Werk & Studie alle pijlers

Vraag aan supermarkt kassamedewerkers

15-04-2014 21:00 118 berichten
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd hier iets hoger ligt dan de leeftijd van de meisjes achter de kassa maar ik probeer het toch. Misschien heeft iemand een zoon of dochter.



Leert een kassamedewerker niet meer normaal hoe hij/zij het wisselgeld moet terugtellen? Het lijkt tegenwoordig te moeilijk, wisselgeld word na 4 keer op de kassa gekeken te hebben gewoon boem in je hand geduwd en dat is het. Moet je 5.65 betalen en geef je een tientje en vraag je daarna of hij/zij er 15 cent bij wil (wat vaak makkelijker teruggeven is) is het te moeilijk. En dat zeggen ze soms ook gewoon.



Ik vraag me nu echt af of dat niet aangeleerd word bij het inwerken.
Alle reacties Link kopieren
"Ik werk niet in een supermarkt achter de kassa, wel in een andere winkel, maar als wij een nieuwe hulp hebben aangenomen, is het niet te doen om uit te leggen hoe je moet terug geven.

Hier hebben wij nog een kassa waar je niet automatisch ziet wat je teruggeeft, dus ze moeten het wel leren. "



Dit snap ik niet sorry... Waarom is het 'niet te doen' om uit te leggen hoe je moet terug geven juist als ze het wel moeten leren omdat jullie een kassa hebben waar je niet automatisch ziet wat je teruggeeft!



Dan moet je het ze toch JUIST leren lijkt me??

Hoort dan toch bij het inwerken??
Alle reacties Link kopieren
Terugtellen heb ik nooit gesnapt. Ik heb dyscalculie en hoewel iedereen zegt dat het super simpel is word ik heel duizelig van al die getallen.

Als ik mijn geld teruggeteld (is geen echt woord, maar nu even wel) terug krijg snap ik er dan ook helemaal niks van.



Als kassamedewerkster kon ik overigens wel de 'Wil je er 15 cent bij?' sommetjes uitrekenen. Als ik kleingeld moest 'sparen' zei ik dat ook tegen de klant. Gewoon zeggen dat je bijna geen 50 centjes meer hebt en ze snappen het best.
She needed a hero. So that's what she became.
Alle reacties Link kopieren
De meeste caissières die ik tegenkom zijn niet eens heel jong, eerder dames van middelbare leeftijd die het werk al langer doen dan dat ik mijn eigen boodschappen doe. Ook nooit problemen gehad met jongere caissières, vind het een beetje een cliché verhaaltje over de 'jeugd van tegenwoordig'.
Zoals in de OP. Moet je dan niet 1,15 erbij geven?
Alle reacties Link kopieren
In al die jaren dat ik achter de kassa gezeten heb, altijd terug geteld. Bij ons werd t volgens mij ook iedereen geleerd, om jezelf te controleren. Overigs gaan in mijn ervaring de munten van 1 en 2 euro hard, aan kleinere muntjes was zelden tot nooit een gebrek, dus dat voorbeeld hierboven waarbij 15 cent bijgegeven wordt, is alleen voor de klant gunstig, minder kleingeld in de portemonnee. Dat kan natuurlijk ook een reden zijn, maar je doet niet persé de caissière een lol met 5 centjes, die heeft ze echt wel genoeg :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 15 april 2014 @ 22:11:

Zoals in de OP. Moet je dan niet 1,15 erbij geven?Nee, 65 cent. Dan krijg je 5 euro terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:pangea schreef op 15 april 2014 @ 21:43:

Ik heb ook achter de kassa gestaan. Ons werd niet geleerd hoe we moesten terugtellen want we moesten eerst maar leren hoe de kassa werkte. Uiteindelijk kwam terugtellen nooit meer aan bod.



Als ik veel wisselgeld terug moest geven telde ik wel terug, maar dat was meer voor mezelf. Voor een paar euro merkte ik dat de meeste klanten er niet op zaten te wachten.



Ik heb ook wel eens extra geld geweigerd en werd dan meteen als dom bestempeld. Soms waren de 1, 2 en 0,50 euro bijna op dus moest ik die sparen. Maarja, ik was maar een kassamedewerker dus ik wist toch niks. "Zal wel te moeilijk voor je zijn hè" krijg je dan te horen.



Het is echt ongelooflijk wat mensen allemaal durven te zeggen als ze denken dat ze boven je staan. Bah.

In de winkels waar ik graag kom, zeggen de kassamedewerkers dan gewoon even: "Bedankt voor je aanbod, maar ik ben bijna door mijn grotere munten heen dus ik doe het liever even zo."



Wel zo klantvriendelijk, en je voorkomt er ook nog mee dat mensen denken dat je het niet snapt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
O ja, lekker rekenwonder ben ik...
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op dinsdag 15 april 2014 22:02 "Ik werk niet in een supermarkt achter de kassa, wel in een andere winkel, maar als wij een nieuwe hulp hebben aangenomen, is het niet te doen om uit te leggen hoe je moet terug geven.

Hier hebben wij nog een kassa waar je niet automatisch ziet wat je teruggeeft, dus ze moeten het wel leren. "



Dit snap ik niet sorry... Waarom is het 'niet te doen' om uit te leggen hoe je moet terug geven juist als ze het wel moeten leren omdat jullie een kassa hebben waar je niet automatisch ziet wat je teruggeeft!



Dan moet je het ze toch JUIST leren lijkt me??

Hoort dan toch bij het inwerken?? Ik lees mijzelf terug en ik heb het wat moeilijk verwoord zie ik, het is wel te doen, maar het word niet begrepen.
quote:Dana schreef op 15 april 2014 @ 22:15:

[...]



In de winkels waar ik graag kom, zeggen de kassamedewerkers dan gewoon even: "Bedankt voor je aanbod, maar ik ben bijna door mijn grotere munten heen dus ik doe het liever even zo."



Wel zo klantvriendelijk, en je voorkomt er ook nog mee dat mensen denken dat je het niet snapt. Ik was altijd klantvriendelijk, daar lag het niet aan hoor. Mijn manier van communiceren was prima. De meeste klanten snapten het dan ook wel, maar er zaten me toch wat exemplaren tussen
Alle reacties Link kopieren
Terugtellen vind ik zo 1950...



Je kunt toch zelf ook rekenen? Tegen de tijd dat het geld is teruggeteld heb ik het zelf al 4 keer gezien en berekend.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte niet in een supermarkt maar in wel in een soort van winkel. Terugstellen van geld is een van de eerste dingen die ik geleerd heb.



De persoon die mij inwerkte hamerde er ook op om het ook altijd te doen omdat je dan minder snel fouten maakt en omdat mensen achteraf niet zo snel klagen dat ze te weinig terug hebben gekregen. Er waren namelijk regelmatig mensen die je probeerde in de war te brengen door te zeggen dat ze te weinig terug hadden gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een ver buitenland, waar de briefjes begonnen met 100 en doorliepen tot 100.000 wel eens een bedrag van 2500 betaald met een 10.000 briefje.

De ober liep er mee weg. Excuseerde zich, liep naar buiten, naar de buren en kwam na een kwartier terug met 75.000 aan wisselgeld. Had hij een nulletje teveel gerekend. en ons bijna zijn hele of halve maandsalaris teruggegeven. Dat hebben we toch maar even rechtgezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal niet meer contant, alleen op de markt, daar kunnen ze wél tellen en terugtellen. Ik neem naar de markt geen pinpas mee, er lopen altijd zakkenrollers.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een, niet nader te noemen, broodjeszaak gewerkt waar dit ook niet geleerd werd, maar ik vind stiekem ook dat je van een vijf-, zestien-jarige mag verwachten dat hij of zij dat kan.

Sommige collega's hadden er moeite mee, maar als ze het eenmaal doorhadden wou het wel. Geld bij vragen bleef wel altijd een probleem, dus zaten we meer dan eens zonder kleingeld.

Op onze kassa's werd alleen het te betalen bedrag aangeven, dus niet wat je terug moet geven als de klant bijv. met een tientje betaalt. Dit is wel zo bij supermarkten, misschien dat ze het daarom niet kunnen? Omdat ze nooit hebben hoeven leren terugtellen.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vorige week nog zo'n situatie.

Ik vroeg aan het meisje achter de kassa of ze er ¤1,10 bij wilde hebben (dan kon ze me ¤20,- terug geven) zegt ze; nee want dan klopt mijn kassa straks niet meer!!! Ik heb de moeite maar niet genomen het uit te leggen, daarnaast was de rij ook te lang....
Alle reacties Link kopieren
Het werd mij niet geleerd bij het inwerken. Er werd me trouwens vrij weinig geleerd. Werd achter de kassa gezet en dat was het. Als ik een fout maakte moest ik iemand omroepen en het duurde ook een tijdje voordat iemand kwam. Ik heb vaak genoeg met een rood hoofd achter de kassa gezeten terwijl ik de ene "gevatte" opmerking na de andere hoorde van een klant. Geweldig hoor, een meisje van zestien zo te kijk zetten. Daarom krijg ik altijd zo'n jeuk van dit gezeur over winkelpersoneel. Ze doen het niet om je dwars te zitten. Wat je wel weet weet je wel, en wat je niet weet, weet je niet. Simpel.

Het lijkt wel of men vergeet dat winkelpersoneel ook maar mensen zijn.
Some flies are too awesome for the wall
Bedankt voor alle reacties dusver.



Iemand reageerde met dat sommige klanten graag neerkijken op kassamedewerkers. Voor de duidelijkheid, ik kijk op niemand neer. Vaak zijn het studenten die een bijbaan hebben en uiteindelijk een hogere opleiding volgen dan ik heb gedaan. Niets om op neer te kijken dus. Wel vind ik het oprecht irriterend en ook een beetje zorgwekkend. Het lijkt soms alsof mensen tegenwoordig hun hoofd minder gebruiken omdat de computer (dus kassa) dit voor hen doet.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt ook lui van dat apparaat, TO. De computer telt voor jou de hele dag, dus je bent niet constant heel alert aan het tellen. Ik kan best goed hoofdrekenen, maar als ik een tijdje achter de kassa had gezeten moest ik lang nadenken over simpele berekeningen.
Some flies are too awesome for the wall
Het is gewoon een vaardigheid die bijna iedereen kan leren maar als je heel jong bent en voor het eerst achter de kassa zit moet je al zoveel tegelijk doen. Met mensen praten, de boodschappen goed scannen, aan alle zegeltjesprut denken. Dat is best veel snel schakelwerk voor iemand die nog jong en bleu is.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmisery schreef op 15 april 2014 @ 23:12:

Op onze kassa's werd alleen het te betalen bedrag aangeven, dus niet wat je terug moet geven als de klant bijv. met een tientje betaalt. Dit is wel zo bij supermarkten, misschien dat ze het daarom niet kunnen? Omdat ze nooit hebben hoeven leren terugtellen.Op de kassa op mijn werk, gaat de kassalade pas open op het moment dat je het bedrag hebt ingevoerd waarmee de klant wenst te betalen en dan verdwijnt dus het totaal door de klant te betalen bedrag uit beeld en zie je alleen nog het terug te geven bedrag. Dat moedigt terugtellen ook niet echt aan. (ik ben overigens heel handig in bijvragen, maar ik denk ook regelmatig had ik het maar niet gevraagd, maar misschien is dat meer iets voor een ander topic)
Alle reacties Link kopieren
quote:gordeldiertje schreef op 15 april 2014 @ 21:35:

Ik werk naast mijn studie parttime in een supermarkt. Wij mogen geen kleingeld aannemen omdat het sneller is om zelf wisselgeld te pakken dan dat iemand in zijn portemonnee gaat zoeken naar die 15 cent.. :P



Terugtellen kunnen de meeste van mijn collega's wel (en ik ook) en proberen het ook altijd te doen.



Ik vind dat nogal klantonvriendelijk van je werkgever. Ik heb een kleine portemonnee die ik in mijn kontzak draag. Daar wil ik zo weinig mogelijk muntjes in hebben. Dus ik geef liever een paar muntjes extra dan dat ik nog meer muntjes moet ontvangen.

Ik heb overigens die muntjes al klaar, hoef er niet naar te zoeken.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 16 april 2014 @ 00:03:

[...]



Ik heb overigens die muntjes al klaar, hoef er niet naar te zoeken.



Dan ben je echt de uitzondering hoor. Misschien komt dat omdat er ook meer gepind wordt dan contant betaald tegenwoordig.



Ik kan niet zeggen waar ik werk, maar ik heb heel veel kleine transacties achter elkaar, veel onhandige bedragen en de mensen hebben meestal maar 1 ding en kunnen al weten wat ze moeten gaan betalen. Dus stel ze moeten 3.10 betalen. Dan steken ze een briefje van 10 naar voren. En als je dan vraagt of ze misschien 10 cent erbij hebben, vissen de dames eerst een enorme portemonnee uit de tas en gaan graaien en de heren diepen een knuist kleingeld op uit de broek/jaszak om te vervolgens concluderen dat ze het ook wel gepast hadden gehad. Of ze hebben echt helemaal geen kleingeld, alleen het briefje gevouwen in het telefoonhoesje.
Ik werkte 5/6 jaar geleden bij verschillende winkels. Mij is nog nooit verteld dat ik moest terugtellen. Ik heb zelfs een keer bij een vistent gewerkt toen ik nog redelijk jong was en begreep er niks van als mensen er extra geld bij gaven. Achteraf gezien weet ik zeker dat ik een hoop mensen het verkeerde bedrag terug had gegeven. Ik begreep het gewoon echt niet en probeerde dan te rekenen wat niet zo snel ging door de zenuwen.



Nu kan ik het wel dromen en ik geef altijd kleingeld bij mijn briefgeld, maar word nog wel eens raar aangekeken terwijl ze bij dr alberh heijn het bedrag + kleingeld gewoon kunnen intypen en het dan berekent word. Maar terugtellen vind ik niet nodig hoor. Ik luister meestal toch niet, en op de kassa zie je precies wat je terug moet krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het verbazingwekkend dat er blijkbaar nog zo veel contant betaald wordt. Ik heb nooit contant geld op zak betaal altijd met pin. Veel gemakkelijker en sneller.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven