Simpeler leven

13-05-2015 13:09 502 berichten
Mijn wederhelft en ik denken al een tijdje na over een vorm van simpeler leven. Ons huis verkopen, auto's de deur uit. Geen vakanties meer, geen TV, geen smartphones, iPads, playstation, etc. etc. meer. Geen verwarming maar een trui, alleen nog eten wat we zelf verbouwen of wat we kunnen krijgen uit overschotten van lokale hotels e.d. Anders gezegd: alleen nog het hoogst noodzakelijke.



En dat dan liefst met een aantal gelijkgestemden. We hadden dat gedacht voor over een jaar of tien, als het laatste kind het huis uit is, maar er is een kansje dat e.e.a. in een stroomversnelling komt door verder niet relevante omstandigheden. En dat betekent weer dat we wat meer tempo moeten gaan maken met het maken van plannen. Want een algemeen vaag beeld kan iedereen vormen, maar je moet zaken ook gewoon praktisch maken natuurlijk.



Vandaar dit topic. Zijn er mensen die vergelijkbare keuzes gemaakt hebben in hun leven, of heb je het van dichtbij gezien? Is er iemand die ervaringen wil delen, die mogelijk ook kan waarschuwen voor zaken waar je niet aan denkt als je op je luie bank hangt en hierover fantaseert?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 13 mei 2015 @ 13:54[/message]:

[...]



Dat is toch ellende, zo moeten leven?





nee, het was heerlijk!

voor een paar jaar dan, zonder kinderen en met voldoende geld.



de herten graasden in mijn tuin, tijdens de jaarlijkse paddentrek zat er regelmatig een dikke pad in de keuken.

de kippen liepen vrij rond, je had continu kuikens.

eieren durfde je niet meer te eten, want die konden er al weken liggen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 13:56:

[...]





Op dit moment is de kans dat het door gaat nog minder dan 50% schat ik. We zullen eerst succesvol moeten onderhandelen met de eigenaar van het onroerend goed. Als we daar uitkomen, was ik van plan om de rest van wat we doen via een blog of een vlog te gaan registreren. Dan krijg je een uitndoging om die te volgen Dan volg ik mee als het mag. Lijkt me echt super interessant.
quote:Sylphide75 schreef op 13 mei 2015 @ 13:33:

Oja, misschien nog een tip, kijk eens op de facebook pagina of google eens op eco tribe in Teuge. Dat is in de achterhoek. Op youtube staat ook een uitzending van de streek tv daar die de mensen van die commune gefilmd en geïnterviewd hebben, en zij leven ongeveer zoals jij het voor ogen hebt. Wel in een grote groep.

Ik snap het wel hoor, en idd, boodschappen halen bij AH is nou niet iets dat je leven verrijkt.Dank voor de tip, ga ik opzoeken!
Wat valt voor jullie onder zelfvoorzienend? Brood van eigen graan, kleding van zelf geweven wol van zelf gespind garen van de zelf geschoren eigen schapen, alleen groente van eigen land, zelf een varken inpekelen?

Mag een grote vriezer wel ivm voorraad?
quote:dubbeltje4 schreef op 13 mei 2015 @ 13:35:

[...]



Bereid je er maar vast op voor dat je hele moeilijke pubers kunt gaan krijgen.haha, ik ken mijn kinderen. Maar dank voor de waarschuwing.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 13:50:

[...]





De kinderen moeten absoluut niet lijden onder de gekkigheden van hun ouders.Dus gaat die gekkigheid nog in geen jaren gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ze zouden hier 'n tv programma (ala Big Brother) van moeten maken: mensen die zelfvoorzienend moeten leven zonder de gemakken van de huidige tijd. Lijkt me namelijk wel boeiend om dat vanaf m'n comfortabele bank in 'n verwarmd huis te volgen
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een aantal mensen die zo leven, zonder koelkast, levend van hun zelfverbouwde groenten. En dan gewoon in Nederland. Een bekend voorbeeld hiervan is Joop Boer uit Groningen, die ook maar slechts twee vuilniszakken met afval per jaar heeft. Als je googlet kom je wel wat interviews met hem tegen (zoals dit).
quote:redbuIIetje schreef op 13 mei 2015 @ 13:38:

Maar in welk land wil je dat dan gaan realiseren? Hier is het klimaat toch hartstikke ruk het grootste deel van 't jaar?In tegendeel. Nederland heeft extreem goede landbouwgrond, waterhuishouding, en klimaat. Ik zou niet weten waar dit beter kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dus heel graag simpel willen leven, maar dan in de natuur. Dus in een lekker warm klimaat, in het bos, aan een meertje (handig als je geen bad hebt, of je flodderjurkjes wil wassen), waar de mango's en cocosnoten van de bomen rollen, je geen last hebt van je buren want die wonen een uur lopen verderop, etc. etc.





Overal behalve in Nederland dus. Waar het leven inderdaad steeds sneller en drukker is.
quote:valentinamaria schreef op 13 mei 2015 @ 13:39:

[...]





ik ken meerdere mensen die het gedaan hebben.



ze zijn er wel allemaal van teruggekomen.

het probleem zat niet in de arbeid, maar in de groepsdynamiek.

het is erg moeilijk om als groep te functioneren in harmonie.



btw, ik ken zelfs iemand die al 3 jaar in de VS werkt zonder werkvergunning.Dat risico hebben we onderkend ja. Zonder in detail te willen gaan, we denken dat we daar wel een oplossing voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 13:58:

Wat valt voor jullie onder zelfvoorzienend? Brood van eigen graan, kleding van zelf geweven wol van zelf gespind garen van de zelf geschoren eigen schapen, alleen groente van eigen land, zelf een varken inpekelen?

Mag een grote vriezer wel ivm voorraad?Als je dan toch back to basis gaat, dan kan een wasmachine, koelkast en vriezer natuurlijk ook niet.
quote:himalaya schreef op 13 mei 2015 @ 13:39:

Ik volg sinds een tijdje een vrouw die een Tiny House wil gaan/laten bouwen. Ze is nu druk met haar vaak overbodige spullen aan het verkopen/weggeven/wegdoen, en wil t.z.t. grotendeels zelfvoorzienend gaan leven in een klein en dus goedkoop huis(je). Interessant, en ook in een tiny house is prima te leven als ik de vele voorbeelden zo zie. Misschien ook iets voor jullie?Ja, dat zou heel goed een alternatief kunnen zijn. Daar hebben we nog niet echt naar gekeken, ga ik eens doen!
quote:Sorende schreef op 13 mei 2015 @ 13:40:

Interessant. Vanwaar in één keer zo'n drastische verandering willen? Verwacht je rust in je hoofd of zie je het juist als een sport om zelfvoorzienend te zijn?

Ik ken een paar mensen die simpel leven (niet zo extreem) en dat zit ook gewoon in hun aard, lijkt.



Als je een moestuin wil, dan zou ik daar eens mee beginnen. Voordat alles goed groeit en je ervan kunt eten duurt toch ook wel een tijdje? Van wat ik van een kennis heb begrepen is dat nog best wel een gedoe allemaal.

Die moestuin hebben we. En ja, dat is zeker gedoe. Veel gedoe.



Het is voor ons geen bevlieging, meer een idee dat er altijd al in heeft gezeten, al van voor we elkaar kenden, en dat pas de laatste jaren concrete vormen begint aan te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom later nog terug, Maar ik wilde je even hier op wijzen:

sustainer homes
quote:mienbillekesjeuken schreef op 13 mei 2015 @ 13:41:

Zonder verwarming lijkt me heerlijk, maar toch niet in Nederland???Ik kan uit ervaring zeggen dat het ook in de winter uitstekend te doen is in Nederland zonder verwarming, of met een klein hout-kacheltje. Het is opmerkelijk hoe weinig last je van kou hebt als je je over het idee heen zet dat het altijd 18 graden moet zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 13 mei 2015 @ 13:59:

Ze zouden hier 'n tv programma (ala Big Brother) van moeten maken: mensen die zelfvoorzienend moeten leven zonder de gemakken van de huidige tijd. Lijkt me namelijk wel boeiend om dat vanaf m'n comfortabele bank in 'n verwarmd huis te volgen

Ja, mij ook.

Word ik nog blijer met alles wat we hebben.

Lekker op de bank, kijkend op een grootbeeld t.v. en een wit wijntje recht uit de koelkast onder handbereik.
Alle reacties Link kopieren
Op TLC was laatst zo'n programma. Risking it all. Dit ging over gezinnen die ook alles achter zich lieten om back to basic te gaan. Misschien leuk om daar eens naar te kijken.
quote:dubbeltje4 schreef op 13 mei 2015 @ 13:43:

Zit je daar, eet je voor de zoveelste keer hetzelfde (want seizoensgebonden), de trui helpt ook niet echt tegen de vreselijke kou, je puber(s?) is woest en houdt een hele tirade, en heb je ook nog eens het vooruitzicht dat je straks nog de hele gezinswas met koud water op de hand moet wassen.,



En dan kun godskolere niet eens lekker van je af klagen op de vivaform.



O, wat een gruwel. ja, zo kan je het zien
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:04:

[...]





Ik kan uit ervaring zeggen dat het ook in de winter uitstekend te doen is in Nederland zonder verwarming, of met een klein hout-kacheltje. Het is opmerkelijk hoe weinig last je van kou hebt als je je over het idee heen zet dat het altijd 18 graden moet zijn Ik heb een tijd zonder verwarming gezeten bij -18 en dat is toch echt niet prettig. Binnen een paar dagen is je huis door en door koud. Een houtkachel lijkt me toch wel een minimale vereiste.
quote:redbuIIetje schreef op 13 mei 2015 @ 13:48:

[...]



Die gaan echt niet zonder wifi leven, dat kun je vergeten!Ik kan me best voorstellen dat het voor jou ondenkbaar is, maar het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat kinderen alles maar moeten krijgen wat ze willen.
quote:Sylphide75 schreef op 13 mei 2015 @ 13:50:

[...]





Wauw Jolly, ik wil met jullie mee X-D! Het klinkt serieus allemaal, en ook alsof jullie er al best wat ervaring mee hebben en goed over nagedacht. Ja, die pubers is nog wel een dingetje denk ik. Ik heb er hier eentje in huis en die zou acuut bij opa en oma intrekken als wij zo zouden gaan leven. Het kind zit vastgegroeid aan haar telefoon. Zijn jullie kinderen al zo oud dat ze met enkele jaren het huis uit gaan of duurt dat toch nog wat langer?

Ik geloof trouwens niet dat je kinderen tekort doet met een dergelijk leven, eerder het tegendeel. Maar goed, dat vind ik.



Voor de jongste het huis uit gaat zijn we makkelijk tien jaar verder, dus dat duurt wel even.



En inderdaad, ik denk ook niet dat de enige goede manier van opvoeden bestaat uit het aanbieden van zoveel mogelijk luxe
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:04:

[...]





Ik kan uit ervaring zeggen dat het ook in de winter uitstekend te doen is in Nederland zonder verwarming, of met een klein hout-kacheltje. Het is opmerkelijk hoe weinig last je van kou hebt als je je over het idee heen zet dat het altijd 18 graden moet zijn 18 graden? Oh my god. Echt, dan vriezen mijn tenen er al af. Ben echt in het verkeerde land geboren.
quote:lionlily schreef op 13 mei 2015 @ 13:51:

Vlees leren roken, of pekelen, is een simpele manier om je vlees te gaan bewaren. Het is niet moeilijk en vraagt maar een kleine inspanning (een schuurtje bouwen, vuur maken, speciale takken verzamelen, vlees of vis ophangen en roken).



Ik vind het een leuk en mooi ideaal, JJ. Ik zou het zelf niet willen maar snap heel goed dat sommigen daar zeker wel voor willen gaan.Dank voor de tip! Ik hou wel van vlees, dus ik ben blij met iedere werkbare oplossing
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:06:

[...]





Ik kan me best voorstellen dat het voor jou ondenkbaar is, maar het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat kinderen alles maar moeten krijgen wat ze willen.Ze beperken in hun ontwikkeling (school eist laptops en info moet je via google opzoeken) is toch niet je bedoeling? Dus zolang je nog thuiswonende kinderen hebt, zul je die plannen nog wel even in de koelkast kunnen laten staan denk ik.
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven