Brandluchtje, anyone?

21-04-2019 10:19 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werd wakker en ik dacht, zó erg kan die asbak van de buren toch niet stinken?? Pas veel later viel het kwartje: de Paasvuren. Ook op straat hier in 020 hele gore brandlucht en de straten lijken zelfs een beetje blauw te staan.

En mensen aan de grens hebben nergens last van lees ik! En ze zeggen dat 'de Paasvuren' vanavond pas aan gaan. Ik kan me niet herinneren dat ik ik dit eerder zo erg geroken heb.

Wie zit er ook in de brandlucht?!
Such fun!1
Magick88 schreef:
21-04-2019 12:02
Raak je ook in paniek als de buren de bbq aansteken?
Beetje rooklucht... zo erg is het niet. Laat die lui toch hun paasvuurtje bouwen. Noaberschap en gezelligheid is toch mooi.

Dronken aardbei .. je hebt wel een rijke fantasie. Of ben je al aan de paadborrel begonnen?

Het lijkt er eerder op alsof jij al aan de Paasborrel bent begonnen. :rofl:

Kennelijk heb je gezonde longen. Ik mag voor je hopen dat dat zo blijft. Anders zou je nl. heel erg goed weten dat het niets met paniek te maken heeft, maar alles met ziek worden als de buren de barbecue (of open haard, allesbrander, vuurkorf etc.) aansteken.
Gelukkig zijn mijn buren begripvoller dan jij. Ze zullen altijd aanbellen of appen voordat ze de barbecue of vuurkorf aansteken en ik dus alle deuren, ramen en ventilatieroosters kan sluiten. Waarom? Omdat ze weten dat ik anders door de rook stikbenauwd word, aan de zware medicatie moet, terugval in conditie krijg die minstens zes tot acht weken duurt en als mijn baas en ik pech hebben, me nog ziek kan melden ook.
Voor een ziekte kies je niet; je probeert zo goed mogelijk te leven met de beperkingen die dit met zich meebrengt. Daarbij is het enorm helpend om wat begrip van mensen te ontvangen en dat ze met je meedenken hoe je ellende kunt voorkomen.

Verder begrijp je werkelijk niets van Noaberschap als je dat slechts koppelt aan een Paasvuur bouwen en gezelligheid.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
21-04-2019 12:46
:heart:

Een groot deel van de paasvuren mag niet eens worden aangestoken of is een heel stuk kleiner dan normaal.. Rook gisteren ook wat, dacht eerst zit nu iemand serieus met een vuurkorf op het balkon, maar daarna bedacht ik me dat er in Duitsland en in het Noord-oosten op zaterdag al paasvuren worden aangestoken..

Wat mij betreft mag het blijven, het is al jaren een traditie en ja als de wind verkeerd staat ruik je het in Amsterdam blijkbaar... Jammer dan, in de Randstad wonen is sowieso niet heel gezond wat luchtkwaliteit betreft...

Wat is je plan, de hele Randstad naar het oosten verhuizen?

Het is er overigens gelukkig nog niet zo slecht dat er dagelijks blauwe rook en brandlucht hangen.
Such fun!1
MarindaH schreef:
21-04-2019 19:11
Wat is je plan, de hele Randstad naar het oosten verhuizen?

Het is er overigens gelukkig nog niet zo slecht dat er dagelijks blauwe rook en brandlucht hangen.
Volgens mij is er zelfs onlangs uit onderzoek gebleken dat Waalwijk de plaats met de slechtste luchtkwaliteit van Nederland is. Was in elk geval in het nieuws. Dat ligt toch echt ver buiten de Randstad ;)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-04-2019 10:45
En in deze tijd waarin ze zo lopen zeiken over het klimaat lijkt me grote brandstapels aansteken sowieso ongepast.
Des te onbegrijpelijker dat juist de überverantwortliche Duitsers dit doen.

De stank was hier (Noordgroningen) niet te harden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
https://www.ad.nl/binnenland/paasvuur-e ... ~a3e2cfa0/


https://www.dvhn.nl/drenthe/Paasvuur-in ... 86644.html
Nee, als ik de barbeque uit the neigbourhood uitsluit.

Nee, vandaag niet.
Anders wel en dat zijn de buren met houtkachels en open haardvuren.
Zie daarvoor de commentaar van Green Peace of een andere die dat goedkeurde, terwijl ... (in te vullen elders.)

Zoek de rest zelf maar op.
Ik had wel elders een voorstel gedaan voor een bloemencorso achtige.
Of een groot filmscherm met films zoals Wicker man.
https://www.imdb.com/title/tt0070917/
https://www.imdb.com/title/tt0450345/

https://www.imdb.com/title/tt0323808/ (categrorie "rotten tomatoes")
De laatste ken ik niet, maar de andere twee zijn heel goede films.
o neeee.
Dit is de Actueel... Ik dacht Entertainment. :facepalm:
Ik houd wel van amusement en dat zijn de Paasfeesten ook.

Zelfs de Paus doet het nu met plaatjes van de bloemen i.p.v. de "Bedankt voor de bloemen". Dat zag ik op youtube.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
21-04-2019 11:23
Het zijn tradities.

lees deze column maar eens, van Daniël Lohues:


Pasen 2019

De merels fluiten. De zon komt op. Het belooft een prachtige dag te worden. Er komen weer blaadjes aan de bomen. Er bloeit ook al het een en ander.
De kracht van de natuur is indrukwekkend.
Elk jaar weer die oerkracht die alles weer groen maakt en laat groeien. Half januari lijkt alles zo goed als dood. Maar je weet altijd: de lente komt. Dan ziet alles er weer heel anders uit. Nieuw leven. Een nieuw begin.
Toen we nog kinderen waren leerde een pater ons dat we het paasfeest ook op die manier moesten bekijken. Jezus stond op uit de dood. Symbolisch voor de natuur die wakker wordt uit de winterslaap. Kwam er wel een verhaaltje achteraan dat God daar uiteindelijk achter zit.
Maar dat geeft niet. Het is best fijn om iets te geloven. Nergens in geloven is zo kil soms. Dan is de Notre Dame inderdaad maar een stapel stenen.
Zeventien jaar geleden schreef ik mijn eerste column. Werd gevraagd door het nieuwe het nieuwe Dagblad van het Noorden.Voor het Noorden door het Noorden, was de opzet. Dat stond mij wel aan. Ik heb het even nagekeken. Die eerste column ging over een paasvuur hier op het dorp. Mocht ik toen aansteken.
We zijn heel wat paasvuren verder inmiddels. De wereld is veranderd. Zo worden paasvuren nu afgelast omdat het te droog is. Gevaar voor brand.
Misschien zijn de paasvuren ook wel een beetje te groot geworden. Alles moet altijd groter en meer. Maar dat zit in de mens. Anders waren we nooit zo ver gekomen. Maar het heeft dus ook nadelen.
En wat ook veranderd is: men klaagt inmiddels volop over de rook die van de paasvuren komt. Maar in voorchristelijke tijden dreef men het vee door de rook van de voorjaarsvuren. Zo werden ziektes en boze geesten verdreven.
De rook van de vuren bracht juist geluk en voorspoed. Maar daar gelooft niemand meer in. Dan is het inderdaad gewoon een grote bult takken die in de fik staat.
Sommige mensen worden woedend als je er alleen al een beetje positief over schrijft. Of je dan niet weet dat…
Ja, het klimaat. Mensen met longproblemen. Ja, dat is zo. Is waar.
Gelukkig is er een andere tijd aangebroken. Dat is mooi. Een tijd waarin we oude dingen afschudden en er nieuwe dingen voor in de plaats zetten. In het groot en in het klein. De een neemt een nieuw kapsel. De ander besluit eindelijk de bank eruit te gooien en er fijne stoelen voor terug te zetten.
Plannen maken. Daar is de lente ook geschikt voor.
De schouders eronder. Met de aanhanger naar de stort.
De merels fluiten. De zon is op. Het is een prachtige dag aan het worden. Het wordt een mooi paasfeest.
Het wordt een geweldig voorjaar en de zomer belooft ook fantastisch te worden.
Met de toekomst is het misschien ook wel zo: je moet er wél in geloven, anders is het ook maar gewoon tijd die voorbij gaat.

En beter deze tradities in ere houden, dan straks offerfeest of suikerfeest vieren dacht ik.
Die laatste zin is je eigen toevoeging. Kun je dat niet wat duidelijker aangeven? Het lijkt anders net of die bij de column van Daniël Lohues hoort. Ongepast.
Magick88 schreef:
21-04-2019 12:02
Raak je ook in paniek als de buren de bbq aansteken?
Beetje rooklucht... zo erg is het niet. Laat die lui toch hun paasvuurtje bouwen. Noaberschap en gezelligheid is toch mooi.

Dronken aardbei .. je hebt wel een rijke fantasie. Of ben je al aan de paadborrel begonnen?
Je snapt het geloof ik echt niet waar het om gaat he. Kan hoor. Sommige mensen heb en gewoon wat minder hersenen in hun hoofd. Kun jij ook niks aan doen.

Je poging tot humor faalt overigens ook.
groenteboerin schreef:
22-04-2019 02:29
Die laatste zin is je eigen toevoeging. Kun je dat niet wat duidelijker aangeven? Het lijkt anders net of die bij de column van Daniël Lohues hoort. Ongepast.
Nou inderdaad.

En met enige regelmaat zijn degenen die zo mekkeren over “onze tradities die verdwijnen” door “moslims met hun Suikerfeest” de eersten die Sint Maarten hebben vervangen door Halloween en met Black Friday hun slag slaan. En daarmee dus geen enkele moeite hebben met het omarmen van nieuwe tradities, maar gewoon willen zeiken vanuit hun beperkte gedachtengang.
Alle reacties Link kopieren
groenteboerin schreef:
22-04-2019 02:29
Die laatste zin is je eigen toevoeging. Kun je dat niet wat duidelijker aangeven? Het lijkt anders net of die bij de column van Daniël Lohues hoort. Ongepast.



gedaan, is een terechte opmerking.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
21-04-2019 10:27
Hier ook! In de buurt van Adam. Ik dacht ook dat er iets stond te fikken bij ons of bij de buren.
Amstelveen ook... achterlijke gewoonte... :thunder:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
21-04-2019 11:27
Tradities dus? Kan je na al die jaren toch wel een keer nagaan of de tradities nog van deze tijd zijn of dat ze aangepast moeten worden.
Ach, vroeger werden tanden en kiezen getrokken zonder verdoving, ruggenprik werd mij 30 jaar geleden tijdens vacuümverlossing ook niet aangeboden maar ik ga lekker met mijn tijd mee hoor...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-04-2019 10:58
Dank voor je begrip. Ik ga mijn tijd straks maar nuttig besteden. Computer schonen, huis poetsen e.d.
Jij ook sterkte met de brandlucht; ook zonder longklachten lijkt het me niet prettig.
maar dat is toch erg? Dat jij binnen zit omdat iemand anders zo nodig de boel in de fik moet steken. Om het idd maar niet over het milieu te hebben. Net als vuurwerk (ja, beetje vroeg voor die discussie) verbieden die hap ...
maar dat is mijn mening
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
21-04-2019 10:40
Sorry ik vind het nog steeds aanstellerij. 😆😉
Relax en eet nog een eitje. Fijne Pasen allemaal.
je zal maar vette astma hebben of longemfyseem... nee ik niet
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Hier wederom een brandlucht!
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
21-04-2019 19:11
Wat is je plan, de hele Randstad naar het oosten verhuizen?

Het is er overigens gelukkig nog niet zo slecht dat er dagelijks blauwe rook en brandlucht hangen.
Nee absoluut niet, lekker blijven zitten. Ik vind het alleen wat flauw om te zeuren over iets terwijl je zelf altijd in ongezondere lucht woont.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-04-2019 22:36
Volgens mij is er zelfs onlangs uit onderzoek gebleken dat Waalwijk de plaats met de slechtste luchtkwaliteit van Nederland is. Was in elk geval in het nieuws. Dat ligt toch echt ver buiten de Randstad ;)
Dat zou heel goed kunnen. In Twente is de luchtkwaliteit bijv. ook niet al te denderend i.v.m. het Ruhrgebied.
Seriously?
Hier ook weer een brandlucht (NO Friesland). Maar niet zo erg als gisteren. Toen had ik aan het einde van de middag een zere keer door de brandlucht. Het voelde net alsof ik een pakje sigaretten had weg gerookt.
pokkewijf schreef:
22-04-2019 08:04
maar dat is toch erg? Dat jij binnen zit omdat iemand anders zo nodig de boel in de fik moet steken. Om het idd maar niet over het milieu te hebben. Net als vuurwerk (ja, beetje vroeg voor die discussie) verbieden die hap ...
maar dat is mijn mening
Dat is zeker erg vervelend. Kan nu ook nu niet naar buiten door de brandlucht hier. Maar goed; veranderen doe ik het ook niet helaas.
Mijn enige hoop is dat ik straks de auto kan bereiken en ergens naar een museum of andere binnenlocatie kan. Twee dagen alleen maar thuis zitten, vind ik ook niet leuk inderdaad.
Van mij mogen ze het vuurwerk ook verbieden hoor. Is er bij jou ook zo'n branducht nu?
MeredithGrey schreef:
22-04-2019 09:13
Dat zou heel goed kunnen. In Twente is de luchtkwaliteit bijv. ook niet al te denderend i.v.m. het Ruhrgebied.
Precies. Zo zijn er meer locaties. De luchtkwaliteit is echt niet alleen slecht in de Randstad.
Hier kun je zien hoe de luchtkwaliteit in je buurt is https://www.longfonds.nl/gezondelucht/
Ik heb niet eens astma maar ik heb nu 2 nachten op rij liggen hoesten en ben er nog benauwd van. Ik was niet gewaarschuwd voor de smog en sliep met de ramen open... Ik had het prettig gevonden als er een waarschuwing op het nieuws was geweest.
Ik woon in het midden vh land, regio Utrecht, en heb het nog nooit zo erg meegemaakt.
Gaan ze vanavond weer vuren aansteken trouwens?
Ik woon in regio 026 en ik rook het ook gisteren.
Werd ik niet erg blij van, ik woon in een bovenwoning, had ivm het weer veel open en mn hele huis meurde.
Nu ruik ik gelukkig niks meer.
Woppepol schreef:
22-04-2019 10:34
Ik was niet gewaarschuwd voor de smog en sliep met de ramen open... Ik had het prettig gevonden als er een waarschuwing op het nieuws was geweest.
Er was overal nieuws en discussie hierover. Nieuws, online media, zelfs het Vivaforum 😀
CommonSense schreef:
22-04-2019 10:40
Er was overal nieuws en discussie hierover. Nieuws, online media, zelfs het Vivaforum 😀
Ja achteraf... daar heb ik niet veel aan...
Komt er vanavond weer rook?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven