Demonstratie 18 mei - wie doet er mee?

14-05-2025 07:49 178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zondag 18 mei vormen duizenden mensen in rode kleding een rode lijn in Den Haag. Daarmee roepen we de Nederlandse regering op om ook een duidelijke grens te trekken: stop de politieke, economische en militaire steun aan Israël zolang het de toegang tot hulpgoederen blokkeert en zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden en structurele mensenrechtenschendingen in Gaza en de Bezette Palestijnse gebieden.

De actie is een initiatief van een breed collectief van maatschappelijke organisaties en duizenden betrokken burgers. Inmiddels zijn er al meer dan 15.000 aanmeldingen.

https://www.amnesty.nl/agenda/demonstratie-rode-lijn

Ik ga zondag meelopen. Wie doet er ook mee?
Kidneybean schreef:
14-05-2025 22:35
Onderschat de kracht van social media niet.
In mijn omgeving leeft het wel.
En dan. Laten we Soedan dan maar even vergeten. Wat denken de mensen die gaan protesteren en een rood kledingstuk aan te doen teweeg te brengen in Israel. Juist. Niets. Daar is het al te ver voor.

Demonstreren mag altijd. Buiten dit forum heb ik nooit eerder van deze demonstratie gehoord en toch best wel meer dan 1000 Faceboekvrienden. Geen enkel bericht. Er is voor zover ik zie niet echt een doel waar een hollandse demonstrant ook maar ergens verschil kan maken. En natuurlijk komen er relschoppers op af! Het is een beetje struisvogelgedrag dat niet in te zien. Natuurlijk raken politiemensen ed gewond. Niet door de goedwillenden zoals de TO maar door dat Gajes wat op elke demonstratie gelegenheid ziet dat te doen.
13th_Star schreef:
14-05-2025 21:55
Het zou me niet verbazen als dit de grootste demonstratie sinds de jaren 80 wordt.

Ik vraag het me af. Hier ook niets op social media voorbij zien komen.
En de actiebereidheid onder veel jongeren gaat volgens mij niet verder dan een hartje/duimpje plaatsen of misschien een bericht delen.

En dan op de dag zelf besluiten dat ze he brak bent/dat je gaat chillen met je maten in het park/toch die extra uren gaat vakken vullen oid.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
BuzzieBee schreef:
17-05-2025 13:20
En dan. Laten we Soedan dan maar even vergeten. Wat denken de mensen die gaan protesteren en een rood kledingstuk aan te doen teweeg te brengen in Israel. Juist. Niets. Daar is het al te ver voor.

Demonstreren mag altijd. Buiten dit forum heb ik nooit eerder van deze demonstratie gehoord en toch best wel meer dan 1000 Faceboekvrienden. Geen enkel bericht. Er is voor zover ik zie niet echt een doel waar een hollandse demonstrant ook maar ergens verschil kan maken. En natuurlijk komen er relschoppers op af! Het is een beetje struisvogelgedrag dat niet in te zien. Natuurlijk raken politiemensen ed gewond. Niet door de goedwillenden zoals de TO maar door dat Gajes wat op elke demonstratie gelegenheid ziet dat te doen.
Organiseer jij dan maar een demo voor Soedan. Ik hou je niet tegen.
In mijn bubbel leeft het ook niet. Behalve dit forum en social media kanalen, hoor ik vrienden/familie/kenissen/leerlingen er helemaal niet over.

Maar ik sta wel achter deze demonstratie, en de reden waarom. Het is alleen jammer (maar dat is hier ook al vaker benoemd) dat het blijft bij het onderwerp Israël en Gaza, en niet breder getrokken wordt en dat je andere oorlogen erin meeneemt. Maar dat is slechts mijn idee, en idd als ik Soedan zo belangrijk vind, waarom dan niet zelf iets op touw zetten.

Het is een kwalijke zaak dat we anno 2025 nog met zoveel oorlogen, onderdrukking en vervolgingen te maken hebben. Het is een kwalijke zaak dat zo'n demonstratie überhaupt nodig is. Dat de mensenrechten in veel landen in de wereld onder druk staan.

En in dat opzicht hoop ik wel op een hele grote opkomst, groter dan welke demonstratie ooit is geweest. En, maar dat spreekt voor zich, een vreedzame demonstratie.
Zoccellia schreef:
15-05-2025 14:18
Wat houdt je tegen om je in te zetten tegen alle oorlogen? Organiseer zelf iets zou ik zeggen wat dan wel in je straatje past.

(de logica ontgaat me overigens, "ik doe niet mee tegen 1 oorlog, ik doe alleen mee tegen álle oorlogen", en vervolgens volgt er vooral passiviteit)
Ja, goed idee!
Laten we een demonstratie organiseren tegen alle oorlogen en geweld in de wereld.
_Ukraïne-Rusland
_Soedan
_Israel-Hamas
_Noord Korea ( demonstratie tegen het onmenselijke regime van Kim Jung Un)
-Yemen ( Houthis eruit)
- Irans regime
-Syrië
-Afghanistan
-Burgeroorlog Somalië
-etc.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
BuzzieBee schreef:
17-05-2025 13:20

Het gaat dan ook vooral om een signaal aan de Nederlandse regering, die kunnen namelijk wel iets teweegbrengen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
17-05-2025 17:04
Het gaat dan ook vooral om een signaal aan de Nederlandse regering, die kunnen namelijk wel iets teweegbrengen.
Juist en gezien de ontwikkeling nu is dat heel erg hard nodig, vind ik.
Solomio schreef:
17-05-2025 17:04
Welnee.
BuzzieBee schreef:
17-05-2025 18:22
Welnee.
want?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
BuzzieBee schreef:
17-05-2025 18:22
Welnee.
Nou, dan ga je lekker niet.

Ik herken vooral de machteloosheid, het gevoel iets te moeten doen.
En niet demonstreren gaat zeker niet helpen.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
17-05-2025 18:48
Nou, dan ga je lekker niet.

Ik herken vooral de machteloosheid, het gevoel iets te moeten doen.
En niet demonstreren gaat zeker niet helpen.
Inderdaad. Of het daadwerkelijk iets zal opleveren, daar heb ik eigenlijk een hard hoofd in. Maar niet geschoten is altijd mis.
Machteloos is iedereen die begaan is. Het blijft voor sommigen lastig te benoemen, maaar er is een genocide, etnische zuivering gaande.
Ik vermoed dat politiek Israel zich geen seconde druk maakt om wat die hapsnurkers uit politiek Den Haag vinden.
.
Jesco schreef:
17-05-2025 18:55
Ik vermoed dat politiek Israel zich geen seconde druk maakt om wat die hapsnurkers uit politiek Den Haag vinden.
Nee, maar als de EU in plaats van nog maar weer eens onderzoek te doen naar genocide en etnische zuivering nu eensgezind maatregelen treft, heeft dat misschien wel effect.

Trump is na zijn staatsbezoek nogal dikke vriendjes met Arabische olielanden, dus dan brokkelt de steun voor het huidige beleid van Israël van alle kanten wel heel snel af.
Tico schreef:
14-05-2025 13:02
Helemaal met je eens,Er wordt bij deze demonstratie alleen maar 1 kant belicht van deze verschrikkelijke oorlog.
Hebben ze in Israel ook geen eten, drinken, medische zorg meer dan?
GriebusDus schreef:
17-05-2025 18:59
Trump is na zijn staatsbezoek nogal dikke vriendjes met Arabische olielanden, dus dan brokkelt de steun voor het huidige beleid van Israël van alle kanten wel heel snel af.
Trump is als opportunist vriendjes met iedereen met wie hij een deal denkt te kunnen sluiten, geld aan kan verdienen of waar hij een belang in ziet. Dat zegt verder niet zoveel.
.
Jesco schreef:
17-05-2025 19:06
Trump is als opportunist vriendjes met iedereen met wie hij een deal denkt te kunnen sluiten, geld aan kan verdienen of waar hij een belang in ziet. Dat zegt verder niet zoveel.
In de praktijk komt het erop neer dat de VS geen betrouwbare bondgenoot meer is. Ook niet van Israël.

En dat zegt in dit geval dus wel veel.
Jesco schreef:
17-05-2025 19:06
Ik denk dat een enorme defensiedeal met de landen die zich op een gegeven moment wél met grenzen, wraakacties etc. zouden kunnen gaan bemoeien een enórm verschil gaat maken in de toekomst.

Ik zie het zo:
Israël is altijd al enorm omstreden in de regio.
De regio was te zwak om echt een vuist te maken.
Dat is aan het veranderen en de weerstand die er toch al was is aan het groeien.
En de steun is aan het afbrokkelen.

Trump is, net als jij en ik, er straks niet meer. De gevolgen wel. Niet van jou of mij, maar van Trump.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Voor iedereen die gaat: :thumbsup:

Hannah Arendt
BrutaImmaculata schreef:
17-05-2025 19:03
Hebben ze in Israel ook geen eten, drinken, medische zorg meer dan?
Israel maakt gewoon misbruik van het feit dat westerse landen alles goedvinden omdat we ons nog steeds schamen over wat er met joden in WO2 is gebeurd.
Succes straks voor degenen die naar Den Haag gaan. Voor mij niet haalbaar, helaas. Ik hoop dat de sfeer vreedzaam blijft. De boodschap lijkt me sterk en duidelijk genoeg zonder haatdragende en opruiende uitlatingen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
GriebusDus schreef:
17-05-2025 18:59
Nee, maar als de EU in plaats van nog maar weer eens onderzoek te doen naar genocide en etnische zuivering nu eensgezind maatregelen treft, heeft dat misschien wel effect.

Dat onderzoek lijkt me wel degelijk van belang, maar zou regeringen er niet van moeten weerhouden om in te grijpen op oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Leiden CS kleurt helemaal rood :redrose:
Alles sal reg kom
Solomio schreef:
18-05-2025 09:59
Voor iedereen die gaat: :thumbsup:
Helemaal eens!

Daarnaast hoef je niet in een bepaalde bubbel te zitten om iets te hebben meegekregen over deze demonstratie.
Er zijn echt heel veel organisaties (gericht op mensenrechten) die deze demonstratie ondersteunen en online hebben opgeroepen om aan te sluiten.

Ambtenaren en de grondwet, Amnesty International, Amsterdam for Gaza, Artsen voor Gaza, Artsen zonder Grenzen, BDS NL, Care, De Goede Zaak, De Nieuwe Vredesbeweging, Dolle Mina’s, Een Ander Joods Geluid, Erev Rav, Extinction Rebellion, Free Press Unlimited, Gate48, Greenpeace, Het Actiefonds, Hivos, Humanistisch Verbond, Imams NL, News Neighbours Utrecht, Oxfam Novib, Pakhuis de Zwijger, Palestijnse Gemeenschap Nederland, PAX, Peace SOS, Plan Internationaal, Plant een Olijfboom, Platform Stop Racisme, Platform Vrouwen & Duurzame Vrede, Rotterdam Palestina Coalitie, S.P.E.A.K., Save the Children, Schone Kleren Campagne, SOMO, Stichting Kifaia, Stichting Vluchteling, Terre des Hommes, The Rights Forum, War Child, Wo=men.

Veel mensen suggereren dat het een actie is van een groep gemaskerde extremisten en verdwaalde wereldvreemde wappies maar het is wel wat grootser opgezet.
Het perron stond al vol mensen in het rood :redrose:
https://x.com/PoelmanJos/status/1924043 ... XkbIw&s=19

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven