Begraafplaatsen vol
woensdag 13 augustus 2025 om 14:42
In 2036 kunnen mensen niet meer in Sliedrecht worden begraven ondanks maatregelen: https://merwertv.nl/sliedrechtse-begraa ... plek-meer/
Blijkbaar is dit geen heel uniek probleem, zomaar een ander nieuwsbericht over volle begraafplaatsen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/858268/g ... or-woorden
Ik heb hier zelf eigenlijk nog nooit over nagedacht. Dat begraafplaatsen echt vol kunnen zijn en door zaken als het grondwaterpeil, bevolkingsgroei, te hoge kosten en nieuwbouw van woningen er echt geen mogelijkheden zijn tot voldoende uitbreiding van begraafplaatsen.
Daarnaast vind ik ook dat zolang mensen mogen kiezen tussen begraven én cremeren de opties mogelijk moeten zijn. En dan niet dat bijvoorbeeld de islamitische en reformatorische die verplicht de doden moeten begraven dan maar in een land hier ver vandaan moeten gaan begraven omdat Nederland vol is.
Wat vinden jullie goede oplossingen voor dit maatschappelijke probleem?
Blijkbaar is dit geen heel uniek probleem, zomaar een ander nieuwsbericht over volle begraafplaatsen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/858268/g ... or-woorden
Ik heb hier zelf eigenlijk nog nooit over nagedacht. Dat begraafplaatsen echt vol kunnen zijn en door zaken als het grondwaterpeil, bevolkingsgroei, te hoge kosten en nieuwbouw van woningen er echt geen mogelijkheden zijn tot voldoende uitbreiding van begraafplaatsen.
Daarnaast vind ik ook dat zolang mensen mogen kiezen tussen begraven én cremeren de opties mogelijk moeten zijn. En dan niet dat bijvoorbeeld de islamitische en reformatorische die verplicht de doden moeten begraven dan maar in een land hier ver vandaan moeten gaan begraven omdat Nederland vol is.
Wat vinden jullie goede oplossingen voor dit maatschappelijke probleem?
woensdag 13 augustus 2025 om 15:13
Dat is ook zo. Je koopt grafrechten voor een bepaalde periode en daarna moet je verlengen. Kan aardig oplopen. Ik denk dat ze verwachten dat er te veel mensen grafrechten blijven verlengen?
woensdag 13 augustus 2025 om 15:19
Ja, dat is mooi!
woensdag 13 augustus 2025 om 15:28
Klopt. Bij ons heb je algemene graven waar 3 mensen boven elkaar liggen, en die worden na 15 jaar geruimd. De nabestaanden kunnen dan kiezen voor herbegraven in een "eigen" graf. Maar als er nu meer mensen gaan overlijden dan het aantal graven dat wordt geruimd, dan kom je alsnog tekort.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:30
Lang niet altijd, maar inderdaad worden er vaak grafrechten betaald. En dat kan je steeds verlengen als je maar betaald. Hoeveel dat kost verschilt per gemeente. Maar grafrechten kunnen dus best langer dan 50 jaar bestaan. Bijvoorbeeld doordat de ene partner (relatief) jong overlijd en dan andere een hoge leeftijd bereikt.
Daarnaast zijn op elke begraafplaats wel graven te vinden die om wat voor reden dan ook niet geruimd worden.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:32
Om het wat visueler te maken: een koe gebruik 600...1000 m2 weiland. Dat zijn 100...150 graven. Als je stapelt 300...450 plekken.Lila-Linda schreef: ↑13-08-2025 15:04we hebben heel veel plek over in ons land, maar dat is nu groene woestijn: weilanden
als we het aantal dieren (vee) flink terugbrengen, scheelt dat veel emissies en ruimte
woensdag 13 augustus 2025 om 15:41
Er gaan sowieso meer mensen dood toch? Omdat de babyboomers dood aan het gaan zijn en dat was een relatief grote groep toch? En ons inwonersaantal groeit, maar daarvan zullen er op termijn ook weer meer dood gaan.
Ik ben zelf een groot voorstander van cremeren, omdat ik er zelf geen waarde aan hecht. Daarnaast gaan de levenden voor op de doden.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:50
Bedenk ook dat we nu 18 miljoen mensen hebben tegen 15 miljoen in de jaren 90Appletje schreef: ↑13-08-2025 15:28Klopt. Bij ons heb je algemene graven waar 3 mensen boven elkaar liggen, en die worden na 15 jaar geruimd. De nabestaanden kunnen dan kiezen voor herbegraven in een "eigen" graf. Maar als er nu meer mensen gaan overlijden dan het aantal graven dat wordt geruimd, dan kom je alsnog tekort.
woensdag 13 augustus 2025 om 15:57
woensdag 13 augustus 2025 om 16:00
Sliedrecht is een heel Christelijk dorp, ik denk dat daar het percentage precies andersom is en 98% begraven wil worden. Het aantal gelovigen neemt wel af, volgens mij. Misschien dat daarmee ook de wens om begraven te worden afneemt.
woensdag 13 augustus 2025 om 16:07
Dat zou kunnen inderdaad. Daar heb ik niet bij stil gestaan.nerdopviva schreef: ↑13-08-2025 16:00Sliedrecht is een heel Christelijk dorp, ik denk dat daar het percentage precies andersom is en 98% begraven wil worden. Het aantal gelovigen neemt wel af, volgens mij. Misschien dat daarmee ook de wens om begraven te worden afneemt.
woensdag 13 augustus 2025 om 16:25
Ik denk dat het kan helpen om meer opties voor lijkbezorging aan te bieden.
Heel feitelijk is na de dood de enige behoefte van het lichaam dat het niet meer bestaat/uit elkaar valt.
Misschien dat als humaan composteren (alternatieve vorm begraven) en resormeren (crematie met water/vloeibare stoffen) toegestaan worden, dat de behoefte naar begraven inslinkt tot een acceptabel niveau?
Heel feitelijk is na de dood de enige behoefte van het lichaam dat het niet meer bestaat/uit elkaar valt.
Misschien dat als humaan composteren (alternatieve vorm begraven) en resormeren (crematie met water/vloeibare stoffen) toegestaan worden, dat de behoefte naar begraven inslinkt tot een acceptabel niveau?
woensdag 13 augustus 2025 om 16:28
Dit is gebruikelijk op Curacao. De lichamen ontbinden daardoor sneller. Daarom is de grafrust daar na 3 jaar verstreken en kunnen graven worden geruimd.
Op zich een goed idee als dit zo ook in Nederland zou kunnen. Alleen denk ik dat het plaatsen van zulke bovengrondse graven erg kostbaar is.
woensdag 13 augustus 2025 om 16:32
woensdag 13 augustus 2025 om 16:39
Weet ik, maar het gros van mijn familie heeft uiteindelijk toch gekozen voor crematie, niet vanwege de prijzen maar om de nabestaanden te ontlasten wbt het schoonmaken van het graf, bezoeken, milieuvriendelijkheid etc.Phlox24 schreef: ↑13-08-2025 16:32Heelveel is cultureel bepaald, kan je andere opties wel aantrekkelijk maken maar dat heeft dan weinig effect.
Er zijn culturen waar het normaal is het lichaam te verbranden of aan de aasgieren te voeren. In andere culturen is begraven in een eeuwig durend graf weer normaal.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
woensdag 13 augustus 2025 om 16:53
Joodse en Islamitische begraafplaatsen zijn wel degelijk eeuwigdurend, en dat is best een probleem. Zaak is in ieder geval om het dubbelfunctie als groen te laten hebben voor de biodiversiteit. Maar op den duur moeten er ook keuzes gemaakt worden; bij tekort aan ruimte vind ik het behoorlijk debiel om geloof voor te laten gaan.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
woensdag 13 augustus 2025 om 16:58
In generatie Z (?) neemt het weer toe. O.a. door / met relifluencers.nerdopviva schreef: ↑13-08-2025 16:00Sliedrecht is een heel Christelijk dorp, ik denk dat daar het percentage precies andersom is en 98% begraven wil worden. Het aantal gelovigen neemt wel af, volgens mij. Misschien dat daarmee ook de wens om begraven te worden afneemt.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 13 augustus 2025 om 17:02
nerdopviva schreef: ↑13-08-2025 16:00Sliedrecht is een heel Christelijk dorp, ik denk dat daar het percentage precies andersom is en 98% begraven wil worden. Het aantal gelovigen neemt wel af, volgens mij. Misschien dat daarmee ook de wens om begraven te worden afneemt.
zo christelijk is sliedrecht ook niet meer, en ook christenen worden tegenwoordig gecremeerd.
De begraafplaats is niet zo heel erg groot, en kan ook niet uitgebreid worden. Ligt midden in de gemeente.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in