Simpeler leven

13-05-2015 13:09 502 berichten
Mijn wederhelft en ik denken al een tijdje na over een vorm van simpeler leven. Ons huis verkopen, auto's de deur uit. Geen vakanties meer, geen TV, geen smartphones, iPads, playstation, etc. etc. meer. Geen verwarming maar een trui, alleen nog eten wat we zelf verbouwen of wat we kunnen krijgen uit overschotten van lokale hotels e.d. Anders gezegd: alleen nog het hoogst noodzakelijke.



En dat dan liefst met een aantal gelijkgestemden. We hadden dat gedacht voor over een jaar of tien, als het laatste kind het huis uit is, maar er is een kansje dat e.e.a. in een stroomversnelling komt door verder niet relevante omstandigheden. En dat betekent weer dat we wat meer tempo moeten gaan maken met het maken van plannen. Want een algemeen vaag beeld kan iedereen vormen, maar je moet zaken ook gewoon praktisch maken natuurlijk.



Vandaar dit topic. Zijn er mensen die vergelijkbare keuzes gemaakt hebben in hun leven, of heb je het van dichtbij gezien? Is er iemand die ervaringen wil delen, die mogelijk ook kan waarschuwen voor zaken waar je niet aan denkt als je op je luie bank hangt en hierover fantaseert?
quote:valentinamaria schreef op 13 mei 2015 @ 13:52:

mijn 1e huis was zonder gas en riolering.

was een klein huisje met petroleumkachel, jaarlijks verstookte ik 3000 euro aan petroleum, heb je alleen een warme woonkamer.

in de douche moest je een elektrische kachel hebben, anders bevroor alles.

koken was ook op stroom, soms had je geen stroom.



een boer kwam altijd gratis de gierput legen, maar vlgns mij is riolering nu overal verplicht. ik heb dat soort situaties ook meegemaakt, en het beviel me niet slecht.
quote:Sylphide75 schreef op 13 mei 2015 @ 13:53:

[...]



Ja, en t.o. zal ook heus wel een open haard, kacheltje en een vuurkorf hebben. En daar kun je het prima warm mee stoken. Dat mensen minder oud werden klopt misschien wel, maar hoeveel mensen zitten er nu ziek oud te zijn in een verpleeghuis? Vroeger was je lichamelijk misschien eerder " versleten", maar dat bleef je wel bespaard. Het is ook iets van deze tijd om de dood niet meer zomaar te accepteren maar koste wat kost iemand in leven te willen houden. Maar goed, dat is een geheel andere discussie.Het maakt er wel deel van uit. We hebben ook wel nagedacht over de situatie over veertig jaar. Wat kunnen we dan nog? Maar goed, daarom is ziektekostenverzekering verplicht in ons land
Alle reacties Link kopieren
Ow ja.



Oogst uit eigen tuin in warm land:



paprika's, mango's, cocosnoten, avocados, citrusvruchten, paksoi, noten, etc. etc.



Oogst uit eigen land Oostblokstijl:



uien, wortelen, bieten, aardappelen (die verrot smaken als je een regenachtig jaar hebt), met een beetje geluk een lekkere appel.



Moet ook meteen aan dat schilderij De Aardappeleters denken.
quote:baukje schreef op 13 mei 2015 @ 13:54:

[...]



Ik trek helemaal niets in twijfel, ik zei alleen maar dat als dat simpele leven zonder 'overbodige' luxe echt je ideaal is en altijd al is geweest je waarschijnlijk al heel veel ervaring hebt en dus weet wat je te wachten staat en niet veel luxe in huis hebt die je de deur uit zou moeten doen en dat de verwarming in de winter pas aan ging nadat een extra shirt en een extra trui niet afdoende waren, dat je al een moestuin hebt en weet hoeveel tijd en energie daarin omgaat. In dat geval ben je zelf de ervaringsdeskundige en weet je zelf als de beste hoe je kinderen en je zelf op eventuele nog te nemen vervolgstapjes gaan reageren. Bedoel luxe die je nu ook niet hebt daar hoeven jij en je kinderen geen afstand van te doen. En je weet nu wat je naast je moestuin (waarbij ik dan weer niet zonder vriezer kan) nu toch nog voor naar de winkel moet.Toch is dat niet helemaal waar. We leven nu zoals zoveel mensen: hard werken, leuk verdienen, betrekkelijk luxe leven. Niet zo luxe als ik veel leeftijdgenoten zie doen, maar toch. De stap die we willen zetten is echt radicaler dan wat we nu gewend zijn, en komt mogelijk (veel) sneller dan we gedacht hadden.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:06:

[...]





Ik kan me best voorstellen dat het voor jou ondenkbaar is, maar het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat kinderen alles maar moeten krijgen wat ze willen.

"Alles moeten krijgen wat ze willen" is toch echt wat anders dan ze verplichten mee te gaan in jullie wens tot een basaal leven.

De kinderen hebben geen keus.
quote:liara schreef op 13 mei 2015 @ 13:57:

http://www.iewan.nl



Is zoiets iets voor jullie?Dat gaat een heel eind in de richting ja
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:09:

[...]



ik heb dat soort situaties ook meegemaakt, en het beviel me niet slecht.

Toen was je jong, had je nog geen kinderen wellicht.

Dan lijkt zo'n leven een groot avontuur en kun je hopen op beter in de toekomst.
quote:Sylphide75 schreef op 13 mei 2015 @ 13:57:

[...]



Dan volg ik mee als het mag. Lijkt me echt super interessant. regelen we
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:04:

[...]





Ik kan uit ervaring zeggen dat het ook in de winter uitstekend te doen is in Nederland zonder verwarming, of met een klein hout-kacheltje. Het is opmerkelijk hoe weinig last je van kou hebt als je je over het idee heen zet dat het altijd 18 graden moet zijn 18 graden zou voor mij niet eens toereikend zijn, bij mij is 21 toch wel het minimum
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:10:

[...]



Het maakt er wel deel van uit. We hebben ook wel nagedacht over de situatie over veertig jaar. Wat kunnen we dan nog? Maar goed, daarom is ziektekostenverzekering verplicht in ons land Och, misschien heb je wel het "geluk" jong dood te gaan.
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 13:58:

Wat valt voor jullie onder zelfvoorzienend? Brood van eigen graan, kleding van zelf geweven wol van zelf gespind garen van de zelf geschoren eigen schapen, alleen groente van eigen land, zelf een varken inpekelen?

Mag een grote vriezer wel ivm voorraad?

Het hoofddoel is:

- maximaal leven van eigen werk + van overschotten van anderen

- met aanvullende activiteiten die daarbij passen een klein inkomen verdienen



We hebben goede redenen om te denken dat brood meer dan voldoende afkomstig kan zijn uit wat door met name hotels weg gegooid wordt. Aardappelen en groente, kippen en eventueel een varken/geit/koe daar zouden we zelf voor moeten kunnen zorgen. Overig materiaal, waaronder kleding, kan ofwel gekocht worden van aanvullend inkomen, ofwel uit overschotten van anderen komen.



Als je ziet hoeveel mensen weg gooien, dan zien wij hoeveel zonder veel moeite beschikbaar is voor ons
(niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al genoemd).



Ik weet niet uit welke regio je komt, maar als dat uit de regio Nijmegen is is het misschien interessant om een keertje bij iewan te gaan kijken http://www.iewan.nl. Dit is een ecologisch gebouwde strowijk, de huizen zijn gebouwd van een houte skelet met leem en stro, gemeenschappelijke groentetuin, zonnepanelen, energiebesparing, enz.

Sinds 1 mei jl wonen de eerste bewoners er.
quote:dubbeltje4 schreef op 13 mei 2015 @ 13:58:

[...]



Dus gaat die gekkigheid nog in geen jaren gebeuren.Ik kan me voorstellen dat je denkt dat het belang van kinderen vereist dat ze in luxe en rijkdom leven. Ik denk dat zelf niet.
Alle reacties Link kopieren
Ach, dat roept herinneringen op :-) Mijn ouders leefden ook zo simpel mogelijk, ook omdat er niet zo heel erg veel geld binnenkwam iedere maand. Toen ik zestien was besloten ze een grote stap te zetten en verhuisden ze naar een op te knappen boerderij op het platteland. Met de hele zwik die daar bij hoort: eten uit de tuin, geiten voor melk, kippen, zelfgebreide truien, zelf brood bakken, water uit de put. Elektriciteit en wifi was er wel trouwens Verwarming alleen met hout- en gaskachels.



Eerlijk? Ik vond het afschuwelijk. Mijn ouders waren nogal van het 'mijn huis, mijn regels' (in zekere zin terecht), maar onze mening werd hoegenaamd niet gevraagd. Dus ineens lag de dichtstbijzijnde provincieplaats op een half uur fietsen (en mijn school op nog eens een half uur extra met de bus, mocht ik water koken om me te wassen in een teiltje, zakte je tot je oksels in de modder als je een stap buiten zette en had ik een ongeisoleerd zolderkamertje waar het 's winters ijs en ijskoud werd. Al je kleren stonken voortdurend naar rook door de houtkachtel en het huis was één bouwwerf vol stof en gruis. Mijn moeder is bovendien geen keukenprinses, dus het zelfgemaakte hippievoer was niet te eten. Het draaide erop uit dat ik een bijbaan nam, mijn zakgeld gebruikte om mijn eigen boodschappen te doen die ik op mijn kamer bewaarde, voor mezelf kookte, al mijn huiswerk in de bibliotheek deed en zodra ik de kans kreeg op kamers ging. Nu was de relatie met mijn ouders voor die verhuizing al niet best, maar hun drastische keuze heeft de zaken bepaald niet verbeterd.



Moraal van het verhaal: jouw levenswijze is niet de mijne, maar ieder zijn keus :-) Maar ga echt het gesprek aan met je kinderen en luister naar wat zij ervan vinden. Zulke radicale levenskeuzes hebben invloed op alle gezinsleden.
quote:redbuIIetje schreef op 13 mei 2015 @ 13:59:

Ze zouden hier 'n tv programma (ala Big Brother) van moeten maken: mensen die zelfvoorzienend moeten leven zonder de gemakken van de huidige tijd. Lijkt me namelijk wel boeiend om dat vanaf m'n comfortabele bank in 'n verwarmd huis te volgen Stuur je idee op
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:19:

[...]



Het hoofddoel is:

- maximaal leven van eigen werk + van overschotten van anderen

- met aanvullende activiteiten die daarbij passen een klein inkomen verdienen



We hebben goede redenen om te denken dat brood meer dan voldoende afkomstig kan zijn uit wat door met name hotels weg gegooid wordt. Aardappelen en groente, kippen en eventueel een varken/geit/koe daar zouden we zelf voor moeten kunnen zorgen. Overig materiaal, waaronder kleding, kan ofwel gekocht worden van aanvullend inkomen, ofwel uit overschotten van anderen komen.



Als je ziet hoeveel mensen weg gooien, dan zien wij hoeveel zonder veel moeite beschikbaar is voor ons

Eten uit overschotten mag vaak niet weggegeven worden ivm warenwet. En brood bakken is natuurlijk een eitje ;)

Ik vind zoveel mogelijk zelfvoorzienend leuk.

Ik geniet ook erg van heel basic kamperen, maar ben toch altijd weer blij met mijn warme douche thuis
Alle reacties Link kopieren
quote:_blabla_ schreef op 13 mei 2015 @ 14:19:

(niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al genoemd).



Ik weet niet uit welke regio je komt, maar als dat uit de regio Nijmegen is is het misschien interessant om een keertje bij iewan te gaan kijken http://www.iewan.nl. Dit is een ecologisch gebouwde strowijk, de huizen zijn gebouwd van een houte skelet met leem en stro, gemeenschappelijke groentetuin, zonnepanelen, energiebesparing, enz.

Sinds 1 mei jl wonen de eerste bewoners er.Grappig, ik heb even die link bekeken en zie dat iedereen daar hutjemutje op elkaar woont. Het is vast een kwestie van verschillende inzichten, maar voor mij zou 'simpel leven' juist redelijk geisoleerd en vooral in de natuur zijn. Niet weer allemaal mensen op mijn lip, en gelul om je heen. Daar is 'simpel leven' blijkbaar voorzieningen delen.
quote:dubbeltje4 schreef op 13 mei 2015 @ 14:01:

[...]





Als je dan toch back to basis gaat, dan kan een wasmachine, koelkast en vriezer natuurlijk ook niet.



Als dat het doel zou zijn, inderdaad. Maar we willen dit niet uit principe, of om iets te bereiken of te bewijzen.



Witgoed dat oud genoeg is, is zelden duur. Stroomverbruik zou een probleem kunnen zijn, en waterverbruik helemaal.
Prachtig plan!

Ik hoop dat het gaat lukken! En ik hoop ook dat de genoemde 'stroomversnelling' een mooie kans is, in plaats van een omstandigheid van het type nu-doen-anders-zijn-we-dood.



Ikzelf weet helaas geen bal van moestuinen, zelfvoorziening, houtkachels en kringlopen. Bloggen of vloggen zonder stroom lijkt me ook niet eenvoudig. Ik verwacht de updates dan ook op papier (postzegels bijgesloten in PB).



Heb je de gelijkgestemden al bij elkaar? Hoe groot wordt de groep?



Uit ervaring kan ik je enkel het volgende vertellen: een scharrelkip van een jaar oud is niet meer te eten, kun je alleen nog soep van trekken.
quote:hoppala schreef op 13 mei 2015 @ 14:04:

Ik kom later nog terug, Maar ik wilde je even hier op wijzen:

sustainer homesdank je!
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:19:

[...]





Ik kan me voorstellen dat je denkt dat het belang van kinderen vereist dat ze in luxe en rijkdom leven. Ik denk dat zelf niet.

Lijkt me in het belang van je kinderen dat ze gewoon mee kunnen komen bij hun leeftijdgenoten en niet verstoten worden doordat ze in oude vodden lopen en geen laptop/mobiel mogen. Zo kunnen ze niet eens meekomen op school/studie.

Maar wat wil je nu? In 't begin schrijf je dat je het pas wil gaan doen als ze het huis uit zijn, maar nu zinspeel je er op dat je je kinderen in dit rare experiment mee wil slepen?
Shoot first, ask questions later!
quote:elmoni schreef op 13 mei 2015 @ 14:04:

Op TLC was laatst zo'n programma. Risking it all. Dit ging over gezinnen die ook alles achter zich lieten om back to basic te gaan. Misschien leuk om daar eens naar te kijken.Ga ik eens opzoeken. Nu breedbeeld, bank en wijn nog beschikbaar zijn
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:19:

[...]





Ik kan me voorstellen dat je denkt dat het belang van kinderen vereist dat ze in luxe en rijkdom leven. Ik denk dat zelf niet.

Er is natuurlijk een enorm grijs gebied tussen luxe en rijkdom en basic zelfvoorzienend.

Hier wordt zeker niet in luxe en rijkdom geweest, maar de verwarming gaat wel op 1 als het ijskoud is en we doen af en toe een erg leuke vakantie die ook nog eens goed is voor de algemene ontwikkeling.
quote:Moiren_ schreef op 13 mei 2015 @ 14:05:

[...]



Ik heb een tijd zonder verwarming gezeten bij -18 en dat is toch echt niet prettig. Binnen een paar dagen is je huis door en door koud. Een houtkachel lijkt me toch wel een minimale vereiste.Ik heb vrij veel zonder verwarming geleefd, ook in de winter. Een houtkachel lijkt me dan inderdaad wel prettig. Ook handig om te koken.
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 13:57:

[...]





Ouders maken allerlei levenskeuzes waar hun kinderen zich in moeten schikken. Hoewel ik vind dat ouders het belang van hun kinderen goed moeten bewaken, heb ik er geen enkel principieel probleem mee dat kinderen zich zullen moeten voegen naar hun ouders.Als je altijd helemaal je eigen gang wilt gaan zonder rekening te houden met je kinderen dan had je beter niet aan kinderen kunnen beginnen. Hoe oud zijn ze eigenlijk en wat vinden ze van jullie plannen? Als het pubers zijn dan kan ik mij zo voorstellen dat ze zich straks voor hun thuissituatie gaan schamen en geen vriendjes of vriendinnetjes mee willen nemen naar huis. De meeste pubers willen niet dan hun ouders teveel afwijken van andere ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven