Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
Sweat



http://joyfits.nl/sweat/
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna klaar met m'n studie (ja, alweer eentje, voor degene die al langer meelezen). En oooooooo, wat heb ik zin om achter mijn naaimasjien te kruipen.

Krijg helemaal kriebels als ik stoffensites bekijk!



En een jurk van sweatstof, wat een goed idee eigenlijk! Weet je al welk patroon je gaat gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Leuk topic.

Nog niet alles gelezen, maar wel een vraag.

Hoe komen jullie aan patronen? Via internet vind ik niet echt wat ik zoek en ik vind vaak de patronen in tijdschriften heel moeilijk te "lezen"
Alle reacties Link kopieren
Patronen haal ik uit tijdschriften, print ik van internet, of ik bestel ze op internet (bijv. Naaipatronen.nl)



Wat bedoel je met 'lastig te lezen'? Het tekenen vanaf een radarblad, of het lezen van de naai-uitleg?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind bij La Maison Victor de uitleg een stuk beter dan Knip en Burda. Alhoewel als je een paar x iets gemaakt hebt gaat het steeds beter.

Verder ben ik ook fan van de Belgische ontwerpers. Compagnie M / Zonen09.
Alle reacties Link kopieren
Het lezen van de patronen bedoel ik dat ik in de war raak van alle lijnen en kleuren die erop en door elkaar staan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, helena2 en Pretzel66



Ik wil de Jasper gaan maken!
Alle reacties Link kopieren
Heel erg leuk orangess!
Alle reacties Link kopieren
quote:LisaSimpson schreef op 15 januari 2016 @ 19:11:

Het lezen van de patronen bedoel ik dat ik in de war raak van alle lijnen en kleuren die erop en door elkaar staan.Oja, dat is soms lastig. Maar als je patronen via internet besteld, dan heb je dat niet. Dan staat er vaak maar 1 patroon op het blad (wel verschillende maten)
Alle reacties Link kopieren
die is leuk orangesss!



ik ben inspiratieloos en moet een kraamcadeau maken. Dacht aan een babyquilt, dat past wel bij deze ouders etc, maar heb mijn quilt stoffen niet meegenomen in de verhuisdoos. Dus of iets anders maken, of naar de crea winkel hier voor quiltstof, of wachten tot april, dan ga ik een week terug naar huis en kan de stoffen dan weer mee hiernaartoe nemen...pff. Ik heb een schop onder de kont nodig want veel te doen (naaien, ook een studie en het huis hier moet ook gepoetst worden) en doe bijna niks, zo geen motivatie...
Leuk die Jasper! Vooral die knoopjes maken het net anders dan anders.

In de Knip van januari stond ook een jurk van jogging/sweater stof.



Deze week een rokje gemaakt voor smarttje, ook van jogging/sweater stof. Had een stukje over en dit paste net.



Er ligt een tricot stofje klaar met een groenig retro patroon er op voor een overslagjurkje voor smarttje. Die had ik al eerder gemaakt maar was nog veel te groot. Knippie valt een maat groter heb ik door. Ik hoop morgenavond de tijd en rust te vinden om er aan te beginnen.
quote:LisaSimpson schreef op 15 januari 2016 @ 19:11:

Het lezen van de patronen bedoel ik dat ik in de war raak van alle lijnen en kleuren die erop en door elkaar staan.



Ik ben niet heel ervaren. Maar de eerste keren dat ik het gedaan heb, heb ik het zo gedaan:

- De lijnen van de maat met een markeerstift nagetrokken en dan alles uitgeknipt.

- Dan het patroon gepuzzeld met de omschrijving, zodat ik snapte hoe die ging.

- Dan stap voor stap de omschrijving volgen.



Als je het eerst goed bekijkt dan lijkt het minder lastig (vond ik).
Alle reacties Link kopieren
quote:orangesss schreef op 15 januari 2016 @ 19:37:

Bedankt, helena2 en Pretzel66



Ik wil de Jasper gaan maken!Leuk! En ja sweat maar ook jogginstof.
Alle reacties Link kopieren
En wat de wirwar aan strepen op zo'n patroonblad betreft. Idd met een afwijkende kleur stift de goede lijn overtrekken. Daarna kun je er patroonpapier overheen leggen en overtekenen.

Zo'n stiftstreep zie je veel duidelijker. En met zwart blauw en groen (rood schijnt minder goed door) kun je al 3 verschillende patronen accentueren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond nog een gloednieuwe skibroek op zolder en die ben ik nu aan het verkorten. 't Is wel een vervelend klusje maar straks blijf ik lekker warm als ik met de hond buiten loop.



@Helena2, volgens mij heb ik voor jou een tijdje geleden nog gezocht naar een patroon v/e bolero voor je dochter. Ik kon toen niets vinden in mijn oude patroonboeken. Is het toen nog gelukt?
Enjoy the little things in life
Alle reacties Link kopieren
@Ikke: ja, dat klopt! Het is het enige dat ik in de afgelopen maanden heb genaaid. Oja en een babytruitje.

Ik heb een patroon gekregen van iemand (nogmaals thanks!), maar uiteindelijk zei mijn dochter dat ze een vestje dat ze al had, nagemaakt wilde hebben.

Dus dat heb ik nagemaakt. Is leuk geworden!



Ik had een voering erin gemaakt, omdat het een beetje grof was vanbinnen.

Daar heb ik weinig ervaring mee en dat was te merken aan het eind. Ik had alles binnenstebuiten aan elkaar genaaid, zelfs gedacht aan een opening om te keren. En toen gekeerd: aaaaaahhhhh, de mouwen zaten helemaal verkeerd! Als je ooit eerder een voering hebt gemaakt, dan snap je waarschijnlijk wel waar het is misgegaan. Je moet dus niet gewoon de mouwen aan elkaar naaien bij de boord, dat gaat niet goed . Ik heb eerst een kwartier erg hard gelachen met m'n dochter. Daarna de mouwen maar weer losgehaald.

Nu is hij leuk!
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag voor degenen met ervaring met het naaien van tricot.

Ik vind het leuk om babytruitjes ed te naaien van tricot. Maar wat ik altijd heel moeilijk vind: de opgestikte zakjes ed.

Nu ben ik weer bezig met een pakje, waarbij er op de voorkant twee zakjes met klepjes moeten komen. Maar omdat het altijd een dik pak stof wordt, heb ik moeite om

A) de zakjes op de plek te houden tijdens het naaien, ook al heb ik het geregen

B) de zak óp de komen zeg maar. Het voetje blijft dan hangen achter het begin van het zakje, waardoor we een soort dikkere prop ontstaat. Lelijk dus.

C) het stof waar ik het op naai, gaat toch een beetje frummelen onder het zakje. Meestal zie je dat niet, maar hoe kan ik dat voorkomen? Ik heb de spanning van het voetje al verlaagd.



Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Het is gelukt! Ik heb een dun plastic boterhamzakje eronder en erboven gedaan. Gleed stuk beter! Daarna kon ik het zakje makkelijk wegscheuren.

Ziet er strak uit.
Alle reacties Link kopieren
Vlieseline, heel veel spelden en veel strijken en een grotere steeklengte heb je al geprobeerd waarschijnlijk? Ik vind het ook lastig.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic.

Ik ben nu bezig met een aantal jeans voor mijn oudste zoon. Hij is lang en slank waardoor confectiebroeken niet mooi zitten. Wat betreft tricot: voor het opnaaien van dingen heb ik een coverlock machine. Probeer anders eens een zigzagsteek van je gewone naaimachine. Een niet rekbare steek in rekbare stof wordt meestal niet zo heel mooi.

Wat betreft patronen. Ik teken vaak een bestaand kledingstuk na. Soms omdat het oud en versleten is, soms omdat er iets niet helemaal lekker aan past, dan pas ik dat aan.
Alle reacties Link kopieren
TVP
Aan het typen...............
quote:perzikboom6 schreef op 25 januari 2016 @ 14:12:



Wat betreft patronen. Ik teken vaak een bestaand kledingstuk na. Soms omdat het oud en versleten is, soms omdat er iets niet helemaal lekker aan past, dan pas ik dat aan.



Hoe doe je dat dan?

Trek je direct naast de naad over op het patroonpapier? Hoe moet ik dit voor me zien?

Ik heb een jurkje dat ik wil na maken maar weet niet hoe dat te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 25 januari 2016 @ 14:36:

[...]





Hoe doe je dat dan?

Trek je direct naast de naad over op het patroonpapier? Hoe moet ik dit voor me zien?

Ik heb een jurkje dat ik wil na maken maar weet niet hoe dat te doen. Als het kledingstuk versleten is dan voorzichtig met een tornmesje uit elkaar halen.

Bij een kledingstuk wat je nog wil dragen ligt het er aan of er coupenaden inzitten en of dat het uit meerdere stukken bestaat.

Goed op de draad of patroon van de stof letten.
Alle reacties Link kopieren
Kledingstuk wat versleten is gewoon op de naad uit elkaar knippen met een schaar. Plat leggen en omtrekken.

Kledingstuk wat nog goed is zo goed als het gaat omtrekken en uitknippen. Vervolgens papier op het Kledingstuk leggen en papier bijnippen of stukjes bijplakkeb waar nodig.
Alle reacties Link kopieren
Bij coupenaden:Eerst het deel aan de ene kant van de naad natekenen, dan het deel aan de andere kant en de twee patroon delen aan elkaar plakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven