Begraafplaatsen vol

woensdag 13 augustus 2025 om 14:42
In 2036 kunnen mensen niet meer in Sliedrecht worden begraven ondanks maatregelen: https://merwertv.nl/sliedrechtse-begraa ... plek-meer/
Blijkbaar is dit geen heel uniek probleem, zomaar een ander nieuwsbericht over volle begraafplaatsen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/858268/g ... or-woorden
Ik heb hier zelf eigenlijk nog nooit over nagedacht. Dat begraafplaatsen echt vol kunnen zijn en door zaken als het grondwaterpeil, bevolkingsgroei, te hoge kosten en nieuwbouw van woningen er echt geen mogelijkheden zijn tot voldoende uitbreiding van begraafplaatsen.
Daarnaast vind ik ook dat zolang mensen mogen kiezen tussen begraven én cremeren de opties mogelijk moeten zijn. En dan niet dat bijvoorbeeld de islamitische en reformatorische die verplicht de doden moeten begraven dan maar in een land hier ver vandaan moeten gaan begraven omdat Nederland vol is.
Wat vinden jullie goede oplossingen voor dit maatschappelijke probleem?
Blijkbaar is dit geen heel uniek probleem, zomaar een ander nieuwsbericht over volle begraafplaatsen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/858268/g ... or-woorden
Ik heb hier zelf eigenlijk nog nooit over nagedacht. Dat begraafplaatsen echt vol kunnen zijn en door zaken als het grondwaterpeil, bevolkingsgroei, te hoge kosten en nieuwbouw van woningen er echt geen mogelijkheden zijn tot voldoende uitbreiding van begraafplaatsen.
Daarnaast vind ik ook dat zolang mensen mogen kiezen tussen begraven én cremeren de opties mogelijk moeten zijn. En dan niet dat bijvoorbeeld de islamitische en reformatorische die verplicht de doden moeten begraven dan maar in een land hier ver vandaan moeten gaan begraven omdat Nederland vol is.
Wat vinden jullie goede oplossingen voor dit maatschappelijke probleem?

woensdag 13 augustus 2025 om 17:02
Ik kende iemand die nu euthanasie heeft gehad. Zij vertelde bij leven dat ze kiest voor begraven, omdat cremeren meer impact zou hebben op het milieu. Misschien zou zij voor humaan composteren hebben gekozen als die optie er was gelet op het milieuaspect.

woensdag 13 augustus 2025 om 17:05
Het zou wel toegestaan zijn om bij ruimtegebrek op een Islamitisch graf botresten van eerdere overledenen opzij te leggen en een nieuwe overledene in hetzelfde graf te leggen.LaFolie schreef: ↑13-08-2025 16:53Joodse en Islamitische begraafplaatsen zijn wel degelijk eeuwigdurend, en dat is best een probleem. Zaak is in ieder geval om het dubbelfunctie als groen te laten hebben voor de biodiversiteit. Maar op den duur moeten er ook keuzes gemaakt worden; bij tekort aan ruimte vind ik het behoorlijk debiel om geloof voor te laten gaan.
Echter, veel grafrechten worden beheerd en steeds opnieuw verlengd door Islamitische stichtingen. Dus dat is in Nederland niet echt een reeële optie om te voorzien in voldoende begraafplaatsen.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:08
Je zit nu toch gewoon te gallen omdat het zo warm is?Galileogalilei schreef: ↑13-08-2025 15:08Ik denk dat ze dit probleem bij de wortel moeten aanpakken en geen nieuwe woningen meer moeten bouwen daar waar het overvol is. Ik wil ook graag begraven worden en absoluut niet gecremeerd.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
woensdag 13 augustus 2025 om 17:38
Als je artikel goed leest, was het je sliedrecht vooral een geldproblemen. Gemeente wilde geen grond bijkopenBritta020 schreef: ↑13-08-2025 16:28Dit is gebruikelijk op Curacao. De lichamen ontbinden daardoor sneller. Daarom is de grafrust daar na 3 jaar verstreken en kunnen graven worden geruimd.
Op zich een goed idee als dit zo ook in Nederland zou kunnen. Alleen denk ik dat het plaatsen van zulke bovengrondse graven erg kostbaar is.
woensdag 13 augustus 2025 om 18:41
Onzin er zijn ook islamitische stromingen waar cremeren gewoon oké is.Britta020 schreef: ↑13-08-2025 17:05Het zou wel toegestaan zijn om bij ruimtegebrek op een Islamitisch graf botresten van eerdere overledenen opzij te leggen en een nieuwe overledene in hetzelfde graf te leggen.
Echter, veel grafrechten worden beheerd en steeds opnieuw verlengd door Islamitische stichtingen. Dus dat is in Nederland niet echt een reeële optie om te voorzien in voldoende begraafplaatsen.
woensdag 13 augustus 2025 om 18:51
Naast sommige geloven die eeuwige grafrust hanteren:
Natuurbegraafplaatsen met eeuwige grafrust worden ook steeds populairder. (overigens niet gebaseerd op officiële onderzoeken, alleen op wat ik om me heen hoor en zie)
Heel eerlijk: ik vind het persoonlijk een graf met eeuwige grafrust een behoorlijk asociale keuze in een klein- en overvol landje als Nederland.
Ik hoop zelf pas te gaan als composteren legaal is in Nederland.
Natuurbegraafplaatsen met eeuwige grafrust worden ook steeds populairder. (overigens niet gebaseerd op officiële onderzoeken, alleen op wat ik om me heen hoor en zie)
Heel eerlijk: ik vind het persoonlijk een graf met eeuwige grafrust een behoorlijk asociale keuze in een klein- en overvol landje als Nederland.
.

woensdag 13 augustus 2025 om 18:53
Heel persoonlijk vind ik 2 vierkante meter opeisen na je dood ook een beetje vreemd haha. Ik ga na mijn dood toch niks meer met mijn lichaam doen…Barnsteen schreef: ↑13-08-2025 18:51Naast sommige geloven die eeuwige grafrust hanteren:
woensdag 13 augustus 2025 om 18:54
Ik vind orgaandonatie en al die dingen geen probleem. Maar zou toch echt niet gecremeerd willen worden. Ik wil lekker in de grond vergaan, plantjes voeren. Liefst in zo'n paddenstoelenkist oid. Voor mijn part in een achtertuin en wat mij betreft hoeft niemand onderhoudt te doen, lekker een plant erop. Maar geen crematie. Compost vind ik ook een prima optie.

woensdag 13 augustus 2025 om 18:57
Waarom vind je wat ik schreef over Islamitisch begraven en grafrechten verlengen onzin?
Ik ben wel benieuwd naar in welke Islamitische stromingen cremeren wel mag. Hier om mij heen zijn veel Islamieten die als ze horen dat iemand in de wijk is overleden en gecremeerd graag laten horen waarom dat in hun religie niet mag.
Als de Islamieten die wel cremeren niet de Islamieten in Nederland zijn lost dat het begraafplaatsentekort ook niet op.
woensdag 13 augustus 2025 om 19:07
woensdag 13 augustus 2025 om 19:15
Ik ook.LaFolie schreef: ↑13-08-2025 16:53Joodse en Islamitische begraafplaatsen zijn wel degelijk eeuwigdurend, en dat is best een probleem. Zaak is in ieder geval om het dubbelfunctie als groen te laten hebben voor de biodiversiteit. Maar op den duur moeten er ook keuzes gemaakt worden; bij tekort aan ruimte vind ik het behoorlijk debiel om geloof voor te laten gaan.
woensdag 13 augustus 2025 om 21:45
Misschien kunnen we voortaan in de tuin van elke nieuwbouw woning op iedere 2 m2 één lijk begraven, dubbel winst.Koettie schreef: ↑13-08-2025 18:54Ik vind orgaandonatie en al die dingen geen probleem. Maar zou toch echt niet gecremeerd willen worden. Ik wil lekker in de grond vergaan, plantjes voeren. Liefst in zo'n paddenstoelenkist oid. Voor mijn part in een achtertuin en wat mij betreft hoeft niemand onderhoudt te doen, lekker een plant erop. Maar geen crematie. Compost vind ik ook een prima optie.

woensdag 13 augustus 2025 om 22:18
Ben zelf vrij praktisch ingesteld: als er geen plek is kan er dus niet begraven worden. Helaas heb je het in dit leven niet altijd voor het kiezen.
Dat je het bij leven geen fijn idee vindt dat kan. Maar daar merk je niks meer van als eenmaal je bent overleden.
Volgens mij kun je jezelf ook laten oplossen in vloeistof geloof ik!
Dat je het bij leven geen fijn idee vindt dat kan. Maar daar merk je niks meer van als eenmaal je bent overleden.
Volgens mij kun je jezelf ook laten oplossen in vloeistof geloof ik!
donderdag 14 augustus 2025 om 13:39
Volgens mij zijn er in heel Nederland juist teveel begraafplaatsen. Vervelend dat in Sliedrecht de graven vol zijn, maar wat is erop tegen om dan in een andere stad begraven te worden? Of om genoegen te nemen met een urnennis? Het is ook raar om nieuwe graven aan te leggen in Sliedrecht als in bv. Dordrecht of Breda nog plek zat is.
Ik kom uit een gezin van 4 waar helaas al mijn broers en mijn zus zijn overleden. Mijn oudere broer overleed als heel klein kind aan kinderkanker en kreeg een “volwassenengraf” voor 2. 20 jaar later kreeg mijn jongere broer een ongeluk en is hij boven mijn oudere broer begraven. Vervolgens heeft 6 jaar later, in 2021, mijn zus van toen 28 jaar er zelf een einde aan gemaakt. Niemand had bedacht dat er zo snel weer iemand zou overlijden. Doordat mijn broer nog geen 10 jaar was overleden kon het graf niet worden geschud. Mijn ouders wilden dat sowieso niet, ze vinden de gedachte van opgraven en alle resten onderaan leggen verschrikkelijk.
Een nieuw graf + afkoop onderhoud + een grafmonument + begrafenis en alle kosten voor verzorging ed zou zo meer dan € 20.000 kosten. Voor dat bedrag kan je niet eens een uitvaartverzekering nemen. Gek genoeg zag ik later dat in andere gemeenten een nieuw graf + uitvaart minder had kunnen kosten, waarschijnlijk omdat op “onze” begraafplaats er verplicht 30 jaar grafrecht en onderhoud afgenomen moet worden + de vrijgekomen plekken veel schaarser zijn dan die op de begraafplaatsen in de grotere steden.
Toen hebben mijn ouders besloten dat mijn zus gecremeerd wordt. De as staat volgens mij bij hen thuis of is uitgestrooid. Ik heb helaas geen contact meer met hen.
Het was lastig dat we van mijn broer en zus niet wisten wat zijzelf hadden gewild. Broer overleed plotseling en er was 1 plek vrij in een familiegraf, zus overleed plotseling en er was geen plek vrij dus dat werd dan een crematie.
Ik vind het goed zo. Heel soms, minder dan 1 keer per jaar, bezoek ik het graf van mijn 2 overleden broers. Het is mooi dat ik zie hoe mijn broer van toen 19 nog steeds wordt gemist en bezocht gelet op wat er nog steeds allemaal wordt geplaatst. Maar het is niet dat ik mijn gecremeerde zus door het ontbreken van een graf niet goed kan herdenken. Ik merk daarin echt helemaal geen verschil met mijn begraven broer(s).
Ik kom uit een gezin van 4 waar helaas al mijn broers en mijn zus zijn overleden. Mijn oudere broer overleed als heel klein kind aan kinderkanker en kreeg een “volwassenengraf” voor 2. 20 jaar later kreeg mijn jongere broer een ongeluk en is hij boven mijn oudere broer begraven. Vervolgens heeft 6 jaar later, in 2021, mijn zus van toen 28 jaar er zelf een einde aan gemaakt. Niemand had bedacht dat er zo snel weer iemand zou overlijden. Doordat mijn broer nog geen 10 jaar was overleden kon het graf niet worden geschud. Mijn ouders wilden dat sowieso niet, ze vinden de gedachte van opgraven en alle resten onderaan leggen verschrikkelijk.
Een nieuw graf + afkoop onderhoud + een grafmonument + begrafenis en alle kosten voor verzorging ed zou zo meer dan € 20.000 kosten. Voor dat bedrag kan je niet eens een uitvaartverzekering nemen. Gek genoeg zag ik later dat in andere gemeenten een nieuw graf + uitvaart minder had kunnen kosten, waarschijnlijk omdat op “onze” begraafplaats er verplicht 30 jaar grafrecht en onderhoud afgenomen moet worden + de vrijgekomen plekken veel schaarser zijn dan die op de begraafplaatsen in de grotere steden.
Toen hebben mijn ouders besloten dat mijn zus gecremeerd wordt. De as staat volgens mij bij hen thuis of is uitgestrooid. Ik heb helaas geen contact meer met hen.
Het was lastig dat we van mijn broer en zus niet wisten wat zijzelf hadden gewild. Broer overleed plotseling en er was 1 plek vrij in een familiegraf, zus overleed plotseling en er was geen plek vrij dus dat werd dan een crematie.
Ik vind het goed zo. Heel soms, minder dan 1 keer per jaar, bezoek ik het graf van mijn 2 overleden broers. Het is mooi dat ik zie hoe mijn broer van toen 19 nog steeds wordt gemist en bezocht gelet op wat er nog steeds allemaal wordt geplaatst. Maar het is niet dat ik mijn gecremeerde zus door het ontbreken van een graf niet goed kan herdenken. Ik merk daarin echt helemaal geen verschil met mijn begraven broer(s).
boerin1 wijzigde dit bericht op 14-08-2025 14:09
1.55% gewijzigd
vrijdag 15 augustus 2025 om 19:49
Ik denk dat er verschillende oplossingen zijn.
- Overledenen in een andere stad begraven. Moslims hebben nu alleen in Arnhem een eigen begraafplaats en dat gaat gewoon goed. Dus waarom kan dat in kerkelijk Sliedrecht niet?
- Geen particuliere graven meer uitgeven. Desnoods worden alle graven 1-persoons graven voor 15 jaar zonder mogelijkheid tot verlenging. Of 2-persoons graven als er dan nog ruimtegebrek is.
- Andere vormen van lijkbezorging aanmoedigen. Er zijn wetsvoorstellen in de maak om resormeren toe te staan. Met open dagen voor resormeren en crematoria worden die opties bekender en toegankelijker. Nu lijkt cremeren toch vooral iets voor rijke/hoogopgeleide mensen in stedelijke gebieden. Waar ik woon worden nauwelijks particuliere graven uitgegeven maar wel heel veel goedkope algemene graven. Dat zijn over het algemeen ook mensen uit lagere sociaal-economische gezinnen die dat kiezen.
- Nee durven zeggen als gemeentebestuur. Het is jammer als je niet op dezelfde begraafplaats als je opa en moeder begraven kunt worden, maar bijbouwen van woonruimte is toch wat nuttiger en belangrijker dan meer begraafplaatsen.
- Overledenen in een andere stad begraven. Moslims hebben nu alleen in Arnhem een eigen begraafplaats en dat gaat gewoon goed. Dus waarom kan dat in kerkelijk Sliedrecht niet?
- Geen particuliere graven meer uitgeven. Desnoods worden alle graven 1-persoons graven voor 15 jaar zonder mogelijkheid tot verlenging. Of 2-persoons graven als er dan nog ruimtegebrek is.
- Andere vormen van lijkbezorging aanmoedigen. Er zijn wetsvoorstellen in de maak om resormeren toe te staan. Met open dagen voor resormeren en crematoria worden die opties bekender en toegankelijker. Nu lijkt cremeren toch vooral iets voor rijke/hoogopgeleide mensen in stedelijke gebieden. Waar ik woon worden nauwelijks particuliere graven uitgegeven maar wel heel veel goedkope algemene graven. Dat zijn over het algemeen ook mensen uit lagere sociaal-economische gezinnen die dat kiezen.
- Nee durven zeggen als gemeentebestuur. Het is jammer als je niet op dezelfde begraafplaats als je opa en moeder begraven kunt worden, maar bijbouwen van woonruimte is toch wat nuttiger en belangrijker dan meer begraafplaatsen.
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:11
https://www.begraafplaats.nl/de-begraaf ... felkorting.
Dat bovengronds begraven is ook minder vervuilend.
Dat bovengronds begraven is ook minder vervuilend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in