Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjors007 schreef op 12 mei 2016 @ 23:57:

[...]





Welke zoekmachines gebruiken jullie nog meer? Jaap.nl, huizenvinder.nl? Wie heeft een goede tip? Ik heb wel alle plaatselijke makelaars geliked op FB, dan zie ik regelmatig 'sneak previews' voorbijkomen.



Huizenzoeker, huislijn, woonplein...

Op huizenzoeker (op je gsm in ieder geval) kun je zoeken per provincie en dan per gemeente en verder specificeren naar deelgemeenten. Dat vind ik ideaal.

Verder kijk ik af en toe ook op Marktplaats en op sites waar mensen zelf hun eigen huis verkopen. Dat google ik meestal.
Alle reacties Link kopieren
Sjoes, reken je €14.000 kosten koper dan? Onze kosten koper waren €7.000, inc de fee voor onze hypotheekadviseur. Ons huis was ook wel goedkoper, maar dat zou toch niet de helft moeten schelen lijkt me. Absoluut niet om je over je max te doen gaan hoor, maar misschien moet je er niet vanuit gaan dat de makelaar ook zo rekent dat-ie 231 als max voor kopen met NHG ziet?

Spannend hoor, sterkte met afwachten!



Bally, leuk, omgeving Arnhem, wij hebben daar ook veel bezichtigd met dezelfde wensen en een nog iets strakker budget. Veel leuks! Maar wij zijn toch heel ergens anders uitgekomen
Ik heb een afspraak gemaakt om een huis te bekijken, het is enn huis wat echt aan al onze wensen voldoet, maar er moet wel veel aan gebeuren, hoeveel dat gaan we maar eens bekijken tijdens de bezichtiging. Het is wel iets ruim in ons budget maar ze zijn recent al flink gezakt in prijs, dus ik zie wel wat ruimte. Ik heb nog nooit een koophuis bezichtigd dus neem mijn moeder ( ervaren huizenopknapster) mee .

Hebben jullie gebruik gemaakt van checklijsten/ lijstjes voor het bezichtigen van een huis en wat je echt moet vragen?
quote:Sjoes schreef op 13 mei 2016 @ 07:39:

[...]





Huizenzoeker, huislijn, woonplein...

Op huizenzoeker (op je gsm in ieder geval) kun je zoeken per provincie en dan per gemeente en verder specificeren naar deelgemeenten. Dat vind ik ideaal.

Verder kijk ik af en toe ook op Marktplaats en op sites waar mensen zelf hun eigen huis verkopen. Dat google ik meestal.



Marktplaats! Daar had ik nog niet aan gedacht!



Wij hebben overigens al concreet een huis op het oog, maar houden onze oren en ogen ook open voor andere leuke huizen. Het huis dat we op het oog hebben hebben we al meermaals bezocht, hebben we een bouwtechnische keuring voor uit laten voeren en een eventuele aankoopmakelaar is al mee geweest.



Door de bouwtechnische keuring weten we dat er flink in geïnvesteerd moet worden om het weer up-to-date te maken. En daar komen natuurlijk ook risico's bij kijken (verbouwen kost altijd meer en duurt altijd langer dan van te voren bedacht). Eigenlijk hadden we al besloten dat we het risico te groot vonden, maar het huis blijft toch in ons hoofd zitten. We durven het risico wel aan als ze flink in de prijs zakken. Het huis kost €290k en we zouden dan €245k willen bieden om op max. €255k uit te komen. Het huis staat al bijna een jaar te koop en is in de huidige staat niet direct te betrekken voor een gezin. We willen nu nog 1x met een aannemer gaan kijken die een meer gespecificeerde raming kan maken, zodat we echt goed zicht hebben op de risico's en de financiële buffer die we dan moeten hebben. Ik vind het alleen zonde om de aannemer zo'n raming te laten maken (kost ons ook een kleine investering) als we op voorhand niet weten of de verkoper zoveel water bij de wijn wil doen. Aan de andere kant is het in deze staat geen populair huis. Wat denken jullie, is het gek om de makelaar te bellen en aan te geven dat we toch nog eens serieus naar de mogelijkheden willen kijken, maar dat er dan wel flink wat van de prijs af moet? Lastig al die keuzes. Ik ben nooit zo goed in strategieën, ik ben altijd veel te open en eerlijk.
Als je het over toeval hebt: ik zie net dat ze in prijs zijn verlaagd naar €275,-! Op zich fijn, want blijkbaar willen ze dus wel zakken, maar nu gaan er natuurlijk ook weer meer mensen kijken......



Nou, morgen maar ff met de verkoopmakelaar bellen wat handig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 13 mei 2016 @ 08:43:

Sjoes, reken je €14.000 kosten koper dan? Onze kosten koper waren €7.000, inc de fee voor onze hypotheekadviseur. Ons huis was ook wel goedkoper, maar dat zou toch niet de helft moeten schelen lijkt me. Absoluut niet om je over je max te doen gaan hoor, maar misschien moet je er niet vanuit gaan dat de makelaar ook zo rekent dat-ie 231 als max voor kopen met NHG ziet?



De grens van 245k betekent dat je effectief een huis kunt kopen van 231.132 euro.

Hier een linkje: https://www.nhg.nl/Over-N ... ns-blijft-%E2%82%AC245000



We brengen het eindbod morgenvroeg uit. De kans is zeer klein, maar goed... Wie niet waagt, wie niet wint.
Alle reacties Link kopieren
Onduidelijk hoe ze dan aan dat bedrag komen, maar t zal wel kloppen dan.

Duimen Sjoes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 13 mei 2016 @ 22:43:

Onduidelijk hoe ze dan aan dat bedrag komen, maar t zal wel kloppen dan.

Duimen Sjoes!Dankje!
quote:Moosey schreef op 13 mei 2016 @ 22:43:

Onduidelijk hoe ze dan aan dat bedrag komen, maar t zal wel kloppen dan.

Duimen Sjoes!Vind ik ook onlogisch! Ook omdat je sowieso een deel van de kosten koper zelf moet betalen, dan komt je max hypotheekbedrag toch nooit boven de 245 uit bij 232 of wat meer? Sjoes, heb je al een oriëntatiegesprek gehad bij de bank? Zou ik even doen, dan weet je zeker tot hoe ver je kunt gaan en wat dat betekent voor je NHG (en je maandlasten).
Alle reacties Link kopieren
Het is echt zo Het is voor iedereen die met NHG wilt kopen de max. Ze houden rekening met overdrachtskosten, notariskosten, afsluitprovisie, etc... Dat nemen ze dus allemaal in die 245k mee. Op internet is het goed te vinden.

Als de verlaging van de NHG grens naar 225k was doorgegaan, kon je nog maar 212k uitgeven aan een huis... Gelukkig is die verlaging geschrapt!



We hebben al heel veel gesprekken gehad ;) Hebben donderdag nog gebeld met Rabo hierover om dubbel te checken voor we 230 gingen bieden.

En al zouden we meer kunnen met NHG, zouden we dat ook niet willen met deze woning...
Hier inmiddels hypotheek gesprek gehad. Alles goedgekeurd inclusief bouwdepot. Viel ons mee wat je daaruit mag financieren, zelfs een vloer mag uit het potje gebruikt worden. We zitten alles bij elkaar zo ruim onder ons budget dat de hypotheeklasten per maand veel minder is dan wat ik nu aan (sociale) huur betaal. En daarvoor hebben we een veel ruimer huis en mooiere ligging. Ook een eigen oprit. Heerlijk, niet meer dat gezeur met parkeren omdat alles vol is. Vriend zijn vorige huis was zelfs minder aan hypotheektotaal en betaalde daar door de rentestand veel meer voor dan nu. Het gaat ons best veel schelen per maand dus wat dat betreft zijn we ook erg blij. Nog drie maanden tot de sleutel
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk allemaal Stimpy! Win win win situatie dus ;) Fijn hoor, die drie maanden zullen vast veel te lang aanvoelen ;)



Hier nog geen reactie van verkopers op ons eindbod. Makelaar verwachtte niet dat we bij elkaar gingen komen, maar dat is geen nieuws ;) We wachten af, met de Pinksteren ertussen wordt het nog wel even afwachten. We gaan er niet vanuit, maar als ze wel akkoord gaan vieren we natuurlijk feest ;)
Sjoes, inmiddels iets gehoord? Sjors, al een strategie bedacht? Ik kijk nog regelmatig op Funda en het valt mij op dat er best veel verkocht wordt de laatste weken, zowel in het lage segment als de middenklasse huizen. Hollen of stilstaan in deze buurt.



Het huis dat wij een half jaar geleden wilden kopen en teveel risico's naar ons zin had waardoor we afgeketst hebben is in prijs gezakt. We weten dat de eigenaren er dringend vanaf moeten en ze hebben nu een bieden vanaf voor nog steeds meer dan dat wij onderhandeld hebben. Heel toevallig via via kreeg ik te horen dat er opnieuw belangstelling was en deze mensen waren natuurlijk wel benieuwd wat er precies mis mee was. We hebben mailcontact gehad en vooral man is nog steeds heel enthousiast. Ik was vooral benieuwd of de makelaar eerlijk had gezegd dat er een veel te lichte constructie was aangebracht als zijnde slaapkamer/plafondvloer. Dat bleek inderdaad zo alleen had ze een kostenberaming verteld van zo'n 3 k. Volgens onze inspectie moet je eerder rekenen op 10k en dan nog is het de vraag of het wel kan zo'n zware constructie. Afijn, dat is natuurlijk de keuze aan de nieuwe geinteresseerden om dat te laten uitzoeken. Ze waren in elk geval blij met de info, ze behalen er vast hun voordeel mee
Alle reacties Link kopieren
Hier is ook de hypotheek in gang gezet en kunnen we ons gaan orïenteren op klussen en alvast wat zaken op orde brengen.

@ Stimpy waar ik me steeds over verbaas hoe kan jij nou een bouwdepot hebben? Is het een nieuwbouwhuis? Zover ik nu overall meegekregen heb is een bouwdepot niet meer mogelijk omdat mede daardoor zoveel huizen onder water staan.
Niets is wat het lijkt..
Nee, geen nieuwbouwhuis. Het huis is in vergelijking met overige huizen in de buurt scherp geprijsd. Na verbouwing zou de waarde van huis uitkomen op hypotheek plus bouwdepot. Dankzij het taxatierapport en daardoor mag het wel. Denk dat het ook scheelt dat we heel ruim onder ons bestedingsbudget zitten en trouwe klant bij de bank.
Alle reacties Link kopieren
tvt



Hier net een huis verkocht en een huis aangekocht. Nog bezig met de hypotheek te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Sjoes.. al iets gehoord?



Ik ben afgelopen weekend weer naar een woning gaan kijken. Ik kreeg er geen gevoel bij. Het hele huis deed me niets. Dus ik ga weer verder zoeken
Jammer toiletrol! Verder niks op het oog?
quote:Poeziemauw schreef op 19 mei 2016 @ 10:34:

Hier is ook de hypotheek in gang gezet en kunnen we ons gaan orïenteren op klussen en alvast wat zaken op orde brengen.

@ Stimpy waar ik me steeds over verbaas hoe kan jij nou een bouwdepot hebben? Is het een nieuwbouwhuis? Zover ik nu overall meegekregen heb is een bouwdepot niet meer mogelijk omdat mede daardoor zoveel huizen onder water staan.

Wat ik begrepen heb is een bouwdepot nog wel mogelijk, maar alleen voor het bedrag van de waardevermeerdering die de klus toevoegt. Dus stel je keuken kost 8000 euro, de waarde van het huis wordt vergroot met 4000 euro door die nieuwe keuken, dan kun je als je aan de voorwaarden voldoet 4000 euro in een bouwdepot krijgen voor de keuken.



Maar ik weet het niet zeker hoor, heb zelf geen bouwdepot genomen.
Heb al een beetje rondgesnuffeld in dit topic.



Ook wij hebben een leuk koophuis op het oog, 130m2 leuke dorpje grenzend aan onze woonplaats (eigenlijk nog gewoon "in" onze woonplaats, aan elkaar vastgegroeid). Grote garage van 22m2. 4 slaapkamers, ruime woonkamer met open keuken. Ja ik zie het wel zitten..





Alleen dan het oerwoud van hypotheken, wat mag tegenwoordig..

Sowieso moeten we het huis nog bezichtigen (ben al wel 2x langs gereden ).



Het huis kost 225000€ staat langer dan 6 maanden te koop. Prijs is gezakt van 239000€ naar 225000€..



Stel we gaan ervoor, wat zouden jullie dan een reëel bod vinden?



Het is nog beetje onzeker of we hypotheek kunnen krijgen. Mijn werkgever wil mij niet kwijt, maar startend bedrijf dus moeten nog even afwachten hoeveel uren ik volgend schooljaar voor vast kan krijgen (2700 bruto obv 36 uur) Daarnaast vul ik uren met flex op (3600 bruto obv 40-uur) bij dezelfde werkgever.



Vriend is helaas net zijn baan verloren (dat is het zure momenteel) maar wel werkzaam in de techniek sector waar ze veel mensen zoeken dus hopelijk snel weet een goede baan (plus minus 2000-2200€ netto per maand).



Als ik de hypotheekscanners invul moet het qua loon geen probleem zijn, alleen welke eisen stellen ze tegenwoordig aan contracten?

Kennis van mij (docent vo, tijdelijk contract) heeft samen met z'n vriendin (po leerkracht tijdelijk contract) ook hypotheek gekregen, dus het schijnt wel te kunnen?
Shadowfax, wat ze wel eens doen is een gemiddelde nemen van je inkomsten in 2013, 2014 en 2015 maar ik weet niet of ze dat doen als er 2 'onzekere' factoren zijn. Verder kun je met een tijdelijk contract wel een intentieverklaring krijgen, dan telt het als vast contract. Ik zou eens bij je werkgever informeren of een intentieverklaring een optie zou zijn en een afspraak maken voor een oriënterend gesprek met een hypotheekadviseur of bank. Die kunnen je veel meer vertellen en echt alvast wat rekenen obv jullie situatie.



Wat betreft het bod op het huis: ga eerst maar eens kijken, en daarna nog een keer met iemand die er verstand van heeft. Als je dan nog steeds het huis wil kopen en ook zicht hebt op de financiële mogelijkheden, kan je nadenken over een bod ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:stimpy77 schreef op 19 mei 2016 @ 16:36:

Jammer toiletrol! Verder niks op het oog?



Hm, niet overtuigd iets op het oog. Maar ik merk wel dat ook de huizen waar ik over twijfel toch een bezoekje waard zijn. Op zijn minst om ze echt af te kunnen strepen.



Gelukkig is er geen haast bij en zit ik in een regio waar heel veel te koop staat en de huizen gemiddeld 2,3 jaar te koop staan. Dan zal het op een keer wel gaan lukken
Alle reacties Link kopieren
Ik ga toch nog een keer kijken naar een woning die ik ongeveer anderhalve maand geleden heb bekeken. Na het zien van allerlei andere woningen merk ik dat ik dit huis toch nog niet wil afschrijven.

Het was zeer goed onderhouden en heeft een unieke ligging.

Het enige nadeel vond ik indertijd dat het in huis minder ruimte heeft dan ik nu heb. Nu toch nog maar eens kijken, want ik realiseer me dat ik alle ruimte die ik nu in huis heb helemaal niet echt gebruik.

De tuin is dan weer veel groter dan ik nu heb, terwijl ik graag een grotere tuin wil. En de tuin bij dat huis is zó fijn vanwege de ligging...



Dus opnieuw een afspraak gemaakt. Ik ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Sjoes.. al iets gehoord?
quote:Poeziemauw schreef op 19 mei 2016 @ 10:34:

Hier is ook de hypotheek in gang gezet en kunnen we ons gaan orïenteren op klussen en alvast wat zaken op orde brengen.

@ Stimpy waar ik me steeds over verbaas hoe kan jij nou een bouwdepot hebben? Is het een nieuwbouwhuis? Zover ik nu overall meegekregen heb is een bouwdepot niet meer mogelijk omdat mede daardoor zoveel huizen onder water staan.Wij krijgen ook bouwdepot voor badkamer en dak. Ze kijken naar de marktwaarde na verbouwing. Die ligt bij ons dan bijna 30k hoger. Dat vindt de bank prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven