nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties meiden!

Kaartje, ik moet de optielijsten ed erbij pakken om dat te vertellen. Ik zal dat later even doen



Iusco, goede instelling met die planning. Hier verwachten ze ongeveer 200 'werkbare' werkdagen nodig te hebben voor de bouw. Hebben anderen van jullie ook zulke planningen gekregen? En krijgen jullie ook een vergoeding als ze die tijd overschrijden?



Ik ben trouwens benieuwd of de BREXIT nog invloed gaat hebben op de hypotheekrente.. Wij hebben ons renteaanbod al wel gekregen, maar de rente fluctueert nog mee (omlaag) tot we tekenen bij de notaris.



En aangaande de notaris, hoe hebben jullie je keuze voor een bepaalde notaris gemaakt?



@jua, gefeliciteerd met de verkoop van jullie huis! Fijn dat alles nu door kan gaan
Alle reacties Link kopieren
C-meermin, hoe is bij jullie de planning? Je schrijft nl dat jullie al bij de notaris zijn en dat de levering van de grond al plaatsvindt eb jullie daarna mogen kijken naar keukens ed.



Bij ons willen ze nog voordat de bouw begint (volgens mij wel een maand nog daarvoor) dat we doorgeven of we met de projectleveranciers voor de keuken, sanitair en tegelwerk in zee gaan.

Ik voel me daardoor behoorlijk onder druk gezet.
Alle reacties Link kopieren
@bonnieux: de werkbare dagen die in de koop-aanneemovereenkomst staan is echt het absolute maximum dat ze aan de bouw willen besteden. De aannemer wil daar niet dicht in de buurt komen, want dan riskeren ze inderdaad een boete. In de praktijk zal het dus minder dan 200 werkbare dagen zijn. Maar het zijn dus wel echt de doordeweekse dagen en ze houden ook rekening met een x aantal weken vorst in de winter. Bij de meeste projecten rekenen ze op ongeveer een jaar. Bij ons zijn ze begin september begonnen en over 3 weken hebben we oplevering. Maar wel een hele goede winter gehad, anders was dat jaar ook op ons van toepassing geweest.



Wat notaris betreft: voor het passeren van de akte was er al een notaris in de hand genomen door de aannemer. We konden van notaris wisselen maar die moest dan weer een volmacht krijgen van die andere notaris. Afijn, niet de moeite waard. Voor ons samenlevingscontract hebben we een hele goedkope notaris gevonden op www.degoedkoopstenotaris.nl Daar kun je aangeven waar je een notaris voor nodig hebt en dan krijg je de gunstigste te zien.
Alle reacties Link kopieren
@iusco ik geloof idd dat we dat maar moeten gaan doen. We hebben het toch niet in de hand. Alleen we kunnen er absoluut niet tegen als op papier iets gezegd wordt en het vervolgens niet wordt nagekomen. Als ik dit bij mijn baas doe sta ik zo op straat



@SUUZ ik denk dat je mik bedoelde we weten dat er scheuren in kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pat78 schreef op 29 juni 2016 @ 14:34:

@iusco ik geloof idd dat we dat maar moeten gaan doen. We hebben het toch niet in de hand. Alleen we kunnen er absoluut niet tegen als op papier iets gezegd wordt en het vervolgens niet wordt nagekomen. Als ik dit bij mijn baas doe sta ik zo op straat



@SUUZ ik denk dat je mik bedoelde we weten dat er scheuren in kunnen komen.Hihi ja ik zie het nu ook! Prima dan!
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 29 juni 2016 @ 11:44:

@iusco, houd je er rekening mee dat met spuiten je vaak ook scheurvorming krijgt? Dat was onze overweging om dat niet te doen. Maar misschien vinden jullie dat minder erg. De allergoedkoopste optie is om het zelf te schilderen, maar dat is erg arbeidsintensief (hangt ook af van de staat van je muren, je kan geluk hebben).Volgens mij bedoel je iemand anders suuz393 want ik overweeg niet te spuiten
Alle reacties Link kopieren
@Pat78: helemaal eens dat het normaal gesproken echt niet kan maar de bouwwereld is niet normaal, zoveel is inmiddels duidelijk. Bij ons hebben ze volgens mij 275 werkbare dagen, echt heel veel dus. Ze zijn in december 2015 begonnen en verwachten vanaf januari 2017 te beginnen met opleveren, maar omdat het in totaal zo'n 50 woningen betreft zal een groot deel ook pas in februari of maart worden opgeleverd (aan het begin van het traject noemden ze najaar 2016 als opleveringsdatum... de verkoop viel echter tegen waardoor de bouw ook veel later dan voorzien is gestart).



Ik reken erop uiterlijk begin april de sleutel te krijgen en rond het begin van de zomer echt geïnstalleerd te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een hoop reacties vandaag. Ik ben kapot van de verhuizing, dus laat het reageren op eerdere posts vandaag even achterwege. Het ging gelukkig wel goed, en we hebben het droog gehouden. We proberen vanavond nog even een bed terug in elkaar te schroeven, morgen ga orde proberen te scheppen in de rest van de chaos.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Amby, dat je bent verhuisd! Fijn dat het goed ging! Succes met reorganiseren en alles terug vinden .



Over de werkbare dagen: bij ons zijn ze drie maanden eerder klaar dan oorspronkelijk was gepland. Er valt denk ik niet iets algemeens over te zeggen. Of er achterstand wordt opgelopen heeft met allerlei dingen te maken, o.a. weer en leveranciers.



Wij hebben morgen de oplevering! Veel zin in, ook wel zenuwachtig ervoor: wat gaan we tegenkomen, welke problemen komen we tegen, enz. Over klussen praten is wel leuk, maar vanaf morgen gaat het echt beginnen. Ben heel benieuwd hoe goed ons huwelijk er tegen kan :P.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Even snel...



Amby hoe was het? De eerste nacht op een bed in je nieuwe huis?



Enitreg,

En hoe was de oplevering? Hopelijk niet te veel rare dingen tegen gekomen!
Alle reacties Link kopieren
Ben ook benieuwd hoe het bij jullie was!



Wij hebben vandaag de vooroplevering gehad. Viel helemaal niet tegen, weinig punten die nog niet goed waren. Nu wachten op een definitieve opleverdatum. Die is waarschijnlijk over 3 of 4 weken, maar het hangt nog helemaal aan de NUTS voorzieningen. Echt bizar hoe dat gaat. Bedrjf zegt de afspraken met de aannemer zomaar af, en daarom wachten we nog steeds. Hopelijk over een week meer. Ik weet niet hoe het in jullie regio zit, maar hier in het zuiden hoor ik veel vertraging ivm de NUTS. Bij een vriendin wordt de oplevering daardoor over de bouwvak getild. Hier fingers crossed dat we voor die tijd de sleutel hebben!
Alle reacties Link kopieren
Ik duim voor je Suuz! Zou balen zijn als het alleen door de nutsvoorzieningen wordt uitgesteld.



Wij hebben morgen (vandaag) een afspraak met de projectleveranciers voor keuken en badkamer... Ik ben benieuwd...
Alle reacties Link kopieren
Het was helemaal leuk gister:)! Er waren een paar kleine dingen (hier en daar een druiper en beschadiging van verfwerk, niet goed sluitende deur) en die hebben ze gelijk gister aangepakt. Dus t is nu helemaal naar onze wens . Heb de hele avond gestuiterd van enthousiasme! Was van tevoren best zenuwachtig, maar gelukkig was dat achteraf niet echt nodig ;).



Suuz, wat stom dat jullie daar op moeten wachten. Lijkt me erg frustrerend. Hier in t midden van t land heb ik er nog niet eerder van gehoord. Succes met wachten!



Bonnieux, veel plezier vandaag! Zoek wat leuks uit ;)!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
@enitreg gefeliciteerd jullie woning. Lijkt mij super gaaf. Ik kan mij voorstellen dat je helemaal stuitert.

Tijdens de oplevering gaat er toch een bouwkundig adviseur mee van de vereniging eigenhuis? Hoe zat dat ook alweer precies?



@amby heerlijk dat je nu verhuisd bent. Nu nog jullie huis inrichten? Lijkt me best gek na 1,5 jaar eindelijk wonen in je nieuwe huis.



@Suuz jeetje zeg wat kl*te zo lang wachten op de Nuts bedrijven. Ik zal duimen dat oplevering voor de bouwvak is. Wanneer start bouwvak in het zuiden?



@hier is de begane grond vloer gestort! Jeej eindelijk. Nu kunnen ze de lucht in.



@werkbare dagen. HIer staat ook 200 werkbare dagen.
Alle reacties Link kopieren
Suuz,

Wat leuk de vooropleiding gehad! Ik duim voor je!

Hier spreken ze nu al hun frustratie uit over de nuts bedrijven. Zoals eerder al wel aan heb gegeven..... ligt bij ons project de bouw voor op schema, maar is de oplevering door gezeur met het nuts bedrijf al later dan de prognose was. Hopelijk komen ze er nog uit, waardoor de oplevering weer iets naar voren geschoven wordt. Door die nuts bedrijven zit de oplevering ineens vlak bij mijn uitgerekende datum, terwijl er eerst ruim 1,5 maand tussen zat. Hier trouwens midden Nederland.

Volgens kennissen is er maar 1 nuts bedrijf. Ze hebben dus geen concurrentie en gedragen zich ook zo. Ze hebben maling aan alles. Klanten kunnen toch niet naar een ander bedrijf, want die is er niet



Bonnieux,

Veel plezier!



Enitreg,

Dat klinkt goed! Alles naar wens en hartstikke enthousiast. Geniet ervan!



Kaartje,

De bouwkundig adviseur moet je wel aanvragen en betalen. Dus zodra je de opleverdatum weet een afspraak plannen op de site van Vereniging Eigen Huis.

Yeah de eerste vloer is er!



Al,

Ik denk dat ik volgende week woensdag of die woensdag erop even in ons huis ga kijken. Nog wat foto's maken en wat meten enz.

Het metselwerk is bijna af, dus ze gaan volgende week beginnen met de dakpannen. Ze liggen al in rijen klaar op het dak.

Zo gaaf om te zien dat het echt een bijna compleet huis is van buiten.

Ik merk dat ik steeds ongeduldiger wordt. Ik wil echt data hebben.....waarschijnlijk ook doorkijk uitgerekende datum. Ik wil plannen maken voor ee plek van bevalling enz.

Maar goed, moet gewoon geduld hebben.......
Alle reacties Link kopieren
@fonteyn dat het geld kost zo'n keuring had ik inderdaad verwacht hoor. Maar ik heb even gekeken op de site van vereniging van eigenhuis daar staat alles heel duidelijk uitgelegd. Ik zal binnenkort lid worden.



en fonteyn jij dus ook al problemen met nuts bedrijven. Vervelend. Ik kan mij goed voorstellen dat jij de oplever data heel belangrijk vind. Lijkt mij een hele onderneming zwanger zijn en een nieuwbouwhuis:)



@bonnieux veel plezier vandaag.
Alle reacties Link kopieren
@ Kaartje: wij hadden niet iemand van eigen huis mee, maar een aannemer die we kennen. Wel echt fijn om iemand mee te nemen, want hij ziet toch weer andere dingen dan wij zagen. Overigens was er dus weinig te zien, dus had ie weinig werk ;).



@ Fonteyn: tof is dat he? Weet ik ook nog goed. Dan is het ineens een huis i.p.v. een idee op papier. Als ze eenmaal binnen aan de slag gaan, gaat het een stuk langzamer, omdat je de vorderingen minder goed kan zien en ze ook kleiner zijn. Dus das jammer :P.



@ Bonnieux: gelukt vandaag?



We kregen trouwens 9 sleutels, echt belachelijk veel. En champagne van de aannemer, wel leuk . Die gaan we denk ik soldaat maken als we verhuisd zijn (als alles goed gaat 30 juli).
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Kaartje,

Ja de site is wel duidelijk, gelukkig. Wij hadden daar de hypotheekadviseur, dus zijn al een tijdje lid.



Ja die muts bedrijven......Uhm Nuts bedrijven



Enitreg,

Ja dat geloof ik, dat het langzamer lijkt te gaan als ze binnen werken.

Woh 9 sleutels....nou ja je hebt er iig genoeg.

Wat leuk dat jullie champagne hebben gekregen. 30juli is een mooie datum, hopelijk lukt het. Hebben jullie al een planning?



Amby,

Wat hebben jullie het snel gedaan...3weken.

Zou geweldig zijn als wij dat ook halen, maar gezien al het werk wat "we" zelf gaan doen....denk ik niet dat we het halen.

Hoe was jullie planning?
Alle reacties Link kopieren
Fonteyn, we hebben een soort van planning ja. Over twee weken wordt de keuken geplaatst (14 en 15 juli) dus dan moet beneden behangen en gesausd zijn. En maandag over drie weken (en de rest van die week) worden de vloeren gelegd, dus dan moet de rest klaar zijn. Dat gaat wel lukken denken we: veel hulp en ik werk in het onderwijs, wat betekent dat ik bijna vakantie heb. Mijn man heeft ook twee weken vrij, dus gaat helemaal goed komen .
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Wauw, al een heleboel vorderingen hier. Leuk om te lezen dat sommigen al de sleutel in ontvangst hebben genomen



@ Amby, geweldig mooie vloer. Had nog nooit van dit concept gehoord. Maar het is echt ontzettend mooi!

@Fonteyn, die jij hebt uitgekozen is ook erg mooi. Warme ruimtelijke uitstraling geeft dat aan je woonkamer denk ik

@ Kaatje, fijn dat het zo opschiet!

@Jua, heeeeeel fijn dat jullie huis verkocht is. Ene hele last minder en nu genieten van het proces rondom jullie nieuwe huis

@ Suuz, al meer bekend over de nuts-bedrijven. Belachelijk dat het zo lang kan duren zeg....
Wij hebben ondertussen het koopcontract ondertekent van ons nieuwbouw huis.

Aangezien de bouw al tijd terug is gestart vallen we dus midden in het project binnen.

We moeten nu in sneltreinvaart bepalen hoe we de badkamer willen en de keuken omdat de dekvloeren er over een week ingaan en er dan zeer weinig nog veranderd kan worden aan de leidingen. Ook is de hypotheek nog niet rond....



We willen een U-keuken in plaats van de standaard L-keuken. Hebben nu een samengesteld via Ikea en dan apparatuur los van siemens/bosch die er wel precies inpassen. Maar IKEA helpt niet mee met een leidingplan, dus daar ben ik nu al de hele dag meebezig. uitzoeken welk apparatuur, hoe lang de snoer is, hoeveel KW gebruiken ze en dan kan de electricien dat deze week nog aanpassen.

Zo willen we een 5-pits inductie, blijkbaar moet daar een speciale groep voor worden gemaakt in de meterkast. Gelukkig zijn we dus nog net op tijd.



Ook is de oplevering weer vervroegd. Eerste prognose was eind januari, dit is vervroegd naar november/december maar vrijdag kregen we te horen dat ze in de herfstvakantie verwachten om op te leveren (eind oktober). Zou mooi zijn, minder dubbele lasten en sneller erin!
Alle reacties Link kopieren
Enitreg,

Dat klinkt als een goed haalbare planning!

Wat fijn dat jullie huis zo voor de schoolvakantie is opgeleverd. Op deze manier kan je lekker druk bezig gaan zonder werkverplichting.



Shadowfaxx,

De vloer is erg warm van kleur, precies de kleur en uitstraling die ik zocht. We zijn er erg blij mee!



Lijkt me lastig om nu op stel sprong allerlei beslissingen te moeten nemen.

Veel gehaast.

Ik vond het erg leuk om de installatietekening te maken van de keuken. Tekenen, meten tekenen....hij was ook nog eens erg goed gelukt aldus de verkoopadviseur van de aannemer.

Wij hebben ook een Ikea keuken samengesteld en ook Siemens of Bosch apparatuur.



Lijkt me trouwens ook wat onzeker dat de hypotheek nog niet rond is. Hopelijk volgt dit snel!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Shadowfaxx!



Hier liggen de nuts-aansluitingen er inmiddels dus ik hoop deze week meer te horen over de oplevering



Ik heb ook een los topic hiervoor aangemaakt, maar ben ook benieuwd naar jullie keuzes en ervaringen. We moeten nog steeds een keuze maken over onze afzuigkap. Door een fout tijdens de bouw is er nog geen afvoer gemaakt voor de afzuigkap. Willen we dit nu nog, dan moeten we het plafond in de keuken verlagen. Dit brengt flink wat meer werk en kosten met zich mee. Dus denken we weer (inmiddels al vaak de revue gepasseerd): moeten we niet voor een recirculatie afzuigkap met filter gaan? We horen hier alleen niet zo'n goede verhalen over, vooral dat het vochtig wordt in je keuken.



Wat hebben jullie nu en wat gaan jullie in je nieuwe huis doen? En waarom?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen keuze

....mag geen afvoer naar buiten.



Hebben we in huidige huis ook niet trouwens. Nooit last van vocht ofzo.



Later reageer ik uitgebreider....ff erg druk
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben recirculatie met koolstoffilter. Op deze kunnen we wel altijd nog een afvoer naar buiten maken als we dat toch besluiten maar op dit moment bevalt hij wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven