Actueel
alle pijlers
Documentaire: Buy now. The shopping conspiracy
zaterdag 21 december 2024 om 14:40
Gisteravond gekeken:
"Buy Now: The Shopping Conspiracy" is een provocerende documentaire die beschikbaar is op Netflix. Deze documentaire onderzoekt de trucs en strategieën die merken gebruiken om consumenten te motiveren om te blijven consumeren en de impact hiervan op ons leven en de wereld1. Het biedt een kritisch inzicht in de consumentencultuur en de manieren waarop bedrijven ons aanmoedigen om te kopen.
Ik vond het heel interessant om de verhalen te horen van mensen die hoog in de top bij grote bedrijven werkten en aan deze ratrace mee hebben gedaan en nu een heel ander inzicht hebben.
Ook heel shockerend hoe producten een kortere levensduur krijgen opdat mensen ze eerder/sneller vervangen.
En ook heel shockerend de berg afval die dat veroorzaakt en we kunnen het nergens kwijt.
Heb je deze documentaire al gezien, of ben je van plan om deze te kijken?
"Buy Now: The Shopping Conspiracy" is een provocerende documentaire die beschikbaar is op Netflix. Deze documentaire onderzoekt de trucs en strategieën die merken gebruiken om consumenten te motiveren om te blijven consumeren en de impact hiervan op ons leven en de wereld1. Het biedt een kritisch inzicht in de consumentencultuur en de manieren waarop bedrijven ons aanmoedigen om te kopen.
Ik vond het heel interessant om de verhalen te horen van mensen die hoog in de top bij grote bedrijven werkten en aan deze ratrace mee hebben gedaan en nu een heel ander inzicht hebben.
Ook heel shockerend hoe producten een kortere levensduur krijgen opdat mensen ze eerder/sneller vervangen.
En ook heel shockerend de berg afval die dat veroorzaakt en we kunnen het nergens kwijt.
Heb je deze documentaire al gezien, of ben je van plan om deze te kijken?
zaterdag 21 december 2024 om 14:51
Tuurlijk is dit allemaal jaren bekend, en weten we dit ook al jaren in ons -onder bewustzijn-. Maar ik vind deze documentaire even weer een wake up call.
En ja, ik neem me ook weer van alles voor voor het volgende jaar, en toch ga ik ook weer meer kopen dan ik nodig hebben als ik dit meer voor in mijn geheugen heb.
zaterdag 21 december 2024 om 14:53
Niet meer voor in je geheugen bedoel je denk ik?Kakelbontmetstippen schreef: ↑21-12-2024 14:51Tuurlijk is dit allemaal jaren bekend, en weten we dit ook al jaren in ons -onder bewustzijn-. Maar ik vind deze documentaire even weer een wake up call.
En ja, ik neem me ook weer van alles voor voor het volgende jaar, en toch ga ik ook weer meer kopen dan ik nodig hebben als ik dit meer voor in mijn geheugen heb.
Ik snap nooit wat mensen allemaal te kopen hebben. Behalve schoenen en tassen, die heb je nooit genoeg
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
zaterdag 21 december 2024 om 15:22
zaterdag 21 december 2024 om 16:26
zaterdag 21 december 2024 om 16:44
ik haal sokken in Duitsland tegenwoordig, daar hebben ze nog wel kwaliteit
Ik ga de docu ook nog kijken, maar het is mij al bekend (incl ervaring) dat producten tegenwoordig niet lang meer mee gaan. Vintage elektrische apparaten werken nog steeds vandaag de dag, rara hoe kan dat
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 21 december 2024 om 17:29
Maar als je het al weet shockeert het je toch niet meer?Mijniebelle schreef: ↑21-12-2024 17:16Vind 'dat wisten we toch allang' altijd een wat flauwe reactie bij dit soort documentaires. Het kan heel verhelderend en alsnog interessant zijn om het allemaal eens op een rijtje te zien.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in