Actueel
alle pijlers
Crisis? Wie denkt ook: het loopt wel los?
woensdag 8 oktober 2008 om 12:42
Wie denkt ook dat het wel los loopt met die financiele crisis. Gék wordt ik van de doem-scenario's om mij heen. Alle collega's in mineur tijdens de lunch vanmiddag. "Oh, dit wordt nog erger dan de recessie van 1972". Mijn hemel, we praten elkaar gewoon een crisis aan!
Ik mag het leven graag van de zonnige kant zien (of misschien naief??) Volgens mij gaan we nu even door een rumoerige fase, maar als je gewoon blijft zitten en normaal blijft doen, dan is er niets aan de hand.
Nog meer positivo's in the house?
Ik mag het leven graag van de zonnige kant zien (of misschien naief??) Volgens mij gaan we nu even door een rumoerige fase, maar als je gewoon blijft zitten en normaal blijft doen, dan is er niets aan de hand.
Nog meer positivo's in the house?
woensdag 8 oktober 2008 om 14:37
dat is wel erg simpel gezegd. Als banken geld uitlenen wat niet gedekt is, daar vervolgens bij andere banken weer een lening voor op aan vragen etc etc. Dan heb je het over een luchtbel. En ja, als die luchtbel knapt (wat vorig jaar in de VS gebeurde) en inmiddels is overgewaaid naar de rest van de wereld, dan is dat met recht paniek. De economie komt tot stilstand en alle vertrouwen in het financiele systeem is weg.
Hoe moet je daar op reageren?
Hoe moet je daar op reageren?
woensdag 8 oktober 2008 om 14:41
woensdag 8 oktober 2008 om 14:49
Dat is niet simpel dat is rationeel. In paniek raken heeft geen zin want daar wordt sowieso niks beter van. Daarnaast heeft geen enkele simpele-forum-ziel invloed op wat er gebeurd, dus het enige wat je kan doen is afwachten wat er gebeurt en vervolgens maatregelen treffen om de schade in jouw specifieke geval zoveel mogelijk te beperken. En aangezien de situatie op dit moment elk uur anders is heeft het geen zin om na te denken over hoe je hierop moet reageren...wachten dus. En onthouden dat de wereld niet vergaat.
woensdag 8 oktober 2008 om 14:53
woensdag 8 oktober 2008 om 15:09
Dit is een hele mooie video waarin het pyramidespel voor dummies wordt uitgelegd (wel in het engels):
Money as debt
http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8&feature=related
Money as debt
http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8&feature=related
.
woensdag 8 oktober 2008 om 15:32
Dat is vrij redelijk de essentie van het bankbedrijf he. Banken scheppen geld doordat ze meer uitlenen dan ze hebben, en ze vragen rente omdat ze risico lopen dat dat geld niet terug komt. Er is niet één bank op deze planeet die niet omvalt op het moment dat alle spaarders hun geld komen halen.
Geld is NIETS anders dan het vertrouwen dat de waarde die jij er vandaag aan toekent, morgen ook door iemand ander erkend wordt. Of dacht je dat een briefje van 100 euro echt 100 euro waard is?
Nee, dan heb je het over de essentie van wat geld is.
Nee, de paniek ontstaat omdat de dekking waarvan centrale bankiers, toezichthouders en overheden meenden dat die genoeg was, niet genoeg was. Overschatting van het vertrouwen van de bevolking dus.
Zonder die paniek, zou het afschrijven van miljarden op slechte leningen heel vervelend zijn voor de aandeelhouders, en verder voor niemand.
Wat overigens vrij indirect met de aandelenkoersen te maken heeft. Die lage koersen zijn vervelend, slecht voor de conjunctuur, en dat was het dan. Alleen als het vertrouwen in het geld inderdaad grotendeels weg zou zijn, dan hebben we een economie die tot stilstand komt.
Voorbereiden op ruilhandel.