Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren.... (klaagtopic)

19-09-2014 18:20 3059 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik vast niet de enige ben die gek wordt van solliciteren en afwijzingen, hier een klaagtopic.



Niet bedoeld om mensen te beledigen (als in 'vind je het gek dat je geen werk vind, als je zulke kromme zinnen maakt'), maar om gewoon even te je hart te luchten bij een zoveelste afwijzing of mislukte sollicitatiepoging.
Even vanaf de andere kant bekeken. Ik heb 3 vacatures uitstaan en ik vraag alleen de benodigde papieren en relevante ervaring niets meer en niets minder. De sollicitaties zijn op 1 hand te tellen en van wat er binnenkomt voldoet de helft niet aan de eisen.
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 22:44:

[...]





Ik ben het volledig met je eens. Ik had die baan bij de zorgverzekeraar nog overwogen, maar toch besloten om het niet te doen obv jouw redenatie. Nu kom ik nog in aanmerking voor WW. Plus dat het slechts 5 maanden werk is met BELACHELIJKE eisen. Die uren en beschikbaarheid!!! Kom op zeg, voor dat loontje? Het is idd uitbuiting eerste klas. Ik zou volgens hun perfect in het plaatje passen, maar ik pas. Zo wanhopig ben ik nog niet,..Groot gelijk. Maar het kan en het mag allemaal............en als je hier niet op ingaat omdat je dan jezelf in de vingers snijdt, ben je een bankzitter. Fijn he?
Alle reacties Link kopieren
quote:monalisalove schreef op 19 september 2014 @ 22:44:

Even vanaf de andere kant bekeken. Ik heb 3 vacatures uitstaan en ik vraag alleen de benodigde papieren en relevante ervaring niets meer en niets minder. De sollicitaties zijn op 1 hand te tellen en van wat er binnenkomt voldoet de helft niet aan de eisen.Dan ben je een van de weinigen denk ik. Ik kom alleen maar waslijsten aan eisen tegen en vragen allemaal ervaring, ook voor starters...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 19 september 2014 @ 22:46:

[...]



Groot gelijk. Maar het kan en het mag allemaal............en als je hier niet op ingaat omdat je dan jezelf in de vingers snijdt, ben je een bankzitter. Fijn he?Nou, liever volledig concentreren op solliciteren dan zo'n baan waar je uiteindelijk niks aan hebt. En tegenwoordig zijn gaten in cv meer regel dan uitzondering.
Ik heb ook aan de andere kant gezeten. Inderdaad krijg je ook veel reacties van men die niet aan de eisen voldoen. En zelfs dat vind ik logisch: ik solliciteer soms ook op functies die niet echt aansluiten. Je moet op een gegeven moment ook andere opties proberen.



Heb toen veel sollicitanten gesproken en de wanhoop straalt er bijna vanaf. Vond het verschrikkelijk om ze te bellen dat ze het niet waren geworden. Verhalen van sollicitanten in de ww, oudere leeftijd, sommigen hadden een dijk van ervaring, maar waren dan weer te oud dus te duur. Het is bijna schrijnend
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 22:47:

[...]





Dan ben je een van de weinigen denk ik. Ik kom alleen maar waslijsten aan eisen tegen en vragen allemaal ervaring, ook voor starters...

Eisen en een flutsalaris, dat is de norm.

Ze vergeten één ding, die fijne bazen: if you pay peanuts, you get monkeys.
Alle reacties Link kopieren
quote:Underkoffer schreef op 19 september 2014 @ 22:53:

Ik heb ook aan de andere kant gezeten. Inderdaad krijg je ook veel reacties van men die niet aan de eisen voldoen. En zelfs dat vind ik logisch: ik solliciteer soms ook op functies die niet echt aansluiten. Je moet op een gegeven moment ook andere opties proberen.



Heb toen veel sollicitanten gesproken en de wanhoop straalt er bijna vanaf. Vond het verschrikkelijk om ze te bellen dat ze het niet waren geworden. Verhalen van sollicitanten in de ww, oudere leeftijd, sommigen hadden een dijk van ervaring, maar waren dan weer te oud dus te duur. Het is bijna schrijnendHet is voornamelijk frustrerend en heel pijnlijk voor je zelfvertrouwen. Je voelt je niet meer nuttig en tot de maatschappij behoren. Ik had na 9 maanden solliciteren eindelijk een baan. Helaas ook zonder patdon eruit gewerkt... Het solliciteren heeft wel zijn sporen achtergelaten bij mij, ik kijk er dan ook ontzettend tegen op...
quote:Underkoffer schreef op 19 september 2014 @ 22:53:

Ik heb ook aan de andere kant gezeten. Inderdaad krijg je ook veel reacties van men die niet aan de eisen voldoen. En zelfs dat vind ik logisch: ik solliciteer soms ook op functies die niet echt aansluiten. Je moet op een gegeven moment ook andere opties proberen.



Heb toen veel sollicitanten gesproken en de wanhoop straalt er bijna vanaf. Vond het verschrikkelijk om ze te bellen dat ze het niet waren geworden. Verhalen van sollicitanten in de ww, oudere leeftijd, sommigen hadden een dijk van ervaring, maar waren dan weer te oud dus te duur. Het is bijna schrijnend

Te oud, te duur. Daar draait het dus om. Liever een kaugumkauwende puber achter het bureau die de hele dag zit te facebooken, dan een betrokken en ervaren werknemer.

En waarom zeg je dat niet gewoon tegen de sollicitant: sorry je bent te oud? Omdat je natuurlijk niet mag discrimineren.......

Daarom staat het ook niet in de vacature vermeld. Stel je voor. Men vraagt eerlijk betrokken personeel, maar zelf zo hypocriet als de pest. Beschamend. Gelukkig wordt iedereen ouder, en op steeds jongere leeftijd afgewezen, dus de economie loopt vanzelf wel een keer vast.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij zo zuur is, is dat ik voor betere carrierekansen ging doorstuderen op WO niveau. De banen waar ik nu voor word uitgenodigd zijn op basis van mijn hbo opleiding. Ik vraag mij dan altijd af komt het nog wel goed? Heb ik hiervoor nou meer tijd, moeite en geld geinvesteerd in een wo opleiding? Om een baan te krijgen op basis van mijn hbo opleiding?
Ik wil jullie graag een hart onder de riem steken
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 19 september 2014 @ 22:59:

[...]



Te oud, te duur. Daar draait het dus om. Liever een kaugumkauwende puber achter het bureau die de hele dag zit te facebooken, dan een betrokken en ervaren werknemer.

En waarom zeg je dat niet gewoon tegen de sollicitant: sorry je bent te oud? Omdat je natuurlijk niet mag discrimineren.......

Daarom staat het ook niet in de vacature vermeld. Stel je voor. Men vraagt eerlijk betrokken personeel, maar zelf zo hypocriet als de pest. Beschamend. Gelukkig wordt iedereen ouder, en op steeds jongere leeftijd afgewezen, dus de economie loopt vanzelf wel een keer vast.Zo. Gefrustreerd? Reageer het ff lekker op de sportschool af ofzo en niet op iemand die aangeeftver zelf heel veel moeite mee te hebben hoe het ging?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 23:02:

Wat bij mij zo zuur is, is dat ik voor betere carrierekansen ging doorstuderen op WO niveau. De banen waar ik nu voor word uitgenodigd zijn op basis van mijn hbo opleiding. Ik vraag mij dan altijd af komt het nog wel goed? Heb ik hiervoor nou meer tijd, moeite en geld geinvesteerd in een wo opleiding? Om een baan te krijgen op basis van mijn hbo opleiding?Hoe oud ben je?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Rubber_Ducky schreef op 19 september 2014 @ 23:12:

Ik wil jullie graag een hart onder de riem steken





Lief van je
Alle reacties Link kopieren
27 jaar
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 23:02:

Wat bij mij zo zuur is, is dat ik voor betere carrierekansen ging doorstuderen op WO niveau. De banen waar ik nu voor word uitgenodigd zijn op basis van mijn hbo opleiding. Ik vraag mij dan altijd af komt het nog wel goed? Heb ik hiervoor nou meer tijd, moeite en geld geinvesteerd in een wo opleiding? Om een baan te krijgen op basis van mijn hbo opleiding?

Ik werk op een universiteit, en dit is wat ik zie: de markt is verzadigd met WO opgeleiden. WO is natuurlijk prachtig, maar op dit moment zoeken werkgevers weer meer praktijkgerichte opgeleiden. MBO/HBO is weer helemaal in. En zo verschuift de markt steeds van links naar rechts.

Ik werk met jonge afgestudeerden, allen wanhopig op zoek naar een baan. En waar komen ze terecht? In onderbetaalde administratieve functies, of hippe kantoortjes die gebakken lucht verkopen. Daar beginnen ze onder aan de ladder voor een flutsalaris. Lange dagen, veel commercieel geneuzel, en aan het einde van de rit gaat een promotie naar de grootste slijmerd.

Of ze gaan werken als vrijwilliger in een bepaalde sector, in de hoop te kunnen doorstromen naar een betaalde baan. Vaak hebben ze 2-3 baantjes om hun hoofd boven water te houden.



De markt zit dichtgeslibd. Daarom kunnen werkgevers nu gewoon kiezen voor de goedkoopste. Voldoet die niet, plukken ze zo weer een ander van de straat. "We" staan tenslotte met rijen dik voor de deur. En dat weten ze.
Alle reacties Link kopieren
Helaas net 1 jaar te oud voor hulp vanuit gemeente of overheidsinstanties. Helaas te junior voor startersfuncties en te oud voor winkelwerk.
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 23:19:

27 jaarEn hoelang ben je afgestudeerd?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 19 september 2014 @ 23:19:

[...]



Ik werk op een universiteit, en dit is wat ik zie: de markt is verzadigd met WO opgeleiden. WO is natuurlijk prachtig, maar op dit moment zoeken werkgevers weer meer praktijkgerichte opgeleiden. MBO/HBO is weer helemaal in. En zo verschuift de markt steeds van links naar rechts.

Ik werk met jonge afgestudeerden, allen wanhopig op zoek naar een baan. En waar komen ze terecht? In onderbetaalde administratieve functies, of hippe kantoortjes die gebakken lucht verkopen. Daar beginnen ze onder aan de ladder voor een flutsalaris. Lange dagen, veel commercieel geneuzel, en aan het einde van de rit gaat een promotie naar de grootste slijmerd.

Of ze gaan werken als vrijwilliger in een bepaalde sector, in de hoop te kunnen doorstromen naar een betaalde baan. Vaak hebben ze 2-3 baantjes om hun hoofd boven water te houden.



De markt zit dichtgeslibd. Daarom kunnen werkgevers nu gewoon kiezen voor de goedkoopste. Voldoet die niet, plukken ze zo weer een ander van de straat. "We" staan tenslotte met rijen dik voor de deur. En dat weten ze.



Ik ben helaas jouw doelgroep...

Dan begrijp je wel als geen ander hoe moeilijk het voor mij is om ergens binnen te komen en vooral te blijven...
Alle reacties Link kopieren
Ben in 2012 afgestudeerd. 1 jaar lang gesolliciteerd voor ik aan een relevante baan kwam. Nu ook al 4 maanden aan het solliciteren.
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 23:23:

[...]





Ik ben helaas jouw doelgroep...

Dan begrijp je wel als geen ander hoe moeilijk het voor mij is om ergens binnen te komen en vooral te blijven...

Het is dramatisch. Jonge meiden met BA/MA, die zich de tandjes hebben gestudeerd. Bloed zweet en tranen gewerkt voor hun scriptie. En ook de ene na de andere afwijzing. Geen ervaring is het antwoord. Hoe moeten ze dat ooit opdoen als ze de kans niet krijgen?

Stages mogen ze dan weer wel doen, lekker goedkoop voor de baas die dan toch een graantje meepikt van hun kennis.
Alle reacties Link kopieren
quote:monalisalove schreef op 19 september 2014 @ 22:44:

Even vanaf de andere kant bekeken. Ik heb 3 vacatures uitstaan en ik vraag alleen de benodigde papieren en relevante ervaring niets meer en niets minder. De sollicitaties zijn op 1 hand te tellen en van wat er binnenkomt voldoet de helft niet aan de eisen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik heb de pech dat ik een studie heb gedaan die half nederland heeft gedaan. De vraag is minimaal en het aanbod te groot.. Voor mij 100 anderen.



Ik ben te oud om starter of junior te zijn, maar te onervaren om een 'gewone' functie te bekleden.



Ik ben nu 3 jaar afgestudeerd op hbo niveau en in die drie jaar heb ik 5(!) banen gehad. Deze banen waren allemaal op mbo niveau en totaal niet relevant wbt mijn studie.



Zo scheef zit de markt in elkaar.



En is ook een reden waarom ik sterk aan omscholing denk als ik ben hersteld van mijn burn out. Dat wisselen van banen is voor een gedeelte ook debet geweest aan het feit dat ik nu met een burn out thuis zit. Faalangstig, onzeker, constant twijfelen aan mijzelf. En dan de praktishe sores: weer stressen om een baan te vinden want de vaste lasten gaan gewoon door etc etc.



(Zo dit lucht wel op zeg )
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 23:26:

Ben in 2012 afgestudeerd. 1 jaar lang gesolliciteerd voor ik aan een relevante baan kwam. Nu ook al 4 maanden aan het solliciteren.Verwacht je echt dat je hoppa direct na je studie, zinder andere ervaring dan een evt stage, een baan op je 'niveau' (kotswoord) krijgt? De meeste mensen die beginnen aan carriere dien dat ergens onderaan de ladder, heel normaal.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:monalisalove schreef op 19 september 2014 @ 22:44:

Even vanaf de andere kant bekeken. Ik heb 3 vacatures uitstaan en ik vraag alleen de benodigde papieren en relevante ervaring niets meer en niets minder. De sollicitaties zijn op 1 hand te tellen en van wat er binnenkomt voldoet de helft niet aan de eisen.Vertel! Wat zoek je ongeveer en in welke regio? ;)
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Rubber_Ducky schreef op 19 september 2014 @ 23:12:

Ik wil jullie graag een hart onder de riem steken Dank je wel. Lief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven