Geld & Recht alle pijlers

Dure hypotheek.

20-04-2014 19:56 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn man en ik hebben wonen momenteel samen met ons 1 jarig zoontje in een oude huurwoning en we willen hier heel graag weg. De buurt is erg asociaal en het huis is oud en tochtig (zoontje heeft astma dus extra vervelend)

Helaas is het niet mogelijk om voor een fatsoenlijk bedrag een ander huis te huren omdat we niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning (verdienen teveel)



Nou hebben wij een super mooie nieuwbouwwoning op het oog maar de bruto hypotheek daarvan bedraagt maandelijks 1029 euro (Netto 790) incl bouwdepot. Wij hebben een gezamenlijk inkomen van 2800 euro (zonder vakantiegeld, EJUm toeslagen enz echt het loon wat we maandelijks krijgen)



Ik merk wel dat het lastig is om een leuk huisje te vinden wat minder duur is... voordeel van deze woning is wel dat het energie neutraal is (scheelt dus wel in energiekosten) en dat ik sowieso nog door kan groeien in mijn salaris. Ik werk nu al 24 uur en zal dit ook minimaal blijven werken.



Wat vinden jullie van dit bedrag in verhouding met onze inkomsten?
Alle reacties Link kopieren
ik vind dat veel.. maar goed.. dat is afhankelijk van locatie etc..



Ik betaal jouw netto bedrag bruto.. en dat is heel relaxed.. Wij wonen in het noorden .. dat is wat goedkoper..
Wat je vergeet althans ik lees het nergens zijn de kosten van je kind. Dat is nu nog niks maar wacht maar.

Die van mij is 7. Zwemles en pianoles bij elkaar 100 euro pm. Schoenen voor de winter. 60 Alweer aan andere fiets want hij groeit snel 90 euro. School 47,50 hoestdrank, lidmaatschap van de speeltuin 18,50 sinterklaas straks, weer een schoolbeker en sparen voor zijn rijbewijs en studie. En natuurlijk eet en drinkt hij ook en doen we eens iets leuks.

Dat heb jij straks x2.

Kinderopvang, overblijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:gordijn87 schreef op 20 april 2014 @ 20:43:

Gewoon bij een onafhankelijke adviseur langs geweest. hypotheek van ongeveer 180.000 euro lopend bij obvion. maandlasten 750 euro teruggaaf belasting 215 euro ( even uit mijn hoofd)Dat kan niet. Bedoel je niet 2200 euro netto?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het krap, maar het kan. Al zijn jullie met anderhalf meer dan ik.



Ik heb nu ongeveer 2600 euro per maand en betaal nu 940 huur. Ik heb een zoon van 8 voor de helft van de week, heb een auto en spaar iedere maand 200 euro per maand. Dit betekent wel strak budgetteren, ik koop weinig voor mezelf, gebruik museumjaarkaart en aanbiedingen voor uitstapjes.

Zelf vind ik dit niet fijn, want als er iets gebeurd (www, wao) wordt het moeilijk rondkomen. Graag zou ik meer sparen en iets minder op mijn geld hoeven te letten.



Erg blij ben ik dat ik nu een huis koop waarop een hyp komt van minder dan 180.000 euro. Mijn vaste lasten gaan ongeveer 300 euro omlaag en dan heb ik de OZB en het eigenwoningforfait en de VvE meegerekend. Het is een woning met weinig onderhoud.



Je kunt de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is. De loonsverhoging weet je niet, je weet niet eens of je een vast contract krijgt. Op een jaarcontract krijg je geen hypotheek, tenzij er een intentieverklaring komt.

Kan dit nog onder NHG?



En wat nou als het met twee kindjes te druk is om 32 uur te werken?

En met welke rente en duur van de rentevastperiode is gerekend?



Op 1 salaris is dus te doen, maar moet je wel een goedbetaalde baan hebben.



Ik snap dat je een beter huis voor je kind (en voor jezelf) wilt. Is er geen regeling dat je met dit inkomen toch nog sociaal mag huren? Bij ons is zo'n regeling. ik zou zelf niet in de stress willen zitten waar ik alles van ga betalen.



Alleen: je bent verlief op dit huis en nu is er niets anders!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandy1974 schreef op 21 oktober 2014 @ 17:50:

[...]





Dan heeft heel Nederland een probleem zie ik niet gebeurenDan krijgen we een ander belastingstelsel.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 20 oktober 2014 @ 23:35:

Mijn hypotheek is 850 netto en mijn inkomen vergelijkbaar. Dan ook nog maar 1 inkomen, dus als ik naar 70% zou gaan heb ik een probleem. Aangezien ik toch een dak boven ons hoofd moest hebben, heb het gewoon maar aangedurfd. Liever had ik gehuurd, maar dan zit je hier in de regio ook aan die 850 euro, en nu drukt de hypotheekrente-aftrek in ieder geval mijn inkomen waardoor ik meer toeslagen krijg.Ken het betje. Ik ben ook erg blij dat er een huis voorbij kwam wat goed betaalbaar was en de huidige rente. Die huur blijft omhoog gaan... En scheelt idd toeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie inkomen is aan de lage kant ten opzichte van de hoogte van de hyptheek. Er zijn nog zoveel vaste en variabele lasten welke er allemaal bij komen. Los gezien van boodschappen en geld voor kleding van jullie kindje.

Een bestaand huis hoeft niet persé slechter te zijn. Voordeel is dat je niet alles hoeft aan te pakken. Jullie huren nu. Is het niet mogelijk een ander huurhuis te krijgen. Je levert er ten slotte ook 1 in. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven