Werk & Studie alle pijlers

Mogelijk arbeidsconflict

20-09-2014 10:22 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Graag jullie advies, het wordt me heet onder de voeten. Toen ik gisterochtend op mijn werk kwam, zag ik in mijn browser dat mijn werkgever mijn internetgeschiedenis van de dag ervoor heeft gechecked en hier printjes van heeft gemaakt. Ook heeft ze mijn privé e-mailaccount bekeken (die had ik niet afgesloten, dus was zonder wachtwoord te openen). Een paar minuten nadat ze dit gedaan heeft, heeft ze mij een mail gestuurd waarin ze me vraagt het internetgebruik te minderen. In deze mail vermeldt ze niet dat ze mijn historie heeft bekeken en hier printjes van heeft gemaakt.



Het is de laatste tijd erg rustig, dus heb ik het vermoeden dat ze een dossier opbouwt om van me af te komen. Logischerwijs ben ik me aan het wapenen voor als het er op aan komt.



Ik zal puntsgewijs de situatie uitleggen:

- ze heeft mijn internetgeschiedenis gezien en daaruit kan ze concluderen dat ik meer dan dat goed is, heb lopen lummelen op internet. Dat moet ik toegeven.

- ik werk 5 jaar bij het bedrijf en dit is al eens eerder ter sprake geweest, dus een gewaarschuwd mens telt voor twee.



Echter zijn er volgens mij verzachtende omstandigheden:

- de kwaliteit van mijn werk heeft er niet onder te leiden. Lopende zaken doe ik goed, en bij nieuwe klussen zijn de klanten altijd zeer tevreden, en zo slepen op die manier tamelijk grote klussen binnen.

- het is de laatste tijd erg rustig. Mede door toedoen van werkgever(s). Zij doen niets om new business te genereren. Er wordt helemaal niets aan acquisitie gedaan. Het is letterlijk wachten bij de telefoon tot een klant met werk over de brug komt.

- het werkgeversduo (getrouwd stel) heeft de laatste tijd duidelijk te kampen met motivatieproblemen. Regelmatig zijn ze beide niet voor 10 uur op kantoor. De dame in deze kwestie geeft bijna dagelijks rond 4 uur aan geen zin meer te hebben. Zij is degene verantwoordelijk voor het aansturen van het bedrijf, dus heeft de dikste vinger in de pap. Daarnaast nemen ze zeer regelmatig een dag of week vrij.

- om dit het hoofd te bieden, hebben wij als werknemers meerdere malen initiatieven bedacht om wat meer 'schwung' te creëren. Nagenoeg al die initiatieven vonden geen doorgang omdat het niet precies volgens de manier ging zoals werkgever het graag ziet. Al met al enorm demotiverend. Je zou toch van werkgever verwachten dat zij haar werknemers motiveert en initiatief prijst?

- op bovenstaande zaken is werkgever door het managementteam aangesproken. Dit mondde al gauw uit in een ordinaire schreeuwpartij. Werkgever duldt absoluut geen tegenspraak (of opbouwende kritiek) en is blind voor elke vorm van zelfkritiek. Toen werd aangegeven dat er schwung miste was de reactie dat wij onszelf dan maar een schop onder de kont moesten geven.

- samenvattend: er heerst een demotiverend werkklimaat waarbij het rustig is. Er is geen druk, dus lummel ik meer op internet dan eigenlijk de bedoeling is.



Wat is jullie inschatting? Heb ik een probleem of zijn de werkomstandigheden en -sfeer dusdanig dat ik het gelijk aan mijn zijde krijg?
Alle reacties Link kopieren
Er zitten veel werkgeefsters op Viva-forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:pientjexxx schreef op 20 september 2014 @ 20:42:

[...]





Precies, die reactie is wel veelzeggend over jouw houding, TO. Je zou de fout bij jezelf moeten zoeken. Ik denk dat jouw werkgevers niet alleen over je internetgedrag vallen, maar je houding zou zomaar mee kunnen spelen. Als je je op je werk op dezelfde manier verdedigt als dat je hier doet, dan scoor je daar geen punten mee.Je gaat hiermee echt een beetje te kort door de bocht. Ik heb nu zeker een keer of 4, 5 aangegeven dat ik mij voor de volle 100% inzet op mijn werk, mits er klussen zijn. Je lijkt ook steeds te vergeten dat meerdere initiatieven mijnerzijds het niet haalden. Wat moet ik dan? Het is trekken aan een dood paard. Dat ik hier (anoniem) kritiek heb op het functioneren van mijn werkgevers, en onderzoek of dit functioneren in een eventuele zaak iets uit kan maken, maakt natuurlijk niet dat ik hele dagen als een chagrijn om me heen sla. Sterker nog, wetende dat werkgever geen tegenspraak en/of opbouwende kritiek duldt, maakt dat ik altijd vriendelijk en correct tegen haar ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:allesgroen schreef op 21 september 2014 @ 11:29:

[...]





Je gaat hiermee echt een beetje te kort door de bocht. Ik heb nu zeker een keer of 4, 5 aangegeven dat ik mij voor de volle 100% inzet op mijn werk, mits er klussen zijn. Je lijkt ook steeds te vergeten dat meerdere initiatieven mijnerzijds het niet haalden. Wat moet ik dan? Het is trekken aan een dood paard. Dat ik hier (anoniem) kritiek heb op het functioneren van mijn werkgevers, en onderzoek of dit functioneren in een eventuele zaak iets uit kan maken, maakt natuurlijk niet dat ik hele dagen als een chagrijn om me heen sla. Sterker nog, wetende dat werkgever geen tegenspraak en/of opbouwende kritiek duldt, maakt dat ik altijd vriendelijk en correct tegen haar ben.

Maar begrijp je dat een digitale middelvinger echt niet kan?

Of vind je het niet nodig om in te gaan op de reacties daarop?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat dat echt niet kan. Excuses hiervoor. Het is gewoon frustrerend dat mensen precies hetgeen uit mijn berichtjes plukken wat het best bij hun mening past. Om vervolgens daarop gebaseerd hun oordeel over mij vellen. Ondanks dat ik meerdere malen aangeef vooruit te willen, maar door hogerhand hierin wordt tegengewerkt. Daar kan ik slecht tegen en was ik boos over.
Als je mijn reacties nou gewoon eens leest in plaats van als een dolle stier tekeer te gaan dan zouden ze je maar zo enig inzicht in jezelf en de huidige situatie kunnen verschaffen.



Nogmaals: er is nog helemaal geen conflict. Je bent op je vingers getikt. Punt. Je maakt er zelf een hele dossier opbouw van waarna je het nodig vindt jezelf te gaan zitten verdedigen. Van mij mag je, maar nodig is het vooralsnog niet.
Sommige werknemers denken dat ze goede ideeën hebben, maar dat wil niet altijd zeggen dat de ideeën daadwerkelijk iets toevoegen, uitvoerbaar zijn of noem maar op.

Werkgevers betalen werknemers om het werk te doen, die de werkgevers zelf niet willen doen of gewoon niet doen. Het is raar dat werknemers het gedrag van werkgevers dan willen gaan kopiëren of veroordelen. Verder, heb je nu twee waarschuwingen gekregen van officiële aard, vind je dat je niet op je plek zit, ga dan verder zoeken, vind je alleen, dat je te weinig werk hebt, geef dat dan aan en vraag naar meer werk. Is dat er niet ,vraag dan wat ervan je verwacht wordt in rustige uren. Hoe moeilijk kan het zijn.

Wij hebben regelmatig te maken met pieken, dan is het voor iedereen duidelijk wat er te doen valt, is het rustig dan merk ik dat ik duidelijk opdrachten moet geven voor de klussen die ook nog moeten gebeuren, er zijn er maar weinig die dat zelf oppakken bij mij, dit zijn de trouwe werknemers met veel verantwoordelijkheidsgevoel. Voor het gros geldt helaas, dat ze zelf vinden, dat ze hard werken door de piek als graadmeter te nemen, maar dat ze daarna uren lopen te kwebbelen, roken, lunchen, internetten en bellen als niemand ze aan het werk zet, hebben ze niet door.
Alle reacties Link kopieren
quote:allesgroen schreef op 21 september 2014 @ 12:21:

Ik begrijp dat dat echt niet kan. Excuses hiervoor.Prima!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen je openingspost gelezen. Ik denk dat jij gewoon een andere baan moet gaan zoeken. Je privemail lezen vind ik niet ok. Verder heb jij gewoon dom gehandeld. Je was al gewaarschuwd. Dat je dan toch nog je betaalde tijd verdoet met internetten, is je eigen keuze geweest. Gewoon niet slim. Verveel je je of heb je niks te doen? Zat alternatieven. Vraag een collega om werk. Geef aan dat je meer kunt doen omdat je geen werk omhanden hebt. Ga opruimen. Probeer voor mijn part zelf new business te genereren. Dat je werkgevers ongemotiveerd zijn, is heel jouw probleem niet. En al helemaal geen vrijbrief voor jou om dan ook maar lekker te gaan zitten niksen.
Ik ben 't nog steeds :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:monalisalove schreef op 21 september 2014 @ 12:52:

Sommige werknemers denken dat ze goede ideeën hebben, maar dat wil niet altijd zeggen dat de ideeën daadwerkelijk iets toevoegen, uitvoerbaar zijn of noem maar op.

Werkgevers betalen werknemers om het werk te doen, die de werkgevers zelf niet willen doen of gewoon niet doen. Het is raar dat werknemers het gedrag van werkgevers dan willen gaan kopiëren of veroordelen.

Pfew. En dit is nou één van de redenen waarom ik ZZP'er ben geworden.

Omdat ik vaak harder werkte dan van me verwacht werd in een gewone baan en ik soms meer 'dedicated' was aan het halen van deadlines of bepaalde kwaliteit dan de leidinggevenden. Ik kon mijn ei onvoldoende kwijt in loondienst.

Dat is geen arrogantie, want diezelfde mentaliteit wordt nu juist erg gewaardeerd en het meedenken wat ik doe, plus de meerwaarde die ik geef, juist erg op prijs gesteld. Het gekke is dat je daar als freelancer vaak meer ruimte voor krijgt dan als 'medewerker', ook al doe je hetzelfde werk.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Het is mij ook meer dan eens overkomen dat een concept weken lang op het bureau van werkgever lag ter goedkeuring om vervolgens de avond voor presentatie pas van feedback werd voorzien. Met alle stress van dien (waarvan de schuld door werkgever volledig in mijn schoenen werd geschoven). In mijn beginperiode heb ik, op zeer vriendelijke en constructieve toon, aangekaart of dat niet wat praktischer kon. Daarvoor ben ik destijds beloond met een zeer eenzijdige scheldkanonade. Je kunt je voorstellen dat ik daardoor verdere opbouwende kritiek voor me heb gehouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven