Bye bye Facebook event.

11-04-2018 14:29 242 berichten
https://youtu.be/ysa-SzNepsA

Filmpje van zondag met Lubach; bye bye Facebook

Wie doet er mee?
Zou hij het echt doen vanavond?

Ik vind het bvb wel te ver gaan dat Facebook de verzekeringen wilde inkijken of zoiets om beter af te kunnen stemmen...
Wat vinden jullie te ver gaan en waarom?

Doe jij mee?

Totaal aantal stemmen: 91

Ik doe mee nu ik weet hoe het zit, want dit gaat te ver (18%)
Ik doe niet mee, want dit soort dingen houdt je toch (45%)
Ik doe niet mee, want ik wil/kan Facebook echt niet missen (21%)
Ik doe niet mee, want ze mogen alles van me weten (5%)
Ik doe mee, want ik vind Lubach zo grappig (1%)
Ik doe niet mee, want die Lubach lult maar wat (10%)
Er stond een ijzersterk stuk in De Correspondent over de uitspraak 'ik heb niets te verbergen'; https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 4-ab2d5fc2

Ik plak wel even wat ter inleiding, want het begin is nogal filosofisch:

Wie zegt ‘ik heb niks te verbergen’ gaat voorbij aan deze sociale realiteit. In een sociale context heb je altijd iets te verbergen. Op je werk is dat misschien het opvliegerige karakter dat je bij je partner wel kunt laten zien, bij je partner is dat misschien de flirterigheid die je onder vreemden tentoonspreidt. Maar nooit is het niks: wie omgaat met verschillende mensen in verschillende contexten, is per definitie iets aan het verbergen.

3. We verbergen sowieso al van alles

Waarom kleden we ons aan als we naar ons werk gaan? Waarom doen we de deur dicht als we op de wc zitten? Waarom lopen we de kamer uit als we een belangrijk telefoongesprek voeren? Waarom vertellen we onze collega’s niet wat we verdienen? Waarom hebben we een wachtwoord op onze computer? Waarom geven we onze kinderen een eigen kamer? Waarom verzinnen we een smoes als we zonder reden te laat zijn? Waarom doen we de gordijnen dicht als we naar bed gaan?

Natuurlijk: je kunt bij iedere vraag wel een praktisch antwoord verzinnen. Zonder kleren hebben we het koud. Zonder wc-deur gaat het huis stinken. Zonder gordijnen schijnt de straatlamp de kamer in. Allemaal legitieme overwegingen. Maar de belangrijkste rode draad in al deze alledaagse handelingen is dat dingen verbergen bijna zo vanzelfsprekend is dat we er niet eens bij stilstaan. We verbergen ons lichaam, onze oneffenheden, onze nalatigheid, onze e-mails, ons salarisstrookje: wie zegt ‘niks te verbergen te hebben’, kijkt domweg niet goed om zich heen. We hebben van alles te verbergen en dat doen we dan ook met ongekende regelmaat. Zo vaak, dat we het domweg niet doorhebben.


En de rest van het artikel is ook zeer de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
13-04-2018 12:44
En ook zoals iemand hierboven al opmerkte:

Om de 3 jaar wordt ook mijn hele doopceel gelicht door de organisatie waar ik voor werk en die gaan zeer grondig te werk.
Als ik wat te verbergen zou hebben zou ik allang over de poort zijn gevlogen en geen baan meer hebben, Nelly Knowall aka Marinda H.
Dat je privacy je geen hol interesseert is natuurlijk je goed recht. Andere mensen die het wél interesseert en zich daar zorgen om maken, uitlachen en belachelijk maken is ronduit dom. Je hebt overduidelijk géén benul van waar je over praat.

Als een wildvreemde op straat vraagt of hij even in je telefoon mag kijken, vind je dat dan ook wel prima?
Of als die organisatie waar jij voor werkt alle gegevens die ze over jou verzamelen aan je buurman geven, zonder het op z'n minst eerst met je te overleggen, ook oké?

Zelf heb ik overigens wel mijn FB account verwijderd, maar dat had dan weer niks met Lubach te maken, was ook al een paar weken voor zijn oproep.

Verder zéér eens met TO, Marinda en alle mensen die privacy wél belangrijk vinden.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
13-04-2018 18:35
Dat je privacy je geen hol interesseert is natuurlijk je goed recht. Andere mensen die het wél interesseert en zich daar zorgen om maken, uitlachen en belachelijk maken is ronduit dom. Je hebt overduidelijk géén benul van waar je over praat.

Als een wildvreemde op straat vraagt of hij even in je telefoon mag kijken, vind je dat dan ook wel prima?
Of als die organisatie waar jij voor werkt alle gegevens die ze over jou verzamelen aan je buurman geven, zonder het op z'n minst eerst met je te overleggen, ook oké?

Zelf heb ik overigens wel mijn FB account verwijderd, maar dat had dan weer niks met Lubach te maken, was ook al een paar weken voor zijn oproep.

Verder zéér eens met TO, Marinda en alle mensen die privacy wél belangrijk vinden.
Dit allemaal! Helemaal eens
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fb account die ik al jaren niet echt meer gebruik en het liefst zou ik het ook verwijderen. Het probleem is alleen dat er op verschillende social media sites neppe accounts van mij zijn verschenen en ik kon ze alleen laten verwijderen door zelf een account te hebben.
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
13-04-2018 18:35
Dat je privacy je geen hol interesseert is natuurlijk je goed recht. Andere mensen die het wél interesseert en zich daar zorgen om maken, uitlachen en belachelijk maken is ronduit dom. Je hebt overduidelijk géén benul van waar je over praat.

Als een wildvreemde op straat vraagt of hij even in je telefoon mag kijken, vind je dat dan ook wel prima?
Of als die organisatie waar jij voor werkt alle gegevens die ze over jou verzamelen aan je buurman geven, zonder het op z'n minst eerst met je te overleggen, ook oké?

Zelf heb ik overigens wel mijn FB account verwijderd, maar dat had dan weer niks met Lubach te maken, was ook al een paar weken voor zijn oproep.

Verder zéér eens met TO, Marinda en alle mensen die privacy wél belangrijk vinden.

:thumbsup:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
13-04-2018 18:35
Dat je privacy je geen hol interesseert is natuurlijk je goed recht. Andere mensen die het wél interesseert en zich daar zorgen om maken, uitlachen en belachelijk maken is ronduit dom. Je hebt overduidelijk géén benul van waar je over praat.

Als een wildvreemde op straat vraagt of hij even in je telefoon mag kijken, vind je dat dan ook wel prima?
Of als die organisatie waar jij voor werkt alle gegevens die ze over jou verzamelen aan je buurman geven, zonder het op z'n minst eerst met je te overleggen, ook oké?

Zelf heb ik overigens wel mijn FB account verwijderd, maar dat had dan weer niks met Lubach te maken, was ook al een paar weken voor zijn oproep.

Verder zéér eens met TO, Marinda en alle mensen die privacy wél belangrijk vinden.
Sinds je op het internet komt, is je privacy weg. En dat weet je vantevoren.
Internet en privacy gaan niet samen.
Dus je hebt gewoon keus.
Er is niemand die een wapen aan je hoofd zet en zegt dat je het internet op moet.
Al een account? Log dan hier in.
Zal ik jouw naam en adres dan even neerplempen hier, Yas? Of toch liever niet?
-bambi- schreef:
13-04-2018 19:22
Zal ik jouw naam en adres dan even neerplempen hier, Yas? Of toch liever niet?
Nee ik ben yasmijn niet, maar ik vind dit zo'n rare vergelijking.
Hoezo? Ken Yasmijn al jaren van hier dus ook haar echte naam enzo. En nog veel meer. Wat ik natuurlijk nooit ga delen, duh.

Prima vergelijking juist.
Alle reacties Link kopieren
-bambi- schreef:
13-04-2018 19:31
Hoezo? Ken Yasmijn al jaren van hier dus ook haar echte naam enzo. En nog veel meer. Wat ik natuurlijk nooit ga delen, duh.

Prima vergelijking juist.
Likewise :lol:
Al een account? Log dan hier in.
yasmijn schreef:
13-04-2018 19:38
Likewise :lol:
Nou dat was heel makkelijk te vinden.
Buckingham Palace hier je postcode : SW1A 1AA.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
13-04-2018 19:59
Nou dat was heel makkelijk te vinden.
Buckingham Palace hier je postcode : SW1A 1AA.
:proud:
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen de facebook-app verwijderd, die schijnt heel erg snuffelig te zijn.
Ik plaats nooit foto's van mensen, hoe graag ik ook met mijn kind wil pronken.
Mijn account is volledig afgeschermd (behalve voor facebook, blijkbaar) en ik heb maar liefst 14 facebookvrienden, grotendeels familie. Alleen vrienden kunnen mijn berichten zien, hun vrienden niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Internetbankieren heb ik ook niet, en toch leef ik nog steeds.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wie zijn eigenlijk die honderden miljoenen facebookgebruikers waardoor Facebook veel geld kan verdienen? Ik hoor alleen maar van mensen dat ze het wel hebben maar er praktisch niets mee doen (inclusief mijzelf).
Hyves schijnt terug te zijn: https://hyvesisterug.nl/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gezien inderdaad. Ik ga er geen account aanmaken. Ben klaar met social media :proud:
Heanig an

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven