11 september 2001

08-09-2011 00:09 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben een docuy aan het kijken over 11 september 2001.

waar was jij?

ik ben nieuwsgierig. ik weet nog waar ik was. ik was bij een vriendin met mijn ex. we werden gebeld, een uitzending op CNN, een vliegtuig in een gebouw in new york. we keken en zagen het tweede vliegtuig ook in het andere gebouw vliegen.

ik was in shock, dit betekende oorlog. wat een drama! ik leefde erg mee met de amerikanen, ook erg gehuild, wie doet zoiets??? ik vertelde net aan mijn vriend: die dag veranderde mijn leven. heel heftig misschien, maar voor die dag was ik niet bezig met de wereld. ik was nog jong: 22 jaar. ik had geen idee. toen ik die avond mensen zag dansen omdat dit gebeurd was, was ik in shock. ik kon me er niets bij voorstellen, wie waren deze idioten?? geen zicht had ik op wereldproblematiek, de rol van het westen, de rol van amerika, ik was zo clueless.

dus nogmaals: waar was jij en heeft het jouw wereld veranderd??
Tsjernobyl: ik heb geen idee.

Bijlmerramp: Was samen met een andere vriendin bij een vriendin blijven slapen. We moesten naar school de volgende dag en bij het ontbijt zagen we de beelden van de bijlmerramp.

Pim Fortuin: ik liep net bij mijn ouders naar binnen om samen te eten.

Vuurwerkramp: zat met twee vriendinnen bij één van hen op het balkon toen een enorme donkere wolk kwam opzetten. Het was een warme dag. Weet zelfs nog waar het we over hebben gehad. Toen we die wolk zagen ben ik en die andere vriendin ook direct naar huis gegaan. We dachten dat er noodweer zou uitbreken. Eenmaal thuis zag ik pas op tv wat er zo dichtbij was gebeurd.

Theo van Gogh: geen idee eigenlijk.
In een ver buitenland, voor mijn werk. Begreep meteen dat het een terreurdaad moest zijn, en niet een 'klein vliegtuigje' dat de weg kwijt was. En het stemde mij droef, omdat ik begreep dat de regering Bush er geen gras over zou laten groeien Irak binnen te vallen. Naast de vanzelfsprekende triestheid die mij overviel, omdat zoveel mensen zinloos het leven zouden laten. Irak liet langer dan ik had gedacht op zich wachten. En het aantal doden werden er meer dan ik in eerste instantie had geschat. Dat die toren (later twee) het niet zouden overleven, had ik niet verwacht.

Mijn werk vergde dat ik mij niet overgaf aan emotionele uitbarstingen of speculaties, maar praktische problemen, als gevolg van deze aanslagen, het hoofd bood. Wat redelijk goed gelukt is, denk ik.
Ik was 13 en zat in't tweede.

Ik weet nog goed dat ik thuiskwam en mijn moeder al naar tv aan het kijken was. Die begreep niet goed waarom op school ons daar niets van gezegd werd.

Ik moet zeggen dat ik toen wel heel hard verschoot van die beelden.. Beelden zijn mij altijd bijgebleven, zeker die vrouw die in het gat staat waar het vliegtuig is doorgegaan.

Maar toen begreep ik de impact nog niet zo goed.. ik kende de wtc-torens ook alleen maar uit de home alone 2 film..
Ik was in Amerika, op vakantie, vlak bij NY. Ik zette 's morgens de tv aan om even het weerbericht te kijken. Het live nieuws liet zien dat er rook uit de eerste toren kwam. En dat men eigenlijk nog niet wist wat er precies aan de hand was. Men begon te speculeren dat er een vliegtuig de toren in gevlogen was. Ik weet nog dat ik dacht, 'ja hoor, dat kan toch niet'? Niet veel later kwam het volgende vliegtuig dat de 2e toren in vloog.

Afschuwelijk om te zien en daarna die mensen te zien springen. Dat vergeet ik nooit meer.

Toen ook het Pentagon een vliegtuig te verwerken kreeg, werd ik erg bang, voelde me heel onveilig. We hebben een stuk gereisd die dag en meteen in het volgende hotel de tv aan gezet.

's Avonds ergens gegeten alwaar het personeel om een bepaalde tijd om de Amerikaanse vlag (buiten) ging staan en gingen bidden voor de slachtoffers.

De dagen erna heb ik als erg dreigend ervaren. We hadden geen idee wat er zou gaan gebeuren, of er oorlog uit zou breken. We konden niet naar huis (zouden vrijdags vliegen) want de vliegvelden zaten allemaal op slot in NY.

Toen we uiteindelijk een week later naar huis konden zagen we de rook nog opstijgen uit Ground Zero... Ik ben nog nooit zo blij geweest om weer thuis te zijn, veilig en wel.
Ik merk nu dat ik de rest van de rampen ook niet meer weet. Bijlmerramp, vuurwerkramp, tsunami, geen idee waar ik was en hoe ik het hoorde. Het maakt blijkbaar niet zoveel indruk.

Ook de schietpartij in Alphen (kortgeleden) weet ik niet meer hoe ik het hoorde.
Ik was 16, zat op school en we zijn de klas uitgehaald om in een ander lokaal tv te kijken. Dat was volgens mij na t tweede vliegtuig. Ik woonde toen zes hoog op n flat, ik heb die week niet goed geslapen.
Ik was die dag ziek en lag op de bank te slapen. Toen ik wakker werd zette mijn moeder de tv aan om teletekst te kijken en toen waren er beelden van de eerste toren. Vlak daarna vloog het 2de vliegtuig in de 2de toren.

Met Pim Fortuyn was ik net klaar met trainen en ging ik douchen. Na onze training was er vrijzwemmen en die mensen hoorde ik erover praten. Toen ik thuis kwam vertelde ik meteen dat Fortuyn dood was. Mijn ouders geloofden mij niet omdat ze naar teletekst hadden gekeken en daar niks stond. Maar dat was dus vlak ervoor.
Met Fortuyn had je inderdaad zo'n moment dat mensen die de radio luisterden het wel al wisten, het was immers vrijwel live. En dat mensen die tv keken het nog niet wisten. Heel raar....

Ik kreeg toen smsjes, zat op school. De halve klas geloofde het niet, de andere helft begon te juichen. Op internet en tv was toen het eerste half uur nog niets. Daarna overmatig.
Misschien een rare en zelfs wel domme vraag. Maar als ik die beelden zie van springende mensen en rondcirkelende helikopters dan vraag ik mij af waarom de brandweer niet met die vangnetten onderaan de gebouwen stond. Kan me niet voorstellen dat de mensen daar doorheen zouden vallen, wel wat breken misschien maar toch? En waarom gooiden die heli's geen touwen uit, kon iemand zich misschien nog aan vast grijpen. Ik vind het allemaal heel triest maar sommige dingen lijken me zo stom als ik ze nu weer zie. Bijvoorbeeld een brandweerman die gewoon naast de 2e toren blijft staan terwijl die eerste net is omgevallen. Er was allang geen redden meer aan. Waarom zijn zoveel mensen in de torens blijven wachten op hulp ipv direct naar beneden te gaan. Ook in de 2e toren die 10 minuten later pas geraakt was. Ik zou maken dat ik wegkwam. Zijn mensen dan echt van die enorme kuddedieren?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:Cameron10 schreef op 11 september 2011 @ 16:39:

Misschien een rare en zelfs wel domme vraag. Maar als ik die beelden zie van springende mensen en rondcirkelende helikopters dan vraag ik mij af waarom de brandweer niet met die vangnetten onderaan de gebouwen stond. Kan me niet voorstellen dat de mensen daar doorheen zouden vallen, wel wat breken misschien maar toch? En waarom gooiden die heli's geen touwen uit, kon iemand zich misschien nog aan vast grijpen. Ik vind het allemaal heel triest maar sommige dingen lijken me zo stom als ik ze nu weer zie. Bijvoorbeeld een brandweerman die gewoon naast de 2e toren blijft staan terwijl die eerste net is omgevallen. Er was allang geen redden meer aan. Waarom zijn zoveel mensen in de torens blijven wachten op hulp ipv direct naar beneden te gaan. Ook in de 2e toren die 10 minuten later pas geraakt was. Ik zou maken dat ik wegkwam. Zijn mensen dan echt van die enorme kuddedieren?

Helicopters konden niet in de buurt komen vanwege de rookontwikkeling en de hitte.

Ik vermoed dat om dezelfde redenen - met daarbij ook nog neervallend puin - het niet doenlijk was om vlak naast dit inferno met netten klaar te staan om mensen op te vangen.

Los daarvan is het gebied waar mensen terecht kunnen komen te groot om dit snel te organiseren.

En wat betreft het 'kuddegedrag': de meeste mensen die zijn omgekomen bevonden zich boven de 'impact verdiepingen'. Door de brand en beschadigde trappenhuizen was het voor hen onmogelijk om nog naar beneden te komen.
De berichtgeving in de torens was heel slecht. Eerst moesten ze evacueren, toen weer niet. Daarna weer wel en toen moest iedereen rustig blijven en weer naar hun werkplek gaan. De mensen in de torens wisten zelf ook niet meer wat er moest gebeuren. De mensen die gevlucht zijn hebben niet geluisterd maar wel zichzelf in veiligheid gebracht. De mensen die geluisterd hebben, hebben het waarschijnlijk niet overleefd.

Ooggetuigen hebben dit verklaard. Daarbij, tot toren 1 instortte was er geen sprake van meer slachtoffers van alleen vanaf verdieping "zo hoog als de vliegtuigen in de torens vlogen", hoger, en de mensen beneden in de hal stonden toen uit de liften vuurballen kwamen. Zolang er geen instortingsgevaar is, en er ook geen rekening mee gehouden werd. Was het beter dat mensen op hun werkplek bleven zitten, en de hulpverlening hun gang kon gaan om de mensen boven te helpen.

Als er maar een beetje idee was dat de torens konden instorten hadden ze alle lagere verdiepingen eerder geëvacueerd. En hadden ze niet zoveel hulpverleners naar boven gestuurd.

Overigens hoor je soms ook mooie verhalen. Een man die vlak onder de verdiepingen werkte waar de vliegtuigen in gevlogen waren is blind. Die had een blindengeleidehond, die man is zelf met zijn hond een paar verdiepingen naar beneden gegaan, waar hij zichzelf veilig waande en heeft zijn hond toen steeds mensen wat verdiepingen naar beneden laten brengen. Er was op die verdiepingen weinig licht. De mensen kwamen met de hond op verdiepingen waar het licht beter was, dan ging de hond weer terug. Zo heeft de hond vijf keer heen en weer gelopen en de laatste keer ook zijn baas meegebracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven