Alweer een stalbrand..

22-08-2019 18:16 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
.. waarbij veel dieren omkomen. De dieren zitten natuurlijk opgesloten en kunnen geen kant op. Duizenden dieren stikken of verbranden levend. Ik word zo verdrietig als ik dit soort berichten lees. Kunnen we hier nou niets aan doen? Ik heb gedoneerd aan Wakker Dier want zij zetten zich ook in tegen stalbranden. Dit is geen reclame ofzo, ik moest dit gewoon even delen met jullie. Hopelijk ben ik niet de enige die zich dit zo aantrekt.

Zeer grote brand in varkensstal in Zuid-Hollands Streefkerk https://www.nu.nl/binnenland/5981982/ze ... fkerk.html (via @NUnl)
Jantientje, laat je niet opnaaien. Veganisten zijn ver verheven boven ons carni-/omnivoren. Laat gaan, laat gaan.
Wij weten wel beter.
Marana schreef:
22-08-2019 19:19
Iedere boer ziet zijn vee als levende wezens en zorgt daar voor. Als je levende handelswaar echt slecht zou behandelen zou het trouwens ook niets opleveren, dus daar schiet een boer niets mee op.
De dieren worden over het algemeen echt waanzinnig slecht behandeld. Ze worden net genoeg in leven gehouden om geld op te brengen. Alleen opgelegde regelgeving kan hier misschien iets aan verbeteren.

Natuurlijk is het voor een boer erg dat zijn bedrijf in vlammen opgaat, maar iemand die dieren zó behandeld kan ze gewoon niet als dieren zien. Dan zou je geen nacht kunnen slapen van de beestjes in hokjes met ellendige levens. En de stallen worden steeds groter, waardoor als er iets mis gaat de gevolgen steeds groter worden.
Er zijn regels en wetten voor stalhouders.
Alle reacties Link kopieren
2Italy2 schreef:
22-08-2019 19:29
Jantientje, laat je niet opnaaien. Veganisten zijn ver verheven boven ons carni-/omnivoren. Laat gaan, laat gaan.
Wij weten wel beter.
;-)
jantientje1 schreef:
22-08-2019 19:27

Vind het werkelijk schandalig hoe je iedereen over 1 kam scheert en hoop dat je tot deze conclusies bent gekomen door alle bedrijven in Nederland te hebben bezocht (Of in ieder geval 1) en niet dat je dingen blaat zonder ooit zelf bedrijven te hebben bezocht.

Verder laat ik het hier bij.
Schandalig is hoe er met dieren omgegaan wordt. En bij welke boer of welk slachthuis zijn we welkom om te kijken dan? Oh vreemd: bij geeneen. Alle deuren dicht en vooral verstoppen wat er gebeurt.

Het heeft niets te maken met verheven. Het heeft te maken met geen kwaad willen doen en zien dat er dieren nodeloos lijden en daar een mening over geven.
Omni's reageren vaak als door een wesp gestoken, en beginnen meteen te schelden met 'oh zo verheven'. Waarom is dat? Is het moeilijk of eng om te zien dan je er ook makkelijk voor kan kiezen om gezond en fijn te leven zonder dat daar dieren voor moeten lijden?
Alle reacties Link kopieren
2Italy2 schreef:
22-08-2019 19:29
Jantientje, laat je niet opnaaien. Veganisten zijn ver verheven boven ons carni-/omnivoren. Laat gaan, laat gaan.
Wij weten wel beter.
;-) kan heel slecht tegen zoveel onnozelheid hahaha.
jantientje1 schreef:
22-08-2019 19:35
;-) kan heel slecht tegen zoveel onnozelheid hahaha.
Vreemd dat jij dit grappig vindt.
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:31
De dieren worden over het algemeen echt waanzinnig slecht behandeld. Ze worden net genoeg in leven gehouden om geld op te brengen. Alleen opgelegde regelgeving kan hier misschien iets aan verbeteren.

Natuurlijk is het voor een boer erg dat zijn bedrijf in vlammen opgaat, maar iemand die dieren zó behandeld kan ze gewoon niet als dieren zien. Dan zou je geen nacht kunnen slapen van de beestjes in hokjes met ellendige levens. En de stallen worden steeds groter, waardoor als er iets mis gaat de gevolgen steeds groter worden.


Ik ben echt benieuwd hoeveel boeren jij in je leven gesproken hebt, en in hoeveel stallen je een kijkje hebt kunnen nemen.


Ja, die megastallen zijn wel meer een probleem, want dan gaan er veel meer dieren tegelijk als er wat gebeurd. Aan de andere kant zijn dingen als klimaat en ventilatie en zo beter gereguleerd in zo'n stal dan in de oudere stallen. En juist in de megastallen zitten de dieren niet meer in kleine hokjes.

Dieren worden hier in Nederland echt niet waanzinnig slecht behandeld. Neem eens een kijkje elders in (Oost- bijv) Europa en vergelijk dat met de Nederlandse omstandigheden.
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:34

Omni's reageren vaak als door een wesp gestoken, en beginnen meteen te schelden met 'oh zo verheven'. Waarom is dat? Is het moeilijk of eng om te zien dan je er ook makkelijk voor kan kiezen om gezond en fijn te leven zonder dat daar dieren voor moeten lijden?
En weer wil je gaan bepalen hoe iemand met kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
22-08-2019 18:50
En één van de laatste branden in provincie Groningen is aangestoken door waarschijnlijk een dierenactivist, een boer zal zeker bij de huidige prijzen zelf zijn stal niet aansteken.
https://www.112groningen.nl/Groningen/n ... -vast.html

Zou een dierenliefhebber een stal moedwillig in brand steken? Als deze activistisch wil doen, zou hij geen leed willen aandoen aan dieren.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
koreana schreef:
22-08-2019 19:43
https://www.112groningen.nl/Groningen/n ... -vast.html

Zou een dierenliefhebber een stal moedwillig in brand steken? Als deze activistisch wil doen, zou hij geen leed willen aandoen aan dieren.


Geen idee of die brand door een dierenactivist is aangestoken hoor, maar de dierenactivisten die in Boxtel in de varkensstal stonden hebben die dieren heel veel leed aangedaan. Net als de dierenactivisten die in het verleden nertsen bevrijdden of de dierenactivisten die dachten de dieren bij de Oostvaardersplassen te helpen.
Er zijn best veel dierenactivisten die niet door hebben hoe schadelijk dat wat zij doen is voor de dieren waarvoor ze denken op te komen.
Marana schreef:
22-08-2019 19:37
Ik ben echt benieuwd hoeveel boeren jij in je leven gesproken hebt, en in hoeveel stallen je een kijkje hebt kunnen nemen.
Niet veel, je bent niet echt welkom namelijk. Laat mij eens een stal zien waar je binnen kan kijken? En dat het in het buitenland nog erger kan is natuurlijk een raar argument.

De oplossing is heel simpel: niet meer zo veel vlees produceren. Dwing je dan mensen om keuzes te maken? Ja en dat is prima, het is zelfs de enige oplossing. Als we met zn allen kiloknallers naar binnen blijven werken alsof het niet op kan brengen we de hele wereld om zeep. Dit is niet mijn meninkje, dit kan je in alle kranten lezen. We moeten van het vlees af want het is doorgeschoten en het komt niet meer goed.
Deze week overigens ook een artikel in de krant van boeren die tot dezelfde conclusie komen: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bde8245a/
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:48
Niet veel, je bent niet echt welkom namelijk. Laat mij eens een stal zien waar je binnen kan kijken? En dat het in het buitenland nog erger kan is natuurlijk een raar argument.

De oplossing is heel simpel: niet meer zo veel vlees produceren. Dwing je dan mensen om keuzes te maken? Ja en dat is prima, het is zelfs de enige oplossing. Als we met zn allen kiloknallers naar binnen blijven werken alsof het niet op kan brengen we de hele wereld om zeep. Dit is niet mijn meninkje, dit kan je in alle kranten lezen. We moeten van het vlees af want het is doorgeschoten en het komt niet meer goed.
Deze week overigens ook een artikel in de krant van boeren die tot dezelfde conclusie komen: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bde8245a/


Als jij oprecht geïnteresseerd bent in het doen en laten in zo'n stal, en je bent bereid om je aan de voorschriften te houden (jezelf ontsmetten, je rustig houden, dieren niet laten schrikken, etc) dan weet ik zeker dat je welkom bent.


Ik ben het met je eens dat we geen kiloknallers meer moeten willen. Met een fatsoenlijk bedrag voor vlees, zuivel en eieren hebben de dieren een beter bestaan. Iedereen van het vlees af is een utopie, niet gezond voor de mensheid.

Dat buitenland haalde ik erbij omdat jij schreef dat we hier de dieren ontzettend slecht behandelen. Dat is niet zo, het is echt niet zo vreselijk slecht geregeld in Nederland.

Ik ben in meerdere stallen geweest, ik ken boeren met melkkoeien, met vleeskoeien, met varkens, met kippen, met eenden, etc. Ik ken zelfslachtende slagers. En ik kwam 20 jaar terug ook heel regelmatig in een slachthuis. Ik denk echt dat jouw beeld van hoe het gaat erg vertekend is, gevoed door zeer gekleurde bronnen.
Mijn bronnen zijn ook gekleurd, natuurlijk, maar naast dat ik het van die boeren hoor, zie ik ook hoe het er aan toe gaat. Heb ik gesproken met een boer die al zijn kippen verloor bij een brand, nadat een paar jaar eerder al zijn kippen ook al weg moesten vanwege de vogelgriep. Ze zijn niet zo onmenselijk als jij schijnt te denken.


Ninja, ik heb je al jaren behoorlijk hoog zitten hier op het forum, wat veel onderwerpen betreft. Maar hierbij is het echt niet zo als jij schetst. Hier kan ik het echt niet 100% met je eens zijn.
Er zijn vandaag overigens naast die 1500 varkens ook nog eens 16.000 kippen omgekomen bij een stalbrand: https://www.gelderlander.nl/home/16-000 ... ~a5770cd9/
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:48
Niet veel, je bent niet echt welkom namelijk. Laat mij eens een stal zien waar je binnen kan kijken? En dat het in het buitenland nog erger kan is natuurlijk een raar argument.

De oplossing is heel simpel: niet meer zo veel vlees produceren. Dwing je dan mensen om keuzes te maken? Ja en dat is prima, het is zelfs de enige oplossing. Als we met zn allen kiloknallers naar binnen blijven werken alsof het niet op kan brengen we de hele wereld om zeep. Dit is niet mijn meninkje, dit kan je in alle kranten lezen. We moeten van het vlees af want het is doorgeschoten en het komt niet meer goed.
Deze week overigens ook een artikel in de krant van boeren die tot dezelfde conclusie komen: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bde8245a/
Preken voor eigen parochie noem ik dit.
Even wezen googelen op de namen
De een heeft een natuurboerderij
De ander is het brein achter het klimaatneutrale Kipster-ei
De derde is een varkensfluisteraar.
Alle reacties Link kopieren
@ninja, fiets of rij eens bij een boerderij langs en wip eens aan. Ik weet zeker dat 9 van de 10 je een rondleiding zou willen geven en je op een nette en eerlijke manier het bedrijf tonen.
jantientje1 schreef:
22-08-2019 20:00
@ninja, fiets of rij eens bij een boerderij langs en wip eens aan. Ik weet zeker dat 9 van de 10 je een rondleiding zou willen geven en je op een nette en eerlijke manier het bedrijf tonen.


Precies dit.
En anders wil ik je wel meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Hier (in de Achterhoek) heb je 'fiets de boer op' waarbij je een fietstocht fietst en telkens stopt op een boerenbedrijf (verschillende soorten) . Die boeren laten met veel liefde mensen toe op hun bedrijf om et laten zien hoe het werkt. En inderdaad in sommige stallen mag je niet komen, maar dat is juist om ziektes te vermijden.
Ook ben ik al verscheidene keren met een klas met kinderen naar een boerderij geweest.
Dus je lult uit je nek als je zegt dat je nergens welkom bent. ( overigens bevestig je met je reacties al mijn vooroordelen over veganisten)
Marana schreef:
22-08-2019 20:03
Precies dit.
En anders wil ik je wel meenemen.
Nou ik ga graag mee. Ik geloof er niets van dat er grote boerderijen zijn waar dieren toch diervriendelijk leven. Die combi bestaat helaas niet.

Waar ik mijn informatie vandaan haal? Gewoon betrouwbare bronnen als zembla, nieuwsuur of nos:
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/de-top ... kindustrie
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226648 ... p1-ZdqadA8
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/kalver ... de-vloeren
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:31
De dieren worden over het algemeen echt waanzinnig slecht behandeld. Ze worden net genoeg in leven gehouden om geld op te brengen. Alleen opgelegde regelgeving kan hier misschien iets aan verbeteren.

Natuurlijk is het voor een boer erg dat zijn bedrijf in vlammen opgaat, maar iemand die dieren zó behandeld kan ze gewoon niet als dieren zien. Dan zou je geen nacht kunnen slapen van de beestjes in hokjes met ellendige levens. En de stallen worden steeds groter, waardoor als er iets mis gaat de gevolgen steeds groter worden.
Als ik jou was, zou ik eens naar een boer gaan en eens kijken hoe het er echt aan toe gaat, wat een onzin schrijf je zeg. Walgelijk.
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:34
Schandalig is hoe er met dieren omgegaan wordt. En bij welke boer of welk slachthuis zijn we welkom om te kijken dan? Oh vreemd: bij geeneen. Alle deuren dicht en vooral verstoppen wat er gebeurt.

Het heeft niets te maken met verheven. Het heeft te maken met geen kwaad willen doen en zien dat er dieren nodeloos lijden en daar een mening over geven.
Omni's reageren vaak als door een wesp gestoken, en beginnen meteen te schelden met 'oh zo verheven'. Waarom is dat? Is het moeilijk of eng om te zien dan je er ook makkelijk voor kan kiezen om gezond en fijn te leven zonder dat daar dieren voor moeten lijden?

Het heeft meer te maken met het opdringen van een levensovertuiging. Vroeger had je meneer pastoor die opdrong wanneer je vlees of vis mocht eten voor je zielenheil.
Nu zijn de veganisten dat.
Leef je leven, geloof je geloof.
Ik hoef niet bekeerd te worden.

Dat er sprinklerinstallaties in stallen moeten komen lijkt mij logisch.
Stalbranden moeten voorkomen worden.
2Italy2 schreef:
22-08-2019 20:26
Het heeft meer te maken met het opdringen van een levensovertuiging. Vroeger had je meneer pastoor die opdrong wanneer je vlees of vis mocht eten voor je zielenheil.
Nu zijn de veganisten dat.
Leef je leven, geloof je geloof.
Ik hoef niet bekeerd te worden.

Weet je waarom we uitdragen wat we geloven? Omdat het ook onze wereld is die stuk gaat, en omdat de dieren niet voor zichzelf op kunnen komen.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 20:31
6.13% gewijzigd
En ook die van mij.
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 20:29
Weet je waarom we uitdragen wat we geloven? Omdat het ook onze wereld is die stuk gaat.
En weet je, Wakker dier en al de aanhangers maken veel levens stuk van mensen. De stalbrand die 2 weken terug in Friesland was, stonden er terwijl de stallen nog branden van die oh zo geweldige dierenactivisten op het terrein van de boer. Rot een end op, ze hebben er niks te zoeken, de brandweer bijna in de weg staand, omdat ze zo nodig al aanwezig moesten zijn. De boer en zijn gezin waren en zijn er kapot van en dan staat er zo'n groepje nietsnutten al op je terrein. Het is te erg voor woorden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-08-2019 18:18
Vegan worden
Dan heb je zelf geen aandeel

Hoewel ik zelf amper vlees eet, en alleen biologisch vlees, vind ik dit wat naïef. 75 % van het Nederlandse varkensvlees is voor de export (cijfer 2017). Het is echt niet zo dat er minder dieren gehouden worden als wij vegetariër of veganist worden.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven