Werk & Studie alle pijlers

Onverwacht een vastsvereenkomst, en nu?!

09-02-2017 22:25 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week precies een jaar werk ik bij een bedrijf.



Vanmorgen kwam ik op mijn werk en wilde de manager mijn project bespreken. Gezien de inhoud van het werk is dit normaal om regelmatig te doen en ik ging dus redelijk nietsvermoedend de bespreekruimte binnen, om 20minuten later verbouwereerd naar buiten te komen met een zgn. "vaststellingsovereenkomst" in mijn handen.



Paar contractdetails: per direct vrijgesteld van werk, 2 weken bedenktijd, per 1/3 uit dienst (waar is dan mijn maand opzegtermijn??), ontslaguitkering 1070,- bruto.



Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet...



Eea onder het mom van dat de voortgang van mijn project niet vlot genoeg ging. Ik ben het hier in het geheel niet mee eens. Dat heb ik ook geuit. Ook dat ik niet akkoord ga.

Functioneringsgesprekken worden bij ons bedrijf niet gevoerd, onze werkgever, tevens directe leidinggevende, is zeer agressief in zijn uitlatingen en dat maakt eea niet makkelijk nu..



Ik wil niet weg, maar zal dus wel moeten. Of ga ik maandag gewoon naar kantoor onder het mom van: " ik wil werken"..



Hoe doe je dat? Iemand ervaring?



Mijn hart klopt al in mijn keel bij de gedachte dat ik maandag daat gewoon weer achter mijn bureau ga zitten...
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Mijn wg zette ook steeds druk op de tijd maar dat lukt gewoon niet wanneer er juristen zijn betrokken. Ik vind ook een beetje een truc van de werkgever om zo steeds de spanning op te voeren of de jurist uit te schakelen. Ik geef aan dat mijn jurist dan geen tijd heeft. Ik doe zelf ook werk met juristen en zo een beetje iedereen weet dat er minimaal 2/3 weken tussen de uitnodiging en afspraak moeten zitten om te zorgen dat de jurist erbij kan zijn. Zo is het ook met voorstellen e.d. een deadline van 4 werkdagen is leuk maar niet haalbaar. Daarbij had men het ijzer dan maar proactief moeten smeden toen het heet was in januari en er geen juristen bij betrokken waren. Ik zou die tijd gewoon nemen. Een deadline is pas een deadline wanneer iemand je een brief stuurt waarin men dreigt om je salaris stop zetten.



Je werkgever kan je eventueel ook detacheren. Zo voorkomt men dat de andere werkgever de risico's moet over nemen.



Het advies van de bedrijfsarts is vaag maar men houdt die situatie zelf in stand door je geen toegang te geven tot de bedrijfsarts. Ik zou je daar ook niet al te bezwaard over voelen. Allemaal nogal dom want wanneer jouw klachten zwangerschapsgerelateerd zijn dan kan de werkgever een groot deel van de loonkosten terug krijgen via het UWV. Met niets doen zijn zij veel duurder uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosings schreef op 10 februari 2017 @ 11:20:

[...]





Klinkt eigenlijk als een zege, die vaststellingsovereenkomst. Maar ik zou het wel hoog spelen met je baas voor de euros.Vind dat best makkelijk gezegd, alsof een nieuwe baan zomaar even geregeld is en de hypotheek moet uiteindelijk toch betaald worden.
Man | 1976 | Rotterdam
Alle reacties Link kopieren
Amber: ik ben in januari bij het UWV geweest maar mijn klachten komen niet van de zwangerschap maar van het conflict/ontslag. Dat kwam bovenop een al stressvolle periode bij mij maar wg verzuimde om mij op dat moment te helpen. Ik voelde het gewoon aankomen dat het niet goed ging. Wg heeft juist geprobeerd mijn klachten weg te schrijven onder de zwangerschap en dat als excuus te gebruiken om de kosten terug te krijgen. Mijn zwangerschap is geen excuus daarvoor maar gelukkig zag het UWV dat ook wel. Als ze nu een herbeoordeling willen werk ik daar uiteraard aan mee maar nog steeds ben ik van mening dat ik mijn werk ondanks de zwangerschap werk gewoon aangepast zou kunnen doen. Het conflict maakt juist dat het niet lukt.



Klopt wat je zegt ik moet er meer tijd voor nemen en wg heeft steken laten vallen in het begin. De juriste geeft goed tegengas alleen het blijft voor mij emotioneel zwaar en moeilijk maar dat zal het voor iedereen zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Silverback schreef op 10 april 2017 @ 11:38:

[...]





Vind dat best makkelijk gezegd, alsof een nieuwe baan zomaar even geregeld is en de hypotheek moet uiteindelijk toch betaald worden. Als je een goede overeenkomst tekent dan kom je in de ww terecht en heb je dus wel nog inkomsten na je ontslag. Een ontslagvergoeding zal tegenwoordig geen vetpot meer zijn waar je maanden vaste lasten van kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cupcake1988 schreef op 10 april 2017 @ 15:56:

[...]



Als je een goede overeenkomst tekent dan kom je in de ww terecht en heb je dus wel nog inkomsten na je ontslag. Een ontslagvergoeding zal tegenwoordig geen vetpot meer zijn waar je maanden vaste lasten van kan betalen.Eens, maar ook de ww houdt een keer op. Daarom vind ik "Het is toch een rotbedrijf, goed dat je weg bent" roepen zo kort door de bocht.
Man | 1976 | Rotterdam
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde als jou Cupcake, alleen ik ben niet zwanger. Daarbij moet ik ook nog een nieuwe hypotheek aangaan de komende maanden.

Ik ben toch maar voorzichtig aan het solliciteren en ik hoop dat ik na de zomer iets anders heb.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ja Amber ik kijk er echt naar uit om straks weer aan de slag te kunnen bij een nieuwe werkgever!
Alle reacties Link kopieren
Summer we missen je? Hoe gaat het?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Silverback schreef op 10 april 2017 @ 17:00:

[...]





Eens, maar ook de ww houdt een keer op. Daarom vind ik "Het is toch een rotbedrijf, goed dat je weg bent" roepen zo kort door de bocht. Inderdaad! En zeker als je, zoals ik, tot deze werkgever altijd als zelfstandige hebt gewerkt: ik heb slechts recht op 3 maanden ww. Dan speelt elke maand mee. Zeker gezien het feit dat ik me "beter" laat verklaren (of zal moeten melden), omdat ik anders ws uberhaupt geen ww krijg!
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Hier gelukkig wel recht op ongeveer 1,5 jaar ww dus voor mij enigzins wel een gerustelling dat mocht ik niet snel een baan vinden ik helaas/gelukkig wel nog op de ww kan terugvallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 10 april 2017 @ 19:29:

Summer we missen je? Hoe gaat het?

Ja ik ben er lieverds!

Ja met de energie gaat het wisselend maar ik merk laatste paar dagen wel een enorme vooruitgang.

Ik ben met mindfulness begonnen en dat werkt volgens mij als een tierelier. Tegelijk met de psycholoog en een lieve man en een goede advocaat zag ik afgelopen dagen de zon weer schijnen! Dat is echt heerlijk!

Wel nog soms middagdutjes. Maargoed. Ik heb er nu nog de tijd voor dus doe ik het maar dankbaar.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
We zijn ook weer een stapje verder met de onderhandelingen. Wg blijft echter flauw doen.

We hebben nu wel als tegenbod vergeleken met vorige advocaat het dubbele.



Ik twijfel nu of we een laatste tegenbod doen met als risico dat wg zegt: kom dan maar terug om te werken, of hun bod accepteren. Daar zitten nl zoveel flauwigheden in dat me dat tegen de borst stuit, eigenlijk:

Ons tegenvoorstel was 3mnd plus advocaatkosten, zij wilden al niet de vakantiedagen betalen. Hun tegenvoorstel is nu 3mnd minus advocaat óf 2,5 maand en 3/4 deel van de advocaatkosten. Mijn advocaat is geneigd om dat gewoon te weigeren en te zeggen dat dit het is, take it or leave it.



Ik vind dat spannend. Anderzijds: ze hebben al een vacature uit staan voor mijn functie en ik weet van collega's dat directeur mij écht niet terug wil. ... what to do ... even nadenken maar weer.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Even een paar nachtjes over slapen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de ochtend wat gedaan. In de middag ook geslapen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Summer, laat het maar even inwerken. Het blijft spannend totdat de handtekeningen onder de vaststellingsovereenkomst staan.



Als je wg echt zo graag van je af wil, gaat hij wel akkoord met het voorstel van je advocaat. Maar jou lezende is je wg nogal wispelturig en is er altijd een klein risico.

Je zou misschien ook nog voor een middenweg kunnen kiezen, bijvoorbeeld 3 mnd en 3/4 van de advocaat kosten. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je kosten zijn voor de advocaat, maar daar zou je een rekensommetje op los kunnen laten.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook niet reageren op het voorstel van je werkgever. Zij dragen zich flauw voor een paar honderd euro. Zwijgen of melden op het bod van de werkgever zullen wij verder niet inhoudelijk reageren. Wanneer jij reageert doet de wg weer een paar stappen achteruit. Hij pakt elke ruimte die hij krijgt. Ik denk eerlijk gezegd dat het bod negeren de beste optie is. Zwijg en laat je wg zweten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Yessss... Uiteindelijk zijn we uit gekomen op 2,7 maand want dan kregen we een mooi rond bedrag .. plus kosten advocaat.

Alles ins ondertekend en klaar.

Ik ben blij. Ben van dat geharrewar af en kan verder gaan herstellen en oriënteren op de toekomst!



Hoe gaat het met jullie? viva-amber en Cupcake?
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 24 april 2017 @ 17:02:

Yessss... Uiteindelijk zijn we uit gekomen op 2,7 maand want dan kregen we een mooi rond bedrag .. plus kosten advocaat.

Alles ins ondertekend en klaar.

Ik ben blij. Ben van dat geharrewar af en kan verder gaan herstellen en oriënteren op de toekomst!



Hoe gaat het met jullie? viva-amber en Cupcake?Wat fijn! Gefeliciteerd en nu de focus op je herstel!
Alle reacties Link kopieren
Fijn Amber!! Hier geen idee. Heb een tijdje geleden een gesprek gehad en sindsdien helemaal niets meer gehoord. Niet van het werk en ook niet van mijn juriste. Mijn hoofd staat er ook niet naar, mijn gezondheid leed er enorm onder dus wellicht dat ze dat eindelijk begrepen en gezien hebben en me nu even ruimte geven. Mja van de andere kant blijf je er mee bezig ondanks dat je er niets meer van hoort. Dan is het meer zo van ja wanneer komt die klap nou?



Qua herstel gaat het wel goed. Ik doe weer de dagelijkse dingen maar toch zit me iets niet lekker alleen wat dat dan is dat weet ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben druk met inpakken voor verhuizing. Bijna klaar moeten alleen nog twee kastjes in de boenwas.



Ik heb met mijn werkgever gesproken. Het was een raar gesprek. Wg gaf aan dat hij geen rekening wil houden met verhuizing, eigen keuze. Ik heb problemen gehad op adres. Veel nachtelijk overlast en geweldadige poging tot inbraak. Weer aangegeven en gehint op ontslag wanneer de werkgever voet bij stuk houdt.



Men geeft nu aan dat men toch wil zoeken naar een passende werkplek op een redelijke reisafstand. Het lijkt mij een goede optie maar ik heb er nog een hard hoofd in of het ook echt zal gebeuren. Het komt niet neutraal over. Het zou mij niet verbazen wanneer de deuren dicht blijven.



In ieder geval kan ik weer even vooruit voordat ik weer iets hoor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn herstel is wisselend. Ik kan iets beter concentreren. Ik kan wel maar kort iets doen en ik slaap vaak nog 2 uur overdag.



Gesprekken kosten veel energie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven