Werk & Studie alle pijlers

Roken tijdens het werk verbieden / verplicht minderen?

30-09-2014 18:58 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vinden jullie dat een leidinggevende z'n personeel mag / kan verbieden om te roken tijdens het werk? of bijvoorbeeld een maximum aan te stellen? Of zijn er misschien andere ideeën? Ik bedoel roken buiten de pauzes om, en het gaat om werken in de bouw. Ik rook zelf niet, dus weet niet goed hoe het is als je 'opgelegd' moet minderen.

Ik vraag dit voor iemand anders, die er mee zit dat al het personeel rookt en behoorlijk veel. Ze werken tijdens het roken soms wel gewoon door maar vaak ook niet.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk (klein bedrijf, dat wel) rook ik gewoon tussendoor een sigaret en pak ik tussendoor een bakje koffie of wat anders te drinken.

Ik neem dan ook niet s'ochtends een kwartier pauze, smiddags een kwartier en tussen de middag nog een halfuur.

Tussen de middag eet ik gewoon een broodje en ga weer verder.

Vind het een ander verhaal als je naast de pauze die je hebt, een sigaret gaat roken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken niemand die problemen heeft met alleen roken in je pauze.

Nou ja, eentje dan. Zij heeft gevraagd of ze dagelijks langer door mag werken in ruil voor meer loop- en rookpauzes. Dat is goedgekeurd en zij werkt dus ook braaf langer door. Vind ik een mooie deal voor beide partijen. Maar kan me ook voorstellen dat er werkplekken zouden kunnen zijn waar dat scheve gezichten oplevert of gewoon onmogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk (overheidsinstelling) gaan de rokers in mijn team tussendoor, dus buiten de lunchpauze om, even naar het rookhok. Ze zijn dan 5-10 minuten weg. Dat is voor de lunch 2 keer, soms drie en na de lunch ook. Of ze dan vervolgens wat langer doorwerken om die tijd in te halen weet ik niet, nooit gevraagd.



Ik vind ook dat roken tijdens de pauze moet.



als het de spuigaten uitloopt kun je als leidinggevende best een regels opstellen. Het collega's onderling laten oplossen werkt i.m.o. niet. Dat moet een leidinggevende doen.
Coulante werkgever heb ik zo te lezen. Rokers mogen 1 x 's ochtends en 1 x 's middags roken. Buiten lunchpauze om dus.

Niemand die er een probleem van maakt. Anderen staan een kwartier te ouwehoeren bij de koffiemachine. O en als mensen die niet roken met mooi weer ook even een paar minuten naar buiten willen is dat ook geen probleem.
Bij ons wordt overigens niet geturfd hoe lang iemand gaat roken, naar de wc gaat of koffie haalt. Je moet gewoon je werk af hebben. We nemen ook alleen onze eigen telefoon aan, dus het is niet zo dat je je collega's belast als je meer dan 10 minuten niet achter je bureau zit.
Bij mij rookt het personeel in de pauzes. Bij overwerk krijgen ze op gezette tijden 5 minuten rookpauze.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik werk bij een groot bedrijf op kantoor en wij roken wanneer we willen (buiten uiteraard). Geen enkele regel over.

Ook nog nooit meegemaakt dat dat wel zo was
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een heel groot bedrijf, op kantoor, en wij roken wanneer we willen en hoe vaak we willen. Er zijn daar geen regels over oid. Ik heb zoiets als regels daarin ook nog nooit meegemaakt
Ik rook meestal in de ochtend 1 of 2 keer en in de middag ook. Eet aan mijn bureau en werk dan dus ook door. Af en toe ga ik uit lunchen en dat is soms een uur, of meer. Daar tegenover staat dat ik vaak nog wat werk thuis in de avonden, mijn vrije dag en weekenden. Geven en nemen dus.
Bij ons werkt het anders... wij hebben geen pauzes (zorgsector, clienten kunnen niet alleen worden gelaten) dus wordt er regelmatig gerookt om het hoekje van de deur. Niet goed, maar geen andere keuze.

Rook zelf al jaren niet meer, maar vond het heerlijk, ieder uur even een paar hijsjes nemen.

Maar t ziet er niet uit natuurlijk en het is niet echt een goed voorbeeld voor je cliënten. (gehandicapten)
Oh en soms kom ik om half 10 aankakken en ga om kwart voor 5 weer weg. En dan nog rook ik een aantal keer per dag. Nogmaals, geven en nemen!
De collega's die bij ons roken doen dat een aantal keren gedurende de dag. Zij nemen dan echter geen lunchpauze. Bij ons hebben de meeste collega's declarabele uren dus die gaan dat echt niet besteden aan te vaak roken.



Zo lang het niet ten koste gaat van het aantal werkuren of de kwaliteit zou ik het zo laten. Gaat het wel ten koste van bovenstaande dan moet je met je werknemer in gesprek gaan.
Oh, lijkt me een hele fijne maatregel! Gewoon roken in de pauzes en verder niet van de werkvloer af voor een sigaret.



Heb ooit ergens gewerkt waar iedereen die rookte gewoon zelf mocht bepalen hoe lang/wanneer je buiten ging roken, maar voor niet-rokers golden gewoon de reguliere pauzetijden. Toen ik eens 5 minuten langer wegbleef werd mij toegesnauwd dat pauzetijd van 12.30-13.30 was! Terwijl mensen die rookten vaak wel 4 keer op een dag 10 minuten wegbleven... Zijn later ook wel excuses voor aangeboden naar mij toe, maar deze maatregel is nooit helemaal verdwenen (reden: de leidinggevende vond het wel leuk om gezelschap te hebben als ze zelf behoefte had om te gaan roken.)
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 30 september 2014 @ 19:27:

[...]





Bestaat dat??En of dat bestaat. Op mijn kantoor was een vrij grote ruimte bij de koffiezet-apparaten, twee per verdieping, het was daar altijd bomvol.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Sommige werkgevers hebben het hun personeel wel moeten verbieden in het verleden. Waardoor werknemers soms wel tot meer dan 12 uur niet mogen en kunnen roken. Dat vonden sommigen echt berelastig in het begin. En nu nog wel, weet ik.

Sector: luchtvaart.

Ter illustratie: Vlucht van Manila naar Amsterdam kan wel eens rond de 14 uur duren. Daarbij nog voorbereidingstijd en na afloop van de vlucht ook niet meteen de mogelijkheid om weer te kunnen paffen.
quote:MarianneDavids schreef op 30 september 2014 @ 20:50:

[...]





En of dat bestaat. Op mijn kantoor was een vrij grote ruimte bij de koffiezet-apparaten, twee per verdieping, het was daar altijd bomvol.Oh ja, die ervaring heb ik ook. Begon om 9.00 al: "Even koffie halen..." en om 10.00: "Pfff, is 't nog geen koffiepauze?" en de koffiepauze die eigenlijk van 10.30-10.45 liep voor velen altijd uit tot na 11.00. Om kwart voor twaalf: "Is 't nog geen lunchtijd?" etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
Niet over zeuren ieder ze ding zolang de kwaliteit van t werk er niet op achteruit gaat.Laat iedereen lekker ze ding doen. Als jij zeurt over roken zeurt een ander weer over wat anders.



Leef en laat leven
Bij het werken in de bouw zie ik geen enkele reden om het roken te verbieden. Meestal zie je die mannen met een shaggie in hun mond gewoon doorwerken.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 30 september 2014 @ 20:34:



Heb ooit ergens gewerkt waar iedereen die rookte gewoon zelf mocht bepalen hoe lang/wanneer je buiten ging roken, maar voor niet-rokers golden gewoon de reguliere pauzetijden. Toen ik eens 5 minuten langer wegbleef werd mij toegesnauwd dat pauzetijd van 12.30-13.30 was! Terwijl mensen die rookten vaak wel 4 keer op een dag 10 minuten wegbleven...

Superherkenbaar van mn vorige werkgever! En zo frustrerend... Helemaal als je dus met je werk wel afhankelijk bent van het werk dat anderen doen, dat nog niet af is, maar zij staan wel rookpauzes te houden.

Ik ben bij die werkgever wel fruitpauzes gaan houden; ook lekker 3x per dag 5-10 minuten buiten staan.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het in andere sectoren geregeld is maar in mijn sector mogen wij van de Arbo niet langer dan 2 uur onafgebroken achter het beeldscherm zitten. We moeten dan even pauzeren. Hebben zelfs een programmatje op de pc dat waarschuwt als het weer zover is. De rokers (waaronder ik) lopen dan naar buiten om even te pauzeren en enkele niet rokers lopen ook mee naar buiten.



Verder hebben wij een bepaalde produktie die per persoon per dag gehaald moet worden. Het gaat dus echt wel opvallen als je dat regelmatig niet haalt. Gek genoeg zijn het over het algemeen de niet rokers die regelmatig niet het aantal dossiers per dag afhandelt dat gevraagd word.
Alle reacties Link kopieren
Nou, het lijkt mij dan wel een hele cultuuromslag als de meerderheid gewend is aan doorpaffen.



Ik ben niet anders gewend, roken/eten/koffie drinken enkel in de pauzes. De bouwvakkers in onze Vinex-wijk zie ik eigenlijk ook niet met sigaret op de bouw, alleen bij die schaftkeet zie je mensen met een sigaretje. Maar dat zal dan wel een 'algemene' pauze zijn, gezien de hoeveelheid koelboxen en thermosflessen die zij dan bij zich hebben.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat het alleen kan in de pauzes. Bij ons op kantoor rookt niemand, maar we hebben in het verleden wel eens collega's gehad die rookten. Eentje was zo erg verslaafd, dat ze echt ieder uur wel even naar buiten glipte voor een sigaret. Dat vond ik echt heel irritant, ze deed het zelfs als we samen ergens aan werkten en dan moest ik dus wachten tot zij terug was.
..
Ik als niet roker erger me kapot aan sommige rokers (die het dan weer verpesten voor anderen). Ieder uur 10 minuten naar buiten vinden sommigen heel normaal.

Als die situatie zich voordoet zou ik het ook beperken.

Maar waar ik nu werk is de werkdruk zo hoog en zijn mensen echt overbelast dus daar pakt men een sigaretje waar kan (niet vaak). Zou dat dan laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een groot bedrijf en voor zover ik kan nagaan is er hier geen enkel beleid voor wat betreft de tijden dat iemand mag roken, als ik zin heb in een sigaret loop ik gewoon even naar buiten.

Heb ook niet de indruk dat er iemand is die zich daar aan stoort.

Er wordt hier ook geadviseerd zo om het uur even de benen te gaan strekken om klachten als RSI e.d. te voorkomen, mooie gelegenheid om dus even een sigaret te roken of koffie te halen.

Ik kan het me overigens best indenken dat niet rokers zich hieraan zouden kunnen storen maar als ik zie en hoor wat een gesprekken er hier in de gangen en bij de koffieautomaat plaatsvinden maak ik me daar niet zo druk om.
En nou is het afgelopen!
Op mijn kantoor mag je gaan roken wanneer je wilt. Zou met ons type werk ook wel erg schoolklasachtig als ze daar beperkingen op zouden zetten.



Wel eens meegemaakt dat een externe (!) meer buiten stond dan binnen. Wel was hij een van de best functionerende medewerkers dus het maar zo gelaten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven