Demonstratie 18 mei - wie doet er mee?

14-05-2025 07:49 290 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zondag 18 mei vormen duizenden mensen in rode kleding een rode lijn in Den Haag. Daarmee roepen we de Nederlandse regering op om ook een duidelijke grens te trekken: stop de politieke, economische en militaire steun aan Israël zolang het de toegang tot hulpgoederen blokkeert en zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden en structurele mensenrechtenschendingen in Gaza en de Bezette Palestijnse gebieden.

De actie is een initiatief van een breed collectief van maatschappelijke organisaties en duizenden betrokken burgers. Inmiddels zijn er al meer dan 15.000 aanmeldingen.

https://www.amnesty.nl/agenda/demonstratie-rode-lijn

Ik ga zondag meelopen. Wie doet er ook mee?
Ladyday21 schreef:
22-05-2025 18:14
Hannie Schaft soms? -daar voel ik me door een triviale reden al van zeer jong af aan al mee verbonden-

En nee, volgens mij heeft de regering niet gereageerd op het protest.

Nee niet Hannie Schaft, maar "gewone" mensen. Met een vrij extreme mening, dat dan weer wel.

Kijk, je kunt dus een demonstratie hebben met meer dan 100.000 mensen, en nog trekt de overheid zich nergens iets van aan. Ik vind Nederland soms echt verre van mooi meer, ook al hebben we het helemaal niet zo slecht hier natuurlijk.
MrsM schreef:
22-05-2025 18:22
Nee niet Hannie Schaft, maar "gewone" mensen. Met een vrij extreme mening, dat dan weer wel.

Kijk, je kunt dus een demonstratie hebben met meer dan 100.000 mensen, en nog trekt de overheid zich nergens iets van aan. Ik vind Nederland soms echt verre van mooi meer, ook al hebben we het helemaal niet zo slecht hier natuurlijk.
Ik zag een aantal posts (op X ofzo) met ‘Was Hannie Schaft ook een terrorist?’, vandaar….

Nee, de overheid trekt zich er niets van aan. Wat is 100.000 kiezers? Nog geen 2 zetels in de kamer….
What would Patsy do?
Anna75 schreef:
22-05-2025 13:02
Niet nodig. Alsof ook maar iemand hier dat verband ontkent.

Jij gaf een mooie, inhoudelijke reactie voor iedereen die er niet bij was (of alleen met andermans rode gympje :heart: ).
Even emo-viva delen: kleinkind 'oma je hebt een drolletje op je schoen'. Ik 'nee dat is glitterlijm, kijk maar een A'.
Kind: "Oh, net een omgekeerd hartje".
Alles sal reg kom
Het idee was om 'glitterletter' te vervangen door 'glitterdrolletje'. Maar ja.
anna75 wijzigde dit bericht op 23-05-2025 13:21
Reden: Reminder to self: geen tekst bewerken met strepen en schuine letters op mn mobiel
86.22% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
Ladyday21 schreef:
22-05-2025 18:26
Ik zag een aantal posts (op X ofzo) met ‘Was Hannie Schaft ook een terrorist?’, vandaar….

Nee, de overheid trekt zich er niets van aan. Wat is 100.000 kiezers? Nog geen 2 zetels in de kamer….
Aan de andere kant: zo'n protest valt ze natuurlijk ook helemaal niet op zonder een stuk of wat rode tractoren.
Ars longa, vita brevis
Anna75 schreef:
23-05-2025 11:48
Het ontroert me echt dat iemand die ik helemaal niet ken, voor mij niet alleen in gedachten meeliep, maar zelfs een glitterletter op haar schoen heeft gelijmd. :love: .
Dat vind ik ook heel erg lief :heart:
What would Patsy do?
Anna75 schreef:
23-05-2025 11:48
Het ontroert me echt dat iemand die ik helemaal niet ken, voor mij niet alleen in gedachten meeliep, maar zelfs een glitterletter op haar schoen heeft gelijmd. :love: .
Een drolletje :)
Alles sal reg kom
Ladyday21 schreef:
22-05-2025 18:26

Toch zit er wel een groot verschil tussen mensen die hun vrije zondag opofferen om helemaal naar Den Haag gaan om te protesteren of dat iemand vlak bij huis even een stembiljet invult. En als 100.000 mensen echt gaan protesteren betekent dat meestal dat er een veelvoud van dat aantal is dat het eens is met het onderwerp, maar om wat voor reden dan ook niet gaat protesteren. Bijvoorbeeld door werk of andere verplichtingen.
Appletje schreef:
23-05-2025 13:39
Toch zit er wel een groot verschil tussen mensen die hun vrije zondag opofferen om helemaal naar Den Haag gaan om te protesteren of dat iemand vlak bij huis even een stembiljet invult. En als 100.000 mensen echt gaan protesteren betekent dat meestal dat er een veelvoud van dat aantal is dat het eens is met het onderwerp, maar om wat voor reden dan ook niet gaat protesteren. Bijvoorbeeld door werk of andere verplichtingen.
Het grote verschil tussen 'vlak bij huis even een stembiljet invullen' en naar een demonstratie gaan, is dat het invullen van een stembiljet kan leiden tot formele en daadwerkelijke macht. Een zetel in de Kamer geeft allerlei bevoegdheden. Stemmen is dus veel belangrijker dan naar demonstraties gaan.

Een opkomst van 100.000 mensen is een belangrijk en goed signaal. Maar dat betekent niet dat de zittende overheid er iets mee moet doen. Ik denk dat dit soort protesten niet altijd zichtbaar en direct effect hebben, maar op termijn wel.
Draaideurforummer schreef:
22-05-2025 14:02
Ik (en met mij anderen) hebben het in het Midden-Oosten topic ook al geprobeerd uit te leggen, maar vooruit. Nog een poging. Deze demonstratie was niet bedoeld om een signaal af te geven aan Israël, aan Hamas of aan welke strijdende partij dan ook. Hij was bedoeld om onze eigen regering ertoe te bewegen samenwerkingsverbanden met Israël stop te zetten. Aangezien er met Hamas geen banden zijn, kunnen die ook niet worden verbroken of opgeschort. Simpel gezegd heeft onze regering geen middel in handen om invloed uit te oefenen op Hamas. Waar ze wel kunnen optreden doen ze dat heus. Denk bijvoorbeeld aan de sancties tegen Iran.
allemaal woordspelletjes. Je kunt evengoed gewoon een bord omhoog houden met de tekst: Hamas, laat de gijzelaars vrij.

Je weet wel? Toen het Holocaust museum werd geopend? En er gedemonstreerd werd voor een vrij Palestina? Had vrij weinig met de opening van een Holocaust museum te maken. Of in jouw woorden: de opening was niet bedoeld om een signaal af te geven aan Israël, aan Hamas of aan welke strijdende partij dan ook.
grenada schreef:
24-05-2025 07:54
allemaal woordspelletjes. Je kunt evengoed gewoon een bord omhoog houden met de tekst: Hamas, laat de gijzelaars vrij.

Je weet wel? Toen het Holocaust museum werd geopend? En er gedemonstreerd werd voor een vrij Palestina? Had vrij weinig met de opening van een Holocaust museum te maken. Of in jouw woorden: de opening was niet bedoeld om een signaal af te geven aan Israël, aan Hamas of aan welke strijdende partij dan ook.
:facepalm:
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
grenada schreef:
24-05-2025 07:54

ik geef het op
Draaideurforummer schreef:
24-05-2025 08:16
ik geef het op
het zijn je eigen woorden, maar daar inhoudelijk op te regeren is te moeilijk? Wat jij laat zien, noemen ze nou een dubbele moraal....
Uuhmm……Gaza wordt volledig vernietigd. Onze regering laat het toe. Dat is toch al genoeg actie en protest tegen Hamas? Wat wil je in vredesnaam (of oorlogsnaam) nog meer? Dat we demonstreren dat we nóg meer tegen Hamas doen? Hoe dan??? Wat kan er nóg meer gedaan worden behalve de totale vernietiging van het land en alle inwoners??
grenada schreef:
24-05-2025 08:22
het zijn je eigen woorden, maar daar inhoudelijk op te regeren is te moeilijk? Wat jij laat zien, noemen ze nou een dubbele moraal....
Kijk, je kunt natuurlijk prima een bord omhoog houden tegen Hamas. Ik zou zeggen: wat houd je tegen? In plaats van anderen de maat te nemen kun je ook zelf in actie komen.
grenada schreef:
24-05-2025 08:22
En wat jij laat zien noemen ze whataboutisme.

Hannah Arendt
Tavistock schreef:
24-05-2025 08:31
Uuhmm……Gaza wordt volledig vernietigd. Onze regering laat het toe. Dat is toch al genoeg actie en protest tegen Hamas? Wat wil je in vredesnaam (of oorlogsnaam) nog meer? Dat we demonstreren dat we nóg meer tegen Hamas doen? Hoe dan??? Wat kan er nóg meer gedaan worden behalve de totale vernietiging van het land en alle inwoners??
wat ik wil is dat we hier eens ophouden met die dubbele standaard maar in standhouden.

Als het Holocaust museum wordt geopend en er wordt een tegendemonstratie gehouden "Palestina Free", dan wordt er hier gezegd dat ze het recht daartoe hebben, het demonstratieve.

Maar als er 100.000 mensen (terecht) demonstreren tegen Israel en er wordt gezegd dat daar best ook gedemonstreerd mag worden om de gijzelaars vrij te laten, dan wordt er gezegd "dat de demonstratie daar niet over ging".

Die dubbele standaard vind ik stuitend.
grenada schreef:
24-05-2025 08:52
wat ik wil is dat we hier eens ophouden met die dubbele standaard maar in standhouden.

Als het Holocaust museum wordt geopend en er wordt een tegendemonstratie gehouden "Palestina Free", dan wordt er hier gezegd dat ze het recht daartoe hebben, het demonstratieve.

Maar als er 100.000 mensen (terecht) demonstreren tegen Israel en er wordt gezegd dat daar best ook gedemonstreerd mag worden om de gijzelaars vrij te laten, dan wordt er gezegd "dat de demonstratie daar niet over ging".

:blabla:

Hannah Arendt
Solomio schreef:
24-05-2025 08:54
:blabla:
weer woordspelletjes. Als het over Israel gaat, in welke vorm dan ook, mag het ook over Hamas gaan....
grenada schreef:
24-05-2025 08:56
weer woordspelletjes. Als het over Israel gaat, in welke vorm dan ook, mag het ook over Hamas gaan....
Ja, dat heeft dan ook niemand ontkend.

Het zijn geen woordspelletjes, jij blijft gewoon hangen in iets wat niet klopt.

Al die 100.000 mensen vinden óók dat de gijzelaars vrij moeten.
Al die 100.000 mensen verafschuwen óók Hamas.

Dus wat wil je nou bewijzen? Een dubbele standaard? Die heeft iedereen en volgens mij ontkent ook niemand dat.
Jouw dubbele standaard vind ik ook vrij stuitend.

Maar dat staat allemaal los van HET DOEL van deze demonstratie.

Jij wekt de indruk dat je vindt dat alles wat Israel doet geoorloofd is, want gijzelaars.

Dubbele standaard dus.

Hannah Arendt
Als er een groepje op de dam staat te demonstreren voor Israël mag dat ook. Kan ik van alles van vinden, maar is gewoon demonstratierecht. Alleen nú, in déze demonstratie, was het doel de regering tot actie tegen het buitensporige geweld van de Israëlische regering te dwingen. Dan mag je natuurlijk ook voor andere dingen demonstreren (meer toiletten in de Efteling, meer groen op straat, gijzelaar vrijlaten), maar het heeft niet zoveel zin en is niet zo gepast.

En ik vraag me dus af: wat wil je met je demonstratie bereiken. Niemand van de NLse regering heeft banden met Hamas, dus daar valt weinig te doen. Wil je dat NL ook Hamas gaat bombarderen? Concreet: wat is dan je doel met die demonstratie?
Er wordt een heel land weg gevaagd, allemaal met als doel Hamas uit te roeien en de gijzelaars vrij te krijgen. Wat wil je nog meer? Waar wil je dan nog meer voor demonstreren?
grenada schreef:
24-05-2025 08:52

Met het zelfde recht zou je je kunnen afvragen waarom er bij die "Palestina Free" demonstratie niet werd gedemonstreerd tegen het vasthouden van de gijzelaars door Hamas. Of tegen welke andere misstand in dit conflict dan ook. Antwoord: dat was niet het doel van de demonstatie.
Hela schreef:
22-05-2025 10:50
Er werd niet gedemonstreerd tegen Israël!!

Er werd gedemonstreerd tegen de NEDERLANDSE regering.

Gristus te paard, zeg
Ik quote dit maar weer eens
We kunnen het blijven herhalen en uitleggen maar dat heeft bijzonder weinig zin als iemand geen interesse heeft (of niet in staat is) om een ander perspectief te begrijpen.
What a nuanced anxiety

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven