
@suuz die scheuren vind ik ook een nadeel.

De structuur lijkt mij boven minder handig. ....je kunt geen muurstickers erop doen enzo.

Easy stuc lijkt mij nog steeds wel beter in 1 keer. Ff kijken ook naar budget of er niks tegen zit.....
Alle reacties Link kopieren
Even kijken of ik nog weet wat ik gelezen heb....



Kaartje,

Bij ons was het ongeveer het zelfde en ik vond het ook veeeeeel te langzaam gaan.



Kaatje,

Fijn dat je duidelijk hebt hoe het tekortvis gekomen. Hebben jullie zelf bepaalde keuzes gemaakt waardoor het hoger uit is gekomen? Of heeft de aannemer dingen duurder gemaakt? Dit laatste mag niet(lijkt mij) dus daar zou je dan nog wat mee kunnen.

Dan had ik het toch goed qua easy stuc.

Fijn dat jullie wel wat anders en goedkoper gevonden hebben!



Jua,

Wat goed dat jullie de knoop door gehakt hebben.

Ben benieuwd of die enthousiaste mensen nog wat laten horen.

Onze woonplaats is ook vrij duur. Maar we willen hier niet weg.



Amby,

Dat gaat vlot door. Is bij jullie de bestrating al klaar? Bij ons moet dat klaar zijn voordat ze mogen opleveren.

Wat een gesjouw hé....



Pat,

Jammer dat de startbouwviering wat tegen viel. Hier ook niet echt een aandenken.

Ze hebben het begin dus uitgesteld.....irritant zeg!



All

Heb een heel enthousiaste reactie geplaatst, omdat we voor het eerst in ons huis hebben gekeken......geen 1 reactie



Ons huis is oud Engelse stijl.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fonteyn schreef op 17 juni 2016 @ 09:36:



All

Heb een heel enthousiaste reactie geplaatst, omdat we voor het eerst in ons huis hebben gekeken......geen 1 reactie



Ons huis is oud Engelse stijl.@Fonteyn, bedoel je dat je het jammer vindt dat er niet gereageerd is op je enthousiaste berichtje? Wat jammer dat je dat zo ervaart. Als ik voor mezelf mag spreken: er komen zoveel leuke enthousiaste berichten voorbij dat ik helaas niet overal op kan reageren. En ik reageer meer op de echte vragen die er gesteld worden. Wel respect voor jou hoe je elke keer zo goed terug kunt pakken op wat iedereen gepost heeft! Heel fijn voor je dat de eerste keer kijken zo leuk was. En als het nu al ruim lijkt, dan komt dat helemaal goed
Alle reacties Link kopieren
Kaartje, je zegt dat het meerwerk duurder uitviel dan verwacht. Is dat vanuit de bouw of vanuit jullie wat achteraf is aangepast?? Als het vanuit de bouw is dan mag het toch niet ineens duurder zijn dan wat jij hebt gekozen??



@Pat ik bedoelde dat wij meer, meerwerk opties hebben gekozen dan van te voren bedacht.

Wij willen ooit graag een garage naast het huis. We kregen een tip om een loodloket (volgens mij heet het zo) alvast in de zijgevel te laten inbouwen/invrezen. Wanneer je dan de garage bouwt heb je daar geen kosten van en loopt het water goed af.

We hebben nog een aantal kleine dingen laten aanpassen die in de toekomst onze aanpassingen die wij graag willen in huis goedkoper maken maar dan nu even wat meer kosten. Hopelijk is het zo duidelijk?



@jua leuk dat jullie voor het huis gaan! Ik zal duimen dat jullie huidige huis snel verkocht is.



@fonteyn ik begrijp dat het dus wel normaal is dat de bouw in het begin wat trager gaat. Bij ons worden de eerste huizen opgeleverd vanaf half oktober. Wij staan voor november op de planning. Ben benieuwd of dat gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
en@fontyn sorry dat je geen reacties hebt gekregen op je enthousiaste berichtje. Maar super leuk dat de eerste kijkdag goed bevallen is! Nu kun je zeker helemaal niet meer wachten totdat jullie huis af is? Je hebt het hier vast al eens neer geschreven maar wanneer wordt de oplevering verwacht?



@amby poe jullie zijn druk aan het klussen dus. Klinkt allemaal wel leuk hoor. Ik kijk best uit naar die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Fonteyn, ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van je eerste kijkdag? Viel de grootte mee of tegen? En afwerking? Of is het daarvoor te vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Fonteyn leuk dat je zo enthousiast bent over de kijkdag! Het beviel dis goed e zoals voorgesteld?

Ik ben zo bang soms dat t zo gaat tegenvallen als t klaar is haha. ...



@kaartje slim om al met dat soort dingen rekening te houden! Tikt wel natuurlijk meer aan dan je had gehoopt. Wij Bezuinigen Ook vooral op dingen die later kunnen maar sommige dingen zijn nu eenmaal handig nu.



Wij hebben weer bod gehad alleen vrij korte aanvaarding dus in overleg met makelaar tegenbod gedaan alleen gingen ze daarna 1000 omhoog.....schiet niet op.
Alle reacties Link kopieren
Suuz,

Ik had wel graag een bericht gehad ja

Natuurlijk kan je niet overal op reageren, dat doe ik ook niet.

Geeft ook niet! Ik dacht ik geef het gewoon aan, want wie weet heeft iedereen er overheen gelezen.



Kaartje,

Handig dat he al voorbereidend werk kan laten uitvoeren voor toekomstigen verandereringen en toevoegingen aan jullie huis!

Die oplevering is wel snel, maar zal vast wel kunnen. Zeker als ze niet, net als bij ons, de....hoe heet dat nou ....(gemeentelijke voorzieningen? Bestrating van de wegen en trottoir enz.) af moeten hebben voor de oplevering.



Ja het was echt zo gaaf om eindelijk eens binnen te mogen kijken. Het kriebelt nu inderdaad wel meer om het echt af te zien. Om de sluitels in ontvangst te krijgen, zodat we het helemaal naar onze zin kunnen maken.

De verwachte oplevering is oktober, voor ons waarschijnlijk de 3de week van oktober. Al blijf ik hopen dat het eerder opgeleverd gaat worden. De huizen zijn naamlijst eerder klaar, maar door onenigheid qua planning van de gemeente en nutsbedrijven duurt het langer



Iusco,

Het zag er groot uit! Zeker omdat ik er rekening mee had gehouden dat het er kleiner uit zou zien. Van afwerking is nog geen spraken, helaas. Ze zijn echt net klaar met de ruwbouw van de wanden enz. De elektra moet nog in gefreesd worden, vloerverwarming moet nog gelegd worden, de dekvloer moet hier ook nog overheen, muren moeten afgewerkt worden, kozijnen en deuren moeten geplaatst worden.....enz.

Wat ik wel al heb gezien is dat de dikke balk van de trap( die van beneden helemaal tot de zolder loopt) wat deuken en beschadigingen heeft op de randen.



Het kijken zelf was erg leuk! Eenmaal op de bouwplaats aangekomen, kregen we helmen en mochten we gaan kijken. Alle deuren stonden open, dus we mochten in alle huizen kijken. We zijn gewoon in ons huis begonnen. Terwijl we in ons huis waren begon het te stortregenen, wat het voor mij helemaal af maakte( maakte het plaatje compleet ofzo ). Onze toekomstige buren kwamen bij ons binnen, dus zijn we gezamelijk weer door het huis gegaan. Daarna bij hen binnen gekeken en bij 4 andere huizen(allemaal andere type huizen, ander meerwerk en verschillende fase van de bouw). We zijn erg blij met het huis wat we gekozen hebben en het meerwerk wat we hebben laten doen.

We mogen nu op bepaalde dagen een afspraak maken om 30min in ons huis te kijken met een adviseur. Dit gaan we binnenkort doen zodat ik nog wat foto's kan maken en wat dingen op kan meten.



Jua,

Zoals je hierboven kan lezen is het erg goed bevallen.

Ik was door de waarschuwingen en ervaringen van andere ook wel wat "bang" dat het zou tegenvallen.



Wat goed dat jullie weer een bod hebben gehad! Beetje jammer dat het tot nu toe niet het gewenste resultaat heeft. Was dit een bod van dat heel geïnteresseerde stel?

Hopelijk gaan jullie er toch uitkomen met deze mensen, dan is dit stuk klaar! En kunnen jullie je met volle vertrouwen storten op het nieuwe huis!
Alle reacties Link kopieren
Zo, alle pagina's doorgelezen. Er kwamen wel erg handige tips voorbij die ik zeker even ga nakijken (zoals die 5% die de notaris houd, easy stuc, etc) dus bedankt meiden!



Jua, super dat jullie de gok gaan wagen, ik weet zeker dat het allemaal goed gaat komen en duim voor jullie



shadow, ik denk dat wij wel hetzelfde idee hebben als jullie. Wij gaan ook niet alles in een keer doen maar stap voor stap. A) financieel handiger voor ons aangezien wij ook echte echte starters zijn met weinig geld. B) wij hebben zoiets van we hebben alle tijd.

Mijn ouders hebben 30 jaar geleden een bouwval gekocht en alles zelf opgebouwd. Ik heb nog nooit mijn vader niets aan het huis zien doen, want elke keer willen ze weer iets verbouwen, iets extra's. Dus ik ben opgegroeid met het idee dat je huis toch nooit af is haha.

Wel toevallig trouwens dat mijn straat op die van jou lijkt, in welke regio ga je wonen?



Amby, superleuk dat jullie al volop in de verbouwing zitten! Gaat alles tot dusver volgens plan?



Ik heb een paar vragen waar jullie misschien al meer over weten.

- Gaan jullie eerst de keuken laten plaatsen en dan de vloer? Of eerst de vloer en dan keuken?

- Ik zag een paar pagina's geleden dat veel van jullie inductie gaan gebruiken, en dacht te lezen dat dit makkelijker is als je stadsverwarming hebt. Heeft dat met elkaar te maken?

- Hoe omschrijven jullie de stijl van de inrichting die jullie hebben/willen? Gewoon puur nieuwsgierigheid haha. Ik vind industrieel en retro super leuk, maar neig toch ook heel erg naar ibiza stijl.. dus ik probeer een beetje voor die combi te gaan.

Oh, en welke kleur willen jullie op de muren? Houden jullie alles neutraal?
Alle reacties Link kopieren
quote:Roola schreef op 18 juni 2016 @ 18:48:

- Gaan jullie eerst de keuken laten plaatsen en dan de vloer? Of eerst de vloer en dan keuken?

Wij hebben eerst de vloer laten egaliseren en leggen (pvc) en daar de keuken op laten plaatsen. De meeste van onze buren hebben eerst de keuken laten plaatsen en daarna de vloer.



quote:- Ik zag een paar pagina's geleden dat veel van jullie inductie gaan gebruiken, en dacht te lezen dat dit makkelijker is als je stadsverwarming hebt. Heeft dat met elkaar te maken?

Met stadsverwarming heb je waarschijnlijk geen gasleiding in je huis. Dan kun je dus niet op gas koken, maar moet je elektrisch koken. Dan kun je dus kiezen uit keramisch of inductie. Wij konden ook nog voor gas kiezen, maar ik vind inductie gewoon de fijnste manier van koken. Het reageert net zo snel als glas, maar een inductiekookplaat is mooier en honderd keer makkelijker schoonmaken dan een gaskookplaat.



quote:- Hoe omschrijven jullie de stijl van de inrichting die jullie hebben/willen? Gewoon puur nieuwsgierigheid haha. Ik vind industrieel en retro super leuk, maar neig toch ook heel erg naar ibiza stijl.. dus ik probeer een beetje voor die combi te gaan.

Oh, en welke kleur willen jullie op de muren? Houden jullie alles neutraal?

Modern, industrieel. Of zo. Onze eigen stijl!



We hadden alle muren wit, want we houden van licht en rust. Toen we er een jaar woonden hebben we toch twee muren een kleur gegeven: een muur in de slaapkamer donkerblauw, en de muur naast de keuken (open keuken, dus het is ook meteen de muur in de woonkamer) grijsgroen.
Alle reacties Link kopieren
@fonteyn, leuk dat jullie mochten kijken en het goed beviel. Hopelijk komt de oplevering snel, maar ik ben er bekend mee dat nuts en gemeente aardig roet in het eten kunnen gooien. Overigens heb ik zelf altijd het gevoel gehad alsof het huis nooit af zou komen. Nu we de sleutel hebben kan ik het eigenlijk nog niet geloven, er moet nog zó veel gebeuren, gaat nog wel even duren voor het echt thuis is.



@roola, eerst vloer of eerst keuken ligt deels aan de vloer. Hout leg je liever niet onder een keuken, maar bij een gietvloer is het juist weer vervelend om eromheen te gieten. Wij laten onze tegelvloer eerst leggen, en daarna komt de keuken. Betreft stijl doen wij in iedere ruimte wat anders; de woonkamer wordt industrieel, maar slaapkamers hebben we van romantisch tot vintage. In bijna elke ruimte doen we wel kleur(en) op de muur, maar in de basis is alles wel gewoon RAL 9010.
Alle reacties Link kopieren
@fonteyn door je leuke verhaal over je kijkdag kan ik helemaal niet meer wachten tot onze eerste kijkdag in de woning.

De aller eerste kijkdag is volgende week woensdag al. Helaas moet ik dan werken en kan ik geen vrij krijgen op werk. Ik vond dit eerst echt heel jammer maar nu ik zie dat ze niet echt opschieten met de bouw maakt het mij niet meer zoveel uit. Er zullen dan toch nog geen muren staan. We kunnen wanneer de bouwvakkers weg zijn gelukkig dicht bij onze woning komen. Vanaf daar kan ik ook wel zien hoe de fundering erbij ligt:) Al hoewel als ik vrij was geweest was ik zeker even gaan kijken natuurlijk.

2e kijk middag is eind juli. Dan verwacht ik wel dat er al een (gedeelte) van het huis staat. Dus daar kijk ik nu maar naar uit.

Leuk Leuk. Tijd gaat snel.
Alle reacties Link kopieren
Wat " veel " kijkdagen!

Wij weten sowieso nog niet wanneer maar project om ons heen ( zelfde aannemer ) heeft pas in juli de eerste kijkdag. In december is die bouw begonnen en bij veel huizen zitten de dakpannen er ook al op.

Reken er maar op dat t nog heel lang duurt eer wij mogen kijken.
Alle reacties Link kopieren
@jua jammer dat er bij jullie zo weinig kijk dagen zijn.

Hier wel zelf vermeld dat wanneer de bouw wat verder gevorderd is en je echt niet kunt wachten je in overleg met de projectleider ook tussendoor wel even in je huis mag. Dit is om te ver komen dat mensen na 17:00u stiekem over de hekken klimmen en gaan kijken. Ze hebben dan liever dat je gewoon even vraagt of je mag kijken en dan even naar binnen gaat. Ik vind het wel goed bedacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 20 juni 2016 @ 10:37:

@jua jammer dat er bij jullie zo weinig kijk dagen zijn.

Hier wel zelf vermeld dat wanneer de bouw wat verder gevorderd is en je echt niet kunt wachten je in overleg met de projectleider ook tussendoor wel even in je huis mag. Dit is om te ver komen dat mensen na 17:00u stiekem over de hekken klimmen en gaan kijken. Ze hebben dan liever dat je gewoon even vraagt of je mag kijken en dan even naar binnen gaat. Ik vind het wel goed bedacht.Wij hebben wel 3 kijkmomenten gehad, maar het was dan ook echt niet de bedoeling dat je zelf ging kijken. Toen kopers dat toch gingen doen hebben ze gedreigd aangifte te doen bij de politie. Overigens lieten ze zelf vaak de hekken openstaan.
Hoi! Vriend en ik zijn een nieuwbouwhuis aan het overwegen dus ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik hier even inbreek voor wat advies .



Waar we een beetje tegen aan hikken zijn de dubbele lasten tijdens de bouw. We hebben uiteraard wel spaargeld en de rente is aftrekbaar maar je gaat ook meteen aflossing ed betalen en dat vind ik vrij heftig naast onze huidige huur. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Was/is het te doen? Ik vind het ook lastig dat je nooit zeker weet voor hoe lang het is, want een beetje vertraging kan altijd en dan zit je weer 6 maanden langer. Terwijl de afwerking, tuin aanleggen etc ook al behoorlijk wat kost.



Enfin, ben benieuwd naar ervaringen. Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
@polala leuk dat je komt meeschrijven.

Wat voor soort huis willen jullie mogelijk kopen?

Qua dubbele woonlasten. Wij hebben dit voor het eerst gehad deze maand tot nu toe valt het erg mee. Maar goed misschien denk ik daar over een paar manden anders over. Je kunt wanneer je dit wilt dubbele woonlasten mee financieren in de hypotheek. Adviseur kan hier meer over vertellen. Belasting technisch is dit niet zo handig. Daarom hebben wij er niet voor gekozen. (en natuurlijk omdat wij voldoende spaargeld hebben). Maar het kan dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Inbreken mag altijd ;).

Tja, de dubbele lasten zijn stom, maar wel te dragen hoor. Bij ons begon het met (bruto) 660 en we zitten nu (een half jaar later) op 920 (hypotheek van 227000). De oplevering is volgende week, dus nu bijna maximaal. Het is goed te doen, omdat wij ongeveer 1800 euro per maand spaarden. Dat is nu even verleden tijd, maar we komen dus geen geld tekort.

Wat ik zou doen: maak een overzicht van je huidige lasten en kijk hoeveel ruimte je hebt. Houd ook rekening met afwerkkosten, eventuele nieuwe meubels en andere kosten die je nog verwacht. Als je dat allemaal in je overzicht hebt, kun je zo zien of het gaat lukken, of dat je nog even moet sparen.

Hoe snel ze bouwen weet je natuurlijk nooit helemaal. Ik zou van het slechtste scenario uitgaan, dan zit je altijd goed. Bij ons zijn ze drie maanden eerder klaar. Heel chill, scheelt dus drie maanden dubbele lasten. Wat bedoel je met een beetje vertraging en 6 maanden langer? Die snap ik niet ;).



Succes met beslissen!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
@polala welkom!

Wij moeten nog ff kijken of t meevalt de dubbele lasten want vandaag pas bij notaris geweest ????

Maar wij zijn geen starters en hebben daardoor ook gedeelte aflossing vrij dus loopt bij ons echt wat op. Maar uitgaande van heel de bruto nieuwe hypotheek moet het ook lukken.

We sparen nu per maand en dat bedrag gaat nu dan naar de dubbele lasten. Wat bezuinigingen erbij en evt de teruggave al moet t goed kunnen. Al proberen we de teruggave uit te stellen tot volgend jaar zodat we in 1 keer leuk bedrag krijgen om te besteden bij oplevering
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben nieuw!



Al een tijdje geleden, toen we nog in ons 'denk' proces zaten, hele topic doorgeploegd!



Nu we ons nieuwbouw appartement gekocht hebben en de hypotheek bijna rond is leek het mij leuk om te registreren en met jullie mee te praten.



Vanmiddag akkoord op de overlijdensrisicoverzekering ontvangen en er is nu 50% verkocht (is hier de grens) dus als het goed is volgt er snel goed nieuws.



De showroom voor de keuken en badkamer is nog niet bekend dus dat is wel jammer. Wat dat betreft zitten we dus even in de 'wacht'.



Ach, zo erg is het niet; oplevering staat pas voor eind 2018 gepland dus ons gevoel wordt sowieso goed op de proef gesteld!



Leuk om te lezen hoe ver jullie allemaal zijn en voor welke keuzes jullie hebben gestaan, echt nuttig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven