Situatie Midden-Oosten II

06-01-2024 12:36 3081 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

______________________________________________________________

* Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie.


Wat wij naast alle regels hierboven ook willen benadrukken, is dat er ruimte geboden moet worden aan álle slachtoffers en het oogpunt vanuit de bewoners van Israël, Gaza en de Joden, de Moslims, anders/ongelovigen daarbuiten. Het is geen zwart/witverhaal!

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.


Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

actueel/hamas-aanval-op-zuid-isral/list ... es/501431#
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Het lastigste nu vind ik inderdaad dat beide partijen dingen doen die echt echt niet kunnen en zwaar over de grens gaan als het gaat om mensenrechten.

Het is dan ook heel lastig voor mij om echt partij te kiezen voor 1 kant aangezien ik begrip heb voor beide zaken. Het beste is dan ook Internationaal ingrijpen middels een vredesmacht die controle heeft over Israël maar ook Gaza en de Westelijke Jordaanoever.

En van daaruit kijken hoe het hele land opgebouwd kan worden in vrede met door beide partijen gerespecteerde grenzen. Hiervoor heb je dan wel vooralsnog de medewerking nodig van Hamas. En laat dat nou ook een probleem zijn. Zonder medewerking van hen komen de gijzelaars sowieso niet terug naar huis voor zover ze nog in leven zijn. En zonder die gijzelaars gaat Israël nergens aan meewerken.

Voor mijn gevoel zit de hele situatie in een patstelling en het is wachten tot de situatie of verder escaleert met alle gevolgen van dien of meewerking/overgave van 1 van beide partijen.
Alle reacties Link kopieren
Het is een behoorlijk rapport van HRW. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik daar nu niet helemaal in ga duiken.

Ik zie zo snel dat er in ieder geval 1 situatie wordt genoemd met locatie en dat is het dorp Khirbet Zanuta. Khirbet Zanuta is een dorpje gelegen in C-gebied op de West Bank. C-gebied is gebied dat onder volledig bestuur van Israël staat. Dit is ook zo afgesproken in de 2e Oslo akkoorden. De bedoeling was dat in de toekomst die C gebieden op termijn in etappes overgedragen zouden worden aan de Palestijnse autoriteit. Op hun beurt zouden de Palestijnen alles doen om terrorisme te bestrijden. Maar het tegenovergestelde gebeurde in de jaren die volgden, met een golf aan aanslagen in Israel. Het is dus nooit zover gekomen om C- gebieden over te dragen aan de Palestijnse Autoriteit.

Goed, terug naar Khirbet Zanuta. In onderstaand artikel uit 2016 blijkt dat er toen al bijna 10 jaar juridische procedures liepen over dat de bebouwing daar illegaal neergezet zou zijn en dat Israël dit dorp wilde weghalen. In 2018 is er door de EU een schooltje neergezet zonder vergunning en die is toen ook weggehaald. Is het sneu voor die mensen en een beetje smerig ook dat ze nu eigenlijk letterlijk worden verjaagd? Ja dat vind ik wel. Aan de andere kant denk ik dat de meest recente oorlog ook als een soort katalysator werkt en ervoor zorgt dat veel kolonisten nu door willen pakken met veel zaken die eerder oogluikend werden toegestaan of geen prioriteit hadden om mee aan de slag te gaan.

Als die mensen daar al meer dan 70 jaar wonen is het ergens logisch dat ze wellicht geen rechtsgeldige vergunning (meer) hebben. Aan de andere kant is Israël verantwoordelijk voor het C- gebied, voelen zij zich daar ook geautoriseerd voor (want: "Hey, er waren nog steeds continu terroristische aanslagen en dus zijn er geen concrete afspraken vanuit Oslo akkoorden nagekomen vanuit de PA dus waarom zouden wij dan C gebied niet gaan benutten naar hoe wij dat willen?") en komt het na zoveel jaar dus echt niet uit de lucht vallen voor die inwoners dat ze nu uiteindelijk weggestuurd worden.

En dat is dus precies wat ik bedoel met 'betrouwbare' verslaglegging. Israël komt er op 1 of andere manier altijd bekaaid vanaf terwijl als ik dit als amateur al gevonden krijg dan kun je als goede journalist of onderzoeker toch op z'n minst ook deze kant belichten in je artikel of rapport? Maar nee het wordt zo ontzettend eenzijdig de wereld ingeslingerd allemaal...

https://www.thenationalnews.com/world/p ... utType=amp
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
17-04-2024 16:39
Het is een behoorlijk rapport van HRW. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik daar nu niet helemaal in ga duiken.

Ik zie zo snel dat er in ieder geval 1 situatie wordt genoemd met locatie en dat is het dorp Khirbet Zanuta. Khirbet Zanuta is een dorpje gelegen in C-gebied op de West Bank. C-gebied is gebied dat onder volledig bestuur van Israël staat. Dit is ook zo afgesproken in de 2e Oslo akkoorden. De bedoeling was dat in de toekomst die C gebieden op termijn in etappes overgedragen zouden worden aan de Palestijnse autoriteit. Op hun beurt zouden de Palestijnen alles doen om terrorisme te bestrijden. Maar het tegenovergestelde gebeurde in de jaren die volgden, met een golf aan aanslagen in Israel. Het is dus nooit zover gekomen om C- gebieden over te dragen aan de Palestijnse Autoriteit.

Goed, terug naar Khirbet Zanuta. In onderstaand artikel uit 2016 blijkt dat er toen al bijna 10 jaar juridische procedures liepen over dat de bebouwing daar illegaal neergezet zou zijn en dat Israël dit dorp wilde weghalen. In 2018 is er door de EU een schooltje neergezet zonder vergunning en die is toen ook weggehaald. Is het sneu voor die mensen en een beetje smerig ook dat ze nu eigenlijk letterlijk worden verjaagd? Ja dat vind ik wel. Aan de andere kant denk ik dat de meest recente oorlog ook als een soort katalysator werkt en ervoor zorgt dat veel kolonisten nu door willen pakken met veel zaken die eerder oogluikend werden toegestaan of geen prioriteit hadden om mee aan de slag te gaan.

Als die mensen daar al meer dan 70 jaar wonen is het ergens logisch dat ze wellicht geen rechtsgeldige vergunning (meer) hebben. Aan de andere kant is Israël verantwoordelijk voor het C- gebied, voelen zij zich daar ook geautoriseerd voor (want: "Hey, er waren nog steeds continu terroristische aanslagen en dus zijn er geen concrete afspraken vanuit Oslo akkoorden nagekomen vanuit de PA dus waarom zouden wij dan C gebied niet gaan benutten naar hoe wij dat willen?") en komt het na zoveel jaar dus echt niet uit de lucht vallen voor die inwoners dat ze nu uiteindelijk weggestuurd worden.

En dat is dus precies wat ik bedoel met 'betrouwbare' verslaglegging. Israël komt er op 1 of andere manier altijd bekaaid vanaf terwijl als ik dit als amateur al gevonden krijg dan kun je als goede journalist of onderzoeker toch op z'n minst ook deze kant belichten in je artikel of rapport? Maar nee het wordt zo ontzettend eenzijdig de wereld ingeslingerd allemaal...

https://www.thenationalnews.com/world/p ... utType=amp

Het gaat over moord, marteling , 1200 mensen wiens huizen platgegooid zijn door gewapende burgers ( met steun van het leger) en jij vindt het vooral erg voor Israël dat ze er zo bekaaid vanaf komen in de media?
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
17-04-2024 17:47
Het gaat over moord, marteling , 1200 mensen wiens huizen platgegooid zijn door gewapende burgers ( met steun van het leger) en jij vindt het vooral erg voor Israël dat ze er zo bekaaid vanaf komen in de media?
Misschien even goed lezen, ook haar vorige reactie bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Wat mensen op straat vinden van hoe het IDF te werk is gegaan tegen een journalist (warcrime):
https://vm.tiktok.com/ZIJnV9Qwd/
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
SadSloth schreef:
17-04-2024 18:06
Wat mensen op straat vinden van hoe het IDF te werk is gegaan tegen een journalist (warcrime):
https://vm.tiktok.com/ZIJnV9Qwd/
Doe eens niet zo gek joh, het IDF zit overduidelijk vol met vredelievende mensen die alleen maar hun land verdedigen tegen het grote boze kwaad. Pure framing!!! De wereld wil Israel alleen maar in een slecht daglicht zetten!!

https://www.youtube.com/watch?v=QRptieh ... eraEnglish

https://www.timesofisrael.com/idf-soldi ... estinians/

https://twitter.com/Resist_05/status/17 ... 0143515092

https://www.unrwa.org/resources/reports ... -hamas-war

De drones vanuit Iran zijn inderdaad erg groot, maar ze waren gericht op een militaire basis. Dat is hoe je oorlog voert, Israel richt ze op huizen, ziekenhuizen, scholen, speeltuinen, etc. Hamas is inderdaad een terreurorganisatie, maar de IDF/Israeli overheid zijn geen haar beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven