4 & 5 mei topic 2021

02-05-2021 09:31 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben eigenlijk alle jaren wel een 4 /5 mei topic en nu nog niet dus ik dacht :nerd:

Wat hebben jullie wel of niet met dodenherdenking en/of bevrijdingsdag, doen jullie actief mee of is het een gewone werkdag?

Wat vinden jullie van gezamenlijk herdenken met de Duitsers, een discussie die ieder jaar weer terug komt.

Zit de Tweede Wereldoorlog in jullie interesse sfeer of is het een ver van jullie bed show?
Speelde je familie een rol in de oorlog? Je opa had onderduikers of een oom aan het Oostfront?


Gewoon een alles is bespreekbaar topic?

To trapt af:

Ik heb veel met 4 mei (Dodenherdenking) en minder met 5 mei omdat het voor mij een gewone werkdag is.

Herdenken samen met Duitsers vind ik geen optie, dat voelt teveel alsof Nederland en Duitsland een gelijkwaardige rol hadden terwijl het toch glashelder dader en slachtoffer was.
Ik heb er overigens geen problemen mee als - bijvoorbeeld - de Duitse ambassadeur een krans legt o.i.d.

Helaas heeft de familie HBG geen glansrijke verzet carrière :mrgreen:
Stiekem radio oranje luisteren en dat was het wel.

Ik lees nog regelmatig over de oorlog en de aanloop daar naar toe ben nu toevallig bezig
in een boek over Albert Speer de meest indrukwekkende oorlogsfilm die ik gezien heb is toch wel Schindlers list al moet ik zeggen dat Der Untergang ook een meesterwerk is.





Op mijn to do lijst heb ik staan:

De uitzending van Andere Tijden die a.s. maandag wordt uitgezonden

Special: De onzichtbare man


Andere Tijden presenteert het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een ter doodveroordeelde SS’er die zich 29 jaar voor de autoriteiten verbergt bij zijn ouders op zolder.
Diederik van Vleuten brengt dit verhaal in een bijzondere ‘stand-up history’-vertelling tot leven.


https://anderetijden.nl/programma/1/And ... htbare-man
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
05-05-2021 14:43
Ik vier mijn verjaardag heel soms, vind het niet zo interessant meer, ik ben mijn verjaardag ook wel eens vergeten. En als ik het vier is het voor mijn familie en niet voor mij zelf. Maar wat heeft dat er in hemelsnaam mee te maken?

Niet hypocriet? Het feit dat je het 'de oorlog' noemt geeft al aan dat je niet weet dat het daar al niet meer overgaat. Het is een algemene herdenking van alle oorlogsslachtoffers (en ja, daarom is Duitsland daar tegenwoordig ook bij). Sta jij wel eens stil bij Srebrenica, Iraq, Israel, Afghanistan, Joegoslavië, de stammen oorlogen van Africa, de 1 wereld oorlog, Falklands, Korea, Vietnam, etc...

En met alleen er over nadenken lossen we niets op. Het is symboolpolitiek wat geen levens red. Ik zeg niet dat we het per se moeten afschaffen want enige bewustwording kan geen kwaad. Maar ga alsjeblieft niet mensen er op afvallen die een ander idee hebben over het belang en nut van de herdenking.

Duitsland is daar tegenwoordig niet 'ook bij'.

Tevens:

In Nederland herdenken we op 4 mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1961 herdenken we ook de slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties waarbij Nederland betrokken was na de Tweede Wereldoorlog.

Dus we herdenken helemaal niet de slachtoffers van alle oorlogen.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
RoamingZombie schreef:
05-05-2021 14:43
Ik vier mijn verjaardag heel soms, vind het niet zo interessant meer, ik ben mijn verjaardag ook wel eens vergeten. En als ik het vier is het voor mijn familie en niet voor mij zelf. Maar wat heeft dat er in hemelsnaam mee te maken?

Niet hypocriet? Het feit dat je het 'de oorlog' noemt geeft al aan dat je niet weet dat het daar al niet meer overgaat. Het is een algemene herdenking van alle oorlogsslachtoffers (en ja, daarom is Duitsland daar tegenwoordig ook bij). Sta jij wel eens stil bij Srebrenica, Iraq, Israel, Afghanistan, Joegoslavië, de stammen oorlogen van Africa, de 1 wereld oorlog, Falklands, Korea, Vietnam, etc...

En met alleen er over nadenken lossen we niets op. Het is symboolpolitiek wat geen levens red. Ik zeg niet dat we het per se moeten afschaffen want enige bewustwording kan geen kwaad. Maar ga alsjeblieft niet mensen er op afvallen die een ander idee hebben over het belang en nut van de herdenking.
Jij bent de enige die hier mensen afvalt en hypocriet noemt.

Verdiep je eens wat er echt herdacht wordt op 3 en 4 mei voordat je anderen hypocriet noemt.
RoamingZombie schreef:
05-05-2021 14:43
Ik vier mijn verjaardag heel soms, vind het niet zo interessant meer, ik ben mijn verjaardag ook wel eens vergeten. En als ik het vier is het voor mijn familie en niet voor mij zelf. Maar wat heeft dat er in hemelsnaam mee te maken?
Dan zou je het nut van de herdenking wel moeten begrijpen toch? Je doet het ook voor anderen bijvoorbeeld. Voor hen die voor ons gestorven zijn bijvoorbeeld. Het is niet zo één-dimensionaal als 'we zijn hypocriet en we herdenken Africa niet' zoals jij stelt.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
05-05-2021 13:59
Nee, dat ook weer niet. Als ik op dat moment toevallig in gesprek ben, dan blijf ik in gesprek omdat ik er niet stil bij sta dat het 20:00 is. Ik stond ook een keer in de rij voor een winkelkassa toen ineens iedereen stil werd en stopte met werken. Het duurde even voor ik door had wat de reden was en ik heb dan ook hardop gevraagd wat de reden was.
Nou, je doet je nick wel eer aan. :facepalm:
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Overigens snap ik het best hoor, dat je een punt maakt over de hypocrisie. Want kunnen we onszelf wel recht in de spiegel aankijken nu ook wij mee hebben gedaan aan de Irakoorlog bijvoorbeeld?

En is een oprechte interesse in de oorlog niet belangrijker?

Ik ben het met je eens! Maar dat maakt de dodenherdenking voor mij juist belangrijker en des te aangrijpender.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
05-05-2021 14:11
Fucking hell, begrijpend lezen is wel een dingetje he? Zeg ik ergens dat ik DAARNA heb gevraagd wat de reden was, of heeeeel misschien kwam ik er achter omdat ik het heb gevraagd.

En dat is het enige in de hele post wat je interessant vond om op te reageren? Is dat een soort onbewust verlangen om mensen op fouten te betrappen? Beetje jammer.
Je weet neem ik aan wanneer het 4 mei is wat er dan om 20.00 gebeurt, en toch vraag je "wat er was" op dat moment als de hele winkel ineens 2 minuten lang stil is? Nou ben ik zelf erg blond, maar zelfs ik vind dat best bijzonder.

Ik stond gister in een bak met een paard te werken om 20.00. Hoorde vlak ervoor de klokken luiden vlak voor het begon, dus toen wist ik wat er kwam. Heb paard even naar me toe gehaald en ben 2 minuten stil blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Okay, my bad. Alleen de Nederlandse slachtoffers. Het spijt mij dat ik zo optimistisch was om te denken dat we inmiddels wat verder keken dan alleen onze nationaliteit.

Is dat in zichzelf ook niet een beetje hypocriet.

Laat ik duidelijk zijn, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij mee doet. Maar laten we eerlijk zijn, het werkelijke nut is ver te zoeken: Voorkomt het nieuwe oorlogen, brengt het de slachtoffers terug? Niet echt.

Bewustwording voor wie, want iedereen die herdenkt is al bewust (tot een bepaalde hoogte). En de volgende dag gaat het leven exact weer verder waar het gebleven was.

Het gaat van: Ach gut dat was wel heel erg, he. Moeten we maar niet meer doen. Ja, ja, heel erg inderdaad. Zeg Mien, hebt jij al die nieuw iphone besteld en wat is alibaba toch een handige site zeg.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
RoamingZombie schreef:
05-05-2021 15:30
Okay, my bad. Alleen de Nederlandse slachtoffers. Het spijt mij dat ik zo optimistisch was om te denken dat we inmiddels wat verder keken dan alleen onze nationaliteit.

Is dat in zichzelf ook niet een beetje hypocriet.

Laat ik duidelijk zijn, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij mee doet. Maar laten we eerlijk zijn, het werkelijke nut is ver te zoeken: Voorkomt het nieuwe oorlogen, brengt het de slachtoffers terug? Niet echt.

Bewustwording voor wie, want iedereen die herdenkt is al bewust (tot een bepaalde hoogte). En de volgende dag gaat het leven exact weer verder waar het gebleven was.

Het gaat van: Ach gut dat was wel heel erg, he. Moeten we maar niet meer doen. Ja, ja, heel erg inderdaad. Zeg Mien, hebt jij al die nieuw iphone besteld en wat is alibaba toch een handige site zeg.
Nogmaals, herdenken doe je ook voor hen die er niet meer zijn. Het gaat niet alleen maar om het nut of om de toekomst. We eren ook de slachtoffers. Begrijp je dat?
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
05-05-2021 15:30

Bewustwording voor wie, want iedereen die herdenkt is al bewust (tot een bepaalde hoogte). En de volgende dag gaat het leven exact weer verder waar het gebleven was.
jongeren
Nieuwkomers

en toch echt om minimaal 1x per jaar even stil te staan, en ebwust te zijn

Zo ben ik ook vaak even bewust van hoe goed ik het heb, of hoe blij ik met mijn kinderen ben
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
05-05-2021 00:01
Doe eens rustig joh.
Ik vond de manier hoe het gedicht werd voorgedragen tenenkrommend. Die gebaren kwamen heel gemaakt over en leidde af van de inhoud vond ik.

De kinderen die de kransen neer legden zagen er shabby uit. Voor zo'n gelegenheid vond ik dat niet kunnen.

Andre van Duin was prachtig met zijn toespraak. Heel indrukwekkend

Waarom kraak jij op internet het uiterlijk van kinderen af? Echt, wat bezielt je om dat te doen?
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
05-05-2021 15:30
Okay, my bad. Alleen de Nederlandse slachtoffers. Het spijt mij dat ik zo optimistisch was om te denken dat we inmiddels wat verder keken dan alleen onze nationaliteit.

Is dat in zichzelf ook niet een beetje hypocriet.

Laat ik duidelijk zijn, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij mee doet. Maar laten we eerlijk zijn, het werkelijke nut is ver te zoeken: Voorkomt het nieuwe oorlogen, brengt het de slachtoffers terug? Niet echt.

Bewustwording voor wie, want iedereen die herdenkt is al bewust (tot een bepaalde hoogte). En de volgende dag gaat het leven exact weer verder waar het gebleven was.

Het gaat van: Ach gut dat was wel heel erg, he. Moeten we maar niet meer doen. Ja, ja, heel erg inderdaad. Zeg Mien, hebt jij al die nieuw iphone besteld en wat is alibaba toch een handige site zeg.
Tja, met deze denkwijze hoef je helemaal nergens bij stil te staan of over na te denken toch? Ik bedoel, de wereld is zo verrot, er veranderd toch niks, ik doe gewoon lekker mijn ding. Gewoon lekker met mezelf bezig weet je, zo erg dat ik om 20.00 uur op 4 mei in supermarkt sta en gewoon moet vragen waarom iedereen stil is. Want he, waarom zou je de doden herdenken? Das war einmal toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken helemaal geen supermarkten die open zijn op 4 mei om 20:00 uur. Ik woon in Amsterdam maar volgens mij gaan zelfs hier de supermarkten om 19:00 uur dicht. Die twee bij mij in de straat in ieder geval wel.
Weet je zeker dat je niet een beetje uit je nek kletst om te provoceren RoamingZombie?
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
05-05-2021 15:30
Okay, my bad. Alleen de Nederlandse slachtoffers. Het spijt mij dat ik zo optimistisch was om te denken dat we inmiddels wat verder keken dan alleen onze nationaliteit.

Is dat in zichzelf ook niet een beetje hypocriet.

Laat ik duidelijk zijn, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij mee doet. Maar laten we eerlijk zijn, het werkelijke nut is ver te zoeken: Voorkomt het nieuwe oorlogen, brengt het de slachtoffers terug? Niet echt.

Bewustwording voor wie, want iedereen die herdenkt is al bewust (tot een bepaalde hoogte). En de volgende dag gaat het leven exact weer verder waar het gebleven was.

Het gaat van: Ach gut dat was wel heel erg, he. Moeten we maar niet meer doen. Ja, ja, heel erg inderdaad. Zeg Mien, hebt jij al die nieuw iphone besteld en wat is alibaba toch een handige site zeg.
Het feit dat er nog mensen zijn die denken zoals jij is het beste bewijs dat de herdenking nog steeds hard nodig is.
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
05-05-2021 19:30
Ik ken helemaal geen supermarkten die open zijn op 4 mei om 20:00 uur. Ik woon in Amsterdam maar volgens mij gaan zelfs hier de supermarkten om 19:00 uur dicht. Die twee bij mij in de straat in ieder geval wel.
Weet je zeker dat je niet een beetje uit je nek kletst om te provoceren RoamingZombie?


Ik vermoed het ook.
Er is niets open.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de herdenking belangrijk, als het niet voor de nabestaanden is is het voor de vrijheid die we hier hebben, die niet overal ter wereld vanzelfsprekend is.
Bevrijdingsdag zelf heb ik dan weer minder mee. Hoewel ik vroeger die festivals wel leuk vond 😀

Aan de ene kant grootouders in het verzet, aan de andere kant hebben ze zich niet echt actief met de oorlog bemoeid, niet goed en niet fout dus.

Ik heb een paar jaar op de Dam gestaan voor de herdenking, dan legde ik ook een bloem bij de burgerslachtoffers.
De eerste man van mijn oma was op de verkeerde tijd op de verkeerde plek en werd doodgeschoten door de Duitsers, in het bolwerk van het verzet in zijn woonplaats. (Hij zat zelf niet echt in het verzet, zijn ouders wel.)
Mijn oma moest toen met haar kinderen onderduiken en werd door o.a. mijn opa verzorgd. Die werden verliefd en na de oorlog zijn ze getrouwd en werd mijn vader geboren. Als de eerste man van mijn oma niet was overleden had ik niet bestaan, dus voor hem leg ik dan een bloem. :redrose:

Ik zie geen probleem in herdenken met de Duitsers, de Duitsers van nu hebben met de hele oorlog niets te maken, zij hebben er niet voor gekozen en hebben toen geen kant gekozen. Dus waarom niet.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
meisje22 schreef:
05-05-2021 19:30
Ik ken helemaal geen supermarkten die open zijn op 4 mei om 20:00 uur. Ik woon in Amsterdam maar volgens mij gaan zelfs hier de supermarkten om 19:00 uur dicht. Die twee bij mij in de straat in ieder geval wel.
Weet je zeker dat je niet een beetje uit je nek kletst om te provoceren RoamingZombie?
Op 4 mei zat ik eens in een restaurant. Even voor acht uur kwam iemand van de bediening langs de tafeltjes om mensen te herinneren aan de dodenherdenking. Om 20.00 uur ging de muziek uit, legde iedereen het bestek neer en was twee minuten stil.

Ik weet eigenlijk niet of supermarkten open zijn tijdens dodenherdenking, nooit zo op gelet. Maar als het zo is, dan kan ik me voorstellen dat het personeel het even aankondigt. Verhaal van Zombie lijkt mij dus ook zeer onwaarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog in de retail werkte heb ik 1x noodgedwongen moeten werken op 4mei tot 22.00 avonds :bonk:
Terwijl we het jaar ervoor om 19.00 dicht gingen, maar goed ik heb toen snel een briefje ophangen bij de deur en kassa dat vanwege dodenherdenking om 20.00 2 min stilte.

Om 1 min voor 20.00 kwamen er 2 meisjes luid pratend binnen en wilde afrekenen pas toen ik niet reageerde en op het bord wees waren ze stil.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
05-05-2021 19:30
Ik ken helemaal geen supermarkten die open zijn op 4 mei om 20:00 uur. Ik woon in Amsterdam maar volgens mij gaan zelfs hier de supermarkten om 19:00 uur dicht. Die twee bij mij in de straat in ieder geval wel.
Weet je zeker dat je niet een beetje uit je nek kletst om te provoceren RoamingZombie?

Aannames mensen. Heb ik ergens gezegd dat het een supermarkt was? Dit was de Leen Bakker, ongeveer 6 jaar terug en ik stond daar met mijn nieuwe prullenbak onder mijn arm. Volgens mij was het nog koopavond ook.

ca726647543 schreef:
05-05-2021 21:10
Het feit dat er nog mensen zijn die denken zoals jij is het beste bewijs dat de herdenking nog steeds hard nodig is.

Je hebt compleet mijn punt gemist. Oorlog is een van de afschuwelijkste dingen die er is maar ga jij mij nou vertellen dat ik het probleem erger maak doordat ik er niet die twee minuten er bij stil sta terwijl ik in heel mijn hele leven er compleet doordrongen van ben hoe erg het is. Ik zal nooit een oorlog beginnen of aanmoedigen.

Ik vind het bizar dat jullie zo veel belang hechten aan die twee minuten want ik mag hopen dat iedereen er in zijn leven meer dan 2 minuten per jaar aan besteed.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
06-05-2021 11:58
Aannames mensen. Heb ik ergens gezegd dat het een supermarkt was? Dit was de Leen Bakker, ongeveer 6 jaar terug en ik stond daar met mijn nieuwe prullenbak onder mijn arm. Volgens mij was het nog koopavond ook.
Joh, ik blijf erbij dat je uit je nek kletst. Er is nooit een koopavond op dodenherdenking en ik kan me niet voorstellen dat een keten als Leen Bakker zich daar op zo'n manier als dat jij schetst aan zal branden.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
06-05-2021 11:58
Aannames mensen. Heb ik ergens gezegd dat het een supermarkt was? Dit was de Leen Bakker, ongeveer 6 jaar terug en ik stond daar met mijn nieuwe prullenbak onder mijn arm. Volgens mij was het nog koopavond ook.





Je hebt compleet mijn punt gemist. Oorlog is een van de afschuwelijkste dingen die er is maar ga jij mij nou vertellen dat ik het probleem erger maak doordat ik er niet die twee minuten er bij stil sta terwijl ik in heel mijn hele leven er compleet doordrongen van ben hoe erg het is. Ik zal nooit een oorlog beginnen of aanmoedigen.

Ik vind het bizar dat jullie zo veel belang hechten aan die twee minuten want ik mag hopen dat iedereen er in zijn leven meer dan 2 minuten per jaar aan besteed.

Wat een domme en arrogante aanames doe je....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
06-05-2021 12:04
Joh, ik blijf erbij dat je uit je nek kletst. Er is nooit een koopavond op dodenherdenking en ik kan me niet voorstellen dat een keten als Leen Bakker zich daar op zo'n manier als dat jij schetst aan zal branden.

Dus ben ik een leugenaar?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20blijven.
Op 4 mei is het om 20.00 uur 2 minuten stil. Dan herdenkt Nederland de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Ondernemers moeten die dag hun winkel om 19.00 uur sluiten. Maar een gemeente mag toestemming geven om toch open te blijven.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
06-05-2021 12:05
Wat een domme en arrogante aanames doe je....

Welke arrogante en domme aanname doe ik dan? De enige aanname is niet door mij gedaan. Verder hoop ik alleen iets.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
06-05-2021 12:13
Dus ben ik een leugenaar?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20blijven.
Op 4 mei is het om 20.00 uur 2 minuten stil. Dan herdenkt Nederland de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Ondernemers moeten die dag hun winkel om 19.00 uur sluiten. Maar een gemeente mag toestemming geven om toch open te blijven.
Ik weet niet of jij een leugenaar bent, maar ik denk van wel.
Alle reacties Link kopieren
Zo jammer dat in een topic wat specifiek is om te vragen wat iemand doet op 4/5 mei blijkbaar het enige gedulde antwoord is dat je daar in participeert ondanks dat ik aangeef dat ik er veel vaker bij stil sta dan alleen die dag. Die 2 minuten gaan mij niet nog bewuster maken en niemand die er last van heeft als ik gewoon door ga met mijn alledaagse beslommeringen.

Niet alleen wordt ik daar op aangevallen maar ook nog voor leugenaar uitgemaakt.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
ik denk (=mening) dat je wel heel tegendraads moet zijn, om niet mee te doen aan dodenherdenking. En dan bedoel ik passief meedoen. (actief mag iedereen een eigen weg kiezen)
Net zoals, dat je niet luid schreeuwend over een begraafplaats loopt. Of weleven stilhoudt voor een rouwstoet.
Gewoon omdat het beleefd is, om rekening te houden met anderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven