Moeilijk te vertellen aan vrienden

08-05-2017 12:23 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger van ons 2e kind. Eerste was vlot en tweede meteen raak. Goede vrienden van ons hebben 10 jr geprobeerd zwanger te raken. Dit is een heftig traject geweest met veel zkhopnames. Ze zitten nu al 2/3 jr in adoptietraject. Voortraject is afgerond. Ze wachten sinds sept op een kindje. Ze waren blij voor ons de eerste keer maar ik zag ook het verdriet. Mijn vriendin heeft afgelopen periode een dip gehad omdat ze het wachten beu is. Haar omgeving staat bol van kinderen, babys en zwangerschappen. De 1e verjaardag van ons kind was ook moeilijk voor haar. Ze is wel gekomen en dat vond ik heel lief.

Ik zie er tegenop om het ze te vertellen. Ze zullen blij zijn voor ons maar ik weet dat het hun nu ook pijn zal doen. Hoe gaan we hiermee om? Juist een big deal van maken en heel voorzichtig of gewoon normaal doen? Ik wil niet over hun gevoelens heenstappen. Afspreken en face to face? ( dat gaat ff duren ivm vakanties van beide kanten, dan horen ze het mss per ongeluk van anderen). We wilden eigenlijk naar vrienden een leuke foto sturen waarin de boodschap impliciet staat. Ook naar hen of juist nier? Ik vind het heel moeilijk. Ergens wil ik het graag delen want ze zijn belangrijk voor ons maar ik wil ze ook behoeden voor extra pijn en verdriet. Ik gun het ze ook zo.
quote:Fresiaatje schreef op 08 mei 2017 @ 12:31:

[...]





Dit zet me wel aan het denken.... als ik het zo lees kan ik me er wel iets bij voorstellen dat dat fijn kan zijn. Even verdrietig mogen zijn en boos, dat ecen laten zakken en dan hoeven reageren.Daar zit wat in. Hun tempo om te reageren. Dan zou ik er wel bij benoemen waarom je kiest voor email of app inplaats van face to face.
Hier ook een ervaringsdeskundige, helaas. Mailen of appen vind ik erg afstandelijk. Liever bellen.

Goede vrienden van ons vroeger durfden het ook niet te vertellen, hoorden we het al via via. Dat was nog veel pijnlijker. We snapten heel goed dat anderen wel gewoon zwanger werden, en dat ze dat niet uitstelden voor ons. Dus ik zou zeggen, bel gewoon even.
Alle reacties Link kopieren
Idd aanatal dagen voordat je t de rest verteld even met hen bellen.
You're a diamond dear, they can't break you
quote:Baggal schreef op 08 mei 2017 @ 12:35:

Oh enne... Je mag ook zelf zeggen TO dat je het moeilijk vindt om te melden. Vriendinnen deden dat bij mij soms ook. Verdriet en blijdschap kunnen ook gewoon naast elkaar bestaan. Succes!Dit absoluut. En hoe eerlijker, hoe oprechter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook bellen en vooral aangeven waarom je het op deze manier doet. Hoe je het went of keert het blijft pijnlijk maar als het via via gaat is niet leuk. En ik zou juist geen foto of iets anders sturen. Dat voelt extra beladen.



Heel veel succes en overigens gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn oudste vriendin (ook fertiliteitsprobleem) gebeld om het te zeggen.



Ze is blij voor ons, maar heeft vast ook moeten slikken.



Gefeliciteerd Fresiaatje!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een ervaringsdeskundige helaas. Ik was met een vriendin aan het appen over koetjes en kalfjes en middenin dat gesprek meldde ze dat 'ze de babykamer weer mochten inrichten'. Ik vond het heftig dat ze het zo meldde zonder enige empathie. We hebben het later wel uitgesproken.



Mijn advies bel even en geef ook vooral aan dat je het moeilijk vindt. Geef je vrienden vooral de tijd om aan het idee te wennen. Geluk en verdriet mogen er naast elkaar zijn. Als je aandacht hebt voor beide kanten van de situatie dan komt het uiteindelijk goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze even bellen. Bij ons ging het ook niet heel snel en als na 1 jaar proberen mensen per ongeluk zwanger werden dan werd ik daar heel boos en verdrietig van. Meestal zag ik dat op fb of in de app, maar van goede vrienden zou ik het fijn gevonden hebben als ze zouden bellen. (Degene die zwanger werden waren elke keer kennissen) Ik kon dan m'n emoties thuis even de vrije loop laten en als je ze dan tegen komt 'blij' reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het lastig is om het geen te doen waar zij zich het prettigst bij voelt. Je ziet hier al dat er veel verschillende meningen zijn. De één zou het fijn vinden als je de tijd neemt om naar ze toe te komen de ander zou liever een appje ontvangen en de volgende vind een telefoon gesprek het prettigst.



Het is heel lief dat je hier zo over nadenkt en ik denk dat als je dat bij hun aan geeft ze dat ook zeker waarderen hoe moeilijk ze het misschien ook vinden. Ik denk dat jij je vriendin het beste kent en dus daarin ook de beste keuze kan maken. Mocht het toch niet de goede keuze zijn dan heb je er in elk geval echt tijd aan besteed om er over na te denken en er bij stil te staan dat dit wonder voor jullie voor hen lastig kan zijn.



Heel veel succes! en gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik toch maar ga bellen. Overigens vind ik bellen ook moeilijk omdat je dan wel hoort dat het moeilijk is maar ze niet echt kan troosten, behalve met woorden. Maar ja wat moet je zeggen? Het is gewoon echt een kutsituatie voor hen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt benoemen wat je nu zegt. Dat je snapt dat het voor hun gewoon kut is en dat je ze het enorm gunt. Dat je ze zelf wilt bellen en dat het lastig is ivm planning om langs te komen dat je ze graag wilt troosten maar misschien ook snapt dat je daar nu niet de juiste persoon voor bent? Maar jou geluk mag er zijn naast hun verdriet. Jij kunt er niks aan doen dat zij helaas geen kinderen kunnen krijgen.
Eerlijkheid duurt het langst.

Open en eerlijk aangeven dat je het moeilijk vind voor hun, ondanks jullie eigen blijdschap, omdat je weet welk moeilijk traject zij zijn aangegaan en nog steeds aangaan.

Dat je hun zelf de boodschap wil laten weten zodat ze het niet van een ander horen. Dat je begrip hebt voor emoties en dat je ze de tijd geeft die emoties met zijn 2 te plaatsen indien ze er zijn.

Ik denk dat wanneer je het op die manier doet je vriendin je nooit kwalijk kan nemen dat je het zo doet. Ze weet dan immers dat je stil staat bij hun verdriet. Dat is vaak al meer dan ze verwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fresiaatje schreef op 08 mei 2017 @ 16:30:

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik toch maar ga bellen. Overigens vind ik bellen ook moeilijk omdat je dan wel hoort dat het moeilijk is maar ze niet echt kan troosten, behalve met woorden. Maar ja wat moet je zeggen? Het is gewoon echt een kutsituatie voor hen.



Tuurlijk is het rotsituatie, maar dingen gaan soms wel zoals ze gaan. Het is niet zo dat jij jezelf een kind kan ontzeggen om haar te ontlasten en als zij een goede vriendin is zal zij dat ook begrijpen.

Toen ik nog in de MMM zat bedacht ik altijd wel dat het geluk van de een volledig losstond van de ellende van een ander. Met kinderen krijgen is het helaas niet anders. Nogmaals, ik vond het altijd prettig wanneer mensen ook begrepen dat ik het soms best lastig vond en ik het gevoel had dat er soms ook even aan mij gedacht werd. Dat maakt(e) zoveel goed. En dat er dan in mijn omgeving babies geboren werden zag ik echt iets dat los stond van mijn eigen situatie. Voorts kun je best uitleggen dat je het wrang vindt om bij haar deze mededeling te doen gelet op haar eigen situatie. Dat scheelt al gewoon heel erg veel denk ik... Waar ik wel moeite mee had was wanneer de situatie compleet genegeerd werd. Maar dat doe jij duidelijk niet...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Wij zouden jouw vrienden kunnen zijn, dat zijn we niet, maar wel het stel in de vriendengroep zonder kinderen, vele ziekenhuisopnames en een hoop verdriet.

Als jullie onze vrienden zouden zijn, zou ik het zelf alleen al onwijs lief vinden dat je denkt aan ons verdriet en ons de ruimte wilt geven om ermee te dealen.

Een vriendin van ons deed het via een appje, dat deed pijn destijds. Wat ik fijner had gevonden was als ze me het zelf verteld had. Zodat ik en blij voor haar kon zijn en samen met haar ook even mijn verdriet had kunnen delen.

Ik besef me alleen dat dit voor iedereen anders is en het ook afhankelijk is van hoe close jullie met elkaar zijn. Jouw vriendin beseft zich waarschijnlijk ook dat het voor jou ook moeilijk is om dit aan haar te vertellen.

Doe wat je hart je ingeeft als je jullie vriendschap met een helicoptervieuw bekijkt. Dan zit je altijd goed!

Je bent sowieso een topvriendin.



Enne... gefeliciteerd
Ik wil komen en weer gaan. Ik wil leven, niet bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fresiaatje schreef op 08 mei 2017 @ 16:30:

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik toch maar ga bellen. Overigens vind ik bellen ook moeilijk omdat je dan wel hoort dat het moeilijk is maar ze niet echt kan troosten, behalve met woorden. Maar ja wat moet je zeggen? Het is gewoon echt een kutsituatie voor hen.



Ik heb gezegd: 'Ik bel je om je te laten weten dat ik zwanger ben. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor jou misschien lastig is en je hoeft geen vreugdedansje te doen, maar ik wilde je het wel alvast laten weten.' Eerlijk en helder en we zijn nog steeds goeie maatjes





Komt goed hoor.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze iets willen geven of een lueve kaart.. ik weet alleen niet wat ik moet zeggen. Niks voelt goed genoeg.



Ik wil iets zeggen in de trant van dat ze veel voor ons betekenen en dat ik ze het ouderschap zo gun. Ik kan me echt geen lievere leukere ouders voorstellen dan hen. Ik leef zo met ze mee.
Alle reacties Link kopieren
Als het uit je hart komt is het goed.

Woorden hoeven niet altijd onwijs mooi te zijn zolang ze oprecht zijn...
Ik wil komen en weer gaan. Ik wil leven, niet bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Woont ze verder weg dat je niet even langs kunt? 10 min. is genoeg... Ik zou daar zelf veruit de grootste voorkeur aan geven. Als jullie zo goed bevriend zijn mogen de emoties ook wel zichtbaar zijn toch? Ik vond dat zelf wel prettig in ieder geval.

'Ik heb nieuws; voor ons mooi maar voor jullie heel heftig. We krijgen een tweede kindje en ik wilde dat jij het als eerste weet. En ik wel je even knuffelen omdat ik snap dat dit heel moeilijk is voor je' (of iets in die strekking natuurlijk). Zo ging bij ons het meest prettige gesprek... en na een knuffel was het ook prima dat ze weer ging!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even bellen! Je begrijpt hun verdriet en dat is alles wat ze nodig hebben. Ik zou dat zelf enorm waarderen. Kun je meteen gewoon even bijkletsen.

En als je het ze dan hebt vertelt kun je daarna alsnog die leuke foto sturen, ook naar hen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Hoe is het gegaan fresiaatje?
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
21-05-2017 15:33
Hoe is het gegaan fresiaatje?
Ja ik ben ook benieuwd. Is vast goed wel gekomen, want TO komt heel empathisch over! :)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven