Moeilijk te vertellen aan vrienden

08-05-2017 12:23 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger van ons 2e kind. Eerste was vlot en tweede meteen raak. Goede vrienden van ons hebben 10 jr geprobeerd zwanger te raken. Dit is een heftig traject geweest met veel zkhopnames. Ze zitten nu al 2/3 jr in adoptietraject. Voortraject is afgerond. Ze wachten sinds sept op een kindje. Ze waren blij voor ons de eerste keer maar ik zag ook het verdriet. Mijn vriendin heeft afgelopen periode een dip gehad omdat ze het wachten beu is. Haar omgeving staat bol van kinderen, babys en zwangerschappen. De 1e verjaardag van ons kind was ook moeilijk voor haar. Ze is wel gekomen en dat vond ik heel lief.

Ik zie er tegenop om het ze te vertellen. Ze zullen blij zijn voor ons maar ik weet dat het hun nu ook pijn zal doen. Hoe gaan we hiermee om? Juist een big deal van maken en heel voorzichtig of gewoon normaal doen? Ik wil niet over hun gevoelens heenstappen. Afspreken en face to face? ( dat gaat ff duren ivm vakanties van beide kanten, dan horen ze het mss per ongeluk van anderen). We wilden eigenlijk naar vrienden een leuke foto sturen waarin de boodschap impliciet staat. Ook naar hen of juist nier? Ik vind het heel moeilijk. Ergens wil ik het graag delen want ze zijn belangrijk voor ons maar ik wil ze ook behoeden voor extra pijn en verdriet. Ik gun het ze ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon even de telefoon pakken en het persoonlijk vertellen, waarbij je benoemt dat je je kan voorstellen dat het voor hun moeilijk is. Zo voorkom dat ze het van anderen horen of op een openbare gelegenheid.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ja bellen is natuurlijk ook een optie!
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat je er zo over nadenkt.



Misschien kun je voordat je de leuke mail verstuurd aan iedereen, deze vrienden bellen. Dan is het toch persoonlijker.



Ik wil je wat vertellen, maar ik vind het heel lastig om dat te doen. Bijna niemand weet het nog, ik wilde het eerst met jou delen. Wij verwachten een tweede kindje.



Afhankelijk van de reactie stuur je hen wel of niet de leuke e-mail daarna, wanneer je hem naar iedereen stuurt.
Ik zou het mailen of appen en een paar dagen later bellen of langsgaan. Niet persoonlijk vertellen, geef haar even de tijd om verdrietig te zijn voor ze je moet feliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Wat Belle73 zegt.

Bellen, dat is wat persoonlijker dan een email of berichtje. Ze weten het dan gewoon van jou en als jullie opgehangen hebben, kunnen ze hun emoties even laten gaan.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Wow, jullie zijn snel. Mosterd!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou tijd vrij maken om het face to face kunnen vertellen.

Neem de foto die je aan alle vrienden wilt sturen mee en vertel erbij waarom je het op deze manier doet.

Hoe langer je wacht met vertellen hoe moeilijker het wordt, zowel voor jullie, als voor jullie vrienden.

En verder zou ik er geen al te groot drama van maken, wel lief dat je zo met ze begaan bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 08 mei 2017 @ 12:28:

Ik zou het mailen of appen en een paar dagen later bellen of langsgaan. Niet persoonlijk vertellen, geef haar even de tijd om verdrietig te zijn voor ze je moet feliciteren.Dit zet me wel aan het denken.... als ik het zo lees kan ik me er wel iets bij voorstellen dat dat fijn kan zijn. Even verdrietig mogen zijn en boos, dat ecen laten zakken en dan hoeven reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het idee Pantax, maar ik vind appjes wel erg onpersoonlijk. Vaak lees je ze ook even tussendoor en weet je dus niet of ze net in de supermarkt in de rij staat. Als je belt kun je eerst vragen of het schikt.
Ik heb er drie jaar over gedaan om mijn zoon te krijgen. Een goede vriendin raakte in die tijd per ongeluk in verwachting van haar derde. Dat heeft ze me gemaild, voor ze het aan iedereen vertelde. Heel erg fijn vond ik dat, zo kon ik ook direct blij reageren in plaats van dat ik eerst die confrontatie met mijn eigen verdriet hoefde te verwerken.
Alle reacties Link kopieren
Uit eigen ervaring denk ik dat je het beste een lief mailtje kan sturen waarin je ook ruimte laat voor hun verdriet en ook belangstelling toont in het traject dat zij ondergaan. Ik heb zelf in de MMM gezeten (uiteindelijk 18 weken zwanger nu na een ICSI behandeling) en heb ook met de nodige zwangerschappen van anderen moeten 'dealen' en probeerde dat altijd los te zien van mijn eigen verdriet. Wanneer iemand ook interesse had in mij en de behandelingen die ik onderging kon ik het nieuws van die ander ook beter verdragen. Verder wat Pantax ook zegt: soms is het fijn dat je niet meteen blij hoeft te zijn voor de ander en dat is via een mail heel goed op te lossen. Succes en...gefeliciteerd met je zwangerschap!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fresiaatje schreef op 08 mei 2017 @ 12:31:

[...]





Dit zet me wel aan het denken.... als ik het zo lees kan ik me er wel iets bij voorstellen dat dat fijn kan zijn. Even verdrietig mogen zijn en boos, dat ecen laten zakken en dan hoeven reageren.Ik zou me dan als je vriendin weer druk maken over het niet reageren.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Oh enne... Je mag ook zelf zeggen TO dat je het moeilijk vindt om te melden. Vriendinnen deden dat bij mij soms ook. Verdriet en blijdschap kunnen ook gewoon naast elkaar bestaan. Succes!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Erg goed dat je er in ieder geval bij stil staat! Zelf ook moeite gehad om zwanger te worden en het kwetste mij wel dat vriendinnen het gewoon achterloos vertelde waar iedereen bij was. Ik zou zelf een telefoontje of mailtje het prettigste vinden denk ik. Dan is er wat meer ruimte voor de reactie. Als je aangeeft dat je het zelf ook lastig vindt omdat je met ze meeleeft dan doe je het in mijn boek goed. Geef haar de ruimte en verwacht geen super blije reactie (maar dat doe je ook niet volgens mij).
Alle reacties Link kopieren
Lief dat je er over nadenkt. Ik zou bellen of toch proberen persoonlijk af te spreken, al is het maar een uurtje 1 op 1.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 08 mei 2017 @ 12:28:

Ik zou het mailen of appen en een paar dagen later bellen of langsgaan. Niet persoonlijk vertellen, geef haar even de tijd om verdrietig te zijn voor ze je moet feliciteren.Niet erbij vergeten te vermelden waarom je voor deze manier van vertellen kiest, anders staat het heel afstandelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe dan ook is het moeilijk en confronterend voor hen. Ik denk dat het al helpt als je laat merken in je boodschap dat je je dat bewust bent en rekening met hun gevoelens houdt.



Ik zou de boodschap sowieso als eerste aan hun brengen, en dan pas twee dagen later aan de rest van de vrienden. Zodat ze de gelegenheid hebben het even te laten zakken voor de berichtenstroom tussen vrienden opgang komt.



Mijn voorkeur zou het hebben om het persoonlijk te vertellen, of te bellen. Geef ze direct de mogelijkheid of ze er over door willen praten of het liever eerst even laten zakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze mailen, appen of bellen, afhankelijk van wat jij denkt dat beter is. Bellen is persoonlijker maar ze moet dan wel direct reageren. Wachten met vertellen zou ik sowieso niet doen. Bekende van mij konden ook geen kinderen krijgen en de familie van de man vertelde het dus niet om ze niet te kwetsen. Maar ja vervolgens hoorde ze het van een ander of ze kwamen op een verjaardag waar iemand duidelijk zwanger zat terwijl ze dat niet wisten en op dat moment geconfronteerd werden.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken je van het andere topic. Ik zou de telefoon pakken en het vertellen. Wij doen er zelf ook al lang over een kindje te krijgen en zitten in de medische molen. Ik zou het heel vervelend om van een goede vriendin een mailtje te krijgen met zulk nieuws. Heel onpersoonlijk. Je mag best benoemen dat je het lastig vind om te zeggen tegen hun.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet lang wachten met vertellen. Het is sowieso moeilijk voor hun.
Wij hebben een paar dagen voor we al onze vrienden het tijdens een weekend kamperen zouden vertellen even gebeld met de vrienden waar het niet bij lukte. Dat vonden ze fijn, zo konden ze hun eerste reactie hebben, zonder iedereen erbij was en was het niet zo confronterend voor hun.
Wat ontzettend lief van je dat je hierover nadenkt!

Ik zou zeggen als eerste gevoel: vertel het hun face to face alvorens het anderen te vertellen. En hou hierbij de opening dat je aangeeft dat je je kunt voorstellen dat het voor hen moeilijk is en dat als ze willen praten dat dat kan. En als dat niet zo is dat dat ook goed is.

Mij lijkt open en eerlijk je onzekerheid hierin uitspreken vele malen eerlijker en prettiger dan om de hete brei heen draaien. Ze kunnen dan zelf bepalen hier hiermee om te gaan.
Voordeel van de telefoon is dat ze geen lach hoeven op te zetten en toneel te spelen zolang je er bent. Achteraf heb ik gehoord dat er bij onze vrienden die avond wat tranen geweest zijn en dat doe je niet als iemand op je bank zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 08 mei 2017 @ 12:28:

Ik zou het mailen of appen en een paar dagen later bellen of langsgaan. Niet persoonlijk vertellen, geef haar even de tijd om verdrietig te zijn voor ze je moet feliciteren.Dit zou ik persoonlijk echt afschuwelijk hebben gevonden! Wij zijn bijna 10 jaar bezig geweest, zonder resultaat. Ik kon het juist altijd erg waarderen als ze me persoonlijk kwamen inlichten en begrip toonden voor mijn verdriet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven