De Oostvaardersplassen, van dierenwelzijn naar massahysterie

01-04-2018 20:31 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Viel mij op dat er nog geen topic over de OVP discussie is..

Ook ik vond het schrijnend om te zien hoe uitgezette dieren binnen een omheind natuurpark onder toeziend oog van Staatsbosbeheer verhongerden.
Een probleem dat zich al 20 jaar lang, elke winter aandient.
Het gevolg van een te groot aantal grazers om een zoutrijke voedingsbodem in een gebied dat bedoeld was voor bijzondere vogelsoorten.
Omdat de boel inmiddels helemaal kaal is en er nergens meer aantrekkelijke vegetatie is voor de vogels, zijn deze er niet meer te vinden.
De grazers (Konik, Heckrund en Edelhert) hebben zich te lang ongecontroleerd kunnen voortplanten waardoor er overpopulatie is ontstaan en dus voedseltekort en hongersnood.
Konik, Heckrund en Edelhert zijn uitgezette en uitheemse dieren die eigenlijk vrijelijk door de EU zouden moeten kunnen trekken, echter heeft de Provincie vanuit boerenbelang en windmolenbelang de doorgang naar Dld en de Veluwe altijd tegengehouden.

Er wordt inmiddels bijgevoerd door Staatsbosbeheer onder publieke druk, maar de protesten gaan door. Met hysterie en geketende huisvrouwen die hekken omduwen en wildbeheerders fotoraferen en name-shamen op sociale media.
Slecht op emotie handelend, zonder veel verstand van wildbeheer of de behoeften van grazende dieren. (verkeerd hooi, brokken = koliek)

Het protest tegen dierenleed, heeft inmiddels grimmige vormen aangenomen,

Wat vinden jullie?

Ik denk dat het terugdringen van de populatie een oplossing is, mede als eerder afschot en beheer regelen (dus niet tijdens het lijden) ook zou de verkoop van wild/vlees voor ecologische/biologische eters ook weer geld in het laatje kunnen brengen om welzijn te garanderen.
Ook de hekken moeten weg waardoor het originele plan (Natura2000) zich kan ontwikkelen en de wolf ook voor regulatie kan zorgen.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-04-2018 21:04
Dat mag niet van de OVP actievoerders. Dan sta je met je hoofd als beheerder op FB met bloederige plaatjes,
Het tweeledige vindt ik dat het gros van de actievoerders wel na de protesten de eerste de beste afslag naar de Mac pakken voor een broodje koeienleed.
Ik vind het vreselijk die actiegroepen, volgens mij hadden ze ook kinderen mee vanmiddag als ik het goed zag?
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-04-2018 21:04
Dat mag niet van de OVP actievoerders. Dan sta je met je hoofd als beheerder op FB met bloederige plaatjes,
Het tweeledige vindt ik dat het gros van de actievoerders wel na de protesten de eerste de beste afslag naar de Mac pakken voor een broodje koeienleed.
Ja dat ook. Van dat hert bijvoorbeeld, daarover zeiden mensen dat dat hert niet afgeschoten had hoeven worden want het was al bijgevoerd.
Maar ik ga er vanuit dat de boswachters dat met een goede reden doen. Dat ze na observatie konden inschatten dat het hert het sowieso niet kon redden.

Dat kunnen wij als leken toch helemaal niet beoordelen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
01-04-2018 21:07
Ik vind het vreselijk die actiegroepen, volgens mij hadden ze ook kinderen mee vanmiddag als ik het goed zag?
Ik zou mijn 6 jarige er absoluut niet mee naar toe nemen op dit moment.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Het experiment in de OVP is mislukt. Over de rug van heel veel (hulpeloze) dieren. Laten we wel wezen, als ik mijn dieren (en of dat nou katten, vogels, paarden of koeien zijn) in een omheind gebied zet, zonder eten ( want jaaaaaa dat is nou eenmaal de natuur) dan krijg ik de dierenpolitie en dierenbescherming op m'n dak. En terecht.
Dat er mensen in opstand komen is logisch, want deze dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, Dus moeten wij dat doen.

Wat Katanogwat zegt is absoluut waar, maar dat betekent niet dat we deze dieren maar aan hun lot moeten over laten.
...
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
01-04-2018 21:12
Het experiment in de OVP is mislukt. Over de rug van heel veel (hulpeloze) dieren. Laten we wel wezen, als ik mijn dieren (en of dat nou katten, vogels, paarden of koeien zijn) in een omheind gebied zet, zonder eten ( want jaaaaaa dat is nou eenmaal de natuur) dan krijg ik de dierenpolitie en dierenbescherming op m'n dak. En terecht.
Dat er mensen in opstand komen is logisch, want deze dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, Dus moeten wij dat doen.

Wat Katanogwat zegt is absoluut waar, maar dat betekent niet dat we deze dieren maar aan hun lot moeten over laten.
Ja. Dit project moet absoluut herzien worden. Maar ik denk ook dat iets wat al zo lang voortduurt, niet snel op te lossen is. Er zijn simpelweg teveel belangen bij van teveel partijen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel waar Djessy. Als een boer zijn paarden/koeien verwaarloosd en de dierenpolitie ziet dat, dan krijg je een boete en nemen ze je dieren mee. En terecht.

Dat dit de natuur is, is echt kul. In de natuur trekken dieren rond in tijden van schaarste. En in de natuur is biodiversiteit. Dat is er niet in de OVP. Op de Veluwe kunnen dieren in de winter ook nog voedsel vinden omdat er bomen zijn die vrucht afgeven zoals kastanjes/beuken/eikels. Dat kunnen ze opgraven. En zelfs op de Veluwe is er geen normaal natuurleven mogelijk, hier worden de dieren ook beheerd. Geteld en als het teveel worden geschoten. Logisch dat er daarom veel minder honger is. Maar het is wel enigszins in balans.

Van mij mogen de boswachters de dieren bijvoeren en daarna moet SBH zoeken naar een permanente oplossing waarbij er geen dierenleed meer is in de komende jaren.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maar ik begrijp dat dit vooral over de paarden gaat terwijl er nog zoveel aan diersoorten zitten in dat gebied?
8102 schreef:
01-04-2018 21:02
Hoe wil je die vrouwelijke dieren daar de pil geven??
Mannelijke dieren castreren, lijkt mij een simpelere en goedkopere oplossing.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
01-04-2018 21:22
Maar ik begrijp dat dit vooral over de paarden gaat terwijl er nog zoveel aan diersoorten zitten in dat gebied?
Er zitten paarden, herten en Heckrunderen.

Was gewoon even een zijspoor van mij, ik vroeg me af hoe paarden zich zouden bewegen over de Veluwe als ze vrij zijn.
Van herten is dat wel duidelijk en hier lopen in bepaalde gebieden ook wel grote koesoorten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
01-04-2018 21:10
Ik zou mijn 6 jarige er absoluut niet mee naar toe nemen op dit moment.
Inderdaad, die zou ik ook niet meenemen.

Wie heeft er nu baat bij die OVP? De dieren niet want die verhongeren. De burger niet, want die zit niet te wachten op een dagje uitgemergelde dieren bekijken. Ik denk dus alleen degenen die daar een boterham mee verdienen. De bestuurders, beheerders, boswachters en dat soort mensen. Dan maken ze er maar een mooi park van en dan worden ze parkwachter of zoiets. Complete onzin om zo’n omstreden project dat bol staat van de dierenmishandeling te handhaven.
8102 schreef:
01-04-2018 21:22
Maar ik begrijp dat dit vooral over de paarden gaat terwijl er nog zoveel aan diersoorten zitten in dat gebied?
Er zitten ook herten en runderen.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
01-04-2018 21:22
Maar ik begrijp dat dit vooral over de paarden gaat terwijl er nog zoveel aan diersoorten zitten in dat gebied?
Wie zegt dat het vooral over de paarden gaat?
Nee, het gaat over alle dieren dieren die binnen de hekken opgesloten zijn.

Laten we voor de gein OVP vervangen voor Artis. Want in feite is de OVP hetzelfde als een dierentuin, een tuin met dieren met een hek eromheen. Zouden we dat accepteren? Dat de dieren in Artis niet meer bijgevoerd worden? Want jta, tis de natuur hè....Toch?
...
Alle reacties Link kopieren
Het bijvoeren van de grote grazers in de Oostvaardersplassen door Staatsbosbeheer goed en met beleid. Dit concluderen twee onafhankelijke dierenartsen na het bezoek dat zij maandag aan het natuurgebied brachten.

Bij dit bezoek waren ook vertegenwoordigers van Staatsbosbeheer en de provincie Flevoland aanwezig, en de begeleidend dierenarts van de Oostvaardersplassen. De provincie had Staatsbosbeheer gevraagd om twee onafhankelijke dierenartsen mee te laten kijken bij het bijvoeren van de grote grazers. Het doel was om de huidige situatie rond het bijvoeren van de grote grazers door Staatsbosbeheer te evalueren.

Hoeveelheid hooi licht verhogen.
De dierenartsen komen tot de conclusie dat het bijvoeren door Staatsbosbeheer goed en met beleid gebeurt. De meningen zijn verdeeld over de omstandigheden die tot het bijvoeren hebben geleid, maar dat valt buiten het specifieke doel van dit bezoek. De opmerkingen van de dierenartsen hierover zijn doorgeleid naar de externe begeleidingscommissie beheer Oostvaardersplassen, ook bekend als de Commissie Van Geel.

Bezoekers mogen niet bijvoeren
Staatsbosbeheer gaat door met bijvoeren tot er weer voldoende voedsel in het gebied te vinden is. Daarnaast blijft Staatsbosbeheer benadrukken dat het niet is toegestaan dat bezoekers de dieren zelf gaan bijvoeren. De konikpaarden, Heckrunderen en edelherten in het gebied kunnen niet goed omgaan met appels, wortels, brood, koekjes, of hooi dat geschikt is voor landbouwdieren.

Er is een uitgebreide ronde door het gebied gemaakt. Alle groepen dieren verspreid over het hele terrein zijn bezocht en beoordeeld. Alle voerplekken zijn bekeken en de algehele terreingesteldheid is in ogenschouw genomen. Het is van belang dat de voerplekken groot genoeg zijn, zodat er geen verdringing plaatsvindt van zwakkere dieren of van de ene diersoort door de andere. Alle dieren, dus ook de zwakkere, moeten een kans krijgen om te eten. Daarnaast moet het voeren geleidelijk gebeuren. Als het voeraanbod plots te royaal en te rijk is, kunnen de dieren dat fysiologisch niet verwerken. Staatsbosbeheer is begonnen met twee balen van ongeveer 450 kilogram op zeven plekken om de dag en dit is uitgebreid naar twee balen op tien voerplekken elke dag. In totaal dus twintig balen schraal hooi per dag. De dierenartsen adviseren de hoeveelheid hooi licht te verhogen. Staatsbosbeheer zal aan dit advies gehoor geven.


Ik zou, als ik actievoerder was, mijn pijlen richten op SBBH en bij het hoofdkantoor aandringen op verandering van beleid en de dieren laten bijvoeren door de boswachters.
Stressed is just desserts spelled backwards
Dat het idee rond de OVP mislukt is, dat lijkt me in ieder geval wel duidelijk, na iedere winter. Maar die actiegroepen vind ik echt bizar. Ik heb een paar van die gekkies op FB en heb ze geblokkeerd. Ze hebben hun buik vol van het dierenleed, maar gaan volledig los op Staatsbosbeheer en politie. Tenenkrommend.
We hebben destijds met het inpolderen veel vruchtbaar land gecreëerd. De landbouwgrond in Flevoland is in principe beter dan in Groningen of Overijssel. Het doortrekken van de OVP naar de Veluwe zou veel kostbare grond opslokken. En bovendien zou de infrastructuur enorm aangepast moeten worden. En tegenover deze hoge kostenposten staat dan een nieuw experiment, waarbij niet gezegd is dat het leefgebied dan groot genoeg is om leed te voorkomen.

Wat de actiegroep doet is ook schadelijk voor de dieren. Ze denken het goed te doen, maar ze doen het niet goed. Je kunt niet zomaar bijvoederen en denken dat ze dan nu gered zijn. Afschieten zou lucht geven. Castreren geeft lucht over een aantal jaren.

Wat de beste oplossing is weet ik niet, maar dat wat de actiegroep doet is het zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
01-04-2018 21:32

Laten we voor de gein OVP vervangen voor Artis. Want in feite is de OVP hetzelfde als een dierentuin, een tuin met dieren met een hek eromheen. Zouden we dat accepteren? Dat de dieren in Artis niet meer bijgevoerd worden? Want jta, tis de natuur hè....Toch?
maar de oplossing is nu niet zelf maar van alles over die hekken te gooien.
Want de dieren kunnen nu alleen kleine hoeveelheden schraal hooi aan.
Stressed is just desserts spelled backwards
lolly-pop schreef:
01-04-2018 21:34
Dat het idee rond de OVP mislukt is, dat lijkt me in ieder geval wel duidelijk, na iedere winter. Maar die actiegroepen vind ik echt bizar. Ik heb een paar van die gekkies op FB en heb ze geblokkeerd. Ze hebben hun buik vol van het dierenleed, maar gaan volledig los op Staatsbosbeheer en politie. Tenenkrommend.
Dat het nu allemaal zo uit de hand loopt, is vooral de schuld van de politiek. Kom nu eens met een duidelijk plan voor de toekomst. Het is allemaal lapwerk wat er nu gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
01-04-2018 21:37
maar de oplossing is nu niet zelf maar van alles over die hekken te gooien.
Want de dieren kunnen nu alleen kleine hoeveelheden schraal hooi aan.
Ik zeg ook niet dat dat de oplossing is hoor. Wat de juiste oplossing is weet ik ook niet zo goed, maar laten verhongeren en aan hun lot overlaten vind ik zeker niet de oplossing.
...
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
01-04-2018 21:38
Dat het nu allemaal zo uit de hand loopt, is vooral de schuld van de politiek. Kom nu eens met een duidelijk plan voor de toekomst. Het is allemaal lapwerk wat er nu gebeurt.
Dit soort mensen willen graag tegen alles aantrappen wat te maken heeft met politiek.
Dan hebben ze weer even wat te doen.

En 's avonds eten ze lekker een bord vol kiloknaller.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik zie wel meer domme natuurplannen om mij heen. Weilanden waar de waterstand wordt verhoogd zodat er moerasgebieden ontstaan. Stilstaand water in een warmer wordend klimaat en nog steeds gaat er bij de natuurfreaks geen lichtje branden. Het aantal muggen ‘s zomers is nu al enorm en het is wachten tot de eerste malariamuggen gesignaleerd worden.

Is iedereen dan vergeten waarom in een grijs verleden al die moerassen gedempt zijn?
Maleficent schreef:
01-04-2018 21:41
Dit soort mensen willen graag tegen alles aantrappen wat te maken heeft met politiek.
Dan hebben ze weer even wat te doen.

En 's avonds eten ze lekker een bord vol kiloknaller.
Ik heb de filmpjes met de uitgemergelde dieren gezien en het is echt afschuwelijk om te zien hoe die dieren lijden. Dat dat moet stoppen, staat voor mij als een paal boven water. De actievoerders gaan misschien niet zo handig te werk, maar ze zorgen er wel voor dat de discussie over de OVP nu gevoerd wordt. De politiek is nu aan zet.
Alle reacties Link kopieren
Een achterlijk idee, deze "nieuwe wildernis"...bedacht door een stel idioten die totaal geen weet hebben gehad hoe hun idee van natuur zou uitpakken. Ik heb vroeger altijd paarden gehad, en als ik mijn paarden op een kaalgevreten stuk land had gehouden tot ze vermagerden was ik een dierenbeul geweest. En terecht. Nu bij Staatbosbeheer is het ineens de natuur. Helaas zit er een hek omheen, dus niks natuur.
Die actievoerders, daar heb ik ook niks mee, die kunnen vaak nog geen goudvis verzorgen. Maar dit kan ook zo niet doorgaan, dus tijd voor een rigoureus plan voor verandering. Ik haat dierenleed, schandalig dat het zo ver is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Het doortrekken naar de Veluwe is geen optie volgens mij. Want wat je dan krijgt is dat alle dieren naar de Veluwe trekken want die blijven echt niet op de ovp. En dan ziet over een paar jaar de Veluwe er net zo kaal uit als de ovp. Ik ben voor minderen van de enorme hoeveelheid dieren en voor een strak beheer om de kuddes niet groter te laten worden. Maar er mag nu langzamerhand wel een plan van aanpak komen, want dat actievoeren wordt steeds extremer.
Alle reacties Link kopieren
https://www.hpdetijd.nl/2018-03-02/oost ... chtmerrie/

https://www.hpdetijd.nl/2017-01-03/wild ... ang-nabij/
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet weten wat het beste plan is op dit moment. Ik ben geen bioloog.
Mijn gevoel zegt bijvoeren en geboortebeperking en de kuddes beheren tot ze zo groot zijn als het gebied maximaal aan kan. Ik geloof dat er nu 3 keer zoveel dieren leven als bedacht was wat er maximaal kon.
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven