Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 20 juli 2015 @ 19:09:

@boontje89, het huis is in 2002 gebouwd en de nieuwbouw brochure kan ik niet op internet vinen. Met keukens en badkamers is het altijd gokken wat ze waard waren en nog zijn.



@mevrouw75 rond amsterdam is voor ons max.45 minuten met de auto. We zijn oa in en rond Hilversum, Naarden, Bussum, Haarlem en Hoofddorp geweest voor bezichtigingen. We wonen nu in een van de bovenstaande (huur) en onze keuze is ook op een van de bovenstaande gevallen, helaas schieten de prijzen hier echt enorm omhoog en nu wij een goed idee hebben wat we willen proberen we eigenlijk ons voordeel te doen van de mindere concurrentie in de zomervakantie. Langer wachten is niet echt aan de orde, er is genoeg keuze in wat wij willen..



Ja, dat is inderdaad de regio waarvan ik het weet. Maar de regio Castricum bv is ook minder dan 40 min met de auto, maar 'klinkt' ver weg. Of zijn de dorpjes rondom Haarlem, Santpoort bv ook aan het hypen? Ik weet het eigenlijk niet.



Wij hebben trouwens een leuk huis in centrum Bussum in de aanbieding, nog niet op Funda, wel foto's. Groter dan 100m2 en 3,5 slaapkamer( kan dat ook;) in jullie prijscategorie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 20 juli 2015 @ 19:14:

[...]





Ja, dat is inderdaad de regio waarvan ik het weet. Maar de regio Castricum bv is ook minder dan 40 min met de auto, maar 'klinkt' ver weg. Of zijn de dorpjes rondom Haarlem, Santpoort bv ook aan het hypen? Ik weet het eigenlijk niet.



Tja Castricum ken ik, ondanks dat het binnen de 45 minuten ligt vinden wij het toch niets om verschillende redenen. In plaatsen zoals Santpoort, Zandvoort, Bloemendaal, Driehuis ect gaan de prijzen ook geleidelijk omhoog omdat het toch bijna grenst aan het populaire Haarlem.

Ik denk trouwens niet dat het een hype of trend is, het gaat gewoon beter met de economie na heel veel jaar en we gaan geleidelijk weer terug naar hoe het was, maar dan met strengere regels.
Alle reacties Link kopieren
Even een update.. wij hebben nog een nieuw bod gedaan, stuk hoger dan de vorige maar ook aan de max van wat wij het huis waard vinden. Ook deze week nog nieuwe afspraken ingepland voor huizen bezichtigen, voor één huis alweer te laat stond er 2 weken op... Inmiddels begin ik er wel aan te wennen dat ik zeer waarschijnlijk niet in het huis waar we op bieden kom te wonen, maar nog steeds is het niet leuk :( Fingers crossed voor een positieve reactie op ons bod!



Over de waarde rondom Adam weet ik het eigenlijk niet. Wel van collegaatje gehoord dat hun buren hun huis in A'dam hebben verkocht voor 100k(!) meer dan zij het hebben gekocht 3 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 20 juli 2015 @ 19:22:

[...]





Tja Castricum ken ik, ondanks dat het binnen de 45 minuten ligt vinden wij het toch niets om verschillende redenen. In plaatsen zoals Santpoort, Zandvoort, Bloemendaal, Driehuis ect gaan de prijzen ook geleidelijk omhoog omdat het toch bijna grenst aan het populaire Haarlem.

Ik denk trouwens niet dat het een hype of trend is, het gaat gewoon beter met de economie na heel veel jaar en we gaan geleidelijk weer terug naar hoe het was, maar dan met strengere regels.



Nou, is alleen maar gunstig voor ons;) als iedereen het om verschillende redenen niks vindt, dan ben ik stiekem heel blij;)



Oh, en je mag komen kijken in Bussum hoor, voor de markt uit;)
Alle reacties Link kopieren
Huis wordt het definitief niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:iss schreef op 20 juli 2015 @ 21:57:

Huis wordt het definitief niet...



Jammer!



Wij hebben nu echt een leuk huis gezien, maar gaan nog maar niks doen, want 3 hypotheken is nog steeds overdreven. We hebben vandaag weer gekeken, niet eens in het huis, maar de omgeving is echt fantastisch en ik ga er eigenlijk vanuit dat het huis verkocht is voor we überhaupt kunnen bieden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 20 juli 2015 @ 19:43:

[...]





Nou, is alleen maar gunstig voor ons;) als iedereen het om verschillende redenen niks vindt, dan ben ik stiekem heel blij;)



Oh, en je mag komen kijken in Bussum hoor, voor de markt uit;) wat voor woning ga je (binnenkort) te koop zetten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 20 juli 2015 @ 22:10:

[...]





wat voor woning ga je (binnenkort) te koop zetten?Twee-onder-een-kap, woon-/ winkelpand uit 1906 met kamer-en-suite. Even superkort door de bocht. Ik wil je wel de foto's pb-en.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je aanbod Mevrouw75, maar wij zoeken eigenlijk naar meer modernere/ nieuwere woningen. (vriendlief wilt geen oude woning). Wie weet heb je wel een andere forumster op een idee gebracht ^^ veel succes in ieder geval met de verkoop binnenkort!

Waarop moeten jullie wachten voordat jullie kunnen bieden/ kopen, als ik dat vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Balen ISS! Al had je het wel verwacht, blijft pijnlijk.



Hier ook dramaverhalen gehoord over regio A'dam van verschillende collega's, mennn, je moet die stad wel HEEL leuk vinden, wil je daar nog op huizenjacht gaan. Dan is Nijmegen nog best oké.



@Hyperbole: ik heb me laten vertellen dat keuken en badkamer niet zo heel veel toevoegen aan de prijs (voor een koper dan), dus zou daar niet te veel extra voor rekenen. Tenzij er echt een zeer bijzondere designkeuken in staat (en dan nog: vind je die mooi?). Daarnaast: ik woon zelf in een huis uit 2002 en daar beginnen veel dingen het nu wel te begeven. Dat zou je kunnen opvoeren als argument voor een lager bod.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 21 juli 2015 @ 07:05:

Dank voor je aanbod Mevrouw75, maar wij zoeken eigenlijk naar meer modernere/ nieuwere woningen. (vriendlief wilt geen oude woning). Wie weet heb je wel een andere forumster op een idee gebracht ^^ veel succes in ieder geval met de verkoop binnenkort!

Waarop moeten jullie wachten voordat jullie kunnen bieden/ kopen, als ik dat vragen mag?



Zonde hoor, want het is een tophuis!

En wij moeten wachten op de verkoop van in ieder geval 1 van de huizen;) (potverdrie, kun je je vriend niet overhalen, met de sfeer van oude huizen ofzo;) We kunnen ook wel een gokje wagen natuurlijk, maar dan zitten we met 3 hypotheken, dat kan ik niet overzien.
Alle reacties Link kopieren
@Mevrouw75, drie hypotheken lijkt mij ook wel ingewikkeld. Ook met hypotheekrenteaftrek enzo. Gaan jullie beide andere huizen al te koop zetten?



@Hyperbole, een keuken uit 2002 is in administratieve waarde inmiddels wel afgeschreven, wat natuurlijk niet betekent dat jij het persoonlijk niets waard meer vind (al is het maar omdat je niet a la minute zelf een keuken hoeft te installeren). Ik zou er in ieder geval niet te veel voor rekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iss schreef op 21 juli 2015 @ 09:20:

@Mevrouw75, drie hypotheken lijkt mij ook wel ingewikkeld. Ook met hypotheekrenteaftrek enzo. Gaan jullie beide andere huizen al te koop zetten?



@Hyperbole, een keuken uit 2002 is in administratieve waarde inmiddels wel afgeschreven, wat natuurlijk niet betekent dat jij het persoonlijk niets waard meer vind (al is het maar omdat je niet a la minute zelf een keuken hoeft te installeren). Ik zou er in ieder geval niet te veel voor rekenen.Ja. Het eerste huis staat in principe nu in de verkoop. Met de makelaar afgesproken dat het na de vakantie op de markt komt, want nu ligt alles op zijn gat. En het andere huis moeten nog wat dingetjes aan gedaan worden, hoewel er wel al een potentiële koper gehint heeft.
Alle reacties Link kopieren
Spannend mevrouw75! Kijk je wel uit met 'dingen doen'? Wij dachten ook dat we nog veel moesten doen (beschadiging deuren, gekleurde muur, lelijke plinten), maar de makelaar vond dat allemaal niet nodig. Heeft ons tijd en geld gescheeld! Wel typisch dat jouw makelaar adviseert pas na de vakantie het huis op de markt te brengen. Zal dat ook betekenen dat er de komende tijd weinig tot geen huizen op funda verschijnen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag trouwens dat dat Hyperbole haar partner een nieuw huis wil. Ik heb er thuis ook zo'n één zitten, zijn eisen: weinig onderhoud, veel licht. Mijn eisen: karakteristiek, knus, 'volwassen' tuin (oftewel geen mini boompjes e.d. wat je nog wel eens ziet in nieuwbouwwijken). Inmiddels ziet hij ook de charme in van 'oudere' huizen of wellicht komt dat omdat ik inmiddels zoveel huizen heb afgekeurd... Komen jullie wensen goed overeen met de wensen van jullie partners?
Alle reacties Link kopieren
quote:iss schreef op 21 juli 2015 @ 09:35:

Spannend mevrouw75! Kijk je wel uit met 'dingen doen'? Wij dachten ook dat we nog veel moesten doen (beschadiging deuren, gekleurde muur, lelijke plinten), maar de makelaar vond dat allemaal niet nodig. Heeft ons tijd en geld gescheeld! Wel typisch dat jouw makelaar adviseert pas na de vakantie het huis op de markt te brengen. Zal dat ook betekenen dat er de komende tijd weinig tot geen huizen op funda verschijnen?



Dat denk ik wel. Hoe langer een huis op funda staat hoe minder populair het wordt, en hoe minder het waard wordt. Als je huis door de plat liggende vakantietijd een maand ongezien op funda staat is het dus meteen minder populair, niet omdat mensen het niet meteen willen kopen, maar omdat iedereen met zijn hoofd op het stand is. Het lijkt om de verkeerde redenen impopulair.



En ik zal eens navragen dan. Ik leef al 3 jaar op de constructievloer van de keuken en heb in de huiskamer de opgeplakte houten vensterbank eraf gehaald. Mijn huis ziet er dus een soort van 'onaf' uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:iss schreef op 21 juli 2015 @ 09:43:

Ik zag trouwens dat dat Hyperbole haar partner een nieuw huis wil. Ik heb er thuis ook zo'n één zitten, zijn eisen: weinig onderhoud, veel licht. Mijn eisen: karakteristiek, knus, 'volwassen' tuin (oftewel geen mini boompjes e.d. wat je nog wel eens ziet in nieuwbouwwijken). Inmiddels ziet hij ook de charme in van 'oudere' huizen of wellicht komt dat omdat ik inmiddels zoveel huizen heb afgekeurd... Komen jullie wensen goed overeen met de wensen van jullie partners?



Ja onze wensen komen wel overeen. Hoewel ik ook nog weleens naar de juist modernere huizen kijk als iets anders me heel erg aanspreekt. Mijn vriend vindt dat wel heel moeilijk op vooral de fundafoto's. Als we dan langsrijden kan hij toch wel gecharmeerd raken van de mogelijkheden. Hij is juist weer veel meer van de echte echte klushuizen, ik zie dan vooral de moeilijkheden, hij de mogelijkheden. Maar in het midden zitten we wel op 1 lijn.

Echte eisen stellen vind ik nog wel moeilijk. Grote wensen hebben we allebei wel, maat soms lijkt iets een eis en kan die eis door andere kenmerken zo overboord gegooid worden.
Alle reacties Link kopieren
Onze wensen komen ook behoorlijk overeen, hoewel ik iets meer gecharmeerd kan raken van dingen als schrootjes en een mooi verhaal bij het huis We hebben samen een lijst van eisen en pluspunten gemaakt, en een lijst met de 'bare necessities' die in het huis moeten passen, waarschijnlijk gaan we wel iets kleiner wonen. Maar er zijn zoveel variabelen dat het toch moeilijk vergelijken is, zeker aangezien we zo'n beetje door het halve land zoeken... En wat weegt dan zwaarder, een leuker/affer huis of nabijheid van bos en snelwegen? Een groter huis of een grotere tuin? Een grote garage of een intercitystation op loopafstand? We hebben bedacht dat we op zich Apeldoorn toch wel een heel ideale plaats vinden, bos, snelwegen én OV in de buurt, en niet duur. Maar dan zien we weer iets veelbelovends in het land van Maas en Waal of in de Hoeksche Waard, en dan gaan we toch ook kijken. Want het zal maar het ideale huis zijn, dan zijn de afwezigheid van bos en OV misschien ook wel weer te overleven. Pfff, gek word je ervan
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 21 juli 2015 @ 11:23:

Onze wensen komen ook behoorlijk overeen, hoewel ik iets meer gecharmeerd kan raken van dingen als schrootjes en een mooi verhaal bij het huis We hebben samen een lijst van eisen en pluspunten gemaakt, en een lijst met de 'bare necessities' die in het huis moeten passen, waarschijnlijk gaan we wel iets kleiner wonen. Maar er zijn zoveel variabelen dat het toch moeilijk vergelijken is, zeker aangezien we zo'n beetje door het halve land zoeken... En wat weegt dan zwaarder, een leuker/affer huis of nabijheid van bos en snelwegen? Een groter huis of een grotere tuin? Een grote garage of een intercitystation op loopafstand? We hebben bedacht dat we op zich Apeldoorn toch wel een heel ideale plaats vinden, bos, snelwegen én OV in de buurt, en niet duur. Maar dan zien we weer iets veelbelovends in het land van Maas en Waal of in de Hoeksche Waard, en dan gaan we toch ook kijken. Want het zal maar het ideale huis zijn, dan zijn de afwezigheid van bos en OV misschien ook wel weer te overleven. Pfff, gek word je ervan



Heel herkenbaar!

Mijn 'eis' was dat de trein wel in de buurt moest zijn, maar wat is 'in de buurt'? Hier in de regio is eigenlijk alles wel een kwartier van een treinstation, en dan zit je echt midden in de polder. Pluspunt is het dus geworden als de trein echt in de buurt is.



We hebben allebei wel onze: het allerliefst woon ik dáár.
Alle reacties Link kopieren
Hier weinig overeenkomsten. Vriend wil het liefst een jaren 10-jaren 30-huis (met "authentieke elementen" natuurlijk, zoals zeg maar iedereen) en geen al te grote verbouwingen, én dicht bij CS én in een mooie (lees: dure) buurt. Of een nieuwbouwwoning. Ik wil geen nieuwbouw, maar liefst bestaande bouw (jaren 50, 60 zijn favoriet) in een gezellige, 'rommelige' wijk (met kroegjes, winkeltjes ofzoiets en het mag best een oude volkswijk zijn, mits dicht bij het centrum). Ik kan vallen voor een leuk verhaal erachter, een oude boom in de tuin, een rechthoekige bakstenenhaard, dat soort. Vriend kijkt naar praktische zaken (godzijdank).



Ik heb wel het gevoel dat hij slecht door dingen kan heenkijken. Een keer stonden we bij een prima huis dat op de voorgevel een rijtje gele tegels had zitten (oerlelijk). Daarmee was het huis voor hem een no go. Een week later was het natuurlijk verkocht en moest hij toegeven dat ie wel een beetje snel had geoordeeld. En van een vriendin weet ik dat haar vriend hetzelfde heeft. Is dat maneigen? Of gewoon pech?



Het is wel goed eens een harde-eisen-lijstje te maken. Dat maakt je beeld van een toekomstig huis wel helderder. Is er ook weleens iemand gaan kijken naar een huis waarvan je zeker wist dat het niets werd? Omdat het bijvoorbeeld op de verkeerde plek stond, of omdat het te duur was? Mijn moeder zei dat dat toch af en toe slim was, om je referentiekader te verbreden. Alleen kost het wel erg veel extra tijd zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat in het begin wel gedaan. Gewoon om feeling te krijgen met het hele huizen kijken. Ik doe het alleen en dat kan dan best overweldigend zijn. En om te leren wat voor mij eisen zijn. Wat vind ik belangrijk, waar kijk ik doorheen. En ook om te leren vergelijken. Als dat ene huis zoveel kost, dan moet dat huis niet meer worden dan...
Alle reacties Link kopieren
Jaren 50-60 is wel een beetje crisisbouw meestal Renaat, moet je mee uitkijken. Komt veel betonrot in de funderingen voor, bijvoorbeeld. Sowieso bouwkundig laten keuren dus. Wat dat betreft is een jaren 10-30 woning veiliger (heeft ook onze voorkeur, maar jaren 50-60 is ook niet uitgesloten hoor)



Nee, mijn lief kan goed door dingen heenkijken, maar hij is dan ook een heel handige klusser. Dus hij kan bijvoorbeeld een plavuizen vloer wel heel lelijk vinden (vind ik ook) maar dat is dan geen reden om het huis niet te kopen, want die jenzen we er dan wel uit Dus niet perse man-eigen.

Kijken bij dingen die het waarschijnlijk niet gaan worden doen wij wel, ja, wel alleen als er dan ook iets aan is wat het wel weer bijzonder maakt. Zo hebben we volgende week 3 huizen in de planning staan die alledrie niet echt op de ideale plek liggen, maar die dan of weer lekker groot, met enorme schuur of met enorme lap land of gewoon bijzonder leuk zijn. Ik denk nu wel dat ik daar na volgende week misschien wel mee op ga houden. Want het is leuk, huizen kijken, maar inderdaad, het kost bakken met tijd natuurlijk. Maar ik vind het wel heel verhelderend om erachter te komen wat we nou allemaal al dan niet belangrijk vinden.



S0leil, dat lijkt me pittig ja, in je eentje. Ook wel weer leuk, kun je lekker precies kiezen wat jij wilt, maar ik ben wel blij dat ik soms even uitgebreid tegen lief kan uitweiden over de voor- en nadelen van alle huizen die we tot nu toe hebben gezien. Anders blijft het ook maar zo in je kop zitten de hele tijd..
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaat88 schreef op 21 juli 2015 @ 12:14:

Hier weinig overeenkomsten. Vriend wil het liefst een jaren 10-jaren 30-huis (met "authentieke elementen" natuurlijk, zoals zeg maar iedereen) en geen al te grote verbouwingen, én dicht bij CS én in een mooie (lees: dure) buurt. Of een nieuwbouwwoning. Ik wil geen nieuwbouw, maar liefst bestaande bouw (jaren 50, 60 zijn favoriet) in een gezellige, 'rommelige' wijk (met kroegjes, winkeltjes ofzoiets en het mag best een oude volkswijk zijn, mits dicht bij het centrum). Ik kan vallen voor een leuk verhaal erachter, een oude boom in de tuin, een rechthoekige bakstenenhaard, dat soort. Vriend kijkt naar praktische zaken (godzijdank).



Ik heb wel het gevoel dat hij slecht door dingen kan heenkijken. Een keer stonden we bij een prima huis dat op de voorgevel een rijtje gele tegels had zitten (oerlelijk). Daarmee was het huis voor hem een no go. Een week later was het natuurlijk verkocht en moest hij toegeven dat ie wel een beetje snel had geoordeeld. En van een vriendin weet ik dat haar vriend hetzelfde heeft. Is dat maneigen? Of gewoon pech?



Het is wel goed eens een harde-eisen-lijstje te maken. Dat maakt je beeld van een toekomstig huis wel helderder. Is er ook weleens iemand gaan kijken naar een huis waarvan je zeker wist dat het niets werd? Omdat het bijvoorbeeld op de verkeerde plek stond, of omdat het te duur was? Mijn moeder zei dat dat toch af en toe slim was, om je referentiekader te verbreden. Alleen kost het wel erg veel extra tijd zo.Ja. Nou ja, zeker weten niet, maar wel bijna-niet. Want ligging en te modern/ jaren '70. En toen we er gingen kijken was het veel leuker dan op de plaatjes. Locatie was eigenlijk heel leuk en de eigen grond gaf wel zoveel doorslag dat het jaren '70 vierkantbeton ook wel weer te accepteren was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaat88 schreef op 21 juli 2015 @ 12:14:

Is er ook weleens iemand gaan kijken naar een huis waarvan je zeker wist dat het niets werd?



Ja, vriend en ik zijn bij een huis geweest waarbij we eigenlijk al zeker wisten dat we het niet zouden willen hebben.

Maar toch goed om geweest te zijn voor mijn gevoel.

Het begon eigenlijk al toen we de straat in fietsten. Stond een hele rij met geparkeerde auto's op straat voor de deur en je had dus eigenlijk vanuit de woonkamer alleen uitzicht op de auto's. Huis was ook lastig in te delen door veel schuine muren. Badkamer was niet onze smaak, maar goed, die zouden we dan laten vernieuwen.

Waar ik echt op afknapte was de tuin die echt TE klein was. Ik zag mezelf daar gewoon niet zitten met vrienden.... het zou amper passen!

Voor het budget van ongeveer 3 ton wat we hebben, wil ik wel een fatsoenlijke afmeting tuin en eigenlijk ook een eigen oprit.

Ik heb gemerkt dat een redelijk formaat tuin toch belangrijker is dan dat ik in eerste instantie dacht. Meestal kijk ik eerst naar de oppervlakte beneden van een huis, maar de laatste tijd keek ik ook steeds meer naar de tuin. Het hoeft echt geen joekel van een tuin te zijn, maar wel graag in verhouding met het huis.
Alle reacties Link kopieren
Ja Moosy, vooral dat je niet al je mitsen en maren kunt delen vind ik wel lastig. Ik doe dat natuurlijk wel bij vrienden of familie, maar hun reactie komt uiteindelijk toch altijd neer op "het is JOUW keuze!" *zucht*



Kan ik jouw lief niet een keer lenen als ik wel een huis vind trouwens? Verder dan de kleine klusjes kom ik zelf niet en daar ketsen best veel huizen op af voor mij, nu je bijna geen verbouwing meer mag meefinancieren. Echt zonde, want daardoor moet ik best wel eens huizen met potentie laten gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven