Werk & Studie alle pijlers

Verdienen mensen echt zoveel

20-03-2017 11:25 721 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat net op een forum te lezen dat ging over functies en inkomens. Daarin werden salarissen genoemd van € 5000 ook wel € 3000 wat ik heel erg veel vind. Ze gingen er daar vanuit dat een secretaresse toch echt wel meer dan € 1850 netto verdient. Wat voor hun erg weinig is blijkbaar. Dit werk heb ik jaren gedaan maar daar zat ik netto niet op.



Zoveel heb ik nog nooit verdiend en dat zal ook nooit gaan gebeuren helaas. Heb ik nu een vertekend beeld gekregen van de werkelijkheid of verdienen mensen echt zoveel? Tuurlijk weet ik dat ook er mensen zijn in de bijstand of andere uitkering hebben (zoals ik momenteel) dus niet iedereen zal zoveel verdienen maar het viel me op dat zoveel werkende mensen echt veel verdienen.



Mijn partner verdient ook niet veel. Wij hebben samen nog niet de helft van hun inkomen. Ik voel me hier eigenlijk best rot over. Is dit herkenbaar en hoe kun je hier het beste mee omgaan?
quote:havermout1 schreef op 20 maart 2017 @ 19:05:

Mijn man verdient wel meer dan 5000 netto en hoeft er niet echt voor in te leveren. Gaat iets voor negen de deur uit en komt rond half zes/zes uur weer terug. Behalve in het "drukke seizoen", dan komt hij voor een maand of twee rond 7-9 's avonds thuis. Ik vind het wel prettig. Ik zou niet van 1900 netto kunnen leven.



Is maar net wat je gewend bent.

Je zet automatisch na een tijdje de tering naar de nering als je minder gaat verdienen.

Om niet in de schulden te raken of je spaargeld niet helemaal op te eten ...
quote:valerievaldera schreef op 20 maart 2017 @ 18:56:

[...]



Weinig dan in ieder geval. Boven een bepaald inkomen betaal je fors voor kinderopvang.Ach, dan is je huis zo groot dat je een au pair kunt nemen. Ik ken mensen die er 2 hebben voor het geld dat ze anders kwijt zijn aan kinderopvang op uren die hen toch niet uitkomen.
quote:havermout1 schreef op 20 maart 2017 @ 19:05:

Mijn man verdient wel meer dan 5000 netto en hoeft er niet echt voor in te leveren. Gaat iets voor negen de deur uit en komt rond half zes/zes uur weer terug. Behalve in het "drukke seizoen", dan komt hij voor een maand of twee rond 7-9 's avonds thuis. Ik vind het wel prettig. Ik zou niet van 1900 netto kunnen leven.Hoeveel geld breng jij zélf eigenlijk binnen?
quote:havermout1 schreef op 20 maart 2017 @ 19:05:. Ik zou niet van 1900 netto kunnen leven.



Hoezo niet? Ga je dan dood?

Of bedoel je dat je het een nogal onaantrekkelijk idee vindt om eenvoudiger te moeten wonen, kleden en eten?
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook niet van 1900 netto kunnen leven, zou ik iig in een ander huis moeten wonen
don't forget that i'm fabulous, and you're not
quote:valerievaldera schreef op 20 maart 2017 @ 18:56:

[...]



Weinig dan in ieder geval. Boven een bepaald inkomen betaal je fors voor kinderopvang.Boven 100.000 per jaar. Dat is heel wat meer dan wat jij stelt 'wat meer dan gemiddeld'.
quote:Fairytalelover schreef op 20 maart 2017 @ 19:18:

ik zou ook niet van 1900 netto kunnen leven, zou ik iig in een ander huis moeten wonenTja maar het is niet onmogelijk genoeg mensen die het doen en ook genoeg mensen die het met minder moeten doen en die leven ook gewoon..
quote:Star schreef op 20 maart 2017 @ 19:19:

[...]





Boven 100.000 per jaar. Dat is heel wat meer dan wat jij stelt 'wat meer dan gemiddeld'.En dan krijg je nog steeds 33% terug, heel okee.
quote:Fairytalelover schreef op 20 maart 2017 @ 19:18:

ik zou ook niet van 1900 netto kunnen leven, zou ik iig in een ander huis moeten wonen



Wij hebben een jaar geleefd van 1300 netto.

Alles raakte elke maand betaald. Inclusief mijn giga ziektekosten toen.

Over hadden we niet en ik was blij met wat spaargeld achter de hand.

Maar we maakten geen schulden.



Intussen verdienen we meer (ik gok iets van een 3500 euro netto samen), maar als het moet schakel ik dus zonder problemen naar 1900 euro netto. En sparen we nog elke maand.



Toen we een hypotheek aangingen hebben we bijvoorbeeld ook nagedacht "wat als één van de twee lonen wegvalt".

We hebben dus heel bewust een zogezegd "kleiner" (lees: goedkoper) huis gekocht dan dat we financieel - op dit moment - aankunnen.
Manlief heeft hier overigens een universitair diploma, werkt alle mogelijke shiften en weekends.

Met alle bijhorende premies heeft hij ongeveer 2000 euro netto.

Hij valt in de leeftijdsgroep 40-45.



Niet alle universitaire diploma's verdienen dus schatten .
quote:valerievaldera schreef op 20 maart 2017 @ 14:32:

Als je wat meer dan gemiddeld verdient, dan betaal je in Nederland voor alles de hoofdprijs. Je zit in de hoogste belastingschaal dus de helft van je inkomen is al weg voordat je het binnen hebt. Kinderopvang is duur, want geen toeslag. Voor je huis betaal je ook veel, want ook daar geen toeslagen en sociale huur kom je al helemaal niet voor in aanmerking. Laat staan zorgtoeslag, of al die andere voordeeltjes.



Op papier lijkt het soms heel wat, maar als je kijkt wat mensen onder de streep overhouden, valt het vaak reuze tegen wat mensen extra overhouden.

Wat noem je dan 'wat meer dan gemiddeld'? Want zorgtoeslag ontvang je nog best wel lang qua inkomen, en kinderopvangtoeslag al helemaal! Dus als jij het hebt over geen kinderopvangtoeslag, dan heb je het over héle hoge inkomens.



Wij zitten samen op 2x modaal en als ik kijk wat wij nog krijgen aan kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en hypotheekrenteaftrek vind ik dat ronduit bizar. Er komt een (financieel) punt dat je mag verwachten dat mensen hun eigen boontjes kunnen doppen zonder hulp van de overheid...
quote:orkenflow schreef op 20 maart 2017 @ 18:26:

Als ik me heel zielig voel over mijn inkomen, dan kijk ik altijd even op Global Rich List.





Dat relativeert inderdaad weer een beetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 20 maart 2017 @ 18:56:

[...]



Weinig dan in ieder geval. Boven een bepaald inkomen betaal je fors voor kinderopvang.Ergens vind ik dit een beetje gezeur moet ik eerlijk zeggen. Mijn man en ik verdienen los van elkaar meer dan 6-cijferig salaris (althans ik voor het eerst afgelopen jaar), hij is een stuk ouder. Natuurlijk betaal ik meer belasting, maar ik verdien daar ook naar. Ik kan kinderopvang makkelijker betalen. Daar kan ik dan toch alleen maar dankbaar voor zijn. Ik kan gewoon boodschappen doen zonder echt te hoeven opletten. Bij jou bespeur ik enige onvrede omdat jij nu de "voordeeltjes" misloopt die de lagere inkomens niet hebben... Wees blij dat je niet in die positie zit denk ik dan en wees dankbaar. En vwb betalen voor kinderopvang: ik weet nog het topic waarin je schreef die "dimensie niet te willen missen" dan is dat toch ook weer iets om dankbaar voor te zijn. En als je in de positie bent er voor te betalen, prima toch..?! Ik zie het probleem niet.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik verdien net geen 3500 bruto (iets meer dan 2100 netto). Ik heb gewoon geluk gehad met het bedrijf waar ik in terechtkwam. Ik heb een universitair diploma dat niet zo goed betaald wordt normaal gezien. Als ik in de privé zou gaan werken, zou ik het zeker met 600 à 800 euro bruto minder moeten doen. Mijn klasgenoten met hetzelfde diploma verdienen om en bij de 2500 à 2700 bruto (Belgische lonen), behalve zij die bij de staat terecht zijn gekomen (om en bij de 3400 euro bruto met master)



Ik ben héél blij met mijn loon maar vrees dat dit op termijn een wurgende factor gaat worden. Zo geweldig is het bedrijf waar ik werk helaas niet, heeft best wel een slechte cultuur, maar als ik naar de vacatures kijk en de bijhorende lonen zou ik serieus een stap achteruit moeten zetten als ik wegga. En ja geld is als alleenstaande gewoon belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Potjepindakaasmetnootjes schreef op 20 maart 2017 @ 11:34:

Van CPB

Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.

Per maand is dit bruto € 2.846 en netto ongeveer € 2.152.



Dus nee niet iedereen verdient 5.000, gemiddeld genomen (dus met de uitschieters naar boven en/of beneden is bovenstaand gemiddeld.

Daarbij zijn er zoveel factoren die meespelen.

Modaal is niet gemiddeld.

Het gemiddelde ligt hoger dan modaal omdat de uitschieters naar boven veel verder zijn dan naar beneden.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 20 maart 2017 @ 18:26:

Als ik me heel zielig voel over mijn inkomen, dan kijk ik altijd even op Global Rich List.

Dan voel ik me meteen weer een patser.

Ik zou wel zo'n tool willen zien met koopkracht meegerekend.

Zo zegt het natuurlijk niet zoveel.



Al zullen we dan allemaal nog steeds heel hoog uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 20 maart 2017 @ 19:22:

[...]





En dan krijg je nog steeds 33% terug, heel okee.En 58% voore en tweede kind meen ik. En dat geldt voor alle inkomens boven een bepaalde grens. Dus ook 500.000 of zoiets. Heel maf vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Op het eerste gezicht verdien ik aardig voor iemand met mijn opleiding.

Destijds gewoon MTS gedaan en na een paar banen in mijn huidige baan gerold, nu bijna 15 jaar terug. Mezelf wat ontwikkeld in het vakgebied en inmiddels als 46 jarige ben ik op zo'n €3750 bruto uitgekomen. Is ongeveer €2500 netto, en in de praktijk nog €150 minder, want de bijtelling van de leaseauto. Dus €2350 netto en je nette middenklasser is daarmee geheel betaald, inclusief vrij tankpasgebruik.

In mijn vakgebied hebben veel collega's een universitaire studie. Die zitten wel wat schaaltjes hoger, maar doen in principe hetzelfde werk. Ingewikkelder klanten en moeilijkere certificeringsschema's, dat wel.



Maar: ik rij voor de zaak zo'n 40.000km per jaar. Vaak een uur af drie per dag in de auto, wordt niet betaald. Mijn afspraken met een klant zijn van 09:00 tot 17:00. Dus als ik om 09:00 aan de andere kant van het land moet zijn, en ik om 07:30 weg rijd en om 18:30 terug ben, zijn dat mijn eigen uren. En dan moet de laptop nog open om de mails weg te werken en regelmatig in het weekend om de achterstanden in te lopen.



Dit is al de tweede week op rij dat ik bij familie aan de andere kant van het land logeer omdat op en neer rijden niet haalbaar is. En ik dus weer niet thuis ben.



Hobby's door de week? Vergeet het maar.

Vaak stress? Jazeker.



Maar het werk heeft ook zeker heel leuke kanten, maar ik vraag me wel eens af of dit het allemaal waard is.

Ik denk ook dat het een reden is dat ik nog steeds vrijgezel ben, want geen tijd en puf om iets te ondernemen. En te druk door de week.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 20 maart 2017 @ 20:00:

[...]







Dat relativeert inderdaad weer een beetje.Appels en peren
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien ook veel......... maar ik krijg het niet......... elke maand blijkt de loonschaal de nodige haperingen te vertonen en crasht het betalingssysteem zodra het getal 900,00 in zicht komt..........



Er zijn mensen die 'veel verdienen' maar wat is 'veel'? Zou je met zo'n persoon willen ruilen? Ik niet.



En ja, als een nachtelijke wegwerker zo'n 3.000 euro bruto verdient, dan is dat relatief weinig. Maar een sales manager die zeg maar met 5.000 euro bruto op een salarisstrookje ziet verdient dan relatief veel. De eerste stelt zijn leven letterlijk in de waagschaal voor u / jou en mij zodat wij van A-naar-B kunnen. De tweede dient alleen het bedrijfsbelang.



Met wie wil jij ruilen?
Die mensen zijn er echt. Professoren bij een universiteit verdienen al gauw zo'n 7.500-10.000 euro per maand.



Mijn vriend en ik samen komen ook al een eind in die richting trouwens
quote:stekelbaars schreef op 20 maart 2017 @ 21:13:

[...]

Appels en peren

Waarom?

We zijn allemaal mensen, we willen allemaal eten en een dak boven ons hoofd.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 20 maart 2017 @ 18:26:

Als ik me heel zielig voel over mijn inkomen, dan kijk ik altijd even op Global Rich List.

Dan voel ik me meteen weer een patser.Oh dit is wel 'humbling' (weet even geen beter woord). Dank voor de link!
Ik denk dat ik de emotie van TO wel een beetje begrijp. Als ik me niet vergis zit TO (gedeeltelijk) thuis vanwege haar psyche, wat haar ook belemmert in het (zoeken en) vinden van een baan.



Dat is een situatie die je echt niet volledig zelf in de hand hebt. En het impliceert dat je ook niet makkelijk aan goedbetaalde baan komt en/of een opleiding erbij kunt doen.



Dan is het heel erg zuur als je ziet dat anderen wel a) volledig kunnen werken en dan b) ook nog eens 2-3 keer zoveel verdienen als jij. En ja, daar wordt je hartstikke jaloers van. Want, heel gek, ik zou dat ook wel willen kunnen en willen verdienen. Maar ik kan het niet. Dan kan er, zeker als het om factoren als (psychische) ziekte en/of handicap gaat, een groot 'waarom zij wel en ik niet'-gevoel opspelen.



Dat proef ik een beetje in de Posts van to. Nu kunnen er mensen gaan roepen 'dat mag niet, dat is niet sjiek' en 'als het je zo veel doet, doe er dan wat aan'. Maar ik vind het eigenlijk best goed van TO dat zij dat gevoel hier, op een anoniem forum, uit weet te spreken. Er zitten veel emoties achter die 'niet horen' of die mensen moeilijk vinden. Verdriet, pijn, rouwverwerking, jaloezie, afgunst, woede... Die emoties mogen er zijn.



To, klopt het een beetje wat ik zeg?
Alle reacties Link kopieren
De bovenste twee schalen in het loongebouw bij mijn werkgever lopen van ca. 4800....8500 Euro. Ca. 10% van het personeel zit in die schalen. Ik denk dat dat aardig overeenkomt met de rest van Nederland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven