Werk & Studie alle pijlers

er (te) jong uitzien ---> nadeel!

13-11-2007 16:00 173 berichten
Hallo,



Ik vraag me af of er mensen zijn, die net als ik, er jonger uitzien dan dat ze zijn, en of diegene hierbij problemen ondervinden bij het zoeken naar een (HBO)baan?



Ik krijg namelijk weleens het gevoel dat ze mij niet aannemen omdat ik te jong en daardoor blijkbaar dus niet capabel overkom ofzo.



Ook succes verhalen zijn welkom :) Dat geeft de burger moed :)



Oja..ben 26 maar wordt vaak 20 geschat ..
Goh Gerrie, dat is wel heel apart eigenlijk, dat je er zó jong uitziet. Wat vonden al die artsen ervan die jou als 'medisch wonder' kwamen begluren? Kan me voorstellen dat het op den duur niet meer prettig is altijd zóveel jonger geschat te worden...
Alle reacties Link kopieren
layss schreef op 13 november 2007 @ 17:21:

[...]





Ik vraag me af of je daardoor dan misschien ook minder snel hogerop zou kunnen komen...wat denken jullie?




Ik denk 't niet, Mark Rutte ziet er ook uit alsof hij nog studeert maar heeft 't toch maar mooi tot lijsttrekker geschopt :-]



Verder: niet te fleurige kleding, haren vast, klassieke sieraden, en soms denk ik ook wel dat een beetje formeel doen helpt. Of een bril (ik heb er één en zie er dan wel serieuzer uit).
Alle reacties Link kopieren
Gerrie, wat apart!!!



Ikzelf ben bijna 23 en word vaak een jaar of 18 geschat. Daar ben ik dus helemaal aan gewend. Als ik soms foto's van mezelf zie, zoals die op mijn metro-abonnement lijk ik wel 15.

Nou ben ik begonnen aan 'n Master en na een paar weken vroegen mijn medestudenten en ik aan elkaar hoe oud we waren. Ik ben met 22 een van de allerjongsten, en toen ik 22 zei was iedereen verbaasd, want ze hadden me allemaal ouder geschat. Daar was ik weer verbaasd over!

Maar ik denk uiteindelijk dat vooral je houding en je manier ervoor zorgt dat ze je ouder of jonger schatten. Ik woon bv. al een paar jaar niet meer thuis en ik stel mij zo voor dat ik daardoor 'ouder' overkom dan iemand die nog wel thuis woont.

Ook als de verwachting anders is, dus bv. iedereen in de Master is rond de 27, dan schatten ze je ook ouder. Als de co-assistent straks helemaal klaar is en bv dermatoloog is die op 't spreekuur patiënten ontvangt, dan wordt ze ook niet meer jonger geschat denk ik.

Ik was zelf zeventien toen ik voor een jaar naar Centraal Amerika ging en de meeste andere buitenlanders die ik tegenkwam waren rond de 23. Toen was ook iedereen heel verbaasd dat ik pas 17 was, en werd ik altijd ouder geschat.
Alle reacties Link kopieren
Ik word ook altijd jonger geschat niemand die eigenlijk denkt dat ik de 30 al gepasseerd ben terwijl ik toch echt 35 ben maar ik heb er verder niet zo problemen mee hoor moet juist wel is lachen om een aantal collega's van mij waarvan 2 jonger die wanhopig proberen er jonger uit te zien en dus altijd ouder geschat worden.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat probleem ken ik ook maar als te goed.....

Kan er tegenwoordig wel om lachen als ik bij de disco mijn legitimatie weer eens moet laten zien (ben bijna 26) en ze vragen aan de deur ook altijd of mijn ouders thuis zijn....



Ergste voorbeeld was toen ik lekker flessen wijn ging inslaan voor mijn 25ste verjaardag....je raadt het al, of ik mijn legitimatiebewijs weer tevoorschijn wilde halen...toen kon ik wel door de grond zakken, stond ik daar dan met mijn autosleutels in mijn hand en een enorme rij mij aan te staren.....

Met uitgaan ook altijd leuk, die 17jarigen staan in de rij hahahahaha



Maar met mijn werk loop ik ook tegen problemen aan, mensen denken ook dat ik net van school kom. Maar ach ja, als ik eenmaal in gesprek ben merken ze wel dat ik ouder ben. Maak er maar geen probleem vvan, heb een zus van 32 die er geen dag ouder uitziet als 26 dus tja, zal wel erfelijk zijn.



Ik heb straks mooi een tom-boy van 25 als ik 50 ben :-P
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tangerine en Margaretha2

Bedankt voor je reactie.

Nou in het Grootziekengasthuis in DenBosch waren ze alleen nieuwsgierig.Ik heb vorig jaar op discoverychannel een programma gezien waar ze aging (ouder worden en uitzien) wetenschappelijk onderzochten. Een professor van een faculteit in Texas deed er onderzoek na .Ik mailde naar hem en bood me aan om mijn geheim te ontrafelen.Wat denk je ?? geen reactie.

er komen de laatste tijd steeds meer van die cosmetische klinieken en schoonheidssalons die je voor veel geld veel jeugdigheid beloven maar je slechts een hele dure illusie verkopen.

gewoon moderne kwakzalverij.Filmsterren betalen miljoenen.

Ik heb het gratis. Ik heb wel eens serieus overwogen om een plastische operatie te ondergaan om me ouder te laten uitzien.

Ik ben niet eens grijs ofzo en heb geen rimpels .

Eergisteren lieten collega's van me een nieuwkomer van 20 jaar rnaar mijn leeftijd schatten.Uitkomst 25 hooguit 30 jaar.

Een leuke herrinnering was ten tijde van mijn motorongeluk.Ik was toen 19 jaar en was toen bewusteloos..Het vond plaats naast rivier de Dommel.De politie veronderstelde dat ik de bijrijder was en belde de brandweer om te gaan dreggen in de rivier naar de vermiste bestuurder.

Groetjes Gerrie
Alle reacties Link kopieren
Margaretha2 schreef op 14 november 2007 @ 00:35:

[...]





Ik denk 't niet, Mark Rutte ziet er ook uit alsof hij nog studeert maar heeft 't toch maar mooi tot lijsttrekker geschopt :-]



Verder: niet te fleurige kleding, haren vast, klassieke sieraden, en soms denk ik ook wel dat een beetje formeel doen helpt. Of een bril (ik heb er één en zie er dan wel serieuzer uit).


Gerrie47 Het is inderdaad zo dat je geen promotie krijgt.

vanwege je te jeugdige uitstraling.

Ik heb wel eens een felle discussie met een afdelingschef hieromtrent gehad. Hij mag van geluk spreken dat hij het nog kan navertellen.En natuurlijk beweren leidingevenden dat het niet zo is.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik dan de enige die het als voordeel ziet om er jonger uit te zien? X-D Ik ben 25, ze schatten mij meestal 20. Op mijn werk maak ik er zelfs gebruik van haha. Ze zien je als het lieve schattige meisje (en ja, zo gedraag ik me ook) en krijg ontzettend veel voor mekaar. Als het echt nodig is ben ik zeker assertief, maar gebruik liever het lieve-meisjes-imago :)

En ik geef eerlijk toe, ik misbruik mijn imago ook regelmatig X-D
Alle reacties Link kopieren
Shebyte schreef op 14 november 2007 @ 17:48:

Ben ik dan de enige die het als voordeel ziet om er jonger uit te zien? X-D Ik ben 25, ze schatten mij meestal 20. Op mijn werk maak ik er zelfs gebruik van haha. Ze zien je als het lieve schattige meisje (en ja, zo gedraag ik me ook) en krijg ontzettend veel voor mekaar. Als het echt nodig is ben ik zeker assertief, maar gebruik liever het lieve-meisjes-imago :)

En ik geef eerlijk toe, ik misbruik mijn imago ook regelmatig X-D


Gerrie47: ik kan meer voordelen opnoemen dan de nadelen.

Maar de impact van de nadelen zijn enorm.

Deze forem is ook op de nadeel gefocusd vandaar.

Mischien ervaart een man het anders dan een vrouw.
Shebyte schreef op 14 november 2007 @ 17:48:

Ben ik dan de enige die het als voordeel ziet om er jonger uit te zien? X-D Ik ben 25, ze schatten mij meestal 20. Op mijn werk maak ik er zelfs gebruik van haha. Ze zien je als het lieve schattige meisje (en ja, zo gedraag ik me ook) en krijg ontzettend veel voor mekaar. Als het echt nodig is ben ik zeker assertief, maar gebruik liever het lieve-meisjes-imago :)

En ik geef eerlijk toe, ik misbruik mijn imago ook regelmatig X-D




Mag ik vragen wat voor werk/functie jij doet?

Ik vind het namelijk toch niet helemaal gepast om bijvoorbeeld als leidinggevende een lieve-meisje--imago aan te nemen. Denk ook niet dat dat kan..weet wel zeker!
Kwam net dit bericht tegen:



Een 47-jarige vrouw in het Britse Sussex heeft onlangs geen fles wijn mogen kopen in een supermarkt, omdat ze zich niet kon identificeren. Tot overmaat van ramp lukte het haar 22-jarige dochter ook niet om alcohol te kopen.



De dochter wist zich wél te identificeren, maar de kassadame vertrouwde de boel niet. "De verkoopster beweerde dat ik me geflatteerd zou moeten voelen. Ik vroeg of ze me voor de gek hield. Mensen zeggen wel eens dat ik er jong uit zie voor mijn leeftijd, maar ik zie er toch echt oud genoeg uit om een fles drank te mogen kopen!", aldus de oma. De manager van de winkel heeft inmiddels zijn excuses aangeboden



........
Alle reacties Link kopieren
layss schreef op 14 november 2007 @ 19:35:

[...]





Mag ik vragen wat voor werk/functie jij doet?

Ik vind het namelijk toch niet helemaal gepast om bijvoorbeeld als leidinggevende een lieve-meisje--imago aan te nemen. Denk ook niet dat dat kan..weet wel zeker!
Heb 2 banen, maar werk o.a. als Office Manager. Tja de een vind het gepast, de ander niet. Ik heb er persoonlijk geen probleem mee, en ken anderen die precies hetzelfde doen.
Alle reacties Link kopieren
Gerrie47 schreef op 14 november 2007 @ 18:05:



Mischien ervaart een man het anders dan een vrouw.
Dat denk ik eigenlijk misschien wel! Voor een vrouw is 't altijd leuk om jong geschat te worden (wante jonge vrouwen zijn de mooiste) maar een man wordt toch mooier naarmate hij ouder wordt, is 't vooroordeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben regelmatig overblijfmoeder bij mijn dochters op school, vraagt een meisje uit groep 3: "Komt je zusje ook overblijven?" Uhh, nou mijn dochter komt eraan, ze is nog even iets pakken.... Ze dacht dus dat ik de oudere zus was van mijn kinderen.



Ach ja, ik kan er wel om lachen.
Alle reacties Link kopieren
@ Gerrie, Ik ben wel erg nieuwsgierig naar jou geworden.... :-]

Maar denk dat het als man inderdaad veel vervelender is om jonger geschat te worden dan als vrouw. Mijn vriend is bijna 30 maar is ook nog echt een jochie om te zien en is dan gewoon soms enorm balen dat wij als we ergens komen echt als een stel schoolverlaters worden behandeld, kan ik zo boos om worden !

Wij lopen heel vaak tegen het probleem aan dat we niet serieus worden genomen en voor de gek worden gehouden. En het stomme is, wat moet je op dat moment doen ? Roepen dat je allebei al volwassen bent ? GRRRRR :mad:
Moet er geen onderscheid worden gemaakt tussen de momenten dat je slechts beoordeeld kunt worden op je uiterlijk en de momenten dat er ook wordt gekeken naar je capaciteiten?

Als je er jong uitziet dan zal je bij die eerstgenoemde momenten altijd de pisang zijn, omdat er dan alleen gekeken word naar je uiterlijk. Dat is dus bij alcohol kopen en bij discotheken worden binnengelaten. Ik denk dat daar niet zoveel te veranderen valt.

Maar als je met je "jongere uiterlijk" een sollicitatiegesprek hebt, dan hebben ze toch snel genoeg door of er wat zinnigs uit je mond komt of niet? Komt dat niet, dan ben je niet capabel genoeg maar dat heeft dan ook niks met je uiterlijk te maken. Ik denk eigenlijk dat als je altijd wordt behandeld als schoolverlater op momenten dat het niet slechts om je uiterlijk draait, dat je gedrag dan inderdaad niet heel erg volwassen is. (wat verder ook niet uitmaakt natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gelijk hebt, Celeone.



Ik heb er zelf trouwens, qua werk, nog nog problemen mee gehad. Ze merken snel genoeg aan je houding en wat je zegt/doet dat je toch al heel wat ervaring hebt.



Ik ben trouwens ook wel heel nieuwsgierig geraakt naar Gerrie!
anoniem_664 wijzigde dit bericht op 15-11-2007 11:12
Reden: toevoeginkje
% gewijzigd
Ik ken ook twee mannen die er veel jonger uitzien dan ze zijn. Eentje is een kennis van mijn vriend. Die man is inmiddels 35, maar ziet er nog net zo uit als op foto's van 20 jaar geleden die ik toevallig laatst onder ogen kreeg. Nu heeft hij ook een beugel, dat maakt het er niet beter op.

Andere man is 42, maar die zou je 25 geven. Als je op z'n uiterlijk afgaat schrik je je wezenloos als je hoort dat hij 42 is. :) Máár er zit wel verschil tussen die twee mannen. Die eerste heeft echt wat je noemt een babyface en is in zijn doen en laten niet bepaald volwassen te noemen. De tweede ziet er gewoon veel volwassener uit en is dat ook. Jong voor z'n leeftijd, maar niet zo jong dat hij tegen allerlei problemen aanloopt. Hij is trouwens dj, dat zal er ook wel voor zorgen dat je 'm wat minder geeft dan hij is. Eigenlijk, bedenk ik me nu, ziet deze laatste meneer er gewoon hartsikke goed uit voor z'n leeftijd. Dat is 't! :)
Alle reacties Link kopieren
Gerrie47

Hallo daar ben ik weer.

We voelen ons allemaal schuldig alsof het allemaal aan ons ligt.Zie het maar zo : het is een vorm van racisme dat men raar tegen ons doet en ons negeert en discrimineert.

Wij zijn in de ogen van de ,,normaal" uitziende personen te veel anders.En meestal nog zeer mooi uitziend ook. In de menselijke evolutie zijn we een nieuw soort. We hebben een veel langere jeugd en hebben grotere fysieke prestaties en bereiken een hogere leeftijd en geven ouderdom een ander gezicht.We zijn gewoon superieur en dat steekt.

Dat onze capaciteiten hoger liggen wordt gewoon genegeert.

Mijn verwondingen van mijn motorongeluk genazen zeer snel terwijl de artsen zeiden dat ik nooit meer uit mijn rolstoel zou komen.

Ik heb mijn parabrevet na mijn revalidatie gehaald en loop nog steeds harder dan menig twintiger en ga met de mountainbike naar mijn werk (ook in de winter) dat 20 km van mijn huis is.

Op de sportschool hef ik meer kilo's dan de plaatselijke macho's.

We moeten ons verenigen en ervaringen uitwisselen.Buitenlandse contacten met soortgenoten aldaar aanknopen.

g.schultz@hotmail.com
Alle reacties Link kopieren
Gerrie, ik denk neit dat de rest van de posters op dit topic zich in jouw verhaal herkennen eerlijk gezegd. Ikzelf in elk geval absoluut niet, maar ik word dan ook maar hooguit vijf jaar jonger geschat (gelukkig maar, ik ben 22, zou erg zijn als ik 10 word geschat :-]).

Het idee dat 'jullie' ouder worden en grotere fysieke prestaties hebben... heb je daar misschien ook wetenschappelijke onderbouwing van? Ik ben daar namelijk wel benieuwd naar, of dat echt een 'aandoening' is, of niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dit gaat wel heel ver Gerrie. Ik zie er dan jonger uit, maar ik voel me ABSOLUUT NIET superieur of beter, ik voel me ook niet schuldig alsof het aan mij ligt noch voel ik gediscrimineerd. Wat een rare gedachte van jou, ik denk dat je met zo`n houding al helemaal niet serieus genomen wordt.
Alle reacties Link kopieren
De evolutietheorie komt niet van mij maar van een wetenschapper in de gentechnologie. In het dagelijkse leven stel ik mij niet extreem op .Op het werk vinden ze me de aardigste collega..Vooral de vrouwelijke.Ik stel me altijd positief op.Ik help graag iedereen.Ik spring overal bij als het kan.Een praatje kan er altijd nog wel bij.

Maar er zijn altijd van die figuren in een groep die de ander willen domineren.

Denk maar terug aan je schooltijd.Zie je er anders uit ,gedraag je je anders, ben je de slimste of draag je een brilletje.Meestal hebben de slachtoffertjes geen verweer.Het recht van de sterkste geldt altijd en overal. Ook in de burgermaatschappij. Door mijn jeugdig uiterlijk wordt ik als zwakkere beschouwd.

men denkt dat ik al gauw het onderspit zal delven. Dat heet je vijand of tegenstander onderschatten.

Het begint met opmerkingentjes en grapjes.Hierop moet je direct en krachtig op reageren anders wordt het met de dag erger. Leidingevenden zien je ook zo.

Hoe moet ik dit verklaren : heb meer (hogere) diploma's.verzet meer en lever beter werk en doe veel overwerk.

kan goed met het personeel omgaan.maar bij promotie ging een collega voor die zijn diploma nog moest halen.Hij zat nog op school.Stond bekend om wanprestaties en luigedrag en werkte nooit over..Hij werd mijn chef. Dit is geen opzich staande voorbeeld maar zo kan ik doorgaan.

Er zijn verengingen voor dikke ,lange,kleine,mooie of noem maar op.

Maar voor extreem jong uitziende mensen niet. Met hoevelen wij zijn in Nederland en in andere westerse landen ben ik wel nieuwsgierig naar.
ik wist niet dat dit topic er al was, maar wat komt dit mooi uit, want heel eerlijk: IK BEN HET ZAT!!

Ik word al jaren jonger geschat.. toen ik afgestudeerd was en vertelde van mijn diploma dacht men dat ik het had over mijn Havo diploma.. Toen ik eindelijk na mijn diploma echt aan de slag ging met werken als medewerker dacht men dat ik de stagiare was; dat denkt men nu nog steeds (ik werk hier al TWEE jaar!!) Over een maand ga ik bij een nieuw bedrijf werken en wil het echt helemaal anders en goed aanpakken! Ik was blond met krullen en werd nog net niet met beach babe aangesproken (dont ask why!) Ik heb het inmiddels al donkerbruin geverfd en ben van krulletjes naar golvende krullen gegaan en heb ik een gestylde schuine pony. Zo ook heb ik mijn make up aangepast; alle vrolijke kleurtjes eruit gegooid en vervangen voor serieuze mooie warme tinten. Inmiddels heb ik al wat mooie 'nette' blousjes aangeschaft inclusief de sjaaltjes (allemaal tips opgepikt he :) ) Maar dan nu.. ik ben vrij petite.En krijg nu ook de tip om hoge hakken aan te schaffen en j aik moet zeggen toen ik mij zo in die winkel zag staan met die schoenen aan, wow wat een verschil zeg. Maar heel eerlijk; op die dingen hou ik het nog geen dag vol! Laat staan een avondje stappen, waarmee ik op mijn volgende punt kom: Uitgaan!! Ik kan me nog zo optutten als ik wil, men blijft maar naar mijn ID vragen, heel genant is dat als je bedenkt dat de meeste van mn vrienden zelfs een jaartje jonger zijn dan mij. Ik ben altijd de enige waar het aan gevraagd wordt! Ik ben bijna 24 maar word blijkbaar altijd nog aangezien voor iemand van onder de 20..misschien zelfs onder de 18? :s Ja ik zit hier heel erg mee, want dit is momenteel het laatste wat mijn zelfvertrouwen nu kan gebruiken ik word er gewoon verdrietig van, niets helpt.. Iemand die mij kan helpen, die echt goede tips heeft?!!

Liefs.. wanhopige nickietje
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend wordt binnenkort 28



toen we vorig jaar gingen zwemmen vroeg die vrouw...zijn jullie onder de 17 :S (ivm kinderkorting ofzo :S)
Hallo,



Tot op zekere hoogte is dit ook herkenbaar voor mij. Ik werk bij een communicatiebureau en heb daar al een aantal keer gemerkt dat mensen mij te jong vinden. Collega's niet zozeer, maar bij klanten en interviewkandidaten brengen mijn blonde lokken en jonge uiterlijk mensen wel eens in verwarring. Ik word soms niet serieus genomen. Vooral in de businesswereld, gemeentelijk en non-profit valt het wel mee. Kleding helpt, maar pakken draag ik eigenlijk nooit. Ik vind het eigenlijk ook belachelijk dat dat nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven