De ouderensoos 2

18-04-2017 14:58 1167 berichten
Als je de jaren '70 van de vorige nog meegemaakt hebt, als je weet wie Sandokan en Catweazle waren, als Floris je eerste tv crush was en het hoogtepunt van de week was AVRO's weekendquiz met Fred Oster en als je moeder truien breide uit het HEMA breiboek, dan zul je je helemaal thuisvoelen in deel 2 van de ouderensoos.



Dit is deel een De ouderensoos



Klets gezellig mee over lid zijn van de TROS, gescheiden gymmen, auto's zonder veiligheidsgordels en ijs dat strak stond van de kleurstoffen.



Welkom!











Alle reacties Link kopieren
Ik was echt een enorme boekenwurm, je kunt me beter vragen welke jeugdliteratuur ik niet heb gelezen...

Wij hadden een filiaal van de bieb bij ons in de wijk, maar daar had ik al snel alles 'uit'.

Rond mijn achtse, negende mocht ik alleen op de fiets naar de 'grote' bibliotheek in de binnenstad, daar kwam ik ongeveer twee of drie keer per week. Je mocht dan drie leesboeken en twee 'studieboeken' tegelijk lenen, en dat deed ik dan ook.

Als kind en puber had ik al erge problemen met slapen, en lag ik hele nachten te lezen. Stiekem met mijn zaklantaarn onder de dekens, want ik mocht dat natuurlijk niet.

Ik moest altijd ongelezen boeken op voorraad hebben, en kon onrustig worden als ik alles al had gelezen.

Qua genres vrat ik alles, maar ik was en ben nog steeds gek op historische verhalen. Ik heb Fulco de Minstreel en Het slot op de Hoef zo vaak gelezen dat ik nu nog hele passages zonder het boek erbij voor zou kunnen lezen.

Maar ook de Kameleon serie en Arendsoog las ik graag. De meidenboeken las ik wel maar daar vond ik niet zoveel aan.

Ik was toen nogal jongensachtig en niet erg geinteresseerd in wat meisjes bezighield.

Lezen doe ik nog steeds graag. Op school was ik een van de weinigen die zo veel las. Het merendeel van mijn klasgenoten vond het stom.

Grappig he, dat dat zo kan verschillen!
Alle reacties Link kopieren
O ik las ook alles wat los en vast zat. Leende de Arendsoogboeken en dat soort van buurjongen, je moet toch wat als je opgroeit met louter zussen, in een tijd dat jongens en meisjes dingen nogal gescheiden waren.en de eigen boekenkast uitgelezen is, en de biebboeken van die week al uit. Ik las ook alle "kostschoolboeken" Pitty op kostschool, een of andere tweeling op kostschool. Maar heel graag las ik toch de meer sprookjesachtige ofwel fantasy boeken. Durfde dat niet echt toe te geven omdat ik dacht dat sprookjes voor kleine kinderen waren. Maar ik vond de Professor Zegellakboeken heel leuk ( heb ze pas op de rommelmarkt weer gevonden) en ik lees nog steeds fantasy
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Als kind las ik ook wel enge boeken...of luisterde lp's van de Efteling...het spookkasteel..brrr..en kon vervolgens niet slapen

En ik woonde in een oud keuterboerderijtje dat altijd piepte en kraakte, vooral als het waaide. Dan was het helemaal niet best. En muizen tussen het plafond die krasten....
Alle reacties Link kopieren
Ik las ook best veel.



Boekjes die ik kreeg als ik jarig was, boeken van anderen als ik uit logeren ging, mijn moeders boeken uit de boekenkast.

En iedere vrijdagavond na de gym naar de dorpsbibliotheek. Zittend op zo'n klein krukje las ik dan het eerste halve boek. Vijf mee naar huis. In het begin ging dat nog met zo'n kaart met 25 vakjes, waar dan vijf kruisjes op werden gezet. Als de kruisje op waren kocht je een nieuwe.

Voorin het boek zat een kaartje waarop werd geschreven wanneer het boek terug moest zijn. Drie jeugdboeken was de max. en twee studieboeken. Oorlogsgeschiedenis vond ik interessant, maar ik had leeshonger dus ik stond open voor alles, tot een dikke pil over UFO's aan toe. Na 200 pagina's ging die zee me kennelijk te hoog, want dat boek heb ik als enige niet uitgelezen.



Die bieb heeft veel gedaan voor mijn algemene ontwikkeling.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Goede morgen meisjes, leuk dit allemaal net thuis uit m'n nachtdienst) te lezen.

IK moet even graven in mijn archief. valt niet mee met maar een kwart hersencel hahahah.



Als kind vond ik boeken geen moer aan. Eigenlijk pas rond de pubertijd ging ik lezen.

De aanleiding daarvoor was geveld in bed met de ziekte van Pfeiffer.

Ik kreeg de serie Billie Bradly en mijn zin in lezen was gewekt.

IK zag de Olijke Tweeling voorbij komen , die ken ik ook.

Maar pas veel later zo in de 80er jaren verslond ik boeken.

O.a. De boeken van Harold RObins, The Virginia Andrews Saga, ( bizar dit te lezen ).Het meisje van perron nul., het liefste meisje van de wereld. (beide boeken over verslaving.) zover ik mij kan herinneren.

The godfather. Les miserable.

en veel later alle boeken van RObin Cook. John Grisham, Katty Reichs. ( serie bones) enz.



Wat mij bij mij opvalt, is dat ik 'swinters weinig tot niets lees dan heb ik meer iets met TV. en als het lekker weer wordt en ik zit op m'n dakterras. pak ik m'n E-Reader.

Op dit moment lees ik. Ik ben Pelgrim van Terry Hayes, hebben mijn man en ik die 50 tinten serie gelezen

(Het was zo'n hype!) mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Al met al vonden wij het beiden een soort van Flup roman met seks.

en ontging ons de totale hysterie hiervan maar goed.



Straks op vakantie staat mijn E-Reader weer vol.

Zo lees ik ook een soort van detective roman die zich in de toekomst afspeelt.

Kan even niet op de naam van de schrijfster komen. wordt vervolgt hahahaha.



Muziek: Pink Floyd is mijn absolute FAvo. Verveelt nooit.

Daarnaast groot fan van Eric Clapton.

en verder alles wat met blues muziek te maken heeft.

op gegroeid met zowel the Beatles , als The stones en vind beide goed. ( niet alles)

Fan van Flash Mops. en Playing for Change. vooral Grandpa Elioth.



Google maar eens The dock of the bay by Change.

Ik vind dat heerlijkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.

Ben ook opgegroeid met Opera en als jong meisje vond ik dat "gillende keukenmeiden muziek"

Nu honderd jaar later kan ik sommige hoogtepunten uit Opera's enorm waarderen.



NU meisjes is het tijd om mijn luiken te gaan sluiten.

Verders een fijne leuke (werk) dag.



Tot zoooooooooooooooooooooooo.
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 11-12-2017 13:50
98.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mogge meisjes



Om even terug te komen over die schrijfster, waarvan ik de naam niet meer wist Ze heet J.D. RObb.

en nu even genieten van de zon.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat we allemaal in onze jeugd veel lazen!



Ik vind het zo'n lief beeld. Zie het helemaal voor me: allemaal kleine meisjes, verdiept in een boek op een krukje in de bieb.
Alle reacties Link kopieren
Haha...ja, zo ging het wel vroeger bij mij. Onze bieb was in een oude school van zo'n eeuw oud ondergebracht. Het was er altijd steenkoud, en het rook er zo lekker nostalgisch...

Wordt er weemoedig van als ik er aan terug denk...en dan naar mijn opa en oma, waar ik ben opgegroeid,voor de gaskachel mijn nieuwe boeken lezen.

En als mijn opa dan 's avonds een jenevertje had, mocht er in het laatste beetje een schepje suiker, en dat mocht ik uitlepelen. Opvoedkundig nu ondenkbaar een wonder dat ik niet aan de drank ben geraakt!
Alle reacties Link kopieren
Als wij vroeger bij oma waren mochten wij de flesjes bier uit de koelkast halen en openmaken, als er schuim uit kwam dronken we dat snel op. Soms schudden we de flesjes expres .

Als we chinees aten kregen wij ook een borrelglaasje bier.

Alle reacties Link kopieren
Mijn grootouders waren heerlijk ouderwets, mijn opa zei altijd dat een borrel goed was tegen de lintwormen...dus lustte ik wel een slokje ik wilde geen lintworm
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma had bij familie-etentjes altijd "kinderwijn". Dan voelden we ons gróót !

Het werd keurig uit een karaf geschonken. Ik vermoed dat het druivensap was.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 10 mei 2017 @ 19:53:

Mijn oma had bij familie-etentjes altijd "kinderwijn". Dan voelden we ons gróót !

Het werd keurig uit een karaf geschonken. Ik vermoed dat het druivensap was.





geweldig . Ik kreeg zo rond mn 14e of 15e mijn eerste slokje wijn. Vreselijk vond ik het hahaha.

Pas in mijn "stap" tijd drank ik rosé, niet wetende dat daar sulfiet in verwerkt was, waardoor ik dan 's zondags met barstende koppijn op stond.

M'n ouders boos , dat ik zulk bocht dronk. Mijn vader noemde die goedkope wijn/rosé dan ook chateau de migraine.

Later ging ik mij wat meer verdiepen in wijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 10 mei 2017 @ 19:53:

Mijn oma had bij familie-etentjes altijd "kinderwijn". Dan voelden we ons gróót !

Het werd keurig uit een karaf geschonken. Ik vermoed dat het druivensap was. Dat deden ze bij ons ook, met kerst kan ik me herinneren. Mochten wij ook uit de mooie glazen drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ooo kerst..dan kwam de kerstboom vol kitsch gekleurde lichtjes. Een paar jaar eerder stond er nog een emmer water onder de boom omdat er echte kaarsjes inzaten. En mijn jongste tante en ik, we verschilden niet veel qua leeftijd, droegen een door mijn moeder gemaakte kerstjurk.

Ik kwam uit een niet doorsnee gezin, en woonde bij mijn grootouders, met allemaal nog thuiswonende zussen van mijn ma. En met mijn moeder zelf. We woonden daar met 8 personen. Maar wat een leuke jeugd had ik!
Alle reacties Link kopieren
De Stones komen naar Nederland! Ik vind de kaartjes erg duur. Goede zitplaatsen kosten rond de 200 euro maar liefst!

Zijn jullie van plan te gaan?

Wij zagen ze in de Kuip in de jaren '90. Was helemaal te gek !
quote:amarna schreef op 10 mei 2017 @ 15:43:

Wat leuk dat we allemaal in onze jeugd veel lazen!



Ik vind het zo'n lief beeld. Zie het helemaal voor me: allemaal kleine meisjes, verdiept in een boek op een krukje in de bieb.



Ik ging naar de bibliotheek in Amsterdam. Op het Roelof Hartplein.

Je moest er stil zijn. Wat ik logisch en niet erg vond.

Ik kan de geur die er hing soms zomaar ruiken.

Zoet en prettig muffig rook het.



Als het herfst was, of winter, dan was het vaak al donker als we naar de bieb gingen.

Zo knus, zo warm, zo heerlijk, al die boeken. Achterop de fiets hield ik de tas boeken vast en dan kwamen we koudgefietst, soms natgeregend thuis, waar de zalige gaskachels brandden.

Licht aan, kaarsen aan, mijn vader zette een plaat op met muziek uit de Balkan (meestal) en terwijl mijn moeder eten kookte, zaten mijn broer en ik lekker te lezen.



Wat een fijne herinneringen zijn dat.....



quote:amarna schreef op 10 mei 2017 @ 22:23:

De Stones komen naar Nederland! Ik vind de kaartjes erg duur. Goede zitplaatsen kosten rond de 200 euro maar liefst!

Zijn jullie van plan te gaan?

Wij zagen ze in de Kuip in de jaren '90. Was helemaal te gek !



Nee, ik ga nooit naar concerten, te duur inderdaad en na wat slechte ervaringen met het geluid heb ik er geen zin meer in.



Voor jou hoop ik natuurlijk dat je kunt gaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 10 mei 2017 @ 22:23:

De Stones komen naar Nederland! Ik vind de kaartjes erg duur. Goede zitplaatsen kosten rond de 200 euro maar liefst!

Zijn jullie van plan te gaan?

Wij zagen ze in de Kuip in de jaren '90. Was helemaal te gek !Poeh dat is wel heel duur. Ik heb ze op het malieveld gezien lang geleden ook
Alle reacties Link kopieren
Ik heb getwijfeld...waarschijnlijk de laatste kans om ze te zien. Maar die prijzen...en omdat ik uit het noorden kom wil ik eigenlijk ook een hotel nemen. Dus dan wordt het wel erg prijzig. Bovendien moet ik werken vandaag, en als ik dan tussen de werkzaamheden door in gevecht moet voor kaartjes..die waarschijnlijk binnen no time uitverkocht zijn...tja... :?
Ik vind de vernieuwing van het forum nog niet echt een verbetering trouwens...en wat weinig smilies..
Het Malieveld is voor mij te lopen maar echt niet dat ik ga. Als de wind goed staat hoor ik het zo ook wel.

Ik moet ook nog ernstig wennen@ forum
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de Stones goed, maar 200 euries voor een kaartje nee dank U.

Ik ben wel vaak in m'n puberjaren naar allerlei concerten geweest. Vooral die in de Ahoy gegeven werden.
ZOals Rod Steward, The Scorpions, Queen. Allan Parson's Project., Via Condidas. John Mayall
en Bij The Wall geweest in Berlijn.

ALs laatste grote concert was ik bij Pink Floyd in de Kuip.

De laatste jaren komt het er gewoon helemaal niet meer van. Komt ook door mijn vol continue baan in de catering.
ZO wilde ik naar John Mayer, maar helaas kon ik geen vrij krijgen....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de Stones goed, maar 200 euries voor een kaartje nee dank U.

Ik ben wel vaak in m'n puberjaren naar allerlei concerten geweest. Vooral die in de Ahoy gegeven werden.
ZOals Rod Steward, The Scorpions, Queen. Allan Parson's Project., Via Condidas. John Mayall
en Bij The Wall geweest in Berlijn.

ALs laatste grote concert was ik bij Pink Floyd in de Kuip.

De laatste jaren komt het er gewoon helemaal niet meer van. Komt ook door mijn vol continue baan in de catering.
ZO wilde ik naar John Mayer, maar helaas kon ik geen vrij krijgen....
Via Condidas?
Alle reacties Link kopieren
Omdat het hier giet en ik mobiel momenteel niet goed op het forum kan, ben ik een aflevering van Catweazle op youtube aan het kijken. Die man was toen nog helemaal niet zo oud. Wij vonden hem stokoud lijken toen, maar kennelijk was hij toen rond een jaar of 50. Dus van mijn leeftijd.
Everything you see I owe to spaghetti!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven