Werk & Studie alle pijlers

Wat te doen met "de korte vraag tussendoor"?

17-04-2014 00:46 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een winkel en het gebeurt best vaak dat wanneer ik een klant help, er iemand tussendoor komt en zegt: "Sorry dat ik u onderbreek, maar ik heb even een korte vraag tussendoor". Soms zeg ik ja, soms zeg ik dat ik er een collega bijroep, soms nee (en dan altijd met de reactie dat de vraag echt heel kort is, terwijl het vaker wel dan niet toch een lange vraag blijkt te zijn). Ik kan de klant die ik op dat moment help boos maken, want hij/zij was toch echt eerst en de "vraagsteller" kan ook weer vinden dat ik niet klantvriendelijk ben omdat ik soms nee zeg en aangeef dat hij/zij zometeen wel geholpen wordt. Wat hoor je dan eigenlijk te doen?
Some flies are too awesome for the wall
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op donderdag 17 april 2014 09:47 Een " verkopen jullie X " of een " in welk pad liggen de Y " kan nooit tussendoor ?Jawel maar als de klant het dan niet kan vinden krijg je later het verwijd dat je niet mee bent gelopen..
quote:masque schreef op donderdag 17 april 2014 12:25 Jawel maar als de klant het dan niet kan vinden krijg je later het verwijd dat je niet mee bent gelopen..Dat zal toch wel meevallen? En in dat geval kun je rustig zeggen dat je op dat moment een andere klant aan het helpen was.
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op donderdag 17 april 2014 12:28 Dat zal toch wel meevallen? En in dat geval kun je rustig zeggen dat je op dat moment een andere klant aan het helpen was.Nee hoor dat gebeurd echt heel vaak (dhz), vaak hoor je dat via je collega terug: "jaa ik had het al gevraagd, maar die zei hier, en nu kan ik het niet vinden, als ze nou ff mee was gelopen". Plus de klant heeft altijd gelijk. Tegenwoordig zeg ik er ook bij dat ik zo even kom kijken of hij/zij het gevonden heeft.
quote:masque schreef op donderdag 17 april 2014 12:32 Nee hoor dat gebeurd echt heel vaak (dhz), vaak hoor je dat via je collega terug: "jaa ik had het al gevraagd, maar die zei hier, en nu kan ik het niet vinden, als ze nou ff mee was gelopen". Plus de klant heeft altijd gelijk. Tegenwoordig zeg ik er ook bij dat ik zo even kom kijken of hij/zij het gevonden heeft.Je klinkt niet heel klantvriendelijk. Vind je het wel leuk om in een winkel te werken? Bedoel het niet rot hoor, gewoon interesse.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar net hoe je t bekijkt zas. Voor de tussendoorvrager (lees voordringer) is t misschien niet heel klantvriendelijk. Maar voor de klant die op dat moment geholpen wordt wel....
Ik werk achter een balie bij het hoofdkantoor van een zorginstelling. Op dat hoofdkantoor komen mensen ruwweg voor twee dingen: cursus of een afspraak (intake/zorgoverleg/stageplaatsing/p&o...). Wat ik doe als er allemaal mensen tegelijk binnenkomen en ik moet voor de eerste persoon bellen ('hoi, je externe afspraak is er!'), dan vraag ik of de mensen achter die eerste persoon voor een cursus komen. Zo ja, dan vertel ik ze meteen in welke zaal ze zitten. Dit omdat het bellen vaak langer duurt, omdat niet iedereen altijd op zijn/haar plek zit. Ik leg dat dan ook altijd uit aan degene die vooraan staat, en 9 van de 10 keer vraag ik ook nog om toestemming (doodenkele keer vergeet ik het, dan verontschuldig ik me achteraf en leg uit dat ik hem/haar rustiger kan helpen als er geen horde mensen achter hem staat). Werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op donderdag 17 april 2014 12:42 Je klinkt niet heel klantvriendelijk. Vind je het wel leuk om in een winkel te werken? Bedoel het niet rot hoor, gewoon interesse.Huh? Dus ik zeg: "een moment ik kom zo bij u, ik help eerst even deze klant". Krijg ik de vraag waar iets ligt en ik kan niet meelopen zeg ik "het ligt in pad x aan de linker kant, ik kom zo even kijken of u het gevonden heeft" en dat klinkt niet klantvriendelijk? Ik vind het werk idd om andere redenen niet leuk, maar heb in 10 jr tijd nog nooit wen klacht gehad over mijn service..
Alle reacties Link kopieren
En dan wil ik de tips uitproberen, is er niemand vandaag die een vraag tussendoor heeft . Ik begrijp Masque ook wel weer, je merkt vaak dat je nooit iedereen 100% tevreden kan stellen. Daar word je af en toe best chagrijnig van, aangezien je wel gewoon je best doet. Maar dat laat ik nooit aan een klant zien hoor, ik klaag dan even thuis tegen mijn vriend aan ("wat ik nou weer voor klant had vandaag...") en dan is het weer oke .
Some flies are too awesome for the wall
quote:masque schreef op donderdag 17 april 2014 13:16 Huh? Dus ik zeg: "een moment ik kom zo bij u, ik help eerst even deze klant". Krijg ik de vraag waar iets ligt en ik kan niet meelopen zeg ik "het ligt in pad x aan de linker kant, ik kom zo even kijken of u het gevonden heeft" en dat klinkt niet klantvriendelijk? Ik vind het werk idd om andere redenen niet leuk, maar heb in 10 jr tijd nog nooit wen klacht gehad over mijn service..



Rustig maar (dit bedoel ik dus )! Ik las ook je vorige berichten (de eerste pagina).

Ik bedoel het echt niet aanvallend, maar tussen de regels door had ik al het gevoel dat je het niet zo naar je zin had. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus zo iemand die af en toe wel eens de 'korte vraag' tussendoor heeft, ik hou me ook vaak genoeg in, maar als ik maar 1 verkoper kan vinden en die staat een oneindig lange uitleg te geven waar ik dan vaak ook al een tijdje bij sta te wachten, dan doe ik dat dus ook weleens, ik zou het prima vinden als die verkoper dan zegt:

'sorry daar kan ik geen kort antwoord op geven, ik kom zo snel mogelijk bij u' dan wacht ik gewoon, maar soms maken ze er zelf ook gewoon een lang verhaal van en dat vind ik dan weer overbodig.

volgens mij is het doel van de 'korte vraag tussen door' meer heeft het zin nu dat ik hier nu een kwartier sta te wachten tot u klaar bent met de klant voor me, of kan ik em gewoon gelijk peren...
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op 17 april 2014 @ 13:25:

[...]





Rustig maar (dit bedoel ik dus )! Ik las ook je vorige berichten (de eerste pagina).

Ik bedoel het echt niet aanvallend, maar tussen de regels door had ik al het gevoel dat je het niet zo naar je zin had. Vandaar.

Totaaaal rustig, helemaal zen

Maar werken in een dhz zaak is zwaar voor een vrouw... Alle vooroordelen komen aan bod: "zij weet dat toch nietttt", "ow, kun je niet even je collega roepen", "ow ze hadden al een man geroepen voor mij (uhh ik ben de enige vandaag). En dan nog de vooroordelen voor ongeschoold werk: "ja ik weet het wel, want ik heb een eigen bedrijf" en "snap je zeker weten wat ik bedoel? (uhh ja oppervlakte berekenen kan ik inmiddels wel hoor).. ;)

En dat geldt niet alleen voor mij maar ook voor mijn andere vrouwelijke collegae. Ik kan een boek volschrijven ;)
Alle reacties Link kopieren
Als het echt een korte vraag blijkt zoals hoe laat sluiten jullie? Wanneer is de nieuwe levering? Kan ik hier pinnen? Dan zou ik de vraag beantwoorden.



Met vragen als kan ik dit apart zetten? Kunt u dit voor me bestellen? Hebben jullie...? Zou ik zeggen dat ik zo bij ze kom of als er een collega is zeggen dat die er zo aankomt. Diegene helpen duurt me dan toch te lang. Ik zou wel altijd de vraag aanhoren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven