Werk & Studie alle pijlers

Vraag aan supermarkt kassamedewerkers

15-04-2014 21:00 118 berichten
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd hier iets hoger ligt dan de leeftijd van de meisjes achter de kassa maar ik probeer het toch. Misschien heeft iemand een zoon of dochter.



Leert een kassamedewerker niet meer normaal hoe hij/zij het wisselgeld moet terugtellen? Het lijkt tegenwoordig te moeilijk, wisselgeld word na 4 keer op de kassa gekeken te hebben gewoon boem in je hand geduwd en dat is het. Moet je 5.65 betalen en geef je een tientje en vraag je daarna of hij/zij er 15 cent bij wil (wat vaak makkelijker teruggeven is) is het te moeilijk. En dat zeggen ze soms ook gewoon.



Ik vraag me nu echt af of dat niet aangeleerd word bij het inwerken.
Alle reacties Link kopieren
Het is al zo'n 7 jaar geleden dat ik bij een winkel als kassamedewerker heb gewerkt. Daar moest ik gewoon het terugtellen leren ook al gaf de kassa het wisselgeld aan.
Dat terugtellen boeit me niet zo. Maar kassa-medewerkers, waar dan ook, die je eerst het papiergeld geven en daarop de munten leggen. Misschien stom, maar dat ergert me iedere keer weer. Zo doet toch NIEMAND geld in de portemonnee?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 16 april 2014 @ 11:31:

[...]





Maar de vraag is: waarom hebben daar dat schermpje voor nodig? Wij leerden dat op de lagere school al. "Jantje heeft voor 35 cent snoepjes gekocht. Hij geeft een rijksdaalder. Hoeveel wisselgeld krijgt Jantje terug?". Dat was gewoon hoofdrekenen.



Dacht je dat de kassameisjes het niet kunnen omdat ze niet hebben gehad hoe ze twee euro min 85 cent kunnen uitrekenen op de basisschool?



Het kassasysteem dwingt je om in te voeren wat de klant je geeft, waarop dat kassasysteem dus het wisselgeld berekend. Dat is voor jou groot zichtbaar en ook voor de klant en tenzij je 20 jaar op de markt hebt gestaan of een knobbel voor wiskunde hebt is kijken naar dat bedrag en dat bij elkaar graaien sneller en makkelijker dan terugtellen. Dus doen de meesten het zo.



Jij hebt je middelbare school Frans nog paraat en kan een nette brief schrijven of bellen om te informeren of er nog een kamer vrij is op 23 augustus? Of boek je via internet op een nederlands of engelstalige website? Wat je niet oefent zakt weg. Supermarkt managers vinden het schijnbaar niet belangrijk dat er wordt teruggeteld, dus wordt het niet getraind of gevraagd van de kassamedewerkers, dus zakt de vaardigheid weg. Zo simpel is het.
Ik vind het heel irritant als een kassamedewerker gaat terugtellen. Geef me gewoon m'n wisselgeld, dan check ik het zelf wel even of het klopt met wat er op de kassa staat.



Ik heb jaren achter de kassa gewerkt en mij is geen terugtellen geleerd bij het inwerken. Ik kan het overigens wel, het is geen hogere wiskunde.
Terugtellen is t simpelste wat er is. Ze leren het alleen niet meer. mijn kind weet niet eens wat een pond en een ons is. Ja, van mij, maar op school.... ? Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 16 april 2014 @ 12:04:

[...]





Dacht je dat de kassameisjes het niet kunnen omdat ze niet hebben gehad hoe ze twee euro min 85 cent kunnen uitrekenen op de basisschool?



Het kassasysteem dwingt je om in te voeren wat de klant je geeft, waarop dat kassasysteem dus het wisselgeld berekend. Dat is voor jou groot zichtbaar en ook voor de klant en tenzij je 20 jaar op de markt hebt gestaan of een knobbel voor wiskunde hebt is kijken naar dat bedrag en dat bij elkaar graaien sneller en makkelijker dan terugtellen. Dus doen de meesten het zo.



Jij hebt je middelbare school Frans nog paraat en kan een nette brief schrijven of bellen om te informeren of er nog een kamer vrij is op 23 augustus? Of boek je via internet op een nederlands of engelstalige website? Wat je niet oefent zakt weg. Supermarkt managers vinden het schijnbaar niet belangrijk dat er wordt teruggeteld, dus wordt het niet getraind of gevraagd van de kassamedewerkers, dus zakt de vaardigheid weg. Zo simpel is het.Als je elke dag achter de kassa zit, is dat gewoon een basisvaardigheid. De kassa is een hulpmiddel, geen vervanging van je hersens. Net zo goed als dat de spellingcorrectie van Word een hulpmiddel is en geen vervanging van je taalvaardigheid.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:femselien schreef op 16 april 2014 @ 11:18:

@vandale, ik ben theia niet maar zal toch antwoorden op je vraag. Je kan het niet van iedereen verwachten omdat het je bij sommige winkels gewoon niet geleerd wordt. Ik heb in dit topic ook verteld over de "geweldige" manier hoe ik ingewerkt werd. Ik heb het uiteindelijk thuis met mijn vader doorgenomen, maar als dat niet had gekund had ik het ook zelf moeten uitvogelen. Of heeft jouw kind van acht het zichzelf ook aangeleerd?



Mijn kind van 8 heeft dat gewoon op school geleerd.

Ik vind het niet de verantwoordelijkheid van de werkgever terug tellen aan nieuwe medewerkers te leren, ik vind dat zij/hij er van uit mag gaan dat iedereen die de basisschool voltooid heeft dit kan?



Maar nogmaals, ik kom meestal prima kassa-medewerkers tegen, ik stoor mij uitsluitend als ik er bijv. 0,15 bij geef en de medewerkster zegt; Nee, dat wil ik niet!

Kan best zijn dat je geen 2 euro munten meer in je lade hebt, maar dan verontschuldig je je dat je die niet meer hebt.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Offtopic heb ik nog een anekdote over niet rekenende kassameisjes ....

Ik kocht in een winkel twee dingen, die ik wel allebei wilde afrekenen maar aparte bonnetjes (het één kon ik wel declareren, het andere niet). Het was ¤ 3,75 en ¤ 2,95.

Kassameisje legde de bonnen voor zich, schoof wat heen en weer en begon radeloos te kijken. Keek eerst of collega beschikbaar was, maar die was met een klant bezig. Zocht vervolgens een rekenmachine om die twee bedragen bij elkaar op te tellen. Ondertussen zei ik haar (de bonnetjes lagen op de toonbank aan haar kant, dus voor mij op z'n kop) dat het totaal ¤ 6,70 was. Tja, ik ben nog van de generatie die fatsoenlijk hoofdrekenen heeft geleerd ......

Meisje ging door met de rekenmachine en was stomverbaasd dat er inderdaad ¤ 6,70 uitkwam
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt iedereen zich druk zeg. Als je het zelf zo goed weet dan zorg dat je meteen dat geld bij geeft zonder erop te wachten of zij dat vraagt.. Het word tegenwoordig simpelweg niet meer geleerd, kun je dat dan zon kassameisje kwalijk nemen in principe niet, zou je bij de winkeliers moeten zijn.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Gewoon lekker pinnen. Ben je van dat gedoe ook af.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 16 april 2014 @ 12:11:

[...]





Als je elke dag achter de kassa zit, is dat gewoon een basisvaardigheid. De kassa is een hulpmiddel, geen vervanging van je hersens. Net zo goed als dat de spellingcorrectie van Word een hulpmiddel is en geen vervanging van je taalvaardigheid.



De kassa is tegenwoordig meer dan een hulpmiddel om op te tellen en een lade die open en dicht gaat. Het is een computersysteem waarmee die kassameisjes dus wel heel handig zijn. Bovendien heeft de jeugd van tegenwoordig waarover hier geklaagd wordt een bijbaan waarmee ze misschien een euro of 5 per uur verdienen. Het zijn geen carrièrecassières.



Ik ga overigens altijd naar de pin kassa en kom dan niet zelden achter een verstokte contantbetaler te staan die geen van de 10 bordjes of andere kleur van de band en de vloer heeft opgemerkt. Over supermarktergernissen gesproken.
quote:whopper schreef op 16 april 2014 @ 12:10:

Terugtellen is t simpelste wat er is. Ze leren het alleen niet meer. mijn kind weet niet eens wat een pond en een ons is. Ja, van mij, maar op school.... ? Nee hoor.Weet jij wat een duim of een el is? Ook maten die al een tijdje zijn afgeschaft.
quote:eldorado schreef op 16 april 2014 @ 12:39:

[...]



Weet jij wat een duim of een el is? Ook maten die al een tijdje zijn afgeschaft.Ja, afgeschaft. Precies. Maar een ons en een pond gebruiken we toch nog gewoon, of ben ik nou gek?
Alle reacties Link kopieren
quote:kale62 schreef op 16 april 2014 @ 08:25:

[...]





Ik zou niet graag alle PABO/HBO-studenten op de koffie krijgen die voor de rekentoets zakken.



Het is een oud artikel maar toch ; Kwart pabo-studenten moet weg om rekentoets



Precies, uit 2007. Sinds die tijd is de verplichte rekentoets voor het hele voortgezetonderwijs (tot en met het gymnasium) en HBO en WO ingevoerd.



De reden, denk ik, dat men vroeger beter rekende, is dat men geen apparaten had, die het voor je deden. Je deed het dus meer en vaker. Dat is nu niet meer, dus zijn er extra toetsen in het leven geroepen. Om het rekenen te onderhouden.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 16 april 2014 @ 12:10:

Terugtellen is t simpelste wat er is. Ze leren het alleen niet meer. mijn kind weet niet eens wat een pond en een ons is. Ja, van mij, maar op school.... ? Nee hoor.Omdat ponden en onsjes niet meer mogen. Je moet in kilogrammen rekenen
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig pin ik inderdaad alles, ook kleine bedragen. Bovengenoemd voorval is nog uit de tijd dat winkeliers niet blij waren als je kleine bedragen pinde vanwege de kosten die zij hadden. Dus dan had de winkelier toch echt boter op zijn hoofd: hij wilde zelf de kleine bedragen graag contant, dan moest hij er toch ook voor zorgen dat zijn personeel daarmee kon omgaan!



Omdat winkeliers nu juist pinnen (en inmiddels contactloos betalen met je pinpas!) aanmoedigen maakt de rekenvaardigheid van de kassieres niet meer uit en zal dat snel wegzakken .....
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 16 april 2014 @ 12:42:

[...]



Ja, afgeschaft. Precies. Maar een ons en een pond gebruiken we toch nog gewoon, of ben ik nou gek?Lieve Whopper, ik ga niets over jouw mentale gesteldheid zeggen, ( )maar een pond mag dus inderdaad niet meer. Net als de el de duim. Volgens mij worden marktkooplui er zelfs op aangesproken. (of dat was in de begintijd na de afschaffing)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 16 april 2014 @ 11:29:

Het probleem is dat kassamedewerkers vaak zelf niet meer hoeven te rekenen. De scanner/kassa doet al het werk. Dus als jij 6.65 moet betalen en je geeft een tientje, geeft de kassa aan dat er 3,35 aan wisselgeld moet worden terugbetaald. Zeg je op dat moment "Zal ik er 65 cent of 1,65 bij doen", dan raakt men in paniek, want dan weet men het niet meer. Dan moet men opeens zelf gaan rekenen en dat lukt vaak niet.



Het is inderdaad de oefenvaardigheid die mist.



En dat is zo, omdat de kassa's van tegenwoordig computers zijn en waarschijnlijk werkt het zo meer uniform of praktischer of wat dan ook. Niet iedereen kan goed rekenen, maar de meesten kunnen nu wel achter de kassa.



Ik kón altijd heel goed hoofdrekenen, maar zou ook moeite hebben als er een rij staat en iemand wil 2 bonnetjes opgeteld hebben. Om zeker te weten dat ik geen fouten zou maken, zou ik ook een rekenmachine gebruiken.



Mijn moeder werkte vroeger in een winkel waar ze grote bedragen op een bonnetje zelf moest uitrekenen, korting eraf enzovoorts. Kon ze toen heel snel, nu zou ze het niet meer kunnen.

De oefening zit er niet meer in.



En dat kun je dan toch de kassières en dergelijke niet meer kwalijk nemen?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar bij een bouwmarkt gewerkt, maar kaissieres werden direct geleerd om terug te tellen en daar werd streng op toegezien. En terecht. En bij mij in de supermarkt tellen ze ook gewoon terug zonder gestuntel
quote:Dreamer schreef op 16 april 2014 @ 12:50:

[...]





Lieve Whopper, ik ga niets over jouw mentale gesteldheid zeggen, ( )maar een pond mag dus inderdaad niet meer. Net als de el de duim. Volgens mij worden marktkooplui er zelfs op aangesproken. (of dat was in de begintijd na de afschaffing)áfgeschaft? Belachelijk. Straks gaan ze het terugtellen ook nog afschaffen...en het kaartlezen. Moet niet gekker worden.
quote:whopper schreef op 16 april 2014 @ 12:59:

[...]



áfgeschaft? Belachelijk. Straks gaan ze het terugtellen ook nog afschaffen...en het kaartlezen. Moet niet gekker worden.De paardentram is ook afgeschaft trouwens. Wist je dat al?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op woensdag 16 april 2014 12:50 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="whopper in "Vraag aan supermarkt kassamedewerkers"" class="messagelink">whopper schreef op 16 april 2014 @ 12:42</a>:</b>

[...]



Ja, afgeschaft. Precies. Maar een ons en een pond gebruiken we toch nog gewoon, of ben ik nou gek?</div></blockquote>Lieve Whopper, ik ga niets over jouw mentale gesteldheid zeggen, ( )maar een pond mag dus inderdaad niet meer. Net als de el de duim. Volgens mij worden marktkooplui er zelfs op aangesproken. (of dat was in de begintijd na de afschaffing)



Nee hoor, de pond en de ons is niet afgeschaft, hier vraagt zowat elke klant die binnen komt om een paar ons of een pond.

Als ze echt gek doen anderhalf pond.
Alle reacties Link kopieren
quote:modepop- schreef op woensdag 16 april 2014 07:20 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="oldwood in "Vraag aan supermarkt kassamedewerkers"" class="messagelink">oldwood schreef op 15 april 2014 @ 21:09</a>:</b>

Ik werk niet in een supermarkt achter de kassa, wel in een andere winkel, maar als wij een nieuwe hulp hebben aangenomen, is het niet te doen om uit te leggen hoe je moet terug geven.

Hier hebben wij nog een kassa waar je niet automatisch ziet wat je teruggeeft, dus ze moeten het wel leren.



En je hoort ze denken, 'ga nou niet vragen of ik er iets bij heb, want dan snap ik het niet meer' </div></blockquote>Haha komt me bekend voor.. werk je bij de DIDI? Nee geen didi, werk met groente en fruit
Ik heb het ook geleerd tijdens een stage op de detailhandel. Achteraf ben ik zó blij dat de collega destijds de tijd nam het mij te leren, ben haar er nog dankbaar voor. Het maakt je werk gewoon makkelijker en de kans op fouten is veel kleiner. Ik begrijp dan ook niet dat winkels er niet mee willen werken.



Zelfs toen ik bij een bijbaantje een kassasysteem had dat aangaf wat je terug moest geven, heb ik altijd terug geteld. Niet puur alleen voor de klant, maar ook ter extra controle.
Alle reacties Link kopieren
quote:oldwood schreef op 16 april 2014 @ 13:07:

[...]





Nee hoor, de pond en de ons is niet afgeschaft, hier vraagt zowat elke klant die binnen komt om een paar ons of een pond.

Als ze echt gek doen anderhalf pond.



Jawel hoor, officieel afgeschaft.



Pond
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven