Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:pejeka schreef op 10 oktober 2015 @ 20:54:

[...]

Vast wel. Maar wie heeft ooit iemand die al in die buurten woonde, en die buurt binnen 10 jaar zagen veranderen van een nette arbeiderswijk in een buitenlandersgetto, ooit iets gevraagd? Of ze dat wel leuk vonden, of ze er problemen mee ondervonden? En áls die mensen al problemen durfden te noemen, werden ze weggezet als racist ofzo. Of niet?

Ik heb hier hele buurten binnen 10 tot 15 jaar tijd zien verloederen. Echt, het oorspronkelijke arbeidersvolk was heus ook geen fijnbesnaard type mens, daar knetterde het ook wel eens, maar fatsoen stond hoog in het vaandel, de tuintjes moesten netjes, de ramen gezeemd, de gordijnen gewassen. Na de instroom van veel buitenlanders is het om te huilen, want die geven geen fluit om een nette voortuin, of een fatsoenlijke buurt. De voortuin staat heuphoog met onkruid en wordt gebruikt als fietsenstalling of om troep neer te zetten, de ramen zijn potdicht altijd, met dikke gordijnen die nooit open lijken te mogen. Nou, dan verandert het karakter van zo'n buurt toch behoorlijk.

Wat moet je ze vragen dan?

Wat kun je ze bieden?

Buitenlanders verplichten om hun gordijn open te houden zodat autochtonen gezellig naar binnen kunnen kijken?

Shit happens, jouw kennissen zijn achtergebleven toen de 'buitenlanders' het huis van de autochtonen buren overnamen.

Overigens ben ik nog nooit een straat tegengekomen waar niemand Nederlands spreekt, dat wordt weer schromelijk overdreven.
quote:merano schreef op 10 oktober 2015 @ 20:55:

Wat dat betreft realiseer ik me dat ik net als veel Nederlanders makkelijk praten heb. Sommige van mijn buren sporen niet, maar dat geldt zowel voor nederlandse buurvrouw als voor de surinaamse buurman, die allebei wel uitstekend nederlands praten.

Verder kom ik voornamelijk in aanraking met goed opgeleide buitenlanders op mijn werk die dan wel geen nederlands spreken, maar het engels meestal redelijk beheersen.

Hoe het is als je je eigen buren niet verstaat weet ik niet. Logisch dat ik vanuit mijn referentiekader vind dat er best wat buitenlanders bij kunnen. Maar misschien ook logisch dat mensen in wijken met veel immigranten dat niet vinden.

Ik ben ook voor een betere verdeling over het land/de stad. Hoe je dat nu opeens regelt weet ik niet zo goed. Je kunt daar wel langetermijn beleid op maken. Bv door er bij de inrichting van een nieuwe wijk meer rekening mee te houden.

In mijn wijk wisselen huur- en koopwoningen elkaar bv af en die zijn vaak ook echt door elkaar gebouwd. Dat zorgt voor een evenwichtiger bevolkingsopbouw in zo'n wijk.Ik zou zeggen, laten we in de riante plantsoenen en park-gedeeltes van de Nederlandse villawijken eens wat wooncontainers e.d. plaatsen voor deze mensen. Meestal zijn die wijken ruim opgezet, dus plek genoeg. En in de incidentele leegstaande villa kunnen we ook nog wel wat mensen kwijt. Kijken of de bewoners van die wijken het dan nóg zo leuk vinden...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 10 oktober 2015 @ 20:54:

[...]

Vast wel. Maar wie heeft ooit iemand die al in die buurten woonde, en die buurt binnen 10 jaar zagen veranderen van een nette arbeiderswijk in een buitenlandersgetto, ooit iets gevraagd? Of ze dat wel leuk vonden, of ze er problemen mee ondervonden? En áls die mensen al problemen durfden te noemen, werden ze weggezet als racist ofzo. Of niet?

Ik heb hier hele buurten binnen 10 tot 15 jaar tijd zien verloederen. Echt, het oorspronkelijke arbeidersvolk was heus ook geen fijnbesnaard type mens, daar knetterde het ook wel eens, maar fatsoen stond hoog in het vaandel, de tuintjes moesten netjes, de ramen gezeemd, de gordijnen gewassen. Na de instroom van veel buitenlanders is het om te huilen, want die geven geen fluit om een nette voortuin, of een fatsoenlijke buurt. De voortuin staat heuphoog met onkruid en wordt gebruikt als fietsenstalling of om troep neer te zetten, de ramen zijn potdicht altijd, met dikke gordijnen die nooit open lijken te mogen. Nou, dan verandert het karakter van zo'n buurt toch behoorlijk.

Waar ik woon zijn geen voortuintjes, daar kan ik dus niet over meepraten.

Die dichte gordijnen herken ik niet, ik zie vooral vitrage.

Ook ik heb het proces van verloedering meegemaakt en heb me behoorlijk geërgerd aan doorgeschoten politieke correctheid.

Dat herken ik dus wel.

Maar wat nooit meer benoemd wordt de laatste jaren is dat de oorspronkelijke bewoners het politici en bestuurders ook wel makkelijk maakten om zich achter racisme te verschuilen.

Ik kan me tenminste geen buurtvergadering of bijeenkomst herinneren waarin niet volop geklaagd werd over die buitenlanders die maar alles kregen enzovoorts.

Net zoals je nu ziet met deze vluchtelingendiscussie.

En daadwerkelijk racisme kwam ook wel eens voor.
quote:kadanz schreef op 10 oktober 2015 @ 21:13:

[...]

Wat moet je ze vragen dan?

Wat kun je ze bieden?

Buitenlanders verplichten om hun gordijn open te houden zodat autochtonen gezellig naar binnen kunnen kijken?

Shit happens, jouw kennissen zijn achtergebleven toen de 'buitenlanders' het huis van de autochtonen buren overnamen.

Overigens ben ik nog nooit een straat tegengekomen waar niemand Nederlands spreekt, dat wordt weer schromelijk overdreven.Moest onlangs naar een bepaalde wijk in een andere stad, een wijk die tot voor kort een nette Nederlandse arbeiderswijk was. Stapte op het station in de bus. Er zat geen Nederlander in, en de mensen die erin zaten, spraken onderling alle talen, behalve Nederlands, of ze nou met elkaar spraken of zaten te telefoneren in de bus. Heb echt rond zitten kijken van "waar ben ik in vredesnaam in terechtgekomen". Want het leek op alles, maar niet op Nederland.
quote:pejeka schreef op 10 oktober 2015 @ 21:14:

[...]

Ik zou zeggen, laten we in de riante plantsoenen en park-gedeeltes van de Nederlandse villawijken eens wat wooncontainers e.d. plaatsen voor deze mensen. Meestal zijn die wijken ruim opgezet, dus plek genoeg. En in de incidentele leegstaande villa kunnen we ook nog wel wat mensen kwijt. Kijken of de bewoners van die wijken het dan nóg zo leuk vinden...Vlakbij Wassenaar is er zo'n AZC. Nooit wat over gehoord.
quote:pejeka schreef op 10 oktober 2015 @ 21:17:

[...]

Moest onlangs naar een bepaalde wijk in een andere stad, een wijk die tot voor kort een nette Nederlandse arbeiderswijk was. Stapte op het station in de bus. Er zat geen Nederlander in, en de mensen die erin zaten, spraken onderling alle talen, behalve Nederlands, of ze nou met elkaar spraken of zaten te telefoneren in de bus. Heb echt rond zitten kijken van "waar ben ik in vredesnaam in terechtgekomen". Want het leek op alles, maar niet op Nederland.

So?

Als ik in Limburg de bus in stap versta ik er ook geen moer van.

In sommige wijken heb je veel allochtonen. In het overgrote deel van Nederland moet je heel hard zoeken voordat je een allochtoon ziet. Wat is het probleem? Ze spreken allemaal Nederlands hoor, of ze onderling in hun eigen taal praten of niet. Net als die Limbo's.
quote:kadanz schreef op 10 oktober 2015 @ 21:21:

[...]

So?

In sommige wijken heb je veel allochtonen. In het overgrote deel van Nederland moet je heel hard zoeken voordat je een allochtoon ziet. Wat is het probleem? Ze spreken allemaal Nederlands hoor, of ze onderling in hun eigen taal praten of niet. Net als die Limbo's.Van Limbo's weet ik dat de meesten, als het zou moeten, best wel ABN zouden kunnen spreken. Van al die buitenlanders in de bus, waar ik net over sprak, zou ik er mijn hand niet voor in het vuur durven steken.

[...]

Moest onlangs naar een bepaalde wijk in een andere stad, een wijk die tot voor kort een nette Nederlandse arbeiderswijk was. Stapte op het station in de bus. Er zat geen Nederlander in, en de mensen die erin zaten, spraken onderling alle talen, behalve Nederlands, of ze nou met elkaar spraken of zaten te telefoneren in de bus. Heb echt rond zitten kijken van "waar ben ik in vredesnaam in terechtgekomen". Want het leek op alles, maar niet op Nederland.

Mijn vriend heeft een tijdje in de Bijlmer gewoond en ik ging met een vriendin 'uit de provincie' even naar de poort wandelen.

We lopen gezellig en ineens zie ik tranen.

Bleek dat ze enorm was geschrokken van een groep mannen die in het tunneltje naar elkaar hadden geroepen.

Zij had mijn arm stevig vast daarna en ik voelde haar steeds schrikken en ze was erg ongemakkelijk.

ZE verstond niemand en iedereen was zo luidruchtig vond ze.

ZE vond het hele gebeuren heel beangstigend.

Ik heb geen moment met haar dat gevoel gehad. Ik hoorde in die tunnel mensen die elkaar begroetten bijvoorbeeld.

Is dus ook een kwestie van perceptie. Ik spreek trouwens niet 1 van de talen die je daar veel hoort.

En ik ga met mooi weer zo graag daarnaartoe

[...]

Moest onlangs naar een bepaalde wijk in een andere stad, een wijk die tot voor kort een nette Nederlandse arbeiderswijk was. Stapte op het station in de bus. Er zat geen Nederlander in, en de mensen die erin zaten, spraken onderling alle talen, behalve Nederlands, of ze nou met elkaar spraken of zaten te telefoneren in de bus. Heb echt rond zitten kijken van "waar ben ik in vredesnaam in terechtgekomen". Want het leek op alles, maar niet op Nederland.Ben jij dan geen Nederlander? Er zat volgens jou geen Nederlander in.
quote:kadanz schreef op 10 oktober 2015 @ 21:21:

[...]

So?

In sommige wijken heb je veel allochtonen. In het overgrote deel van Nederland moet je heel hard zoeken voordat je een allochtoon ziet. Wat is het probleem? Ze spreken allemaal Nederlands hoor, of ze onderling in hun eigen taal praten of niet. Net als die Limbo's.So? je kunt van de gelukszoekers in ieder geval verwachten dat ze Nederlands leren want dat is hier de taal.
quote:Wageningen1985 schreef op 10 oktober 2015 @ 21:51:

[...]

So? je kunt van de gelukszoekers in ieder geval verwachten dat ze Nederlands leren want dat is hier de taal.En dan dus ook van Limburgers of nijmegenaren (ooit een keer een bushalte gemist omdat de buschauffeur weigerde in ABN te vertellen waar die halte was, en mij dus geen antwoord wilde geven op mijn: "goedenavond! kunt u mij laten weten wanneer we bij de halte xxx zijn?"). En een van de ouders van een van mijn vriendinnen kan geen ABN, alleen Fries. Hoe kan dat nou??
quote:linjmh schreef op 10 oktober 2015 @ 21:54:

[...]

En dan dus ook van Limburgers of nijmegenaren (ooit een keer een bushalte gemist omdat de buschauffeur weigerde in ABN te vertellen waar die halte was, en mij dus geen antwoord wilde geven op mijn: "goedenavond! kunt u mij laten weten wanneer we bij de halte xxx zijn?"). En een van de ouders van een van mijn vriendinnen kan geen ABN, alleen Fries. Hoe kan dat nou??Dan is die ouder van je vriendin zeker nooit naar de basisschool geweest, want daar leer je gewoon Nederlands.
quote:pejeka schreef op 10 oktober 2015 @ 21:25:

[...]

Van Limbo's weet ik dat de meesten, als het zou moeten, best wel ABN zouden kunnen spreken. Van al die buitenlanders in de bus, waar ik net over sprak, zou ik er mijn hand niet voor in het vuur durven steken.

Dat is dus een aanname gebaseerd op vooroordelen, vooroordelen die ongeremd hier in deze discussie verder verspeidt. En wat dan nog als er een paar tussen zaten die echt geen Nederlands spreken? Ze zitten in een bus, gaan naar hun werk, of gaan boodschappen doen, of naar school, ze stelen niet, ze vallen niemand lastig. Wat is het probleem?

Nederland is welvarender dan ooit.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 21:56:

[...]

Dan is die ouder van je vriendin zeker nooit naar de basisschool geweest, want daar leer je gewoon Nederlands.Kan? Weet ik niet... Maar ze kan het niet (of weigert het dat kan ook natuurlijk. Ze is in ieder geval echt volhardend, als ze het wel zou kunnen maar niet doet..)
quote:Wageningen1985 schreef op 10 oktober 2015 @ 21:51:

[...]

So? je kunt van de gelukszoekers in ieder geval verwachten dat ze Nederlands leren want dat is hier de taal.Gooi je nu random een loze kreet in de discussie?
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 21:56:

[...]

Dan is die ouder van je vriendin zeker nooit naar de basisschool geweest, want daar leer je gewoon Nederlands.Het kan je nog tegenvallen dat er, diep in de provincie, nog mensen zijn die geen Nederlands spreken. Ze kunnen het natuurlijk wel gewoon lezen (tenzij ze functioneel analfabeet zijn, daar zijn er ook een hoop van, helaas), maar ze spreken geen Nederlands. Ze doen hun best en als jij je best doet, dan komt het goed. Maar in mijn familie is wel eens gedoe geweest met nieuwe buren uit het Westen en babylonische spraakverwarringen. En ik heb nog meerdere meesters en juffen gehad die absoluut met een zwaar accent spraken en met bijpassend taalgebruik. Maar goed, ik denk dat het een uitstervend probleem is.
quote:linjmh schreef op 10 oktober 2015 @ 21:54:

[...]

En dan dus ook van Limburgers of nijmegenaren (ooit een keer een bushalte gemist omdat de buschauffeur weigerde in ABN te vertellen waar die halte was, en mij dus geen antwoord wilde geven op mijn: "goedenavond! kunt u mij laten weten wanneer we bij de halte xxx zijn?"). En een van de ouders van een van mijn vriendinnen kan geen ABN, alleen Fries. Hoe kan dat nou??Ja zal wel, dialecten bestaan, maar nogmaals hier in Nederland spreken we Nederlands.
Die bomaanslagen in Ankarra laten ook maar weer zien waarom het voor Koerden niet prettig is daar. 97 doden
quote:Wageningen1985 schreef op 10 oktober 2015 @ 22:02:

[...]

Ja zal wel, dialecten bestaan, maar nogmaals hier in Nederland spreken we Nederlands.Jij misschien. Steeds vaker wordt er engels gesproken. In de randstad, op de universiteiten en in veel bedrijven. De toekomst is anders dan de jaren 50
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 oktober 2015 @ 22:02:

Die bomaanslagen in Ankarra laten ook maar weer zien waarom het voor Koerden niet prettig is daar. 97 dodenMisschien is het wel werk van de PKK. Er zijn nog geen daders bekend. Denk je dat de gewone Turken wel blij zijn met zo'n aanslag?
quote:barbaracartland schreef op 10 oktober 2015 @ 22:01:

[...]

Het kan je nog tegenvallen dat er, diep in de provincie, nog mensen zijn die geen Nederlands spreken. Ze kunnen het natuurlijk wel gewoon lezen (tenzij ze functioneel analfabeet zijn, daar zijn er ook een hoop van, helaas), maar ze spreken geen Nederlands. Ze doen hun best en als jij je best doet, dan komt het goed. Maar in mijn familie is wel eens gedoe geweest met nieuwe buren uit het Westen en babylonische spraakverwarringen. En ik heb nog meerdere meesters en juffen gehad die absoluut met een zwaar accent spraken en met bijpassend taalgebruik. Maar goed, ik denk dat het een uitstervend probleem is.Sowieso vind ik dat als je voor de klas staat, je ABN moet spreken.
quote:Wageningen1985 schreef op 10 oktober 2015 @ 22:02:

[...]

Ja zal wel, dialecten bestaan, maar nogmaals hier in Nederland spreken we Nederlands.

Fries is geen dialect.

En die ouder woont dus in Friesland en spreekt geen ABN. En die buschauffeur weigerde ABN tegen mij te praten (want ik neem toch aan dat ie niet aangenomen is in Nijmeegs dialect?). Dus ook niet álle niet-immigranten (ik gok dat de familie van die Friese ouder al eeeeuwen in Friesland wonen) spreken Nederlands.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:07:

[...]

Misschien is het wel werk van de PKK. Er zijn nog geen daders bekend. Denk je dat de gewone Turken wel blij zijn met zo'n aanslag?Nou moet je de reacties op Facebook is lezen over dit onderwerp de Turken gaan nog net niet juichend de straten op hier, walgelijk.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:08:

[...]

Sowieso vind ik dat als je voor de klas staat, je ABN moet spreken.Tsja. Dat is echt niet altijd zo.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 oktober 2015 @ 22:08:

[...]

Sowieso vind ik dat als je voor de klas staat, je ABN moet spreken.Tsja. Dat is echt niet altijd zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven