1,5 miljoen vóór een doodnormaal rijtjeshuis (gekte)

13-08-2019 22:12 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een gestoord bedrag voor een simpele rijtjeshuis. In Amsterdam rijzen de huizenprijzen de pan uit (gekkenhuis). De meeste kennissen van ons die ontvluchten de stad vanwege de onbetaalbare huizen. Het zijn vooral expats die dit soort huizen kopen.

Wanneer gaat dit stoppen?
Amsterdam en omgeving moet je al geen huis willen kopen, je kan het trouwens ook niet krijgen.

Bron:https://www.ad.nl/wonen/doodnormaal-rij ... ~a75d25aa/
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
13-08-2019 22:28
1,5 miljoen is duur ja maar ik vind het geen doodgewoon rijtjeshuis. Ziet er best luxe uit.
Gladgestucte muren en laminaat op de vloer is inderdaad best wel luxe....

(het is gewoon een standaard doorzonwoning met doorgebroken muur naar de keuken)
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
14-08-2019 16:29
Niet in heel NL maar wel op plekken waar buitenlandse investeerders het systematisch onbetaalbaar maken. Een rasechte geboren en getogen Amsterdammer moet toch in zijn eigen stad kunnen blijven wonen.
dat wordt je echt onmogelijk gemaakt als er al huizen gebouwd worden is het vrije sector of wordt het opgekocht door grijpgrage makelaars of rijke Amerikanen of Russen.
sociale huur hoef je ook niet te proberen want dat is helemaal een lachertje.
Amsterdam is echt niet leuk meer, ik denk dat ik er ook maar vandoor ga met pijn in mijn hart.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
14-08-2019 17:30
Gladgestucte muren en laminaat op de vloer is inderdaad best wel luxe....

(het is gewoon een standaard doorzonwoning met doorgebroken muur naar de keuken)
Dit ja.
Grappig dat mensen dit blijkbaar een heel bijzonder rijtjeshuis vinden.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
13-08-2019 22:33
De grond is erfpachtgrond. Die kun je in Amsterdam afkopen.
Dat kon je in de provincie Groningen ook. Voor 27 gulden hebben we het afgekocht (800 m2).
:P
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
15-08-2019 19:50
Dat kon je in de provincie Groningen ook. Voor 27 gulden hebben we het afgekocht (800 m2).
:P
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
De onderliggende trend is dat vooral het wonen in steden relatief duurder is geworden. En dat komt weer omdat mensen weer graag in steden zijn gaan wonen. Niet allemaal, maar wel genoeg om de prijzen enorm op te drijven.

Utrecht is iets minder extreem, maar ook hier zijn de prijzen snel opgelopen. Bij mijn familie in een uithoek van de provincie zijn de huizen spotgoedkoop en toch staan ze lang te koop.
.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 08:19
Reden: Dubbel
99.84% gewijzigd
madelief030 schreef:
15-08-2019 22:30
De onderliggende trend is dat vooral het wonen in steden relatief duurder is geworden. En dat komt weer omdat mensen weer graag in steden zijn gaan wonen. Niet allemaal, maar wel genoeg om de prijzen enorm op te drijven.
Dat is het hele punt inderdaad. Waar je “vroeger” (in elk geval de generaties voor mij tot en met mij, 20 jaar terug) zag dat mensen na hun studie bijv weer meestal terugkeerden naar de omgeving waar ze vandaan kwamen als ze klaar waren met hun studie, daar zie je nu een veel groter percentage oud-studenten dat blijft plakken in de stad.

En waar de Vinex-wijken die twintig jaar geleden begonnen als een prettige aanvulling naast de stad, waar je in no time was, nu hele dichtbebouwde stadjes/dorpjes op zichzelf zijn (hoewel nóg sneller in de stad, dat is waar). Maar de plekken in de binnenstad zijn nog steeds vele malen geliefder bij iedereen en daardoor dus zo enorm duur.

Het is inderdaad wel zuur voor de mensen die helemaal geen import of oud-student zijn maar hun hele familieverleden in de steden hebben liggen maar door alle “plakkers” dus zelf niet meer aan een betaalbare woning kunnen komen. Ik snap dat dat wel eens wringt.
Alle reacties Link kopieren
Urbanisatie is een mondiale trend die alleen nog maar meer door zal zetten. Grappige is dat men in grotere landen afstanden van 1 uur werk-wonen niet eens ver vindt. In Nederland is Amsterdam - Apeldoorn 1 uur en dat vindt men het einde van de wereld, zogezegd. In urbanisatie termen is de hele Randstad (Utrecht Ams Rotterdam Den Haag) gewoon 1 stad. Maar wij NLs willen toch op het fietsje overal heen kunnen. Dus die steden blijven mateloos populair.
SanPellegrino schreef:
16-08-2019 08:26
Urbanisatie is een mondiale trend die alleen nog maar meer door zal zetten. Grappige is dat men in grotere landen afstanden van 1 uur werk-wonen niet eens ver vindt. In Nederland is Amsterdam - Apeldoorn 1 uur en dat vindt men het einde van de wereld, zogezegd. In urbanisatie termen is de hele Randstad (Utrecht Ams Rotterdam Den Haag) gewoon 1 stad. Maar wij NLs willen toch op het fietsje overal heen kunnen. Dus die steden blijven mateloos populair.
Denk dat het verschil hem er vooral in zit dat de drijfveer om dicht(er) bij steden te wonen in andere landen veelal met werk te maken heeft maar dat mensen zich emotioneel in de eerste plaats verbonden blijven zullen voelen met familie/gezin/banden die al lang bestaan waar in Nederland werk ook een belangrijke rol heeft, maar men vooral afstand wil nemen tot het oude leven in Appelscha, Zierikzee of Geleen want “men heeft niks meer met die mensen” (niet zozeer tov de ouders) en in het stedelijke leven in Amsterdam of Utrecht vindt men zijn/haar gelijken. Kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar volgens mij leeft dat in andere landen minder dan in Nederland en vindt men het daarom ook minder erg om verder te moeten reizen voor werk of niet midden in een cultureel of culinair hart te wonen.
Ik vind het gestoord dat iemand het vraagt maar ik vind het nog gestoorder als je aan dat bedrag kunt komen je in een klein huisje gaat zitten ipv een dikke villa.
Sophiever schreef:
16-08-2019 09:23
Ik vind het gestoord dat iemand het vraagt maar ik vind het nog gestoorder als je aan dat bedrag kunt komen je in een klein huisje gaat zitten ipv een dikke villa.

Dat snap ik ook niet. Als ik anderhalf miljoen te besteden had dan kocht ik een huis met een grote lap grond en een gracht eromheen.
Alle reacties Link kopieren
Voor anderhalf miljoen mag je mijn huis ook hebben... en dan koop je 6300m2, 200m3, grote schuur, paardenboxen, boomgaard, 360 graden vrij uitzicht... maar vooruit voor 500.000 verkoop ik het ook. Ik woon op een kwartier van mijn werk, winkels, ziekenhuis etc. Boodschappen kunnen ook bezorgd worden. School is op fietsafstand. Maar Amsterdam is op 2,5 uur of zo. Welkom in Limburg, waar er een krimpprobleem is.

Ik snap die bedrijven ook niet dat ze persé in Amsterdam willen zitten. Bereikbaarheid is daar ook niet optimaal met alle files en personeel zal meer betaald willen krijgen omdat leven daar duurder is dan ten zuiden of oosten van de Randstad.
RikM schreef:
16-08-2019 09:33
Dat snap ik ook niet. Als ik anderhalf miljoen te besteden had dan kocht ik een huis met een grote lap grond en een gracht eromheen.
Precies maar zelfs als motivatie willen wonen in Amsterdam gaat niet op, daar kun je ook mooier en groter voor wonen. Dit is niet eens een mooi rijtjeshuis maar een rijtjeshuis dat in andere steden in aanmerking komt voor op de slooplijst.
MrsDuck schreef:
16-08-2019 09:38
Voor anderhalf miljoen mag je mijn huis ook hebben... en dan koop je 6300m2, 200m3, grote schuur, paardenboxen, boomgaard, 360 graden vrij uitzicht... maar vooruit voor 500.000 verkoop ik het ook. Ik woon op een kwartier van mijn werk, winkels, ziekenhuis etc. Boodschappen kunnen ook bezorgd worden. School is op fietsafstand. Maar Amsterdam is op 2,5 uur of zo. Welkom in Limburg, waar er een krimpprobleem is.

Ik snap die bedrijven ook niet dat ze persé in Amsterdam willen zitten. Bereikbaarheid is daar ook niet optimaal met alle files en personeel zal meer betaald willen krijgen omdat leven daar duurder is dan ten zuiden of oosten van de Randstad.
Prestigekwestie.

En het probleem (is het wel een probleem eigenlijk zolang men het kan betalen?) neemt de komende jaren toe. Verwacht dat er over vijf jaar geen woning meer onder het miljoen in Amsterdam te koop zal staan, ook geen woningen kleiner dan 50m2.
NYC schreef:
16-08-2019 09:45
Prestigekwestie.

En het probleem (is het wel een probleem eigenlijk zolang men het kan betalen?) neemt de komende jaren toe. Verwacht dat er over vijf jaar geen woning meer onder het miljoen in Amsterdam te koop zal staan, ook geen woningen kleiner dan 50m2.

Amsterdam wordt net zoals Londen. Krakkemikkige huizen die voor een gigantisch bedrag verkocht worden aan stinkend rijke Arabieren/Chinezen/Russen. Wat er aan bewoners blijft zitten heeft mazzel gehad door de 'property ladder' te kunnen klimmen. Een ieder die zich in Amsterdam wil vestigen zal dat amper kunnen betalen.

Zonde. Het hart gaat toch wel uit een stad als het wordt opgekocht door rijke buitenlanders. Ook door stinkend rijke Nederlanders trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
16-08-2019 09:39
Precies maar zelfs als motivatie willen wonen in Amsterdam gaat niet op, daar kun je ook mooier en groter voor wonen. Dit is niet eens een mooi rijtjeshuis maar een rijtjeshuis dat in andere steden in aanmerking komt voor op de slooplijst.
Wat zegt dit dan? Dat Amsterdammers zo weinig gewend zijn qua ruimte dat men dit al een ‘niet een normaal rijtjeshuis’ noemt en dusdanig onder de indruk zijn, want ‘hey er zit zelfs een garage bij’ (alsof dat de prijs rechtvaardigt) of dat men alles maar wil doen om maar te kunnen zeggen dat ze in Amsterdam wonen? Zelfs belachelijke prijzen neertellen voor huizen waarvan de rest van Nederland niet zo onder de indruk is.
minnimouse schreef:
16-08-2019 09:57
Wat zegt dit dan? Dat Amsterdammers zo weinig gewend zijn qua ruimte dat men dit al een ‘niet een normaal rijtjeshuis’ noemt en dusdanig onder de indruk zijn, want ‘hey er zit zelfs een garage bij’ (alsof dat de prijs rechtvaardigt) of dat men alles maar wil doen om maar te kunnen zeggen dat ze in Amsterdam wonen? Zelfs belachelijke prijzen neertellen voor huizen waarvan de rest van Nederland niet zo onder de indruk is.
Ik denk beide.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
16-08-2019 09:39
Precies maar zelfs als motivatie willen wonen in Amsterdam gaat niet op, daar kun je ook mooier en groter voor wonen. Dit is niet eens een mooi rijtjeshuis maar een rijtjeshuis dat in andere steden in aanmerking komt voor op de slooplijst.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Dit is een gewoon huis, echt geen huis met sloopnominatie
Hier doet zo'n huis tussen de 200.000 en 230.000. Echt niet meer door de slechte isolatie en de ligging ( gewoon straatje, flat in je achtertuin en tussenwoning)

Overigens kunnen ze voor dat geld toch wel even aan de slag met de hoge druk? Tuin ziet er niet uit, allemaal tegels die groen zijn en zooi
*TanteSjaan* schreef:
16-08-2019 09:51
Amsterdam wordt net zoals Londen. Krakkemikkige huizen die voor een gigantisch bedrag verkocht worden aan stinkend rijke Arabieren/Chinezen/Russen. Wat er aan bewoners blijft zitten heeft mazzel gehad door de 'property ladder' te kunnen klimmen. Een ieder die zich in Amsterdam wil vestigen zal dat amper kunnen betalen.

Zonde. Het hart gaat toch wel uit een stad als het wordt opgekocht door rijke buitenlanders. Ook door stinkend rijke Nederlanders trouwens.

Londen is helemaal bizar inderdaad. Piepkleine huisjes waar je een godsvermogen voor betaalt. Ik denk ook dat Amsterdam die kant op gaat.
Sophiever schreef:
16-08-2019 09:23
Ik vind het gestoord dat iemand het vraagt maar ik vind het nog gestoorder als je aan dat bedrag kunt komen je in een klein huisje gaat zitten ipv een dikke villa.
Ja, maar dan zit je wel in Hip Amsterdam... :euro:
NYC schreef:
16-08-2019 09:45
Prestigekwestie.

En het probleem (is het wel een probleem eigenlijk zolang men het kan betalen?) neemt de komende jaren toe. Verwacht dat er over vijf jaar geen woning meer onder het miljoen in Amsterdam te koop zal staan, ook geen woningen kleiner dan 50m2.
Vooral de beschikbaarheid van hoogopgeleid personeel.
RikM schreef:
16-08-2019 11:13
Londen is helemaal bizar inderdaad. Piepkleine huisjes waar je een godsvermogen voor betaalt. Ik denk ook dat Amsterdam die kant op gaat.
Ik denk het ook.

Ik woon op een uurtje treinen van Amsterdam CS. Hier betalen we voor een soortgelijke woning 175.000 euro en de huurversie ervan valt nog in de sociale huur met een wachttijd van slechts een paar jaar.
quattro-stagioni schreef:
16-08-2019 11:34
Ja, maar dan zit je wel in Hip Amsterdam... :euro:
En dat is het volgens mij ook gewoon hoor. Degene die wil blijven puur omdat het Amsterdam is die heeft geen behoefte aan een villa met ruime tuin een half uur verderop of een landgoed en luxe verbouwde boerderij met 8000m2 grond en nergens een buur te bekennen aan de andere kant van het land. Het zijn niet te vergelijken doelgroepen.

En aangezien de vraag/behoefte aan stad versus het aanbod niet in verhouding zijn krijg je straks de situatie waarmee je voor een berging zonder raam straks in de stad net zoveel geld moet betalen als voor een landgoed van duizenden m2.
forsyth schreef:
16-08-2019 11:35
Vooral de beschikbaarheid van hoogopgeleid personeel.
Maar die kunnen toch ook allemaal verhuizen naar uithoeken van het land (of een uur reizen, dat is toch ook niks) om bij dat gerenommeerd bedrijf te gaan werken? De reden kan in elk geval niet zijn dat men daar geen woonruimte kan vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven