Werk & Studie alle pijlers

Aan de slag met Wajong!

21-02-2017 12:31 1834 berichten
Motivatie- en steuntopic.

Ik ben vast niet de enige hier die met een Wajong (of WIA of WAO) wat probeert of moet proberen te werken. Zelf heb ik net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden, en zit ik dus per 1 april thuis.

Nu dacht ik: met een forum vol mensen, zijn er vast ook wel wat mensen in dezelfde situatie als ik. Dus dan kunnen we elkaar misschien wel motiveren en steunen! Even van je af kunnen praten of een succes komen vieren, beiden (en alles ertussenin) mogen hier!

Dus: wees welkom, sluit aan, voeg bij. Samen maken we er wat van!
anoniem_179756 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:41
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou ja zeg, dat niemand van hun aangegeven heeft dat jij er gewoon bij hoorde te zijn zeg! Echt heel slecht.



Hier niet veel verandering. behalve dan dat ik 20 april een intake heb bij een plek waarvan ik weet dat ze alleen klinisch werken of met intensieve dagbehandeling.

Omdat ik dus niet weet welke dagen ik eventueel in dagbehandeling zal gaan heb ik besloten iig tot die tijd helemaal geen beslissingen te nemen wat mijn vrijwilligerswerk betreft en dus mij nog ziek gemeld hou.

Wel las ik dat een voorwaarde voor deelname aan dagbehandeling was dat je een dagdeel vrijwilligerswerk doet dus tzt zal ik daar wel mee aan de slag moeten weer.



Moet wel zeggen dat het mij goed doet om nu niet te werken. Ik kom een beetje tot rust en van de week ben ik zelfs 2 keer een stuk gaan fietsen.



Ik heb wel nonstop de angst dat het uwv mij op gaat roepen en mijn uitkering gaat stop zetten hoewel andere zeggen dat ze zich niet voor kunnen stellen dat het uwv mij in deze situatie ineens goed gaat keuren. Maar het roept wel spanning bij mij op merk ik.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ieb, bij mij zei coach steeds: Ik zie nergens onwil, ik zie hier en daar onvermogen.



En dat is ook bij jou zo. Aan je wilskracht ligt het echt niet. Nu ben je toch ook druk met therapie ipv met je hoofd onder de dekens te gaan liggen?



Er zijn hordes mensen die willen niks en doen niks. Daarbij worden ze zo dreigend. Maar bij jou is toch in de 'history' wel te zien dat je steeds doet wat je kunt?



Rust idd maar een beetje uit komende weken. Ik heb ooit voor een groepstherapie een dagdeel per week vrijwilligerswerk moeten doen. Maar dat hoefde pas na X weken en toen het eenmaal zover was vonden ze 2 uurtjes in de week ook goed.



Ook daar geldt: Sommige mensen zijn er al heel lang uit en moeten ook weer leren afspraken na te komen etc. En we moesten 'ervaringen opdoen' zodat we daar samen over konden praten. Maar als jij al veel gedaan hebt afgelopen tijd, kun je dat misschien ook gebruiken.



Lekker in ieder geval om af en toe een stuk te fietsen! Zeker als het goed weer is.



Ik ga later wel weer wat weghalen uit dit topic. Ben zo mega herkenbaar nu.



Had nu wel mail van de jobcoach. Maar ik ga niet in het weekend mailen. Heb wel ook nav dit topic een mailtje opgesteld waarin ik hem en de manager vraag of we de afspraak kunnen maken dat ik er vanaf nu bij ben. Overal. Bij. Alle. Gesprekken. Vanaf. Het. Begin.



Nouja het is geen vraag meer, het is een eis, haha. Ik verpak het alleen nog vriendelijk.



Mijn maatschappelijk werkster had er nooit van gehoord dat de arbeidsdeskundige moet praten met de werkgever waarbij de client in een andere kamer zit. Dus ook dat gaan we niet meer doen. Niet. Meer. Doen.



Want serieus het heeft me grijze haren bezorgd. Zo vervelend als er dingen besproken worden en je weet niet wat precies.
Je kunt méér.
Moon: goed idee dat je nu overal bij wil zijn. Het gaat immers om jou! Vind het trouwens ook een raar verhaal. Hier is arbeidsdeskundige nog nooit op het werk geweest, ik heb haar zelfs niet gesproken sinds ik aan het werk ben. Ik weet wel dat mijn jobcoach en arbeidsdeskundige af en toe contact hebben en dat gaat vooral over de nieuwe uren jobcoaching voor een nieuwe periode. Jobcoach moet dat allemaal verantwoorden omdat het uwv dat betaald. Maar dat is wel een andere situatie dan bij jou! Ben benieuwd hoe ze gaan reageren.



Hier ook mensen ervaring met onzekerheid/faalangst als het om werk gaat? Ik krijg echt heel vaak te horen dat ik het goed doe (van teamleider, collega's) maar ik ben zo bang dat ik dingen fout doe. En vooral 's nachts en in het weekend kan ik me daar enorm druk om maken. Dat belemmert me wel in mijn functioneren en maakt ook wel dat ik nu tegen een nieuwe week op zie. Ben benieuwd hoe jullie daar mee om gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ah vervelend dat je zo onzeker bent Skyler.



- edit, privacy-



Fijn topic trouwens, allemaal beetje in hetzelfde schuitje
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Was bij GGZ, veel besproken maar eigenlijk niet dat jobcoach-gedoe. Gewoon niet aan toegekomen en eigenlijk ben ik er voor mezelf ook wel uit.



Heb iig de jobcoach gemaild met enkel dat ik wil afspreken dat ik bij alle gesprekken vanaf het begin erbij ben.



- edit -
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat er niet echt op in. Zegt dat er geen contact meer zonder mijn medeweten is tussen hem en manager.



- edit -
Je kunt méér.
Ik heb dat ook met mijn coach afgesproken hoor Moon!



Ondertussen: leuk nieuws!! Ik heb de baan waarvoor ik vrijdag een gesprek had!!!
Wat goed BE, gefeliciteerd!
Oh, wat goed, blueeyes*3! Gefeliciteerd! Jij werkte toch vanuit je ervaringsdeskundigheid voorheen of vergis ik me nu? Want vroeg me af of je dan nu weer een baan in dezelfde sector hebt?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk B-E!



Wanneer ga je beginnen?



Ik ga denk ik morgen wat berichten hier iets aanpassen want is erg herkenbaar zo. Mijn eerstvolgende gesprek met de coach is later dan mijn gesprek met mijn arts. Ik ga met de arts bespreken dat ik echt heel veel stress ervaar op de moment dat ik zit te wachten en dat de coach met de manager en/of arbeidsdeskundige in gesprek is in de ruimte ernaast.

Mijn arts heeft echt wel humor en ik zie hem ervoor aan dat ie een doktersverklaring gaat schrijven dat ze dat niet meer moeten doen.

Bedoel het gaat over mijn toekomst op zulke momenten. Het is zo superbelangrijk. Ik kan niet op zo'n moment 'gewoon' nog even 75 min werken tot ik geroepen word.

Laatste keer wilde ik bijna een peuk vragen aan mijn collega. Ik rook normaal alleen op festivals enzo maar ik zou bijna weer beginnen op dat moment!
Je kunt méér.
MrsLady: ik heb nu een baan bij een groot landelijk bedrijf, op de communicatieafdeling. Ik doe daarnaast idd nog wat dingetjes vanuit ervaringsdeskundigheid, workshops en ik heb 1 client. De workshops zorgen ervoor dat ik af en toe iets leuks kan kopen (boek, make-up, parfum, kleurpotloden, dat idee) en voor het begeleiden krijg ik in natura betaald (dienst voor een dienst). Uwv weet daarvan.
O, en ik begin volgende maand, Moon!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk BE! Wel uitdagend denk ik!



Ik heb met mijn ggz groep de dingen besproken. Zij zeggen dat ik recht heb om bij de gesprekken te zijn. Ik moet eerlijk gezegd uitzoeken of dat echt zo is.

Ze zeggen dat ik niet steeds moet zeggen dat ik er stress van krijg want dan maak ik mezelf klein, soort slachtoffer. En ook niet bevestiging zoeken bij de arts.

Was dus wel nuttig.



Een persoon vond het niet zo raar dat t tefoongesprek met de coach gelopen is zoals het gelopen is. Ik wil zulke dingen dus niet meer telefonisch doen nu.



En iemand zei dat die coaching me niet onnodig veel stress moet geven.



Zit ff op mobiel dus ff kort.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Oja ze raadden me ook aan de maatsch werkster mee te nemen vlg x. Maar dat zou toch niet nodig moeten zijn? Ik kan zelf ook mijn woordje doen.
Je kunt méér.
@blueeyes*3:

Ah zo, dan snap ik het inderdaad. Ik meende dat je volledig als ervaringsdeskundige werkte. Verbaasde me een beetje dat UWV dan zo makkelijk met vacatures aankwam, maar dat is dus in een andere sector. Ik volg nu wel een opleiding in die sector en ben bang dat als het mij zelf niet lukt, UWV ook geen hulp wil bieden. Zij hebben me mijn studiekeuze namelijk afgeraden. Nu ga ik er vanuit dat ik het zelf red (stage ook makkelijk zelf gevonden), maar die angst blijft toch wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
edit
moon-alisa wijzigde dit bericht op 29-06-2017 17:12
99.57% gewijzigd
Je kunt méér.
UWV kan tzt alsnog zien dat jij dat kan (stages ed). Feit is dat het voor hen straks voordeliger is om jou aan een baan te helpen dan je eindeloos te laten doormodderen.



Tip: veel huiswerkinstituten staan ook steeds meer open voor 'ons'. Daar zou je ook werkervaring op kunnen doen of vrijwilligerswerk, zo ben ik ook begonnen.



Moon, maatschappelijk werker naast coach bij dat gesprek? Lijkt mij overbodig.
Alle reacties Link kopieren
Ja vind ik ook BE. Dan zitten we straks met zijn vijven!



En het hoeft echt niet, ik kan alles prima onder woorden brengen. Alleen als ze me niet binnenlaten is dat lastig



Ik krijg echt vaak in intakegesprekken enzo (toch al veel mensen gezien door de jaren heen, bij UWV, GGZ etc) te horen dat ik het heel goed kan vertellen en uitleggen. En voorop gesteld dat de coach eigenlijk niks van mijn ziekte weet (hij is meer van de regeltjes) is het ook raar om degene die dat wel weet, in een andere kamer te zetten.

Ik heb het tot de kerst allemaal maar laten gebeuren maar ben nu achteraf beetje verbaasd over de hele procedure.
Je kunt méér.
Ja, ik snap nooit zo goed waar ik vanuit het UWV hulp bij kan vragen. Heb begrepen dat het voor een werkgever voordelig is om te weten als ik in de Wajong zit, want dan krijgen ze een extra financiering of zoiets? Maarja... Of ik het nu echt op prijs stel dat mijn werkgever weet dat ik officieel een arbeidsbeperking heb weet ik niet. Als de hulp van het UWV dan over is zie ik me zo weer op straat staan.
Ik doe trouwens al vrijwilligerswerk zolang ik een Wajong heb. Ook in de richting waar ik nu studeer. Heeft me ook aan mijn stage geholpen omdat ik ervaring had met de kinderen die op stage ook tot de doelgroep behoren.
Alle reacties Link kopieren
Moon Alisa...niet handig dat men je voor die gesprekken zo heeft laten wachten. Heeft men tijdens dat gesprek onderhandeld over loonkostensubsidie? Ik kan mij voorstellen dat de arbeidsdeskundige de financiële onderhandeling met de manager wilde doen. Daarvoor had men jou niet hoeven laten wachten maar beter 2 aparte afspraken inplannen. Klinkt vooral als onhandigheid waar jij dan stress van krijgt. Kenmerk van Wajong is dat je niet geheel zonder hulp het minimumloon kunt verdienen. Waarmee de inzet van loonkostensubsidie soms een logisch gevolg is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bijv een proefplaatsing krijgen waardoor je wat langer de tijd hebt om 'ingewerkt te raken'. En er zijn constructies mogelijk waarbij je bijv nog een deel van je Wajong krijgt en een deel salaris.



Nouja ik was er dus in het begin heel blij mee en nu niet meer. Ook omdat het soms dubbelop is met GGZ, er is geen lijntje tussen GGZ en coach dus ik moet alles twee keer vertellen.



Gewoon eerst zelf proberen. Als je ergens niet uitkomt kun je nog altijd hulp vragen.



Bij mij was het de manager die aangaf dat er wel iets van coaching moest komen. Ook omdat mijn vorige ervaring niet zo goed was. Alleen dat het zo'n circus zou worden met al die gesprekken had zij ook niet voorzien. De eerste paar maanden was ik er echt superblij mee alleen ik zit nu in een andere fase, ik heb het minder hard nodig.
Je kunt méér.
Dat komt je werkgever sowieso te weten Lady, want je BSN is gekoppeld aan je wajong. Er staat een no-risk-polis op je naam (lees: werkgever krijgt jouw salaris terug van uwv) en de eerste zes maanden is er een korting op bepaalde premies. Daarnaast kunnen ze voorzieningen voor je vragen, varierend van jobcoaching en loondispensatie tot aangepaste werkplekken en zelfs aangepaste auto's. UWV betaalt dat dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom met leuk nieuws vandaag! Ben echt blij



Er is een superleuk project. Nou had ik eerst een minitaakje van zegmaar project X en dat was niet echt een hele leuke taak. Dus vandaag gingen we weer zitten voor project X, ook omdat mijn stukje niet lukte.

En nu pas kreeg ik het hele project uitgelegd, en nu blijk het dus echt superleuk te zijn. En manager schoof het ook een beetje naar mij toe van: Vanaf nu mag jij de kar trekken.

Hier komt echt alles samen wat ik leuk vind: communicatie, maatschappij, mensen (ik kan het niet al te specifiek omschrijven). Weet niet of manager weet dat ik eigenlijk dit soort dingen al veel gedaan heb. Ik kan nu wel echt laten zien dat ik dit kan. Ik vind het echt heel leuk.



Verder had ik iemand voorgesteld voor nieuwe collega en zij gaat proefdraaien!



We zaten in bespreking met wat mensen en ineens noemde manager dat ze mijn jobcoach zo cool vindt. (het ging beetje over dat begeleiding bij het werk soms handig is). Manager mag best weten dat ik even niet zo happy ben met de gang van zaken maar mijn collega's hoeven dat natuurlijk niet te weten. Dus ik heb even mijn gezicht helemaal in de plooi gehouden maar ik denk eigenlijk dat juist dat is opgevallen

Dat is nou juist een beetje mijn probleem, iemand die de hele tijd cool doet die ben ik een beetje beu na een tijdje. Mijn psychiater gaat toch ook niet cool lopen doen? Dan heb ik ook geen zin meer in m.
Je kunt méér.
quote:blueeyes*3 schreef op 05 april 2017 @ 18:00:

Dat komt je werkgever sowieso te weten Lady, want je BSN is gekoppeld aan je wajong. Er staat een no-risk-polis op je naam (lees: werkgever krijgt jouw salaris terug van uwv) en de eerste zes maanden is er een korting op bepaalde premies. Daarnaast kunnen ze voorzieningen voor je vragen, varierend van jobcoaching en loondispensatie tot aangepaste werkplekken en zelfs aangepaste auto's. UWV betaalt dat dan.Lees dit nu pas. Maar komen ze dit ook te weten als ik gewoon via het "normale" circuit solliciteer en verder niets daarover loslaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven