Werk & Studie alle pijlers

Motivatietopic voor studenten

31-10-2016 16:00 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vast niet de enige die wel wat motivatie kan gebruiken. Ik heb volgende week tentamenweek en ik moet nog heel veel doen. Gelukkig zijn al mijn tentamens (op twee mondelinge tentamens na) aan het eind van de week. Heb ik nog wat extra tijd.



Zijn er mensen die zin hebben om mee te schrijven voor de nodige schoppen onder je kont? Ik dacht bijvoorbeeld aan doelen per dag opschrijven in dit topic, motiverende woorden van medestudenten als je er even doorheen zit, het delen van successen zoals mooie cijfers, etc.



Ik hoop op meeschrijvers! En dan ga ik nu weer studeren, want dit topic openen is natuurlijk ook gewoon uitstelgedrag.
Goed bezig Lady_Grey! Klinkt alsof je het helemaal op tijd gaat halen en zelfs misschien nog eerder, eerder zomervakantie misschien?

Hier loop ik sowieso uit (volgend semester nog een minor sowieso), dus ik heb niet echt heel veel druk achter de scriptie zitten, maar ben al wel begonnen.

Fijn van het verslag Mepi! Heel veel beterschap en sterkte, leven op vloeibaar eten is niet geweldig weet ik uit ervaring (wel goed voor de lijn )



Met die propedeuse gaat het vast helemaal goed komen
Alle reacties Link kopieren
Zeker goed voor de lijn. Hihi.

Wel net mijn laatste cijfer van de periode gehad, helaas een 5.1... beter dan verwacht, maar wel jammer!
Ah jammer Mepi, kan je deze nog herkansen?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom mij hier ook melden voor dit topic! Ik ben nog niet zo lang op viva, maar een motivatietopic kan ik goed gebruiken! Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek (hbo) en deze moet over iets minder dan 3 maanden worden ingeleverd. Ik merk dat ik het lastig vind om 'op gang' te komen. Dus ik kom hier maar meelezen en schopjes geven en ontvangen, haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:defyinggravity schreef op 02 maart 2017 @ 22:22:

Ah jammer Mepi, kan je deze nog herkansen?Ik kan hem nog herkansen. Het was wel een moeilijke toets. Volgens mij is 29 maart de herkansing.
Alle reacties Link kopieren
@ Mepi: Fijn dat je hem nog wel kan herkansen, en dat is ook wel redelijk snel!



Hoe gaat het nu met jullie dit weekend? Druk met achterstanden bijwerken of juist even een weekendje rust? Voor mij is het nu even een weekendje rust aan mijn hoofd, maar tussendoor wel even orde op zaken krijgen, over wat er precies gedaan moet worden en een planning en dergelijke. Soms ook wel irritant dat je nooit helemaal dat 'knopje' uit kan zetten, in mijn achterhoofd zit altijd het idee dat ik nog van alles moet doen en blijf ik met de studie bezig.



Maargoed, voor mij is het eindpunt in zicht!
Ik heb gisteren echt niets uitgevoerd.



Moet vandaag eigenlijk wel echt aan de bak daardoor. Vervelende is ook dat ik eigenlijk mijn data-analyse plan moet schrijven, maar dat ik mijn dataset zelf nog niet heb gekregen... En die heb ik er eigenlijk wel een beetje voor nodig om te zien wát er dan precies in mijn data-analyseplan moet...
Alle reacties Link kopieren
Ik kom me ook aansluiten in dit topic. Kan wel wat schoppen onder mijn kont gebruiken.

Zit nu in mijn tweede jaar autonoom beeldende kunst aan de kunstacademie, ik schilder voornamelijk (abstract expressionistisch). Afgelopen semester ontzettend hoge cijfers gehaald (8-9-9-9), waardoor ik nu eigenlijk stagneer omdat ik bang ben niet aan de verwachtingen te kunnen blijven voldoen.

Vooral ook mijn eigen verwachtingen.



Heeft iemand hier ervaring mee? Of herkent zich hier in?
Zelf geen ervaring mee, maar het klinkt een beetje als faalangst . Vaak hebben scholen zelf wel iemand waarmee je daar over kan praten en die je ermee kunnen helpen! Jammer genoeg weet ik alleen van universiteiten hoe dat is geregeld (vaak via studentpsychologen), maar misschien heeft de kunstacademie ook wel zoiets?



Wat het belangrijkste is denk ik, is dat je je moet beseffen dat een fout maken heel normaal is. Tuurlijk wil je het goed doen, iedereen wil het goed doen! Maar we maken allemaal wel eens een fout en daar kunnen we juist van leren . Als jij rustig de tijd hebt genomen om iets te schilderen, en je doet je best (lekker vaag begrip), dan mág je daar tevreden over zijn. Als het dan niet goed genoeg is, dan kun je kijken wat er dan anders had gemoeten, wat je beter had kunnen doen en voila: zo kun je iets leren! Maar goed, dit is allemaal veel makkelijker gezegd door iemand die er totaal geen last van heeft dan het is om meteen maar zo te denken als je dat wel hebt. Daarom is het misschien verstandiger om er over te praten met iemand die er écht écht verstand van heeft
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook motivatie nodig. Momenteel ook bezig met afstuderen, nog maar 3 maanden. Ik heb (helaas) gekozen voor een afstudeeropdracht dat totaal nieuw is voor mij. Het leek me aan het begin wel leuk om wat nieuws te leren.. maar mijn faalangst is de afgelopen maand nog nooit zo hoog geweest. Telkens het gevoel dat ik niet vooruit kom, als ik om hulp vraag krijg ik "ja, dat is voor ons ook nieuw.".



Zucht.. ik wou dat ik wat minder ambiteus was en daardoor wat meer zekerheid had.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 06 maart 2017 @ 08:05:

Zelf geen ervaring mee, maar het klinkt een beetje als faalangst . Vaak hebben scholen zelf wel iemand waarmee je daar over kan praten en die je ermee kunnen helpen! Jammer genoeg weet ik alleen van universiteiten hoe dat is geregeld (vaak via studentpsychologen), maar misschien heeft de kunstacademie ook wel zoiets?



Wat het belangrijkste is denk ik, is dat je je moet beseffen dat een fout maken heel normaal is. Tuurlijk wil je het goed doen, iedereen wil het goed doen! Maar we maken allemaal wel eens een fout en daar kunnen we juist van leren . Als jij rustig de tijd hebt genomen om iets te schilderen, en je doet je best (lekker vaag begrip), dan mág je daar tevreden over zijn. Als het dan niet goed genoeg is, dan kun je kijken wat er dan anders had gemoeten, wat je beter had kunnen doen en voila: zo kun je iets leren! Maar goed, dit is allemaal veel makkelijker gezegd door iemand die er totaal geen last van heeft dan het is om meteen maar zo te denken als je dat wel hebt. Daarom is het misschien verstandiger om er over te praten met iemand die er écht écht verstand van heeft



Dankje voor je reactie!

Ben wel behoorlijk perfectionistisch en heb in veel dingen wel last van faalangst. Het lastige met de academie is dat je vooral wordt beoordeeld op proces en artistieke kwaliteiten. Vind het super fijn dat ik daar hoog op beoordeeld ben, geeft me ook zelfvertrouwen. Alleen constant 'bewijzen' dat je dat ook werkelijk waard bent, steeds zoeken naar andere/nieuwe manieren binnen het schilderen is best wel pittig.

Stiekem had ik achteraf liever 4 zevens gehad, zodat ik ruimte had voor wat meer tijd qua verbetering, maar nu weet ik niet goed waar ik het zoeken moet.



Tijdens de beoordeling had ik wel aangegeven dat ik de cijfers lastig vond, maar ze zeiden dat ik niet echt iets hoef te veranderen, maar vooral zo door moet gaan. En toch verwacht ik van mezelf dat ik meer en meer moet om het te bewijzen.



De kunstwereld is kei hard en in principe zit er niemand op mij te wachten na mijn afstuderen, dus ik moet heel hard werken om daadwerkelijk mijn plekje in de kunstwereld te veroveren. Dat is ook mijn grootste droom, mijn levensdoel, mijn liefde en passie. Maar merk nu al wel dat het heel zwaar is wat me soms onzeker en angstig maakt. Dus in die zin ben ik heel bang om fouten te maken.

Dan denk ik soms weleens, had ik maar een andere studie gekozen, maar weet ook wel dat ik daar niet gelukkig zou zijn.



Hebben anderen ook last van perfectionisme en angst om te falen? Ook al weet je dat je het eigenlijk goed doet, het kan altijd beter?
Ik weet wel dat het altijd beter kan , dat kan het zolang je niet alleen maar overal een tien voor haalt altijd. Maar ik heb er verder niet zo'n last van. Ik vind mijn cijfers denk ik ook relatief niet zo belangrijk, ik vind het belangrijker dat ik echt wat geleerd heb. Ik baal wel van een laag cijfer, of als het lager is dan verwacht, maar verder zit ik er eigenlijk niet zo mee.



Ik snap wel wat je bedoelt dat niemand op je zit te wachten na afstuderen, dat is hier ook zo. Dat idee heb ik van bijna alle studies op het moment wel ongeveer, behalve de beta-studies bijvoorbeeld. Het is gewoon absoluut niet zeker dat je een baan gaat krijgen en je wordt bijna gedwongen om van alles en nog wat ernaast te doen om maar een beetje in beeld te springen. Dat kan mij ook wel onzeker maken, want ik ben waarschijnlijk 26 of 27 als ik klaar ben. De rest van mijn studiegenoten zal 22 of 23 zijn. Ik heb wel eens het idee dat ik daarop afgerekend ga worden. Maar goed, het heeft nu helemaal niet zoveel nut om daarbij stil te staan, ik moet eerst maar eens dat papiertje halen . Daarna zien we wel weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook weer meeschrijven Ik ben er een tijdje tussenuit geweest, omdat het niet goed met me ging. Heb een ernstige depressie en probeer daar nu voorzichtig uit te komen.



Hier ook perfectionisme en te kritisch zijn op mezelf wat de depressie heeft aangewakkerd. Wees dus zuinig op jezelf!



@LotteL ik heb een kunstopleiding gedaan (andere opleiding, maar wel binnen de kunsten). Ik heb uiteindelijk toch voor een andere studie gekozen waarbij ik iets meer baanzekerheid had. Hierbij voel ik meer 'vrijheid' nu, omdat ik ook andere gebieden uit mijn leven belangrijk vindt en daar nu meer ruimte voor is, in plaats van je leven storten op één ding. Ik heb ook wel vrienden die wel echt het vakgebied in zijn gegaan en volgens mij ook blij zijn met hun leven.



De faalangst en perfectionisme heb ik gewoon met mij meegenomen naar mijn volgende studie... dus dat heeft (helaas) niet per se een verband met het harde werken wat je in de kunsten moet, maar is echt een persoonlijke trek.



Ik ben daar nu hard mee aan de slag, zodat ik hopelijk minder last heb van mijn perfectionisme in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
@Drackie schrijf jij hier nog? Hoe gaat 'ie bij jou? Ik heb helaas mijn stage niet gehaald i.v.m. bovenstaande. Ik twijfel nog of ik nu een nieuwe stageplek ga zoeken of dat ik wacht tot ik geestelijk weer gezond ben. Ik vermoed dat ik voor de laatste optie ga.
Alle reacties Link kopieren
Jempo, wat naar! Pas goed op jezelf, als je het gevoel hebt dat je nu even geen stage wilt of kunt lopen, gewoon wachten tot je je weer beter voelt.

Dat van die faalangst herken ik wel, ik blijf vooral tijdens stages heel veel bevestiging zoeken voor mijn handelen, ook al weet ik dat ik het kan. Ik ben ook echt bang om straks aan het werk te gaan...



Mijn onderzoek moet over 1,5 week ingeleverd worden en ik moet echt nog heel veel doen, maar ik zou mezelf niet zijn als ik alles niet tot het laatste moment uit zou stellen
Hier gaat alles nog (semi) goed! Ik heb mijn dataset en moet nu beginnen met analyseren, maar dat vind ik wel heel spannend . Ik wil zo graag dat er iets uitkomt! En met 2/3 weken heb ik mijn tentamens en heb ik mijn helse periode met 6 vakken (en 9 colleges) per week afgesloten als het goed is
Alle reacties Link kopieren
Als het kan zou ik hier ook graag meeschrijven. Ik ben namelijk bezig met mijn afstudeeronderzoek en heb wat gebrek aan motivatie en doorzettingsvermogen
Alle reacties Link kopieren
Mijn 5,1 waar ik laatst over postte heb ik ingezien, en zowaar er een 5,3 van kunnen maken! Wel jammer dat het nét niet die 5,5 is, kwam maar 2 puntjes tekort.
quote:Lady_Grey schreef op 06 maart 2017 @ 12:42:

Ik weet wel dat het altijd beter kan , dat kan het zolang je niet alleen maar overal een tien voor haalt altijd. Maar ik heb er verder niet zo'n last van. Ik vind mijn cijfers denk ik ook relatief niet zo belangrijk, ik vind het belangrijker dat ik echt wat geleerd heb. Ik baal wel van een laag cijfer, of als het lager is dan verwacht, maar verder zit ik er eigenlijk niet zo mee.



Ik snap wel wat je bedoelt dat niemand op je zit te wachten na afstuderen, dat is hier ook zo. Dat idee heb ik van bijna alle studies op het moment wel ongeveer, behalve de beta-studies bijvoorbeeld. Het is gewoon absoluut niet zeker dat je een baan gaat krijgen en je wordt bijna gedwongen om van alles en nog wat ernaast te doen om maar een beetje in beeld te springen. Dat kan mij ook wel onzeker maken, want ik ben waarschijnlijk 26 of 27 als ik klaar ben. De rest van mijn studiegenoten zal 22 of 23 zijn. Ik heb wel eens het idee dat ik daarop afgerekend ga worden. Maar goed, het heeft nu helemaal niet zoveel nut om daarbij stil te staan, ik moet eerst maar eens dat papiertje halen . Daarna zien we wel weer verder.



Wat een leuk topic... hier had ik veel aan gehad als student.



Ik zou mij er totaal geen zorgen maken over dat je ouder bent, ws werkt het trouwens in je voordeel. Als ik mensen aanneem die net afgestudeerd zijn, gaat mijn voorkeur uit naar lui die een paar jaartjes ouder zijn. Ze hebben meer levenservaring en pikken dingen vaak sneller op.
Naar Mepi! Maar goed, stiekem kan je het gewoon wel, dus die herkansing wordt dan natuurlijk appeltje - eitje



Kinase, ook wel eens leuk om te horen . Maar goed, misschien ligt het met de banen over twee jaar wel weer heel anders! Ik heb nu de route uitgestippeld die ik waarschijnlijk met masters wil gaan doen, en dan ben ik toch nog wel even bezig.
Balen van die 5.3, maar de kans is heel groot dat je het bij de herkansing wel haalt Mepi!

Goed bezig Lady_Grey, ik snap dat het analyseren van de data spannend is, maar stiekem vind ik het altijd heel leuk

MrsDuck2, welkom. Hopelijk vind je hier wat motivatie



Ik heb morgen mijn hertentamen :( En ik moet deze echt halen, anders moet het hele vak volgend jaar (weer) opnieuw.

Mijn motivatie is echter ver te zoeken (Ik ben zo toe aan vakantie, helaas duurt dat nog 5 weken of zoiets). Zoveel te doen. Vinden jullie het ook lastig om voor jezelf dan een rustmomentje te creëren? Ik merk dat ik rustmomentjes moeilijk naar mezelf kan verantwoorden, want er is nog zoveel te doen etc.
Oh ja, zeker. Wat ik ook doe, op dit moment is het even allemaal niet goed genoeg. Ik heb 6 tentamens, dus er is ook gewoon genoeg te doen, maar ik word dan wel echt streng naar mezelf. Maar nog 5 weekjes doorbijten! Dat kan je zeker
^ oh zes tentamens, dat is wel zeer intens!

Ik heb deze week één tentamen + deadline verslag en dan volgende week nog twee tentamens en twee verslagen die ingeleverd moeten worden.

Ik plan ook echt van die administratieve dingen om mezelf een excuus te geven om even naar buiten te gaan en zo
Ik heb mijn hertentamen gehaald (8!) en dat betekent weer 5 ects binnen

Goed begin van de tentamenweken

Had het ook wel even nodig, want de motivatie is momenteel echt ver te zoeken.

Hoe is het bij jullie? Hopelijk geniet iedereen van de zon!
Mijn motivatie is ook ver te zoeken! Tentamen 1, check. Ging prima. Nu nog even snel een presentatie maken voor maandag, mijn tentamens voor dinsdag, woensdag en donderdag voorbereiden, mijn data-analyse tussendoor doen en volgende week maandag mijn eerste resultaten inleveren en dan daarna nog donderdag en vrijdag een tentamen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven