De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
In het natuurgebied bij mijn woonplaats is het diep- en dieptriest. Immense kap door Natuurmonumenten en door Staatsbosbeheer.

Mijn voorheen rustige wandeling, is nu een wandeling door een oorlogsgebied. En om het allemaal nog gekker te maken, ze gebruiken zelfs round-up op de stammen van o.a. de vogelkers. !

links voor ondersteuning van mijn verhaal, al is het een eerdere periode, helaas nog steeds actueel:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... 6859AAC732

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... rde-wereld
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
25-01-2020 15:11
Ik wil je wel eens weer horen als je straks door alle klimaathysterie en bijbehorende kosten om de opwarming 0,00007 graden minder opwarming te realiseren (als dat al lukt) je rekeningen niet meer kunt betalen.
Maar hey alles om de aarde te redden tenslotte.
Prioriteiten stellen... Je moet dit met z'n allen doen, en niet egoïstisch alleen aan jezelf denken. Bovendien heb je ook alleen jezelf er maar mee als je niets doet, tenzij je al oud bent (maar dan nog hoef je niet egoistisch te zijn, dat is echt een van de slechtste eigenschappen van de mens). Maar ik ben nog jong en ik zit over 30-50 jaar in de shit, dus ik betaal liever nu meer dan dat ik straks geen eten meer heb, geen water meer heb, er geen medicijnen meer zijn etc.

Misschien helpt het Coronavirus een beetje tegen de overbevolking.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
25-01-2020 16:12
Prioriteiten stellen... Je moet dit met z'n allen doen, en niet egoïstisch alleen aan jezelf denken. Bovendien heb je ook alleen jezelf er maar mee als je niets doet, tenzij je al oud bent (maar dan nog hoef je niet egoistisch te zijn, dat is echt een van de slechtste eigenschappen van de mens). Maar ik ben nog jong en ik zit over 30-50 jaar in de shit, dus ik betaal liever nu meer dan dat ik straks geen eten meer heb, geen water meer heb, er geen medicijnen meer zijn etc.

Misschien helpt het Coronavirus een beetje tegen de overbevolking.
Het zijn juist de jongeren die in het kwadraat consumeren en vliegreizen. Een klein deel van die jongeren maakt zich oprecht zorgen, de overgrote meerderheid zal het hun reet roesten. Om daarvoor nu van alles te laten.
Maar ik heb al meermalen aangegeven dat het al vijf óver twaalf is. Mensen laten zich maar al te graag in de luren leggen door klimaatsceptici. De politieke wil om ècht iets te doen is gewoon non-existent.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
25-01-2020 16:35
Het zijn juist de jongeren die in het kwadraat consumeren en vliegreizen. Een klein deel van die jongeren maakt zich oprecht zorgen, de overgrote meerderheid zal het hun reet roesten. Om daarvoor nu van alles te laten.
Maar ik heb al meermalen aangegeven dat het al vijf óver twaalf is. Mensen laten zich maar al te graag in de luren leggen door klimaatsceptici. De politieke wil om ècht iets te doen is gewoon non-existent.
Volgens mij is het al half 1, en inderdaad de jeugd consumeert als nooit te voren. Ik heb slechts 1 vliegreis gemaakt, de meeste jonge mensen vliegen wat af. En dan nog de kledingkast, in de jaren 80 was je blij als je een nieuwe trui kreeg, nu puilen de kasten uit. Alles moet kunnen, en wel direct.
Voor echte verandering is er meer nodig dan wat uit de lucht gegrepen klimaat maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
tinydancer schreef:
25-01-2020 16:41
Volgens mij is het al half 1, en inderdaad de jeugd consumeert als nooit te voren. Ik heb slechts 1 vliegreis gemaakt, de meeste jonge mensen vliegen wat af. En dan nog de kledingkast, in de jaren 80 was je blij als je een nieuwe trui kreeg, nu puilen de kasten uit. Alles moet kunnen, en wel direct.
Voor echte verandering is er meer nodig dan wat uit de lucht gegrepen klimaat maatregelen.
Ik was vandaag even in een Primark. Extreem lage prijzen en een enorme omzet. Ik vraag me af onder welke erbarmelijke omstandigheden die zooi geproduceerd wordt en hoeveel her milieu lijdt onder de productie en het transport.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
25-01-2020 16:35
Het zijn juist de jongeren die in het kwadraat consumeren en vliegreizen. Een klein deel van die jongeren maakt zich oprecht zorgen, de overgrote meerderheid zal het hun reet roesten. Om daarvoor nu van alles te laten.
Maar ik heb al meermalen aangegeven dat het al vijf óver twaalf is. Mensen laten zich maar al te graag in de luren leggen door klimaatsceptici. De politieke wil om ècht iets te doen is gewoon non-existent.
Ja, die mensen ken ik ook. Maar juist ook steeds meer jongeren worden vegetariër (ten opzichte van ouderen) en ik denk dat de bewustwording juist steeds groter wordt dan vroeger. Veel van mijn vriendinnen doen aan ontspullen etc.

Denk aan al die scholieren die klimaatprotesten houden... De jeugd is de toekomst, en veel van hen hebben wel door dat er iets moet veranderen. Het zijn de boomers die het allemaal maar onzin vinden en er niets aan willen doen. Veel van mijn leerlingen hebben ook gedoneerd aan Australië bijvoorbeeld, dus zij zijn zeker bezig met klimaatrampen (en zijn dus zelfs bereidt hun zakgeld daaraan uit te geven).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
25-01-2020 16:53
Ik was vandaag even in een Primark. Extreem lage prijzen en een enorme omzet. Ik vraag me af onder welke erbarmelijke omstandigheden die zooi geproduceerd wordt en hoeveel her milieu lijdt onder de productie en het transport.
Ja, net als de Action. Ik kom in beide winkels nooit (als tiener wel eens in de Primark geweest, maar niets gekocht). Wat een slechte kwaliteit, wat een rotzooi.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
tinydancer schreef:
25-01-2020 16:41
Volgens mij is het al half 1, en inderdaad de jeugd consumeert als nooit te voren. Ik heb slechts 1 vliegreis gemaakt, de meeste jonge mensen vliegen wat af. En dan nog de kledingkast, in de jaren 80 was je blij als je een nieuwe trui kreeg, nu puilen de kasten uit. Alles moet kunnen, en wel direct.
Voor echte verandering is er meer nodig dan wat uit de lucht gegrepen klimaat maatregelen.
Jij hebt er duidelijk geen verstand van/je er niet in verdiept. De maatregelen zijn gebaseerd op rapporten van wetenschappers, en zijn dus zeker niet uit de lucht gegrepen, maar juist sterk onderbouwd.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
@ Cleopatra, in Duitsland krijg je subsidie als je een CV ketel op gas installeert. In Nederland moet je juist van het gas af. Mensen gaan meer op hout stoken en op pellets, waardoor de luchtkwaliteit verslechtert. Gas is een schonere vorm van energie dan hout.

De grootste vervuilers zijn een paar containerschepen die miljoenen liters stookolie verstoken, en het bedrijfsleven vervuilt ook enorm. Maar de burger , die slechts 10 % van de fossiele brandstoffen gebruikt, die moet alles omgooien, en dan doen we alsof het opgelost is.

Trouwens, andere wetenschappers, de ecologen zijn ons land aan het omvormen van bos naar heide. Dit terwijl bos zo enorm belangrijk is voor opname van CO2.
CleopatraVII schreef:
25-01-2020 17:39
Denk aan al die scholieren die klimaatprotesten houden... De jeugd is de toekomst, en veel van hen hebben wel door dat er iets moet veranderen.
Je bedoelt diezelfde scholieren die na de protesten bij de McDonalds gingen eten en zelf wel 3x per jaar op vliegvakantie gaan? :idee:
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
25-01-2020 19:04
Je bedoelt diezelfde scholieren die na de protesten bij de McDonalds gingen eten en zelf wel 3x per jaar op vliegvakantie gaan? :idee:
Het zijn pubers he. Brein nog in ontwikkeling en zo, kunnen nog niet goed logisch & consequent denken, laat staan handelen. :P
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
25-01-2020 19:04
Je bedoelt diezelfde scholieren die na de protesten bij de McDonalds gingen eten en zelf wel 3x per jaar op vliegvakantie gaan? :idee:
Dat die kinderen 3 keer per jaar op vliegvakantie gaan is een idee van hun ouders, niet van henzelf. Bovendien gaan de meeste gezinnen helemaal niet 3 keer per jaar op vliegvakantie.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
tinydancer schreef:
25-01-2020 18:14
@ Cleopatra, in Duitsland krijg je subsidie als je een CV ketel op gas installeert. In Nederland moet je juist van het gas af. Mensen gaan meer op hout stoken en op pellets, waardoor de luchtkwaliteit verslechtert. Gas is een schonere vorm van energie dan hout.

De grootste vervuilers zijn een paar containerschepen die miljoenen liters stookolie verstoken, en het bedrijfsleven vervuilt ook enorm. Maar de burger , die slechts 10 % van de fossiele brandstoffen gebruikt, die moet alles omgooien, en dan doen we alsof het opgelost is.

Trouwens, andere wetenschappers, de ecologen zijn ons land aan het omvormen van bos naar heide. Dit terwijl bos zo enorm belangrijk is voor opname van CO2.
Het gedrag van de burger bepaalt het gedrag van de bedrijven he... Daarnaast zegt niemand dat alleen de burger moet betalen en bedrijven niet, dat maak je er zelf weer van. Gewoon hoge belastingen voor iedereen, dan is het overconsumeren wel klaar.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
25-01-2020 19:14
Het zijn pubers he. Brein nog in ontwikkeling en zo, kunnen nog niet goed logisch & consequent denken, laat staan handelen. :P
Ah ja vandaar dat D66 en Groenlinks 16 jarigen stemrecht willen geven :lightbulb:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
26-01-2020 07:34
Ah ja vandaar dat D66 en Groenlinks 16 jarigen stemrecht willen geven :lightbulb:
Wij mogen hier in de wijk stemmen voor ideeën die ook door wijkgenoten zijn ingebracht (uitbreiding van een parkje, fietslessen voor volwassenen, etc). Vanaf 12 jaar mag je meestemmen. :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
25-01-2020 17:39
Ja, die mensen ken ik ook. Maar juist ook steeds meer jongeren worden vegetariër (ten opzichte van ouderen) en ik denk dat de bewustwording juist steeds groter wordt dan vroeger. Veel van mijn vriendinnen doen aan ontspullen etc.

Denk aan al die scholieren die klimaatprotesten houden... De jeugd is de toekomst, en veel van hen hebben wel door dat er iets moet veranderen. Het zijn de boomers die het allemaal maar onzin vinden en er niets aan willen doen. Veel van mijn leerlingen hebben ook gedoneerd aan Australië bijvoorbeeld, dus zij zijn zeker bezig met klimaatrampen (en zijn dus zelfs bereidt hun zakgeld daaraan uit te geven).
Jij en jouw vriendinnen en de actievoerende scholieren zijn een zichtbare, doch minieme, groep jongeren. De overgrote meerderheid gaat voor het massaconsumeren op een manier waar de gemiddelde boomer nooit aan toe is gekomen.
En ja vegetarisch is nu een hippe trend. Intussen vliegen al die wereldwijze kosmopolitische vegetariërs en veganisten een paar keer per jaar naar een ander continent. Iets waar een boomer nog jaren voor moest sparen.
Een influencer die een verspillende levensstijl aanbeveelt heeft nog steeds vele malen meer views dan iemand die een sobere levensstijl aanprijs. Écht sober dan, niet een sobere look om een verspillende levensstijl te camoufleren.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
25-01-2020 17:40
Ja, net als de Action. Ik kom in beide winkels nooit (als tiener wel eens in de Primark geweest, maar niets gekocht). Wat een slechte kwaliteit, wat een rotzooi.
Maar die winkels bezwijken bijkans onder de jongeren. Echt waar, die jongeren willen gewoon die rotzooi hebben, hebben en nogmaals hebben.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
25-01-2020 22:21
Dat die kinderen 3 keer per jaar op vliegvakantie gaan is een idee van hun ouders, niet van henzelf. Bovendien gaan de meeste gezinnen helemaal niet 3 keer per jaar op vliegvakantie.
Zodra die jongeren zelf geld hebben dan kiezen ze toch ook echt voor een vliegtripje naar de zon met andere jongeren. De tijd dat jongeren massaal gingen kamperen in Nederland is voorbij. (Mijn generatie, de X generatie die tussen de boomers en de millennials in zitten)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
26-01-2020 09:59
Zodra die jongeren zelf geld hebben dan kiezen ze toch ook echt voor een vliegtripje naar de zon met andere jongeren. De tijd dat jongeren massaal gingen kamperen in Nederland is voorbij. (Mijn generatie, de X generatie die tussen de boomers en de millennials in zitten)

Klopt. Ik ben in de veertig en wij gingen met een hele club na ons eindexamen naar Lloret de Mar. Met de bus.

Mijn tiener zit zijn eindexamentrip al te plannen met vrienden. Ze willen naar Albufeira. Met het vliegtuig. Ze hebben heel hard gelachen bij het idee van met de bus op vakantie gaan.
oudebaas schreef:
26-01-2020 09:57
Maar die winkels bezwijken bijkans onder de jongeren. Echt waar, die jongeren willen gewoon die rotzooi hebben, hebben en nogmaals hebben.
Als je jezelf dan toch wilt verschuilen achter de jongeren, wees dan ook zo eerlijk om te zeggen wie die jongeren grootgebracht heeft. Wie zetelt er in de raden van bestuur, wie bemand de marketingafdeling vanwaaruit de volgende campagne gelanceerd wordt om zoveel mogelijk tieners te bereiken?
En welk geld gebruiken die jongeren dan om deze levensstijl van massaconsumptie te bekostigen? Komt dit van de drie of vier euro die ze per uur verdienen in hun baantje bij AH?

Daarnaast verwijs je telkens naar het consumptiepatroon tijdens je eigen jeugd en zeg je niets over hoe vijftigers of ouder toen leefden. Staat het consumptiepatroon van de doorsnee vijftiger nu, ook niet in schril contrast met dat van een vijftiger in de jaren tachtig? Laat me zeggen dat de laatste trein die ik naar Londen nam nu niet vol zat met jongeren, zij waren een kleine minderheid.

Mij lijkt het niet wijs om van het klimaatprobleem een generatieconflict te maken, we zullen op dat vlak al genoeg problemen krijgen door de toenemende kosten van de vergrijzing.

Edit: Eigenlijk is dit weinig meer dan vingerwijzen: zoals anderen zeggen "ja, maar de Chinezen", zeg jij "ja, maar de jongeren". Het zou moediger zijn om toe te geven dat je zelf gewoon niet bereid bent om in te leveren, dat het je niet uitmaakt wat de toekomst brengt.
anoniem_64a73836ab974 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 11:16
9.74% gewijzigd
Rosabella1 schreef:
26-01-2020 07:34
Ah ja vandaar dat D66 en Groenlinks 16 jarigen stemrecht willen geven :lightbulb:
Precies, die zijn nog makkelijk te indoctrineren en gevoelig voor groepsdruk.
Gezellig met de klas naar de klimaatprotesten en het volgende weekend wel door pa of ma met de auto naar hockey/voetbal gebracht willen worden en een half uur onder de warme douche hun haar wassen. Ik zou stemrecht eerder naar 21 jaar trekken.
redbulletje schreef:
26-01-2020 11:14
Precies, die zijn nog makkelijk te indoctrineren en gevoelig voor groepsdruk.
Gezellig met de klas naar de klimaatprotesten en het volgende weekend wel door pa of ma met de auto naar hockey/voetbal gebracht willen worden en een half uur onder de warme douche hun haar wassen. Ik zou stemrecht eerder naar 21 jaar trekken.
En ontnemen bij 70.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
26-01-2020 09:59
Zodra die jongeren zelf geld hebben dan kiezen ze toch ook echt voor een vliegtripje naar de zon met andere jongeren. De tijd dat jongeren massaal gingen kamperen in Nederland is voorbij. (Mijn generatie, de X generatie die tussen de boomers en de millennials in zitten)
Mijn ouders, boomers, waren rond hun 20e al naar Amerika geweest. Op mijn leeftijd hadden ze al een eigen huis op het platteland in de randstad. Ik kan dat allemaal niet betalen, ik ben nog nooit op een ander continent geweest. De boomers hebben veel meer geld dan dat wij hebben. Mijn vader is al meer dan 10 keer naar een ander continent gevlogen. Mijn ouders hebben nooit in Nederland gekampeerd toen ze jong waren, ze gingen altijd verder weg. Zij zijn van de generatie die dik kon verdienen ook al hebben ze geen enkele opleiding. En de boomers hebben het nog steeds het best. Ik heb 3 diploma's, ben bezig met de 4e, maar verdien lang niet zoveel in verhouding als wat zij vroeger verdienden, en zij hebben niet eens gestudeerd. Als ik zie hoeveel geld mijn ouders verkwisten en hoe vervuilend ze zijn.... Het ligt echt niet allemaal aan de jongeren, ik denk dat de boomers veel vervuilender zijn. De jongeren proberen ten minste nog te compenseren met vegetarisme en/of ontspullen, maar boomers doen gewoon alles. én dubbel vlees, én veel spullen, én lekker vaak op vakantie.

En ja, uiteraard komen er veel jongeren bij de Primark (ga ik vanuit, ik kom er serieus nooit), maar ook genoeg volwassenen. Als je op de kindpijler of modepijler leest hoeveel troep de Vivamoeders voor hun kinderen bij winkels als Primark kopen, 'want het kost toch niks'.

De jongeren hebben hier echt niet de meeste schuld. Elke generatie moet zijn steentje bijdragen, ook de boomers, ook generatie X, ook de millenials. En dan niet als boomer of X gaan zeggen 'ja maar de jongeren gaan te vaak op vakantie'. Doe gewoon wat je kunt, geef het goede voorbeeld. Alle beetjes helpen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
26-01-2020 13:31
Mijn ouders, boomers, waren rond hun 20e al naar Amerika geweest. Op mijn leeftijd hadden ze al een eigen huis op het platteland in de randstad. Ik kan dat allemaal niet betalen, ik ben nog nooit op een ander continent geweest. De boomers hebben veel meer geld dan dat wij hebben. Mijn vader is al meer dan 10 keer naar een ander continent gevlogen. Mijn ouders hebben nooit in Nederland gekampeerd toen ze jong waren, ze gingen altijd verder weg. Zij zijn van de generatie die dik kon verdienen ook al hebben ze geen enkele opleiding. En de boomers hebben het nog steeds het best. Ik heb 3 diploma's, ben bezig met de 4e, maar verdien lang niet zoveel in verhouding als wat zij vroeger verdienden, en zij hebben niet eens gestudeerd. Als ik zie hoeveel geld mijn ouders verkwisten en hoe vervuilend ze zijn.... Het ligt echt niet allemaal aan de jongeren, ik denk dat de boomers veel vervuilender zijn. De jongeren proberen ten minste nog te compenseren met vegetarisme en/of ontspullen, maar boomers doen gewoon alles. én dubbel vlees, én veel spullen, én lekker vaak op vakantie.

En ja, uiteraard komen er veel jongeren bij de Primark (ga ik vanuit, ik kom er serieus nooit), maar ook genoeg volwassenen. Als je op de kindpijler of modepijler leest hoeveel troep de Vivamoeders voor hun kinderen bij winkels als Primark kopen, 'want het kost toch niks'.

De jongeren hebben hier echt niet de meeste schuld. Elke generatie moet zijn steentje bijdragen, ook de boomers, ook generatie X, ook de millenials. En dan niet als boomer of X gaan zeggen 'ja maar de jongeren gaan te vaak op vakantie'. Doe gewoon wat je kunt, geef het goede voorbeeld. Alle beetjes helpen.
Jouw ouders waren denk ik niet representatief voor de boomers. Tenzij je iedereen die voor 1990 geboren is gemakshalve tot de geboortegolvers (Nederlands voor boomers) rekent.
Mijn generatie, die na de boomers komt (1960-1980), was al een stuk consumptiever. Maar ook voor mij, zeker niet armlastig, was een vlucht naar de VS of Azië een rib uit mijn lijf.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Haha, nee mijn ouders zijn echte boomers (uit de jaren '50). Ik denk dat ze zeker wel representatief zijn. Alhoewel, mijn moeder is nog naar de huishoudschool geweest, iets wat toen al niet meer zoveel gebeurde. Ze hebben beiden niet gestudeerd (mijn moeder heeft nog wel avondschool gedaan toen ze in de 20 was, want zij had heel graag naar een normale middelbare school willen gaan en willen studeren, maar mocht dat niet van haar ouders). Mijn moeder komt uit een arm milieu en mijn vader uit een iets beter milieu. Mijn vader is afgekeurd voor de opleiding die hij wilde doen en uitgeloot voor de opleiding die hij dan maar wilde gaan doen, dus toen maar gaan werken.

Je kon toen een goede baan krijgen ook al had je niet gestudeerd, iets wat nu echt niet meer kan. Ook hun vrienden hebben niet gestudeerd maar hadden goede banen (ze zijn nu gepensioneerd).

Je kent toch wel die riedeltjes van de boomers 'toen ik jouw leeftijd had...'. Het kwam ze allemaal aanwaaien, en snappen niet dat de huidige jonge generatie dat soort dingen niet voor elkaar krijgt. Zo werkt het gewoon niet meer.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven