Werk & Studie alle pijlers

Mogelijk arbeidsconflict

20-09-2014 10:22 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Graag jullie advies, het wordt me heet onder de voeten. Toen ik gisterochtend op mijn werk kwam, zag ik in mijn browser dat mijn werkgever mijn internetgeschiedenis van de dag ervoor heeft gechecked en hier printjes van heeft gemaakt. Ook heeft ze mijn privé e-mailaccount bekeken (die had ik niet afgesloten, dus was zonder wachtwoord te openen). Een paar minuten nadat ze dit gedaan heeft, heeft ze mij een mail gestuurd waarin ze me vraagt het internetgebruik te minderen. In deze mail vermeldt ze niet dat ze mijn historie heeft bekeken en hier printjes van heeft gemaakt.



Het is de laatste tijd erg rustig, dus heb ik het vermoeden dat ze een dossier opbouwt om van me af te komen. Logischerwijs ben ik me aan het wapenen voor als het er op aan komt.



Ik zal puntsgewijs de situatie uitleggen:

- ze heeft mijn internetgeschiedenis gezien en daaruit kan ze concluderen dat ik meer dan dat goed is, heb lopen lummelen op internet. Dat moet ik toegeven.

- ik werk 5 jaar bij het bedrijf en dit is al eens eerder ter sprake geweest, dus een gewaarschuwd mens telt voor twee.



Echter zijn er volgens mij verzachtende omstandigheden:

- de kwaliteit van mijn werk heeft er niet onder te leiden. Lopende zaken doe ik goed, en bij nieuwe klussen zijn de klanten altijd zeer tevreden, en zo slepen op die manier tamelijk grote klussen binnen.

- het is de laatste tijd erg rustig. Mede door toedoen van werkgever(s). Zij doen niets om new business te genereren. Er wordt helemaal niets aan acquisitie gedaan. Het is letterlijk wachten bij de telefoon tot een klant met werk over de brug komt.

- het werkgeversduo (getrouwd stel) heeft de laatste tijd duidelijk te kampen met motivatieproblemen. Regelmatig zijn ze beide niet voor 10 uur op kantoor. De dame in deze kwestie geeft bijna dagelijks rond 4 uur aan geen zin meer te hebben. Zij is degene verantwoordelijk voor het aansturen van het bedrijf, dus heeft de dikste vinger in de pap. Daarnaast nemen ze zeer regelmatig een dag of week vrij.

- om dit het hoofd te bieden, hebben wij als werknemers meerdere malen initiatieven bedacht om wat meer 'schwung' te creëren. Nagenoeg al die initiatieven vonden geen doorgang omdat het niet precies volgens de manier ging zoals werkgever het graag ziet. Al met al enorm demotiverend. Je zou toch van werkgever verwachten dat zij haar werknemers motiveert en initiatief prijst?

- op bovenstaande zaken is werkgever door het managementteam aangesproken. Dit mondde al gauw uit in een ordinaire schreeuwpartij. Werkgever duldt absoluut geen tegenspraak (of opbouwende kritiek) en is blind voor elke vorm van zelfkritiek. Toen werd aangegeven dat er schwung miste was de reactie dat wij onszelf dan maar een schop onder de kont moesten geven.

- samenvattend: er heerst een demotiverend werkklimaat waarbij het rustig is. Er is geen druk, dus lummel ik meer op internet dan eigenlijk de bedoeling is.



Wat is jullie inschatting? Heb ik een probleem of zijn de werkomstandigheden en -sfeer dusdanig dat ik het gelijk aan mijn zijde krijg?
Alle reacties Link kopieren
Als het een gang naar de rechter wordt en je gebruikt het argument dat je werkgevers niet het goede voorbeeld geven, omdat ze pas om 10 uur komen en vroeg weg gaan, dan sta je echt voor joker.
Alle reacties Link kopieren
Wat jij verzachtende omstandigheden noemt zijn helemaal geen verzachtende omstandigheden.



Je krijgt betaald om je werk uit te voeren in een aantal dagen en binnen een bepaalde tijd. Je krijgt niet betaald om te internetten, ook niet als je werkgever om 10 uur begint met werken, echt hoe kom je erop.....



Wat je werkgever doet en uitvreet is zijn zaak, als je het niet eens bent met zijn/haar werkwijze dan zoek je een andere werkgever. Je werkgever hoeft aan jou geen verantwoording af te leggen, jij wel aan hem.
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet een argument, maar een van de vele voortvloeisels van de huidige stand van zaken. Ik weet dat ze dat zelf mogen weten. Natuurlijk.
quote:NummerZoveel schreef op 20 september 2014 @ 13:24:

[...]





Een rechter kijkt naar het hele plaatje en dat kan dus alle kanten op. Een beetje aan lopen klooien bij een bedrijf dat slecht gaat, en waar dus eigenlijk alle zeilen bijgezet moeten worden, wordt over het algemeen niet als meerwaarde gezien!

Lees je wel goed?



Ze schrijft toch dat ze haar werk af heeft en goed doet, en dat er geen nieuw werk is voor haar. Dat je dan op internet de tijd zit te doden is niet raar, ze had ook de krant kunnen lezen met een kop thee erbij, is haar net zo min aan te rekenen.
quote:pientjexxx schreef op 20 september 2014 @ 14:09:

Als het een gang naar de rechter wordt en je gebruikt het argument dat je werkgevers niet het goede voorbeeld geven, omdat ze pas om 10 uur komen en vroeg weg gaan, dan sta je echt voor joker.



Het gaat niet om elk afzonderlijk ding maar hoe het bedrijf gemanaged wordt. Als zij zorgen voor voldoende werk hoeft TO zich ook niet te vervelen.



Misschien kunnen de mensen die de ballen verstand hebben van het arbeidsrecht en JAR beter niet meer schrijven.
quote:tampontouwtje schreef op 20 september 2014 @ 14:33:

[...]



Misschien kunnen de mensen die de ballen verstand hebben van het arbeidsrecht en JAR beter niet meer schrijven.
quote:Bieb2.0 schreef op zaterdag 20 september 2014 14:34 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="tampontouwtje in "Mogelijk arbeidsconflict"" class="messagelink">tampontouwtje schreef op 20 september 2014 @ 14:33</a>:</b>

[...]



Misschien kunnen de mensen die de ballen verstand hebben van het arbeidsrecht en JAR beter niet meer schrijven.</div></blockquote>
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 20 september 2014 @ 14:33:

Misschien kunnen de mensen die de ballen verstand hebben van het arbeidsrecht en JAR beter niet meer schrijven.

Als in: NummerZoveel weet niet waar ze het over heeft?

Of bedoel je het anders?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens net als Allesgroen bij een bedrijf gewerkt waar de eigenaren het eigenlijk niet zo interesseerde hoe het met het bedrijf ging. Dat uitte zich in die ene druk op de knop niet doen, terwijl de klant al weken zat te wachten op een product dat ik al had opgeleverd, maar door de bazen niet werd uitgeleverd. Heel frustrerend.



Ik begrijp dat Allesgroen het gedrag heeft beschreven om aan te geven hoe machteloos je bent als werknemer als je én te weinig te doen hebt, én de bazen doen niet hun best om meer werk te genereren, én ideeën van het MT worden afgeschoten. Niet als verzachtende omstandigheid, maar wel om een compleet beeld te schetsen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Ook al doen hun raar, gaan ze eerder weg en zijn zij niet gemotiveerd; Het is jou taak om je werk te doen. Zeker als ze jou al een keer gewaarschuwd hebben zal ik je prive internetgebruik maar eens dimmen. Ga poetsen. Kasten opruimen. Dossiers opschonen.



Ik denk eerder dat het voor jou misschien tijd wordt om zelf uit te kijken naar een andere baan. Mij lijkt dat het daar niet leuk is als je je dood verveeld.

Dan ben je het eruit worden gewerkt ook gelijk voor
Alle reacties Link kopieren
Los van al het bovenstaande geldt altijd, voor iedereen:

Loop niet weg van je werkplek zonder je scherm te vergrendelen.

In een windows-omgeving doe je dat simpel met de windows-toets +L.

De windows toets ziet er uit als een vlaggetje uit 4 vlakjes, links onderaan je toetsenbord.
Zo erg is het nou ook weer niet
Aangepast nav info nummerzoveel...



Hoop dat je snel een andere baan vind.
quote:haakje schreef op 20 september 2014 @ 15:26:

Is er een reglement oid waarin iets staat over internet?

Waarop valt zij terug als zij jou waarschuwt?

Ik vind het allemaal niet zo zorgwekkend. Je mag volgens jurisprudentie ook gewoon met mate prive internetten en mailen. Tenzij de werkgever dringende redenen heeft (alert zijn, voorbeeldfunctie) of een reglement waarin staat dat dat niet mag.

Helaas ben je nu gewaarschuwd en heb je per email je excuus aangeboden.

Had ik niet gedaan als er geen reglement of afspraken over zijn, wat moet ik dan doen in de tijd dat ik mijn werk af heb? Ik was met dat argument het gesprek ingegaan: wat voor reden heeft zij om mijn internetgebruik te beperken en is er een reglement waarin die reden staan beschreven?



Je werkgever mag alleen met dringende redenen (bijv concurrentiebeding of werk dat onder privacyregelgebing valt) en op vooraf aangekondigde manier je prive mail bekijken. Hopelijk voor jou heeft ze dus bewaard wat ze heeft gezien en een domme advocaat, want dan gaat ze nat bij een evt conflict.



Hoop dat je snel een andere baan vind.Er is afgelopen week nog een uitspraak geweest, waarin de rechter het ontslag rechtmatig vond en geen vergoeding toekende, omdat de medewerker excessief internet gebruikte en daarvoor al eerder (mondeling!) was gewaarschuwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 20 september 2014 @ 14:33:

[...]





Het gaat niet om elk afzonderlijk ding maar hoe het bedrijf gemanaged wordt. Als zij zorgen voor voldoende werk hoeft TO zich ook niet te vervelen.



Misschien kunnen de mensen die de ballen verstand hebben van het arbeidsrecht en JAR beter niet meer schrijven.Ik heb anders niet het idee dat jij er veel kaas van hebt gegeten.......
quote:NummerZoveel schreef op 20 september 2014 @ 15:31:

[...]





Er is afgelopen week nog een uitspraak geweest, waarin de rechter het ontslag rechtmatig vond en geen vergoeding toekende, omdat de medewerker excessief internet gebruikte en daarvoor al eerder (mondeling!) was gewaarschuwd.



Echt!

Dan loop ik achter. Een jaar geleden nog had ik begrepen dat een ontslag hierom onrechtmatig was beoordeeld omdat er dus geen reglement was en de werkgever de 'schade' niet kon aantonen. Ik ga gelijk googlen want ik ben erg benieuwd of er ook iets stond over wat nu excessief is en of de aard van het werk ermee te maken heeft.



Ik zal mijn eerdere post ook even aanpassen.
Tjee nummerzoveel die man had wel lef! 20 uur per week actief internetten! Er was trouwens wel een reglement en ik ben toch benieuwd of dat bij to op haar werk ook is.

Maarja nu voor de 2e keer gewaarschuwd...

Dan toch maar een boek mee denk ik
Hier dan effe spuit elf..



Natuurlijk dien je te werken voor je salaris en heeft een werkgever het voor het zeggen.



Maar kom op zeg??

De twee werkgevers vragen absoluut niet om respect te hebben.

Halverwege de ochtend een keer aankomen kakken. Roepen dat ze geen zin meer hebben. Niet voor genoeg werk zorgen etc.



Gaat het wel goed met het bedrijf?? Of draaien ze verlies en zien ze het bedrijf eigenlijk niet meer zitten? Dat ze zo uitvallen tegen het mt ook nog?!



Kotom allemaal zeer en zeer demotiverend. Van een werkgever mag je toch wel goed werkgeverschap verwachten. Iemand die er op werkgebied voor je is. Die loyaal is etc.



Ik zou gaan zoeken naar een andere Job en wel zo snel mogelijk. Als ze dit lang vol gaan houden volgt er misschien nog wel een faillissement met dit deprimerend gedrag van de eigenaren!
Alle reacties Link kopieren
quote:haakje schreef op 20 september 2014 @ 18:43:

Tjee nummerzoveel die man had wel lef! 20 uur per week actief internetten! Er was trouwens wel een reglement en ik ben toch benieuwd of dat bij to op haar werk ook is.

Maarja nu voor de 2e keer gewaarschuwd...

Dan toch maar een boek mee denk ik Jazeker! Een boek, of misschien een stofzuiger ofzo. Ik heb inmiddels alle correspondentie over de vorige waarschuwing gecheckt en het blijkt dat die waarschuwing opging voor het hele bedrijf. Er werd aangegeven dat door de schimmiger wordende grens tussen zakelijk en privé, bepaalde zaken minder wenselijk waren. Daarbij heeft ze nagelaten te vermelden dat de internetgeschiedenis gecheckt kan worden. Het schijnt dat dat een voorwaarde is om het een en ander hard te maken in een eventuele rechtszaak. Daarbij opgeteld dat ze gewoon ordinair heeft gespiekt in mijn privé email, maakt dat ze volgens mij geen sterke zaak heeft.
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast is 20 uur per week internetten wel heel gortig. Daar kom ik niet eens bij in de buurt.
Er is helemaal geen zaak, ze wil dat je stopt.

Jij zit hier zelf een zaak bij elkaar te bedenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 20 september 2014 @ 19:54:

Er is helemaal geen zaak, ze wil dat je stopt.

Jij zit hier zelf een zaak bij elkaar te bedenken.Een digitale middelvinger voor jou. Ik probeer nuances aan te brengen die jij gemakshalve terzijde schuift om vervolgens je oordelende mening tentoon te spreiden. Misschien wel ter meerdere glorie van jezelf. Ik vind het sowieso veelzeggend hoe er door een aantal mensen de maat met mij wordt genomen. Ik vind dat onterecht, en verwijs bij deze daarvoor naar mijn vorige berichten.
ik vraag me af wat jouw prive mail op je werk pc doet
Alle reacties Link kopieren
quote:vivajaline schreef op 20 september 2014 @ 20:16:

ik vraag me af wat jouw prive mail op je werk pc doetGmail, een webbased e-mailaccount. Af en toe kijk ik daar eens op. Voor de rest, lees mijn eerdere Posts binnen onderwerp.
quote:allesgroen schreef op 20 september 2014 @ 20:09:

[...]





Een digitale middelvinger voor jou. Ik probeer nuances aan te brengen die jij gemakshalve terzijde schuift om vervolgens je oordelende mening tentoon te spreiden. Misschien wel ter meerdere glorie van jezelf. Ik vind het sowieso veelzeggend hoe er door een aantal mensen de maat met mij wordt genomen. Ik vind dat onterecht, en verwijs bij deze daarvoor naar mijn vorige berichten.Ze zegt niets raars hoor. Jouw reactie daarentegen... Maar succes er verder mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 september 2014 @ 20:37:

[...]





Ze zegt niets raars hoor. Jouw reactie daarentegen... Maar succes er verder mee!Precies, die reactie is wel veelzeggend over jouw houding, TO. Je zou de fout bij jezelf moeten zoeken. Ik denk dat jouw werkgevers niet alleen over je internetgedrag vallen, maar je houding zou zomaar mee kunnen spelen. Als je je op je werk op dezelfde manier verdedigt als dat je hier doet, dan scoor je daar geen punten mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven