Alweer een stalbrand..

22-08-2019 18:16 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
.. waarbij veel dieren omkomen. De dieren zitten natuurlijk opgesloten en kunnen geen kant op. Duizenden dieren stikken of verbranden levend. Ik word zo verdrietig als ik dit soort berichten lees. Kunnen we hier nou niets aan doen? Ik heb gedoneerd aan Wakker Dier want zij zetten zich ook in tegen stalbranden. Dit is geen reclame ofzo, ik moest dit gewoon even delen met jullie. Hopelijk ben ik niet de enige die zich dit zo aantrekt.

Zeer grote brand in varkensstal in Zuid-Hollands Streefkerk https://www.nu.nl/binnenland/5981982/ze ... fkerk.html (via @NUnl)
Alle reacties Link kopieren
Vegan worden
Dan heb je zelf geen aandeel
Alle reacties Link kopieren
Het is verschrikkelijk. Hoe kan het dat het steeds vaker voorkomt?
Tu imaginación está jugando con ti, querido.
lovebot schreef:
22-08-2019 18:28
Het is verschrikkelijk. Hoe kan het dat het steeds vaker voorkomt?

Ik gok op brandstichting.
Knaagdieren/ongedierte die electra aanvreten en kortsluiting veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Wakker dier doet niets tegen stalbranden.

Wil alleen alle dieren uit Nederland en burgers vegetariër maken.

Als de dieren uit Nederland weg zijn, worden ze gehouden in andere landen waar het zeker niet beter voor ze is.

Laat je niets wijs maken.


En één van de laatste branden in provincie Groningen is aangestoken door waarschijnlijk een dierenactivist, een boer zal zeker bij de huidige prijzen zelf zijn stal niet aansteken.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
lovebot schreef:
22-08-2019 18:28
Het is verschrikkelijk. Hoe kan het dat het steeds vaker voorkomt?
Omdat er steeds grotere stallen zijn, de sector zichzelf mag reguleren en controleren (controles, blusinstallaties, rookmelders of zelfs maar bluswater in de buurt zijn niet eens verplicht) en de boeren zelf de dieren zien als goederen in plaats van als levende wezens. Dus dan is een verzekering soms kennelijk voordeliger dan goede brandpreventie.
En dan een hittegolf en veel droogte en pech.

Hoe we stallen inrichten en dieren houden kan écht niet, steeds meer mensen zien dat in en stoppen met vlees eten. Ik denk dat we ons over 50 jaar massaal de ogen uit de kop schamen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-08-2019 18:18
Vegan worden
Dan heb je zelf geen aandeel

Inderdaad. Wij zijn thuis ook al heel lang vegan inmiddels, zijn destijds anders gaan kiezen na het zoveelste schandaal en omdat we geen deel meer van wilden uitmaken van het enorme leed wat we hiermee ander leven aan doen. Het bevalt echt prima, veel minder zwaar dan ik van tevoren had verwacht en zeker met de huidige alternatieven die er te kiezen zijn tegenwoordig. Het voelt gewoon een stuk beter in je hart..elke dag weer.
Het is gewoon ronduit schandalig wat de mensheid ander leven allemaal aandoet alleen maar omdat ze niet kunnen praten en niet voor zichzelf op kunnen komen. Echt het enige wat ie kunt doen tegen deze ellende is stoppen met het veroorzaken ervan..hoe minder dierenproductie, hoe minder stalbranden en ander leed voor ze..
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig hebben veel stallen een luchtventilatiesysteem: dit zorgt ervoor dat brand heel snel verspreid wordt en er geen redden meer aan is wanneer er iets gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 18:51
de boeren zelf de dieren zien als goederen in plaats van als levende wezens.
Zal niet in gaan op alle onzin die in de post staat vermeld. Maar wat knap dat je precies weet hoe alle boeren denken. Al eens medisch onderzocht op deze speciale gave.

Heel erg voor de ondernemer en dieren. Dit gun je niemand.
Het wijzen met het vingertje naar mensen die vlees eten is al meteen begonnen.
Knap hoor.
lilalinda schreef:
22-08-2019 18:18
Vegan worden
Dan heb je zelf geen aandeel
Iedereen vegan? Dat gaat nooit gebeuren. Dus snel andere oplossingen bedenken. Kleinere stallen. Scharrel mogelijkheden en...een sprinklerinstallatie.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
22-08-2019 19:07
Het wijzen met het vingertje naar mensen die vlees eten is al meteen begonnen.
Knap hoor.
Een groot deel daarvan hebben natuurlijk wel een aandeel hierin. "We" willen vooral niet teveel uitgeven aan vlees, dus de in de hele keten staan de prijzen onder druk. En als prijzen onder druk staan ga je kijken waar je kunt snijden in de kosten. Dit kan dan een gevolg zijn. Dus als we dit niet willen accepteren kunnen we een paar dingen doen: geen vlees meer eten, of bereid zijn substantieel meer te betalen waardoor het allemaal wat kleinschaliger kan. Iedere dag vlees eten is nog niet zo heel lang een gewoonte, dus we kunnen best een stapje terug doen.
2019 schreef:
22-08-2019 19:07
Het wijzen met het vingertje naar mensen die vlees eten is al meteen begonnen.
Knap hoor.
Nou ja, als niemand ze zou eten zouden die kippen er niet zitten he. Dus nogal wiedes.
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:12
Nou ja, als niemand ze zou eten zouden die kippen er niet zitten he. Dus nogal wiedes.
Ja ja alles is de schuld van de vleeseters. Hier zijn onlangs kassen in de brand gegaan. Wie kunnen we dan de schuld geven?
jantientje1 schreef:
22-08-2019 19:05
Maar wat knap dat je precies weet hoe alle boeren denken. Al eens medisch onderzocht op deze speciale gave.
Iemand die de dieren zou zien als individuen en levende wezens ipv handelswaar zou niet zo met ze omgaan als in de voedselproductie met dieren omgegaan wordt.
Als je honden zou houden op de manier waarop we in dit land varkens houden, zou iedereen gaan gillen.
2019 schreef:
22-08-2019 19:13
Ja ja alles is de schuld van de vleeseters. Hier zijn onlangs kassen in de brand gegaan. Wie kunnen we dan de schuld geven?
Schuld van de vegans? :popcorn: :proud:
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 18:51
de boeren zelf de dieren zien als goederen in plaats van als levende wezens. Dus dan is een verzekering soms kennelijk voordeliger dan goede brandpreventie.


Dit is een schandelijke aantijging. Je hebt geen idee wat het met een boer doet als zijn stal in vlammen opgaat en al zijn dieren dood gaan. Dat doet ontzettend veel pijn. Pijn om de dieren en om alles wat je hebt opgebouwd.

Het laatste wat een boer wil is dat zijn stal uitbrandt. Er is geen verzekering die dat trauma goed kan maken. Echt niet. Heb jij ooit een boer gesproken die dit is overkomen? Ik wel. Het is echt verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Meestvoorkomende oorzaken van stalbranden:
- technische oorzaken (met name kortsluiting, oververhitting, zelfontbranding werktuigen),
- menselijk handelen (bijvoorbeeld klussen in de stal),
- blikseminslag
Bron: Evaluatie Actieplan Stalbranden 2012-2016

Of er echt meer stalbranden zijn dan voorheen weet ik niet. Dat er per brand steeds meer dieren dood gaan wel. Dat komt door de schaalvergroting.

Wat kunnen we er met zijn allen aan doen?

Voorkomen:
Nieuwe stallen moeten sinds 2014 voldoen aan verscherpte brandveiligheidseisen uit het bouwbesluit. Ook verlangen verzekeraars steeds vaker maatregelen zoals jaarlijkse keuring van electrische apparatuur enz. Maar er zijn nog veel oudere stallen in nederland die minder makkelijk brandveiliger te maken zijn. (Een stal gaat gemiddeld 25-40 jaar mee.)
Helaas liggen de eisen voor dieren lager dan voor mensen. Als je in iedere stal sprinklers verplicht zou stellen, kleinere brandcompartimenten maken en bv. nooddeuren die automatisch open gaan als er brand is, zou je waarschijnlijk veel leed kunnen voorkomen, maar dan worden onze karbonades te duur.

Bestrijden: De brandweer heeft op het platteland vaak moeite (voldoende) bluswater te vinden. Dus beter in kaart bregen waar bluswater zich bevindt en/of zorgen voor meer brandkranen in plaats van minder zou ook helpen. Daar profiteren woningen en boederijen op het platteland ook van. Het kost wel weer geld.

Wat kun je er zelf aan doen:
Minder vlees eten of iig scharrelvlees in plaats van stalvlees is een goed plan. Maar dat was het ook zonder stalbranden al.
óu sont les neiges d'antan

ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:14
Iemand die de dieren zou zien als individuen en levende wezens ipv handelswaar zou niet zo met ze omgaan als in de voedselproductie met dieren omgegaan wordt.
Als je honden zou houden op de manier waarop we in dit land varkens houden, zou iedereen gaan gillen.


Iedere boer ziet zijn vee als levende wezens en zorgt daar voor. Als je levende handelswaar echt slecht zou behandelen zou het trouwens ook niets opleveren, dus daar schiet een boer niets mee op.




Wat wij moeten doen is, als je niet vegetarisch of veganistisch bent, alleen vlees, melk en eieren uit Nederland gebruiken. Die zogenaamd betere Argentijnse steak is van een koe die veel slechter behandeld is dan Nederlandse dieren.
Nederlands a-kwaliteit vlees ligt in de schappen van de Duitse supers. In Nederland eten wij b-kwaliteit (of c-kwaliteit).
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-08-2019 18:18
Veganist worden
Dan heb je zelf geen aandeel
(We leven in Nederland, en hier wordt het veganist genoemd. “Vegan” is Engels en dus een vreemde taal)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 19:14
Iemand die de dieren zou zien als individuen en levende wezens ipv handelswaar zou niet zo met ze omgaan als in de voedselproductie met dieren omgegaan wordt.
Als je honden zou houden op de manier waarop we in dit land varkens houden, zou iedereen gaan gillen.
Nogmaals erg knap dat je precies weet hoe elke boer denkt en hoe elke boer met zijn dieren om gaat.

Vind het werkelijk schandalig hoe je iedereen over 1 kam scheert en hoop dat je tot deze conclusies bent gekomen door alle bedrijven in Nederland te hebben bezocht (Of in ieder geval 1) en niet dat je dingen blaat zonder ooit zelf bedrijven te hebben bezocht.

Verder laat ik het hier bij.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat er miljoenen Nederlanders zijn die een goedkoop stuk vlees willen. Zolang deze mensen hun dagelijkse stukje vlees eisen zullen er mensen zijn die dat zo goedkoop mogelijk produceren.
Meer diervriendelijk vlees is veel duurder, vegetarisch eten is voor de meesten een brug te ver,
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
2Italy2 schreef:
22-08-2019 19:07
Iedereen vegan? Dat gaat nooit gebeuren. Dus snel andere oplossingen bedenken. Kleinere stallen. Scharrel mogelijkheden en...een sprinklerinstallatie.
Veganist worden is niet nodig. Maar elke dag vlees is zeker ook niet nodig.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven