Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VI

17-01-2017 22:15 2994 berichten
Deel I, II, III,IV en deel V zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen maar laten we het vooral gezellig houden









Link naar deel V

Link naar deel IV

Link naar deel III

Link naar deel II

Link naar deel I
latulipe schreef:
22-05-2017 13:26
Als er 15 euro is betaald voor een bbq en er is alleen sla gehaald dat vega is dan vind ik dat juist gierig :)

En niet deelnemen =niet betalen lijkt me. Tenzij je last minute afzegt dan gewoon meebetalen.
Ja ik wel, uit principe vegetariër, dan ga ik niet meebetalen aan vleesconsumptie.
Kom dan gewoon niet als je dat tientje in je zak wil houden, dan heb je toch ook de discussie niet?

Je komt nu 'een beetje' en je gaat vervolgens de discussie oproepen hoeveel dat dan mag kosten?
Habbekratz schreef:
22-05-2017 12:56
Hoop dat de winkelier er wel met dikke letters heeft bijgeschreven dat het max 1 appel per afrekende klant is. Anders zie ik het gesprek al voor me dat die student voor elke klasgenoot een appel mee heeft genomen.... Je kunt beter maar bij voorbaat heel duidelijk het erbij zetten dan kun je daar ook strikt iemand op wijzen die dan geen poot heeft om op te staan.
Net zoals in America.....in de magnetron geen kat drogen. In de wasmachine geen hond wassen.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
22-05-2017 13:31
Ja absoluut ja. Ik heb er echt geen moeite mee om een tientje bij te dragen als ze iets leuks zouden organiseren maar ik kan er niet bij zijn.
Echt? Ook als er niet op je gerekend is?
Geef jij dan ook geld aan mensen als je niet uitgenodigd bent?
Heel nobel en gul allemaal, maar dan betekent het niet dat je dat van iedereen kan verwachten. Als je dat wel verwacht dan gaat het van gul heel snel weer naar gierig.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
22-05-2017 13:27
Behalve de gun-factor is ze er een uur, een halve fles wijn en een halve zak chips geweest; dat is meer dan even langswapperen en hoi zeggen.

Daarnaast heeft ze het zelf veroorzaakt. Ze heeft zich aangemeld en vervolgens bedacht/aangegeven dat ze er maar beperkt bij is. Dan is het nog maar de vraag of dat de inkoop daar op aangepast kan worden. Sowieso heb je gewoon gemeenschappelijke kosten die uitgesmeerd zijn over het aantal personen; dat doet er niks aan af hoe veel iemand daadwerkelijk consumeert. In principe forceert zij dan dat de gehele berekening opnieuw gedaan wordt (wil iedereen even 50 cent extra overmaken want Truus komt toch niet zegt ze).

Dan moet ze gewoon wegblijven (als ze die anderen niks gunt waarom zou je dan wel hoi komen zeggen?). Of als dit van te voren duidelijk was dan had ze kunnen aangeven dat ze niet komt maar wel even langs wappert om hoi te zeggen. Dan wordt er op die manier rekening mee gehouden.

Achteraf mekkeren om 10 euro is gewoon mekkeren ook al heet je Truus en niet mevrouw Geit.
Zoals ik het lees is dit juist wat er is gebeurd maar moet ze alsnog meebetalen.
Als ze zich eerst had aangemeld, voordat het bedrag werd berekend, dan heb je een punt. Anders gewoon niet.
Luna_ schreef:
22-05-2017 13:32
Ja ik wel, uit principe vegetariër, dan ga ik niet meebetalen aan vleesconsumptie.

Dus dan kan je vrijwel nooit aan iets mee doen wat gezamenlijke consumptie/gezamenlijk betalen betreft?

Niet meebetalen aan een feestje waar ook bitterballen op tafel komen?
Niet de rekening delen als je met vriendinnen gaat lunchen?
Niet je zus mee uit eten nemen?
Niet met een muziekgroepje samen chinees halen?
Geen all-inclusive-vakantie boeken?
Ik zou ook niet betalen als ik niet bij een etentje oid aanwezig ben maar alleen even aan kom waaien.
Maar misschien is the dowager wel een berucht drankorgel die leeft op bitterballen, weten wij veel :rofl:
shifty schreef:
22-05-2017 14:09
Dus dan kan je vrijwel nooit aan iets mee doen wat gezamenlijke consumptie/gezamenlijk betalen betreft?

Niet meebetalen aan een feestje waar ook bitterballen op tafel komen?
Niet de rekening delen als je met vriendinnen gaat lunchen?
Niet je zus mee uit eten nemen?
Niet met een muziekgroepje samen chinees halen?
Geen all-inclusive-vakantie boeken?
Tuurlijk wel.
Bij een BBQ kan ook een vegapakket besteld worden
Als er bitterballen komen kunnen er ook vegahapjes bij besteld worden
Als je Chinees haalt kun je ook vega bestellen.
Bij all inclusive eet je ook niet alleen maar sla, daar is ook vervanging.
enz.

Ook al is er vlees betekent dat toch niet dat de vega maar niks eet en het voor de vleeseters betaalt. Zorg gewoon dat er voor de niet-vleeseter ook iets gelijkwaardigs is en diegene betaalt dan zijn/haar deel mee.

Ik vind dat je nu een beetje zuigt hoor. Ben ik niet van je gewend.
-Puss-in-Bootz- schreef:
22-05-2017 14:17
Tuurlijk wel.
Bij een BBQ kan ook een vegapakket besteld worden
Als er bitterballen komen kunnen er ook vegahapjes bij besteld worden
Als je Chinees haalt kun je ook vega bestellen.
Bij all inclusive eet je ook niet alleen maar sla, daar is ook vervanging.
enz.

Ook al is er vlees betekent dat toch niet dat de vega maar niks eet en het voor de vleeseters betaalt. Zorg gewoon dat er voor de niet-vleeseter ook iets gelijkwaardigs is en diegene betaalt dan zijn/haar deel mee.

Ik vind dat je nu een beetje zuigt hoor. Ben ik niet van je gewend.

Ik bedoelde/interpreteerde het anders. Ik vond wat er gezegd werd niet heel duidelijk; dus wellicht is mijn interpretatie gewoon niet goed.

Ik wilde niet suggereren dat er niet prima een vegetarische invulling aan gegeven kan worden. Maar ik begreep er uit dat Luna als vegetariër niet mee zou betalen aan de gezamenlijke/gedeelde rekening van een BBQ omdat ze daarmee ook bij zou dragen aan de aankoop van vlees. Ook al zou ze zelf op de BBQ alleen vegetarische dingen eten. Als dat je uitgangspunt is kan je bijvoorbeeld ook niet iemand mee uit eten nemen (trakteren) die vlees eet. Vandaar mijn vraagtekens achter de diverse stellingen/voorbeelden. Ik was benieuwd of Luna er inderdaad zo principieel in staat.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
22-05-2017 15:33
Ik bedoelde/interpreteerde het anders. Ik vond wat er gezegd werd niet heel duidelijk; dus wellicht is mijn interpretatie gewoon niet goed.

Ik wilde niet suggereren dat er niet prima een vegetarische invulling aan gegeven kan worden. Maar ik begreep er uit dat Luna als vegetariër niet mee zou betalen aan de gezamenlijke/gedeelde rekening van een BBQ omdat ze daarmee ook bij zou dragen aan de aankoop van vlees. Ook al zou ze zelf op de BBQ alleen vegetarische dingen eten. Als dat je uitgangspunt is kan je bijvoorbeeld ook niet iemand mee uit eten nemen (trakteren) die vlees eet. Vandaar mijn vraagtekens achter de diverse stellingen/voorbeelden. Ik was benieuwd of Luna er inderdaad zo principieel in staat.
Dat zou ook nog kunnen. Maar dan kun je samen eten met omnivoren maar gewoon beter achterwege laten.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
shifty schreef:
22-05-2017 15:33
Ik bedoelde/interpreteerde het anders. Ik vond wat er gezegd werd niet heel duidelijk; dus wellicht is mijn interpretatie gewoon niet goed.

Ik wilde niet suggereren dat er niet prima een vegetarische invulling aan gegeven kan worden. Maar ik begreep er uit dat Luna als vegetariër niet mee zou betalen aan de gezamenlijke/gedeelde rekening van een BBQ omdat ze daarmee ook bij zou dragen aan de aankoop van vlees. Ook al zou ze zelf op de BBQ alleen vegetarische dingen eten. Als dat je uitgangspunt is kan je bijvoorbeeld ook niet iemand mee uit eten nemen (trakteren) die vlees eet. Vandaar mijn vraagtekens achter de diverse stellingen/voorbeelden. Ik was benieuwd of Luna er inderdaad zo principieel in staat.
Ah. Dan neem ik het terug. Sorry.

Het zou natuurlijk kunnen dat Luna zo denkt. Ik heb wel eens gehoord van iemand die niet een pot wilde maken voor in de kroeg omdat er dan ook wijn van gekocht werd.
Ik vind het een rare gedachtenkronkel. Het niet-alcoholische drankje werd er ook van betaald immers en ik ben tegen niet-alcoholische drankjes in de kroeg.
shifty schreef:
22-05-2017 14:09
Dus dan kan je vrijwel nooit aan iets mee doen wat gezamenlijke consumptie/gezamenlijk betalen betreft?

Niet meebetalen aan een feestje waar ook bitterballen op tafel komen?
Niet de rekening delen als je met vriendinnen gaat lunchen?
Niet je zus mee uit eten nemen?
Niet met een muziekgroepje samen chinees halen?
Geen all-inclusive-vakantie boeken?

Ik vind het niet erg een rekening te splitten als er ook vlees gegeten wordt, ik pleit dan wel voor biologisch vlees. Maar een bbq waar alles om vleesconsumptie draait, nee, daar betaal ik niet aan mee.
Oei, dus jij bent zo iemand die zijn omgeving wil overtuigen van andere idealen.......dat kan. En dat mag je best proberen, echter niet tot in den treure.
Doe jij dat tot in den treure? Nodigt men je uit voor borrels, BBQ's etc?
Alle reacties Link kopieren
Luna_ schreef:
22-05-2017 18:04
Ik vind het niet erg een rekening te splitten als er ook vlees gegeten wordt, ik pleit dan wel voor biologisch vlees. Maar een bbq waar alles om vleesconsumptie draait, nee, daar betaal ik niet aan mee.
Maar dan is die hele bbq toch niets voor jou? Wat heb je daar te zoeken?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Luna_ schreef:
22-05-2017 18:04
Ik vind het niet erg een rekening te splitten als er ook vlees gegeten wordt, ik pleit dan wel voor biologisch vlees. Maar een bbq waar alles om vleesconsumptie draait, nee, daar betaal ik niet aan mee.
Maar daar ga je dan toch ook niet heen toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens zelf vegetarier en ik vind er weinig aan, aan barbecues. Want hoewel er genoeg heerlijke vegetarische dingen op gegrild kunnen worden, draait het toch vooral om grote hoeveelheden vlees (en denken de meeste mensen ook nog eens dat jij dan aan een paar stukjes stokbrood met satésaus genoeg hebt). Maar als ik voor een bbq wordt uitgenodigd en ik accepteer de uitnodiging, ga ik daar niet over zeuren.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Hier geen vegetariër, echter vind die grote bergen vlees en de vanzelfsprekendheid waarmee die naar binnen worden gestouwd ook waardeloos!
Troeteltje schreef:
22-05-2017 18:06
Oei, dus jij bent zo iemand die zijn omgeving wil overtuigen van andere idealen.......dat kan. En dat mag je best proberen, echter niet tot in den treure.
Doe jij dat tot in den treure? Nodigt men je uit voor borrels, BBQ's etc?
Hahaha, dat idee zit meer in jouw hoofd. Ik overtuig niemand. Ik betaal alleen niet mee aan 'slecht' vlees. Ik ga echt geen commentaar leveren op iemands eetpatroon. Mijn omgeving kent mijn mening. Daarnaast kan ik zo in mijn intiemere vrienden- en familiekring niemand bedenken die bio-industrievlees eet.

DG2015 schreef:
22-05-2017 18:07
Maar dan is die hele bbq toch niets voor jou? Wat heb je daar te zoeken?

Wel als er in een groep waar ik deel van uitmaak democratisch besloten wordt een bbq te houden ipv een ander etentje. Ik zou inderdaad zelf nooit voor een bbq stemmen of eentje initiëren. Als ik naar een bbq ga, ga ik voor de mensen, niet voor het eten.
Ik vind het niet raar dat je niet gaat betalen aan vlees of wat dan ook als je zelf het niet eet. Of dat een vrije keuze is of omdat je bepaalde dingen niet mag/kan. ( dat heb ik en zelf met een 'medisch' dieet doen mensen gewoon moeilijk over dat soort dingen)

Maar ik zou niet naar een BBQ waar niet aan iedereen gedacht kan worden. Hoeveel moeite is het om even te vragen wat iemand wel wil of mag en lekker vind en daar wat voor te halen.

Ook voor de BBQ is zat lekkers te bedenken en waarschijnlijk goedkoper dan lekker vlees.

Kan dat niet blijf ik lekker thuis of haal zelf lekkere dingen en betaal dat dan wel zelf. Zoek de rest het maar uit met hun geld en vlees ( of wat je dan ook niet wil of mag/kan eten)
Haha, oei, wat een discussie. Even ter verheldering:
1) Ik ben niet de lerares, maar een leerling
2) Ik had al aangegeven niet te kunnen komen, maar mijn andere verplichting begon een uurtje later, dus toen dacht ik: leuk om nog even mijn gezicht te laten zien
3) Die halve fles wijn + zak chips heb ik dus niet in mijn eentje geconsumeerd, die werden gewoon op tafel bijgezet.
4) En nee, ik ben bitterballen-inhalerend drankmonster :P

Ik vind het mooi dat er mensen zijn die hun bekenden (want echt goede vrienden waren het niet) een extra rondje op hun kosten gunnen, maar ik heb dat geld er gewoon niet voor. De aanwezigen zijn er niet op achteruit gegaan (op vooruit, zelfs) en ik kon dat tientje elders beter besteden. Vind ik zelf niks mis mee.
Fee-de-Goede schreef:
22-05-2017 18:19
Ik vind het niet raar dat je niet gaat betalen aan vlees of wat dan ook als je zelf het niet eet. Of dat een vrije keuze is of omdat je bepaalde dingen niet mag/kan. ( dat heb ik en zelf met een 'medisch' dieet doen mensen gewoon moeilijk over dat soort dingen)

Maar ik zou niet naar een BBQ waar niet aan iedereen gedacht kan worden. Hoeveel moeite is het om even te vragen wat iemand wel wil of mag en lekker vind en daar wat voor te halen.

Ook voor de BBQ is zat lekkers te bedenken en waarschijnlijk goedkoper dan lekker vlees.

Kan dat niet blijf ik lekker thuis of haal zelf lekkere dingen en betaal dat dan wel zelf. Zoek de rest het maar uit met hun geld en vlees ( of wat je dan ook niet wil of mag/kan eten)
Ik vind het ook niet meer dan normaal om met iedereen rekening te houden. Heb wel eens te horen gekregen dat er ook aan de vegetariërs gedacht werd bij een bbq, kreeg toen vier vegetarische burgers :bonk:

En om het wat breder te trekken. Ik vind het ook niet raar om bij een avond op stap degenen die geen alcohol drinken minder te laten betalen, omdat alcohol over het algemeen een stuk duurder is en mensen die alcohol drinken vaak veel meer drinken dan wanneer je geen alcohol drinkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen dat ik vegetariërs ook altijd moeilijk in te schatten vind voor een BBQ. Ik maak vaak sowieso mais, gegrilde groente en haloumi (ook met alleen maar vleeseters) maar dat moet dan weer eerst op de bbq, voordat het vlees erop gaat. Anders is het rooster weer vies enz.
Als ik een groep met vegetariërs heb, dan ga ik meestal gewoon niet barbecuen :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vleeseter maar ik hou ook totaal niet van BBQ's. Ik snap er echt de lol niet van. Niet met z'n tweeën of vieren in eigen tuin en niet bij een informele bruiloft of een verjaardag.

Dowager, ik had uit je eerdere bericht begrepen dat ze wel op jou hadden gerekend bij het inkopen van alle eten en aankleding, ik snapte Shifty dan ook zeker wel.
AnAppleADay schreef:
22-05-2017 18:29
Ik moet zeggen dat ik vegetariërs ook altijd moeilijk in te schatten vind voor een BBQ. Ik maak vaak sowieso mais, gegrilde groente en haloumi (ook met alleen maar vleeseters) maar dat moet dan weer eerst op de bbq, voordat het vlees erop gaat. Anders is het rooster weer vies enz.
Als ik een groep met vegetariërs heb, dan ga ik meestal gewoon niet barbecuen :proud:
Dat is al heel wat hoor!
Als ik niet drink betaal ik ook niet aan een pot, ik geef wel gewoon een rondje af en toe.
Maar heb nu een leuke groep vrienden die daar nooit moeilijk over doet en zelf ook een beetje oplet of wel 'eerlijk' gaat voor anderen. Nog nooit gedoe geweest en dan krijg je ook geen geteut over een paar euro van niemand niet.

Ook met etentjes, kadootjes en BBQ's houden ze rekening met elkaar. Met elkaar voorkeuren en budget. Erg fijn.

OnTOPIC:

Ik had vroeger wel een vriend dat altijd bij etentjes het eerst binnen was, dure drank ging bestellen en voor/hoofd en nagerecht bestelde. Altijd lekker prijzig.

Ik en nog een vriendin hadden nog geen goede banen en namen altijd water en en wijntje en aten ook geen kilo's vlees en toetjes.
Hij wilde altijd splitten. Ik heb daar meerdere discussie's over gehad, helemaal omdat die andere vriendin echt niet ruim had.

Dus we deden globaal een eerlijkere verdeling, beetje afronden en betalen. Haar gewoon alleen laten betalen wat ze had gegeten.
Ze gaf het ook altijd netjes aan voor het etentje, dus was gewoon irritant inhalig gedrag van die gast.


Totdat hij werkeloos werd en we een keer pizza gingen eten, hij nam de goedkoopste pizza en een flesje water.

Ik heb toen lekker gedronken en een 'dure' pizza en nagerecht besteld en de rekening gedeelt door aantal personen. Hij werd helemaal woest.
Ik heb hard gelachen en hem aangegeven dat die vriendin en ik dat ook altijd zo oneerlijk vonden, dus niet zo zeuren en betalen.

Hij heeft alleen zijn deel neergelegd en is mokkend weggegaan.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 18:55
1.01% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven